Donor worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 25 mar 2006 14:36

Hm, nog een argument tégen zou kunnen zijn; Men is bang dat ze je eerder laten overlijden als je organen wilt afstaan. Het schijnt zelfs redelijk veel voor te komen. En of er daarna nog respectvol met je lichaam wordt omgegaan, is ook nog maar de vraag. Voor de nabestaanden heel vervelend, maar zelf merk je daar niets meer van, dus ja..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 mar 2006 02:41

Smurffie schreef:Hm, nog een argument tégen zou kunnen zijn; Men is bang dat ze je eerder laten overlijden als je organen wilt afstaan. Het schijnt zelfs redelijk veel voor te komen.

Hoe weet je dat?

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 27 mar 2006 07:52

Aragorn schreef:
Smurffie schreef:Hm, nog een argument tégen zou kunnen zijn; Men is bang dat ze je eerder laten overlijden als je organen wilt afstaan. Het schijnt zelfs redelijk veel voor te komen.

Hoe weet je dat?

Eerlijk gezegd heb ik geen betrouwbare bron, maar een tijdje geleden zag ik overal posters hangen over orgaandonatie, als waarschuwing. Zegt opzich wel genoeg.

Dan daarbij vind ik het niet onlogisch. Artsen e.d. zijn gewend dat mensen overlijden, dus als ze dringend organen nodig hebben, waarom dan niet iets eerder laten overlijden? Diegene overlijdt toch wel..

Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 27 mar 2006 08:48

Smurffie schreef:
Aragorn schreef:

Hoe weet je dat?

Eerlijk gezegd heb ik geen betrouwbare bron, maar een tijdje geleden zag ik overal posters hangen over orgaandonatie, als waarschuwing. Zegt opzich wel genoeg.

Dan daarbij vind ik het niet onlogisch. Artsen e.d. zijn gewend dat mensen overlijden, dus als ze dringend organen nodig hebben, waarom dan niet iets eerder laten overlijden? Diegene overlijdt toch wel..

Zegt genoeg over de intentie en humaniteit van mensen.
erg jammer op zich...
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

cyrina
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor cyrina » 28 mar 2006 13:43

'k Ben geen donor. Heel bewust voor gekozen. Mijn nabestaanden mogen daarover beslissen, maar hoop dat ik voorlopig nog op aarde rond mag lopen.

Teh Smiem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Teh Smiem » 28 mar 2006 15:06

Van mij mogen ze er alles uithalen, ik heb er toch niks meer aan als ik dood ben. We krijgen toch een nieuw lichaam :D

Als ze er maar voor zorgen dat ik een beetje netjes in mijn kist kom te liggen :P
Kun je wat harder typen? Ik versta er nikz van!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 mar 2006 16:02

Smurffie schreef:
Aragorn schreef:

Hoe weet je dat?

Die zag ik ook hangen, maar als je iets beter had gekeken zou je gezien hebben dat ze juist dit soort vooroordelen tegen orgaandonatie probeerden te ontkrachten.

Dat is een verdachtmaking die absoluut niet hard te maken is en ook niet overeenkomt met het praktijkverhaal van Zareb een paar pagina's terug.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 28 mar 2006 16:57

Die zag ik ook hangen, maar als je iets beter had gekeken zou je gezien hebben dat ze juist dit soort vooroordelen tegen orgaandonatie probeerden te ontkrachten.

Nee, dan heb ik niet goed gekeken idd. Waarom zouden ze het dan moeten ontkrachten, als het tóch ogenschijnlijk niet gebeurt? Als het dan een verzinsel is, vraag ik me af waar het vandaan komt.

Dat is een verdachtmaking die absoluut niet hard te maken is en ook niet overeenkomt met het praktijkverhaal van Zareb een paar pagina's terug.

Ik maak het ook hard, ik zeg alleen dat het opzich logisch is. Verhaal van Zareb heb ik niet gelezen, geen zin om te bladeren :P

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 28 mar 2006 19:42

ik heb gisteren een stuk over donor zijn gelezen je kan alleen donor zijn als je op de ic overlijd!!
want dan houden ze je bloedcirculatie draaiende en dan kunnen er alleen organen getransplanteerd worden dus al ben je donor en je overlijdt thuis kun je dus niks doneren
ik wil wel donor worden en stuur van de week de papieren op

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 29 mar 2006 06:55

liefie schreef:ik heb gisteren een stuk over donor zijn gelezen je kan alleen donor zijn als je op de ic overlijd!!
want dan houden ze je bloedcirculatie draaiende en dan kunnen er alleen organen getransplanteerd worden dus al ben je donor en je overlijdt thuis kun je dus niks doneren

Die informatie is ten dele juist. Ze is juist als het gaat om de inwendige organen, aangezien de doorbloeding noodzakelijk is. Als het gaat om bv donatie van de netvliezen of de huid is dit bij een overlijden buiten een IC afdeling nog heel goed mogelijk.

Ter informatie: Het transplantatieteam van het UZ in Gent heeft een duidelijke site over transplantatie. www.uzgenttransplant.be

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 mar 2006 11:45

Smurffie schreef:

Nee, dan heb ik niet goed gekeken idd. Waarom zouden ze het dan moeten ontkrachten, als het tóch ogenschijnlijk niet gebeurt? Als het dan een verzinsel is, vraag ik me af waar het vandaan komt.

Die posters waren inderdaad redelijk vaag, ik moest ook iets vaker kijken voor ik begreep wat ze nu precies wilden zeggen. Dat is niet zo handig als je juist een soort bewustwordingscampagne wil voeren.
Het waren iig steeds sprookjesplaatjes met daarbij een spreuk aangaande een vooroordeel over orgaandonatie (zoals bijv: ze verneuken je lijk), en daaronder dan: geloof het sprookje niet. Ergo: al die vooroordelen zijn sprookjes (althans, dat wilde de campagnevoerder zeggen).

Ik maak het ook hard, ik zeg alleen dat het opzich logisch is. Verhaal van Zareb heb ik niet gelezen, geen zin om te bladeren :P

Maar waarom zou het logsich zijn? Artsen zijn ook mensen met een besef van integriteit, geen gevoelloze mens-repareermachines.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 29 mar 2006 19:50

ja oke dat wist ik niet maar ik donor alleen mijn organen maar het ligt er gewoon heel erg aan aan wat je overlijd

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 29 mar 2006 22:22

[quote="SmurffieDan daarbij vind ik het niet onlogisch. Artsen e.d. zijn gewend dat mensen overlijden, dus als ze dringend organen nodig hebben, waarom dan niet iets eerder laten overlijden? Diegene overlijdt toch wel..[/quote]

dat patienten van je overlijden...went nooit, echt nooit. De arts heeft liever dat diegene overleeft en beter word, dan dat hij organen uitdiegene moet halen!
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 29 mar 2006 22:52

mw schreef:[quote="SmurffieDan daarbij vind ik het niet onlogisch. Artsen e.d. zijn gewend dat mensen overlijden, dus als ze dringend organen nodig hebben, waarom dan niet iets eerder laten overlijden? Diegene overlijdt toch wel..

dat patienten van je overlijden...went nooit, echt nooit. De arts heeft liever dat diegene overleeft en beter word, dan dat hij organen uitdiegene moet halen![/quote]

Tegelijk een reactie op Aragorn; Toevallig ben ik The Pianist aan het kijken nu. Voor mijn ogen speelt zich het volgende af; De 'politie' (beter gezegd; niet waardig 'mensen' genaamd te worden), doet een nachtelijke ronde in een getto. door een open raam op de derde verdieping zie je ze bij een huiselijk gezinnetje binnenstampen, dat gezellig om de tafel zit. Ze worden verzocht, nee, hen wordt toegeschreeuwd dat ze op moeten staan. Opa zit in een rolstoel, opa kan niet opstaan, opa wordt met rolstoel en al van het balkon gegooid.

Gestapo..waren ook mensen, mét gevoel...met gevóel? Nee, ze deden routinewerk.

Oke, een grove vergelijking misschien, maar chirurgen en artsen wennen aan hun werk. Natuurlijk zitten er gevoelige tussen, die er nooit aan zullen wennen, maar niet allemaal..

Over die posters; Ik vond het idd. maar vage dingen :shock:

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 29 mar 2006 23:00

wennen aan het werk is wat anders dan wennen aan de dood...ze werken niet om mensen dood te laten gaan...
oke... het kan zo overkomen...artsen kunnen verschrikkelijk bot zijn...
maar over het algemeen went geen enkele arts aan de dood...
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

Terug naar “Archief”