Klaas schreef:Maranatha,
Eerlijk gezegd stoor ik me behoorlijk aan jouw 'uit de hoogte toontje'. Je zegt niet te oordelen maar tegelijkertijd weet je wel te vertellen dat je in deze topic een geestelijke armoede signaleert.
Ik had al mijn excuses aan geboden voor mijn harde uitspraak. Ik had het anders moeten formuleren. Maar de inhoud van mijn boodschap blijft hetzelfde. Mocht het nog niet tot je doorgedrongen zijn dan nogmaals mijn excuses voor mijn harde uitspraak.
Klaas schreef:Omdat ik me nogal intensief met deze topic bezig houd voel ik me daardoor aangesproken. Ik vind jouw signalering op z'n minst ongefundeerd maar eigenlijk ronduit kwetsend.
Ja, geen wonder. Als het je stokpaardje is en als er dan iemand tussen komt die een en ander op totaal andere wijze zegt en geen partij neemt voor 1 van de standpunten, ja dan is het logisch dat je je op de kast laat jagen.
Klaas schreef:We houden ons bezig met een ronduit bijbels onderwerp nl. de doop. De doop komt op vele plaatsen in de bijbel naar voren. Het lijkt me ronduit onzinnig te stellen dat het denken hierover ijdelheid is. Alsof het om menselijke verzinsels gaat.
Naar mijn mening komt het onderwerp doop als teken van nieuw leven alleen voor in het nieuwe testament dat nog niet eens een kwart van de bijbel. Dus in driekwart van de bijbel wordt de doop nog niet eens aangeroerd. Van dat nieuwe testament komt de doop voornamelijk voor in de evangelien en handelingen. De brieven van de apostelen spreken er over als behorend tot 1 van de delen van het fundament voor een gelovig leven. Dan blijft ertoch maar een zeer beperkt deel over van de bijbel waar het onderwerp "doop" in voorkomt. Vele plaatsen in de bijbel zei je? In nog geen 10e deel van de bijbel.
Hebreeen 6:
12 Want hoewel gij, naar de tijd gerekend , leraars behoordet te zijn, hebt gij weer nodig, dat men u de eerste beginselen van de uitspraken Gods leert , en gij hebt nog melk nodig en geen vaste spijs.
13 Want ieder, die nog van melk leeft, heeft geen weet van de rechte prediking: hij is nog een zuigeling.
14 Maar de vaste spijs is voor de volwassenen, die door het gebruik hun zinnen geoefend hebben in het onderscheiden van goed en kwaad.
1 Laten wij daarom het eerste onderwijs aangaande Christus laten rusten en ons richten op het volkomene, zonder opnieuw het fundament te leggen van bekering van dode werken en van geloof in God,
2 van een leer van dopen en van oplegging der handen, van opstanding der doden en van een eeuwig oordeel;
3 en dat zullen wij doen, indien God het vergunt.
Klaas schreef:Je zegt dat Paulus stelt dat we ons niet moeten inlaten met aardse gewoontes. Toch is hij wel degelijk betrokken op datgenen wat hier en nu gebeurd. Paulus is niet één of andere gnostische zwever, maar staat met beide benen op de grond. Als wij ons niet bezig mogen houden met de doop waarom mag Paulus zich dan wel druk maken om het Avondmaal?
Effe de tekst erbij gezogd.
1 Korinthe 11
20 Wanneer gij dan bijeenkomt, is dat niet het eten van de maaltijd des Heren;
21 want bij het eten neemt ieder vooraf zijn eigen deel, zodat de een hongerig is en de ander dronken .
22 Hebt gij dan geen huizen om te eten en te drinken? Of minacht gij zozeer de gemeente Gods, dat gij de behoeftigen beschaamd maakt? Wat zal ik tot u zeggen? Zal ik u prijzen ? Op dit punt prijs ik niet.
Ah ja ik ziet al. Omdat er tijdens het vieren van het heilig avondmaal in die gemeente onzedelijke handelingen werden toegelaten (je vol proppen ten overstaande van arme mensen is erg onzedelijk) en dat rijken, armen in de gemeente onderdrukten door niet te wachten met eten op de mensen die van hun werk kwamen. De rijken begonnen met eten en met eten dat ze notabene zelf hadden meegebracht en niet deelden met de armen.
Het is trouwens nog de vraag of Paulus het heilige avondmaal bedoelde, want het hadden ook gewone samenkomsten kunnen zijn. In die tijd was het heel normaal om iedere dag met elkaar de maaltijd te houden. En het heilige avondmaal was er vaak een onderdeel van. Daar vierden ze het heilig avondmaal dus niet eens in de 4 maanden of eens per maand of per week, nee maar iedere dag. Het sociale leven was toen veel intenser dan hier bij ons. Bij ons is het ronduit maar een saaie boel.
Klaas schreef:Je doet alsof de vergeving van zonden (waar de doop een teken of zegel van is) eigenlijk niet zo belangrijk is. Er zijn veel belangrijker dingen in het leven van een christen. Ik geloof dat je daar een ontzettende fout maakt. De vergeving van mijn zonden en het sterven van Jezus is de kern van het evangelie. Het evangelie is volgens Paulus 'Jezus Christus en die gekruisigd'. Alles wat je daarvoor in de plaats wilt zetten is afgodendienst. Zelfs als dat het Nieuwe Jeruzalem is.
Mattheus 3:11
Ik doop u met water als teken van een nieuw leven.
1 Petrus 3:21
Als tegenbeeld daarvan redt u thans de doop, die niet is een afleggen van lichamelijke onreinheid, maar een bede van een goed geweten tot God, door de opstanding van Jezus Christus,
Sorry hoor maar deze teksten zeggen iets anders en dat is dat de waterdoop een teken is van een nieuw leven Petrus geeft het nog sterker weer en dat is dat de doop helemaal niet bedoeld is als aflegging van lichamelijke onreinheid maar een gebed tot God.
Vergeving van zonden? Nee, want dat is met de kruisdood van Jezus al gebeurd eens en voor altijd. Dat gedenken wij als wij het heilig avondmaal vieren. Het heilig avondmaal is het feest en teken dat wij verlost zijn uit de slavernij van onze zonden. Precies zo als het Pesach is voor de Joden als teken voor de verlossing uit de egyptische slavernij.
Als de doop een teken de afwassing van de zonden zou zijn geweest, dan zul je dus iedere dag moeten worden gedoop, want iedere dag doen wij nog zonden. Gelukkig is er daar de kruisdood van Jezus Christus en allen die dat geloven dat Hij voor onze zonden heeft betaald, zijn ervan verlost, die zonden die we gedaan hebben, die we doen en die wie nog zullen gaan doen.
Klaas schreef:Ik kan aan je woorden merken dat je als kind gedoopt bent en daardoor blijkbaar nooit de diepe rijkdom van de doop écht ervaren hebt. Ik vind dat erg jammer. Het missen van de diepe betekenis van de doop is in het leven van een christen een gemis. Dat jij ondanks dat een goede relatie met God hebt is fantastisch. Maar je moet niet gaan doen alsof je daardoor een goede relatie met God hebt.
Aan je toon te horen kom je uit de doopgezinde omgeving en niet de charismatische gemeenten, maar meer in de richting van de vergadering der gelovigen of baptist.
Wie had het er ook al weer over het oordelen en constateren? En ja ik ben als kind gedoop en ik vind het genoeg, want toen hebben mijn ouders mij aan God opgedragen en dat ik tot het koninkrijk van God behoor. Ik ben toen gedoopt en heb nieuw leven ontvangen, want de doop is uit gevoerd in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige Geest. Dat iemand daar dan geringschattend over doet hetzij zo.
Maar gelukkig heb ik na mijn belijdenis een aantal jaren later de doop in de heilige Geest ontvangen, waardoor ik met kracht en wijsheid ben overladen, door de kracht van de heilige Geest.
Mijn relatie met God is als de zee, het ene moment kalm het andere moment woest.
Ik heb niets gezegd over de relatie die ik met God heb. Dat heb jij ervan gemaakt. Om mijn argumenten te kunnen ontkrachten.
Hoe mijn relatie met God is dat gaat jouw geen moer an. Jouw relatie met God dat gaat mij geen moer an. Ons is slecht opgedragen Christus te volgen.
Klaas schreef:Ik ben er absoluut niet de persoon na om mensen op hun doop-overtuiging te gaan oordelen. Het zit hem echt niet in de vorm, het gaat om de inhoud. Maar die inhoud is zo rijk dat ik geringschattende woorden als die van jou niet kan waarderen. Zo rijk ook dat het goed is om daar samen bij stil te staan.
De inhoud van mijn geloofsleven ligt niet in de menselijke handeling maar in een leven vanuit de kracht van God. Want dat is wat mijn leven nuttig maakt en inhoud geeft.
Ik zal nu niet meer verder reageren op dit topic en jullie verder alleen laten in de discussie. Ik heb mijn mening gegeven.
God’s zegen toegewenst.