Moderator: Moderafo's
Yael schreef:mw schreef:ik mis eigelijk het volgende:
in het OT steld God het verbond in met Abraham en zijn nageslacht. Het teken hiervan is de besnijdenis. In het NT word deze omgezet in de doop (kol2). Er hoefde geen bloed meer te vloeien. Ook nu nog wil God een verbond aangaan met kinderen.
Jij zegt dus eigelijk dat het Verbond van God met Abraham vervangen is door de doop?
Yael schreef:Het Nieuwe Verbond wat Jezus instelde was het Heilig Avondmaal.
Yael schreef:(Elk verbond wat God instelde ging gepaard met bloedvloeien... daar is bij de Doop geen sprake van.)
Yael schreef:Ik vraag me af waar je in de Bijbel vind dat de Doop ook een verbond is.
Het is meer iets wat volgt op geloof. Zie de geschiedenis van de moorman en Philippus.
Yael schreef:Doop ipv. besnijdenis = vervangingsleer.
mw schreef:God beloofd ons bij de doop dat Hij onze Vader wil zijn. Hij steekt als het ware dan al een hand naar ons uit.
Altijd kun je terugvallen, ook al zie je GOd niet, op die beloften. Want wat God beloofd heeft doet Hij ook. Rijk toch?
hijwel schreef:Sabra schreef:Wat is dan de waarde van de doop?
Wat is de waarde van een man die zijn vrouw trouw belooft als zijn vrouw de trouw opzegt?
froske schreef:Het lijkt mij dus vrij duidelijk dat de volwassendoop eigenlijk de bijbelse manier is.
mw schreef:ik mis eigelijk het volgende:
in het OT steld God het verbond in met Abraham en zijn nageslacht. Het teken hiervan is de besnijdenis. In het NT word deze omgezet in de doop (kol2). Er hoefde geen bloed meer te vloeien. Ook nu nog wil God een verbond aangaan met kinderen.
En dan ff een reactie op het geschrevene:
mooi omschreven![]()
Ook nu weer zie ik bij de volwassendoop:
geen doop zonder geloof, eerst bekering dan doop.
Dus eerst moet je geloof groot genoeg zijn, en dan pas dopen. Tenminste zo komt het op mij over.
Ik vind de volwassendoop eigelijk weinig troostvol.
Bij mijn doop heeft GOd mij beloofd:Ik wil jou Vader zijn!Op die belofte kan en mag ik altijd terugvallen. Het is dus enorm troostvol
Voor de volwassendoop moet je eerst geloven...dus het word je keuze voor God... Als je geloof daarna terugvalt... je in een gat valt zeg maar, heb je geen belofte waarop je terug kan vallen.
elbert schreef:Yael schreef:Jij zegt dus eigelijk dat het Verbond van God met Abraham vervangen is door de doop?
Nee, het teken van het verbond van God met Abraham is vervangen door de doop. Dit komt omdat dit verbond met Abraham vernieuwd, verbeterd is door Christus (het nieuwe verbond) (Hebr. 7:22).
En net zoals in dat oude verbond de kinderen er helemaal bijhoren, zo is het ook in het nieuwe verbond. De kinderen van de gelovigen vallen daar echt niet opeens buiten.
De uitspraak "Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament (Verbond) in Mijn bloed" (Luk. 22:20) is typisch verbondstaal dat bij een teken van het verbond wordt geuit (zie ook Gen. 17:10). Het wil niet zeggen dat het Avondmaal (de drinkbeker) zelf het verbond is, maar dat het Avondmaal een teken van het Verbond is. Het avondmaal wijst naar het bloed van Christus. Ten diepste is Christus Zelf het verbond (Jes. 42:6: Christus is gegeven tot een Verbond des volks en tot een Licht der heidenen), want Hij is de Middelaar tussen God en mens.
Net als het Avondmaal wijst de Doop naar het bloed van Christus. Zoals wij schoongewassen worden door het water, zo worden we schoongewassen door het bloed van Christus. Zoals wij ondergaan in het water, zo is Christus ondergegaan in de dood voor ons (Rom. 6:3-4).
De waterdoop is geen verbond, maar is een teken van de geestelijke doop en is dus een teken van het verbond. (Rom. 6:3-4).
Dat is een onterechte beschuldiging, hoewel men dat regelmatig in de kerkgeschiedenis wel gezegd heeft.
De doop verwijst naar hetzelfde als de besnijdenis, maar hoort bij het Nieuwe (betere) Verbond. Daarom is de besnijdenis niet meer noodzakelijk, want het is een verouderd teken.
Wie Rom. 11 leest, moet tot de conclusie komen dat Gods beloften aan het volk Israel onberouwelijk zijn, maar moet tegelijkertijd concluderen dat er veel takken zijn afgesneden. Dat betekent geen vervanging, maar wel afsnijding van een groot gedeelte van de olijfboom (Israel), opdat een groot aantal wilde takken (heidenen) in dezelfde boom ingeent konden worden.
hijwel schreef:Sabra schreef:Wat is dan de waarde van de doop?
Wat is de waarde van een man die zijn vrouw trouw belooft als zijn vrouw de trouw opzegt?
Yael schreef:Het Verbond van God met Abraham is een apart Verbond dus met een apart teken, de besnijdenis. Waarom laten anders Joodse gelovigen hun kinderen dan nog steeds besnijden? Om aan te geven dat zij bij Israel horen, de natuurlijke nazaten van Abraham. En daarbij Jezus Zelf werd zowel besneden en liet Zich ook Dopen!
Het Nieuwe Verbond is helemaal een Nieuw Verbond niet de vervanging van het Abraham-verbond. Van het Nieuwe Verbond is inderdaad het teken de Doop en het Heilig Avondmaal, dan ben ik wel met je eens.
Yael schreef:De waterdoop is geen verbond, maar is een teken van de geestelijke doop en is dus een teken van het verbond. (Rom. 6:3-4).
Ik heb altijd begrepen dat je dan onderdeel werd van het genadeverbond.
(als je kerk de klassieke 3 verbondenleer aanhangt.)
Yael schreef:Dat is een onterechte beschuldiging, hoewel men dat regelmatig in de kerkgeschiedenis wel gezegd heeft.
Het is een hele terechte beschuldiging als je zegt de doop naast de besnijdenis, dan doe je mi. recht aan Gods Woord.
Yael schreef:De doop verwijst naar hetzelfde als de besnijdenis, maar hoort bij het Nieuwe (betere) Verbond. Daarom is de besnijdenis niet meer noodzakelijk, want het is een verouderd teken.
Voor de heidenen is de besnijdenis niet noodzakelijk, voor de Joden nog wel degelijk. De doop hoort inderdaad bij het Nieuwe Verbond vandaar dat je ze naast elkaar kunt zien, niet ipv.
Yael schreef:Wie Rom. 11 leest, moet tot de conclusie komen dat Gods beloften aan het volk Israel onberouwelijk zijn, maar moet tegelijkertijd concluderen dat er veel takken zijn afgesneden. Dat betekent geen vervanging, maar wel afsnijding van een groot gedeelte van de olijfboom (Israel), opdat een groot aantal wilde takken (heidenen) in dezelfde boom ingeent konden worden.
Inderdaad, maar dat betekend niet, dat de kerk een apart verbond met God heeft. Ook het Nieuwe Verbond is in de eerste plaats met Israel gesloten, dat wij er door genade dan ook bij mogen horen, moet ons nederig stemmen, dat zegt Romeinen 11 ook.
Lalage schreef:hijwel schreef:Sabra schreef:Wat is dan de waarde van de doop?
Dat kan je niet vergelijken. Bij een huwelijk zijn man en vrouw gelijkwaardig en ze beloven elkaar trouw. Bij de doop van een baby beloven God en de ouders trouw aan het kind, maar niet andersom.
Het probleem met kinderdoop en volwassendoop is dat men vroeger vooral deel uitmaakte van een familie en dat men nu heel individualistisch kijkt. Zelf ben ik er niet over uit. Ik vind het wel jammer dat ik als kind al gedoopt bent. Mijn belijdenisdienst was heel gaaf, maar ik ben jaloers op mensen die helemaal kopje onder gaan en er dan weer uitgetrokken worden, wat een geweldig mooi symbool is dat. Misschien laat ik me ooit nog wel een keer dopen en dan op die manier.
elbert schreef:Ik ben het met je eens dat doop en avondmaal tekenen zijn van het nieuwe verbond, maar ik ben het niet met je eens dat het nieuwe verbond een totaal nieuw verbond is. Galaten 3 spreekt wat dat betreft duidelijke taal: vers 17 spreekt over "het verbond dat tevoren bevestigd was op Christus" en daar wordt over het verbond met Abraham gesproken.
Tegelijkertijd geldt dat de heidenen die tot geloof zijn gekomen, de vervulling zijn van de verbondsbelofte die aan Abraham is gedaan (vers 8 ). De heidenen, die deel hebben aan het Nieuwe Verbond, zijn tegelijkertijd met Abraham gezegend en gerechtvaardigd. Daarom is het Nieuwe Verbond een verbreding van het verbond met Abraham en niet iets wat zomaar uit de lucht komt vallen.
De gemeenschappelijke Kern van het verbond met Abraham en het nieuwe verbond is nl. Christus. En als Christus de kern is van beide verbonden, dan mogen we de verbondsvoorrechten van het verbond met Abraham (concreet dus dat de kinderen van de gelovigen er ook bijhoren) ook van toepassing achten op het nieuwe verbond.
Je wordt geen onderdeel van het verbond door de doop, maar omdat je deel hebt aan het verbond, word je gedoopt ('t is net andersom).
Daarom zegt het gereformeerde doopformulier dat de kinderen van de gelovigen behoren gedoopt te wezen.
Omdat de doop een teken is van een beter verbond, is het oude verbond (en het teken dat daarbij hoort) nabij de verdwijning (Hebr. 8:13).
Omdat in de oude bedeling de kinderen het verbondsteken ook ontvingen, waarom in de nieuwe bedeling niet?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten