Blozen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Blozen

Berichtdoor Charlotte » 18 mar 2006 16:26

Ik vind het vaak zo eng om met andere (vaak vreemde) mensen te praten dat ik rood word. En als ik dat merk, word ik juist nog verlegener. Ik heb hier sinds een paar jaar last van en heb het gevoel dat ik de enige ben, omdat andere mensen het heel gewoon lijken te vinden om te praten met iemand die ze niet zo goed kennen.
Ik heb er zelfs last van als ik met mensen praat die ik wel kan.
Wat kan ik hier aan doen? Ik word er alleen nog maar onzekerder van en durf steeds minder met andere mensen te praten.
Maar juist als ik denk 'niet rood worden, niet rood worden' word ik het wel!
Zijn er misschien nog meer mensen die hier last van hebben en zijn er misschien een paar tips, hoe je het tegen kunt houden??

amigo
Mineur
Mineur

Berichtdoor amigo » 18 mar 2006 17:34

Een ding je ben niet de enigste die ermee rond loop. Ik heb er ook nog wel eens last van. Misschien wel iets meer nog dan wel eens. Maar dat heb ook wel wat temaken met je spontaan zijn. Als je erg spontaan ben heb je alles behalve daar last van. Misschien moet je meer met mensen gaan praten. Zodat je een beetje over die angst heen komt om met mensen te praten, zodat je jezelf overwint.
Ik vloog over de wolken, naar een land hierver vandaan.....

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 18 mar 2006 17:49

Ik ken het wel, heb het nu gelukkig niet zo veel meer.
Maar wat voelt als blozen, lijkt of valt lang niet altijd zo erg op he, misschien is dit alvast een eerste geruststelling.
En in omgevingen zoals kroeg/soos-achtig, met wat matig licht, merkt niemand het echt meer op.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 18 mar 2006 20:35

Ik heb er al mn hele leven last van.. Het was zelfs zo dat men ging roepen: "Hee, spring eens op groen!!"

In de tijd dat ik te groot was voor een servet en te klein voor een tafellaken (pubertijd dus) was het zelfs al zover dat ik niets meer durfde zeggen in een gezelschap, tijdens de les etc. Ik liep het liefst altijd met een sjaal tot over mn neus en wenste in die tijd zelfs dat ik moslima was..

Helaas is het ook nooit over gegaan maar het interesseert me geen biet meer.. Als ik het weer op voel komen en mensen menen er een opmerking over te moeten maken dan zeg ik gewoon: "Tja, das een kenmerk van het gezonde leven, blozende wangen, fris en gezond, glimmende ogen, een lachende mond. Gezellig en vrolijk, keurig en net, das nu sprekend mijn portret. En als je je er aan stoort dan kijk je maar de andere kant op!"

Bovenstaande is ietwat overdreven maar ik heb er mee leren leven. En het gevoel dat je uit elkaar klapt van de hitte en dat je eruit ziet als een tomaat dat is echt je eigen gevoel want zo zie je er echt niet uit..

Maar ik ken het gevoel, probeer het niet te negeren want dat werkt averechts. Het trekt wel weer bij...

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 18 mar 2006 20:49

blozen is een ellende!!! :cry: :cry: :cry:

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 18 mar 2006 20:56

Corine schreef:Helaas is het ook nooit over gegaan maar het interesseert me geen biet meer.. Als ik het weer op voel komen en mensen menen er een opmerking over te moeten maken dan zeg ik gewoon: "Tja, das een kenmerk van het gezonde leven, blozende wangen, fris en gezond, glimmende ogen, een lachende mond. Gezellig en vrolijk, keurig en net, das nu sprekend mijn portret. En als je je er aan stoort dan kijk je maar de andere kant op!"

Bovenstaande is ietwat overdreven maar ik heb er mee leren leven. En het gevoel dat je uit elkaar klapt van de hitte en dat je eruit ziet als een tomaat dat is echt je eigen gevoel want zo zie je er echt niet uit..

Ik wou dat ik er zo over kon denken! Ik probeer het wel te negeren en ik weet ook wel dat als ik er zoals jou over denk het heel wat beter zou zijn, maar zo kan ik gewoon niet denken!!
Idd zal ik er mee moeten leren leven, hoewel ik stiekem denk dat het overgaat als ik me wat evenwichtiger voel, maar wanneer dat zal zijn? misschien wel nooit.
Ik heb mezelf ook vaak voorgehouden dat ik me wel rood voelde maar dat het misschien niet eens opviel, maar als anderen er een opmerking over maken valt het blijkbaar toch wel op!
En anderen lijken gewoon niet te snappen dat het helemaal niet grappig is als je rood wordt. Ik bedoel, misschien wel als je rood wordt om een bepaalde jongen of zo, maar dat is het bij mij niet.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 18 mar 2006 21:05

ik voel mij er heel erg naar onder. Ik vermijdt soms personen en gesprekken daarom...

tis niet goed dat weet ik, maar ik kan niet andes.

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 18 mar 2006 21:34

precies, tis niet goed om mensen te vermijden! dat weet ik ook heel goed met mn verstand en zo alleen je doet het toch!!

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 18 mar 2006 22:15

Toen ik ong 8 jaar geleden op de markt ben gaan staan heb ik mezelf er overheen kunnen zetten. Daar kon ik me moeilijk verstoppen voor de klanten..

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 18 mar 2006 22:47

Corine schreef:Toen ik ong 8 jaar geleden op de markt ben gaan staan heb ik mezelf er overheen kunnen zetten. Daar kon ik me moeilijk verstoppen voor de klanten..

met klanten heb ik geen probleem....

ik werk ook in een winkel en op school, k sta voor de klas. dan is er geen probleem, totdat er situaties zijn waarin ik mij onzeker en kwetsbaar voel.... dan begint het blozen :oops: :oops: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 20 mar 2006 09:38

Hier nog zo'n tomaatje. Ik schaam me soms dood als dat gebeurt, maar in de loop van de jaren is het wel minder geworden.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 mar 2006 11:52

Mijn ex had het ook, al ze zich wat opgelaten voelde bijvoorbeeld, ik vond het grappig en zei dan vaak :'moet je niet rood worden hoor', en dat werkte averechts (en dat vond ik grappig, de bastard).

Zelf bloos ik ook snel, vooral als mensen mij ontrecht ergens van betichten
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 20 mar 2006 15:50

Troost je, ik heb er ook last van! Soms vind ik het ook lastig omdat er soms helemaal geen reden voor is. Soms het ik het ook bij een bkende maar ik denk altijd: als ze het lastig vinden kijken ze maar een andere kant op. Naturlijk vind ik het dan zelf ook wel vervelnd.
Ik denk dat je er mee moet leren leven als het niet over gaat!

Ik weet niet hoe oud je bent, misschien ligt het ook eeen beetje aan je leeftijd. Of maak ik nu een hele domme fout? :oops:

Groetjes,
Rianne

Charlotte
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Charlotte » 20 mar 2006 16:38

Vonkie schreef: Soms vind ik het ook lastig omdat er soms helemaal geen reden voor is.
Ik weet niet hoe oud je bent, misschien ligt het ook eeen beetje aan je leeftijd. Of maak ik nu een hele domme fout? :oops:

Precies, soms is er helemaal geen reden voor! Of je bloost als je iets juist niet gedaan hebt maar je bent bang dat ze denken dat je het wel gedaan hebt dus dan word je onzeker enz. enz..........
Het zal wel aan de leeftijd liggen misschien. dat hoop ik maar.
Misschien stel ik me ook wel een beetje aan. ach er zijn natuurlijk ergere dingen maar ik zit er nou eenmaal mee.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 20 mar 2006 18:06

ik wordt zo 23 maar ik bloos nog net zo snel en hard dan toen ik 13, 26 of 18 was!!

ik denk dat het te maken heeft met je als persoon!!! onzekerheid ed.

Terug naar “Archief”