bedekking van het hoofd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

bedekking van het hoofd

Berichtdoor surfer » 30 aug 2003 10:58

Ik kan geen oudere topic vinden, dus maak ik maar een nieuw, niet om alle voors en tegens te herhalen, maar ik zie hier een mogelijk verband dat ik jullie niet wil onthouden :) :

Genesis 6:1 ¶ En het geschiedde, als de mensen op den aardbodem begonnen te vermenigvuldigen, en hun dochters geboren werden,
2 Dat Gods zonen de dochteren der mensen aanzagen, dat zij schoon waren, en zij namen zich vrouwen uit allen, die zij verkozen hadden.

Henoch 6:1 En het gebeurde dat toen de mensenkinderen talrijk geworden waren, dat er aan hen in die dagen 2 mooie en bevallige dochters geboren werden. En de engelen, de kinderen van de hemel, zagen hen, verlangden naar hen , en zeiden tegen elkaar: 'Kom, laat ons vrouwen kiezen vanuit de mensenkinderen 3 en nageslacht bij hen verwekken'.

1 Corinthiers 11 9 Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om den man.
10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil

Deze teksten lijken te suggereren dat vrouwen (mede) hun hoofd dienen te bedekken om de engelen niet in verleiding te brengen....
Laatst gewijzigd door surfer op 30 aug 2003 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 aug 2003 11:17

Mag je uberhaupt teksten uit zijn verband halen? (of zie ik het soms verkeerd)?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Re: bedekking van het hoofd (ter info)

Berichtdoor hijwel » 30 aug 2003 11:47

surfer schreef:Deze teksten lijken te suggereren dat vrouwen (mede) hun hoofd dienen te bedekken om de engelen niet in verleiding te brengen....

De laatse text die je aanhaalde verwees ook naar deze text:
Handelingen 1:20Want de lippen der priesters22) zullen de wetenschap bewaren, en men zal uit zijn mond de wet zoeken; want hij is een engel des HEEREN der heirscharen.23)

Hier wordt aangegeven dat de priester (dominee) in de bijbel wordt aangeduid met engel.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 aug 2003 12:12

waarom zou Paulus de voorgangers nu ineens als engelen gaan aanduiden? Dat doet hij verder nergens...

wina
Mineur
Mineur

Re: bedekking van het hoofd

Berichtdoor wina » 30 aug 2003 13:07

surfer schreef:Ik kan geen oudere topic vinden, dus maak ik maar een nieuw, niet om alle voors en tegens te herhalen, maar ik zie hier een mogelijk verband dat ik jullie niet wil onthouden :) :

Genesis 6:1 ¶ En het geschiedde, als de mensen op den aardbodem begonnen te vermenigvuldigen, en hun dochters geboren werden,
2 Dat Gods zonen de dochteren der mensen aanzagen, dat zij schoon waren, en zij namen zich vrouwen uit allen, die zij verkozen hadden.

Henoch 6:1 En het gebeurde dat toen de mensenkinderen talrijk geworden waren, dat er aan hen in die dagen 2 mooie en bevallige dochters geboren werden. En de engelen, de kinderen van de hemel, zagen hen, verlangden naar hen , en zeiden tegen elkaar: 'Kom, laat ons vrouwen kiezen vanuit de mensenkinderen 3 en nageslacht bij hen verwekken'.

1 Corinthiers 11 9 Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om den man.
10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil

Deze teksten lijken te suggereren dat vrouwen (mede) hun hoofd dienen te bedekken om de engelen niet in verleiding te brengen....

Henoch ?
Weest blij in de Heer !

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: bedekking van het hoofd

Berichtdoor @tlantis » 30 aug 2003 13:20

wina schreef:Henoch ?

Even een stukje uit de discussie over de apocriefen:

Invincible schreef:Dat geldt eveneens voor het "Boek van Henoch" waarmee alle schrijvers van het Nieuwe Testament vertrouwt waren. Men citeerde vrijelijk uit dit boek waaruit blijkt dat de gegevens hierin als volkomen geïnspireerd werden beschouwd. Zo schreef bijvoorbeeld Judas, een van de dienstknechten van de Here Jezus over een profetie die door Henoch is uitgesproken.

Judas 1:14-15 Ook over hen heeft Henoch, de zevende van Adam af, geprofeteerd zeggende zie, de Here is gekomen met Zijn heilige tienduizenden om over allen de vierschaar te spannen en alle goddelozen te straffen voor al hun goddeloze werken, die zij goddeloos bedreven hebben, en voor al de harde taal, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben.

Hoe wist Judas nu wat Henoch had geprofeteerd? In de Bijbel wordt deze profetie nergens genoemd. Waar haalt Judas deze woorden dan vandaan? Sommige bijbeldeskundigen menen dat Judas dit door een openbaring van de Heilige Geest had ontvangen, maar een dergelijke gedachte is niet juist want deze profetie staat in werkelijkheid in hoofdstuk 1:9 van het Boek van Henoch vermeld, en Judas moet hiermee bekend zijn geweest. Hier liggen duidelijk de bewijzen dat de apostelen bepaalde profetieën uit dit boek hebben weergegeven. Het feit dat zelfs de discipelen van de Here Jezus daaruit vrijmoedig citeerden moet voldoende waarborg zijn dat dit boek door hen als volkomen betrouwbaar werd erkend. Bovendien blijkt uit historische bronnen overduidelijk dat het Boek van Henoch bij de eerste christenen de waarde bezat van een canoniek werk. Het Concilie van Carthago stelde in 397 nC een definitieve lijst van de Canon op en kende alleen nog de daarop voorkomende geschriften goddelijke waarde toe. Waarom het Boek des Oprechten en het Boek van Henoch niet zijn opgenomen is voor vele bijbeldeskundigen nog steeds een raadsel.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: bedekking van het hoofd (ter info)

Berichtdoor @tlantis » 30 aug 2003 13:37

hijwel schreef:
surfer schreef:Deze teksten lijken te suggereren dat vrouwen (mede) hun hoofd dienen te bedekken om de engelen niet in verleiding te brengen....

De laatse text die je aanhaalde verwees ook naar deze text:
Handelingen 1:20Want de lippen der priesters22) zullen de wetenschap bewaren, en men zal uit zijn mond de wet zoeken; want hij is een engel des HEEREN der heirscharen.23)

Hier wordt aangegeven dat de priester (dominee) in de bijbel wordt aangeduid met engel.
Die tekst komt uit Maleachi, namelijk 2:7

Want de lippen der priesters zullen de wetenschap bewaren, en men zal uit zijn mond de wet zoeken; want hij is een engel des HEEREN der heirscharen.

Het lijkt mij nog al onwaarschijnlijk dat Paulus hier opeens voorgangers als engelen benoemd... Daarnaast vind ik de theorie dat het hoofd bedekt moet worden om de engelen niet te verleiden ook erg ver gezocht. Volgens mij was het gewoon een grote cultuur kwestie. In die cultuur was het not done... informatie lijkt mij nu nog maar minimaal relevant. Wat "om der engelen wil" inhoud... geen idee.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 30 aug 2003 13:42

surfer schreef:waarom zou Paulus de voorgangers nu ineens als engelen gaan aanduiden? Dat doet hij verder nergens...

Sorry maar zo maak ik het toch op uit de kantekeningen.
'k vindt et ook vreemd. maare pak de kantekeningen er maar ff bij :o
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 aug 2003 13:44

anders gezegd: om de engelen geen aanstoot te geven.

Blijkbaar waren/zijn engelen gevoelig voor vrouwelijke schoonheid.

Wat "om der engelen wil" inhoud... geen idee.
dat zou je al voorzichtig moeten maken...

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 30 aug 2003 14:11

surfer schreef:anders gezegd: om de engelen geen aanstoot te geven.

Blijkbaar waren/zijn engelen gevoelig voor vrouwelijke schoonheid.

Wat "om der engelen wil" inhoud... geen idee.
dat zou je al voorzichtig moeten maken...

Als engelen gevoelig kunnen zijn voor vrouwelijk schoon, dan zouden ze ook kunnen zondigen ???
Weest blij in de Heer !

Bloem84
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Bloem84 » 30 aug 2003 14:14

5 Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof haar het haar afgesneden ware.
6 Want indien een vrouw niet gedekt is, dat zij ook geschoren worde; maar indien het lelijk is voor een vrouw geschoren te zijn, of het haar afgesneden te hebben, dat zij zich dekke.
7 Want de man moet het hoofd niet dekken, overmits hij het beeld en de heerlijkheid Gods is; maar de vrouw is de heerlijkheid des mans.
8 Want de man is uit de vrouw niet, maar de vrouw is uit den man.
9 Want ook is de man niet geschapen om de vrouw, maar de vrouw om den man.
10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben, om der engelen wil.

Om der engelen wil:
Dit verstaan sommigen van de leraars der gemeente, die in de Schrift ook engelen, dat is, boden of gezanten Gods genaamd worden, Mal. 2:7; Openb. 1:20. Doch kan bekwamelijker verstaan worden van de dienstbare geesten, die vanwege hun ambt eigenlijk engelen doorgaans genaamd worden. Want dewijl dezelve in de vergaderingen der gelovigen tegenwoordig zijn, Ps. 34:8, en Matth. 18:10, en door onordelijkheid of ongeschiktheid, die daar zou mogen gepleegd worden, bedroefd worden, zo vermaant de apostel de vrouwen, dat zij deze heilige geesten ook behoren te ontzien, om hen hierin niet te bedroeven.

onteert haar:
Of, beschaamt haar hoofd, doet haar hoofd schande aan; namelijk omdat zij door dat teken schijnt te willen ontkennen, dat zij onder den man staat; en ook enigszins dat Christus niet zou zijn het hoofd Zijner gemeente. Zie 1 Cor. 11:4.

[b]ik zie wel degelijk verband!

13 Oordeelt gij onder uzelven: is het betamelijk, dat de vrouw ongedekt God bidde?
14 Of leert u ook de natuur zelve niet, dat zo een man lang haar draagt, het hem een oneer is?
15 Maar zo een vrouw lang haar draagt, dat het haar een eer is; omdat het lange haar voor een deksel haar is gegeven?

Maar wat als je lang haar hebt! draag je dan ook een hoofddeksel?
daar kom ik niet egt uit bij deze teksten.

Natuur zelve:Namelijk die onder anderen het vrouwelijk geslacht van het mannelijke daarmede ook onderscheiden heeft, dat de vrouwen het haar van het hoofd langer en dichter wast dan den mannen, en dat het haar dient tot een sieraard en deksel.

een deksel haar is:
Gr. een omwerpsel; namelijk om haar te dienen tot een deksel, en volgens dien ook tot een teken van onderdanigheid, hetwelk dan eer voor haar is, dat zij dezelve hare onderdanigheid, volgens de ordinantie Gods, daarmede bekent.
" You'll never be alone "

Theo de Koning

Berichtdoor Theo de Koning » 30 aug 2003 20:34

Volgens mij moet een vrouw het hoofd dekken om de vlgende reden:
De man was het hoogtepunt van de schepping, geschapen naar het beeld van God en hij was de kroon op de heerlijkheid van al wat God had voortgebracht. Uitsluitend hij genoot deze plaats van heerlijkheid bij God. De vrouw kon in deze niet delen, omdat er geen vrouw was. We moeten ons ervan bewust zijn dat de schepping van de vrouw onderscheiden was van en volgde op die van de man. In welke betrekking staat dit tot de zaak van het dienen van God? Wel, wil de eredienst aanvaardbaar zijn, dan moet de heerlijkheid van God vertoond worden; zij mag niet verborgen worden. Dat is de reden voor de man om het hoofd niet te bedekken, want hij is de heerlijkheid van God. Maar er moet ook gezegd worden, dat tijdens de eredienst in geen geval de heerlijkheid van de man op de voorgrond mag komen. Daarom moet het hoofd van de vrouw bedekt zijn, want zij is de heerlijkheid van de man. In hett geestelijk Koninkrijk behoort geen heerlijkheid gezien te worden dan die van Degene die op de troon zit.

Ter lezing aan bevolen:
De Hoofdbedekking, wat zegt de Heilige Schrift?
Schrijver: T. Nelson
Uitgave van: De westfriese boekhandel
Antwoordnummer 2440
6710 WB Ede

joris

Berichtdoor joris » 30 aug 2003 22:23

zo begrijp ik het ook, theo. mooi bondig verwoord. t gaat om heerlijkheid en om verantwoordelijkheid. In het paradijs werd adam als eerste aangesproken, niet eva terwjil zij uiteindelijk de vrucht gepakt heeft. Adam is verantwoordelijk als hoofd van de vrouw. De man moet er voor zrogen dat de vrouw als zijn heerlijkheid kan stralen. De vrouw wil de heerlijkheid van haar man zijn ,vooral omdat die man de heerlijkheid van God is! En daarom wil ze er ook goed bijlopen en niet zoals een hoer die maling heeft aan de heerlijkheid van de man. En de mannen die zo''n hoer bezoeken hebben overigens ook geen eerbied voor haar als vrouw, maar zien haar enkel als gebruiksartikel.

Het rare is dus dat vrouwen die in de kerk een hoedje op moeten ook nog moeten zwijgen! dan zit die heerijkheid van de man daar zwijgend te stralen onder het hoedje.

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 31 aug 2003 19:28

@ Theo

Ik ben altijd van de praktische en ik geloof niet dat iemand dit soort gedachten door het hoofd spelen wanneer hij in de kerk zit. Ik geloof dat het veel meer een kwestie van traditie is (niks mis mee) die in sommige kerken te vuur en te zwaard onderbouwd moet worden met bijbelteksten, en die in andere kerken als niet relevant wordt beschouwd (ook niks mis mee).
Verder, hoewel ik al 24 jaar getrouwd ben, heb ik niks met de verhouding tussen man en vrouw zoals jij die schetst en de bijbel die benoemt. Ik zou me wat opgelaten voelen als ik doorlopend het besef had de heerlijkheid Gods te zijn.

garry

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 31 aug 2003 22:24

joris schreef:..
Het rare is dus dat vrouwen die in de kerk een hoedje op moeten ook nog moeten zwijgen! dan zit die heerijkheid van de man daar zwijgend te stralen onder het hoedje.

:lol: :lol: :lol:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Terug naar “Archief”