misbruik in je jeugd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 16 jul 2003 22:34

Afbeelding
Erf-goed: De bijl aan de wortel

Auteur: Hans Groeneboer

Verbeter de wereld en begin bij jezelf.
Wat kun je doen aan verbetering?
We worden allemaal geroepen voor een bepaalde opdracht. Een belangrijke belofte vind je in Jesaja 61. Deze tekst is eigenlijk het evangelie in een notendop. Er staat dat Jesus is gekomen om te verbinden de gebrokenen van hart, om voor gevangenen vrijlating uit te roepen en voor gebondenen opening van de gevangenis. En in vers 4 staat:

"Zij zullen de puinhopen van ons voorgeslacht herbouwen, het verwoeste uit vroeger tijd doen herrijzen en de steden vernieuwen die in puin liggen, die verwoest hebben gelegen van geslacht op geslacht."

We zullen de puinhopen van ons voorgeslacht herbouwen. Daar gaat het hart van onze God naar uit: het onrecht vanuit de wortel ombuigen tot rechtvaardigheid. Maar hoe kunnen wij gebruik maken van deze belofte? Hoe kunnen we dat beloofde land innemen?

In dit boek kunt u lezen dat u niet als een toeschouwer hoeft te leven in een passieve rol! Veel christenen denken dat ze hun 'beloofde land' al hebben ingenomen terwijl ze eigenlijk nog op de grens, aan het begin staan. Het leven met je voeten net over de grens geeft je nog niet de vrijheid om je in je land te bewegen.
Ook geestelijk gaat deze beeldspraak op

Dorothee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dorothee » 17 jul 2003 09:22

joris schreef:He dorothee, ik weet dat je beu bent van hulpverleners. Maar ik zal je echt aanraden een paar keer langs koinonia te gaan of in ieder geval hun boeken te lezen. http://www.koinonia.nl Juist dat stukje vergeving wat jij graag wilt kunnen ze jou mee helpen. Zij willen relaties heel maken, geen schuldigen aanwijzen. Maar zorgen dat jesamen verder kunt.
lees in ieder geval het boek: de bijl aan de wortel van Jaap Groeneboer eens!

Ik ben niet echt de hulpverleners beu. Ik heb er nu twee gehad. Eerst een maatschappelijk werker en die heeft me echt verder geholpen. Hoe vertel ik het tegen mijn ouders, hoe kan ik mijn broer hiermee confronteren enzo. Dat was heel goed. Ik dacht dat ik voor de verdere verwerking ook geen hulp nodig had en daarom ben ik er niet verder mee gegaan. Maar na een half jaar speelde het gewoon weer op. Niet alleen de dingen die er gebeurd zijn, maar ook alle vergaande consequenties die het heeft. En om daar mee om te gaan heb ik nu hulp van een psycholoog. Ook heel goed, maar soms gewoon moeilijk. Al pratende en denkende komt er zoveel naar boven, waarvan ik eerst geen weet had. Het is allemaal nog veel complexer dan ik dacht. En daarom zakt me de moed wel eens in de schoenen.

En wat die vergeving betreft: de ene keer wil ik er wel aan denken want als ik wel zou kunnen vergeven zou het denk ik veel makkelijker voor me zijn. Maar de andere keer ook weer niet, want als het alleen van mijn kant moet komen vind ik het niet eerlijk. Het is echt een dillemma, waar ik nog niet uit ben.

joris

Berichtdoor joris » 17 jul 2003 09:48

dorothee zei
En wat die vergeving betreft: de ene keer wil ik er wel aan denken want als ik wel zou kunnen vergeven zou het denk ik veel makkelijker voor me zijn. Maar de andere keer ook weer niet, want als het alleen van mijn kant moet komen vind ik het niet eerlijk. Het is echt een dillemma, waar ik nog niet uit ben

ja ik kan me dat voorstellen. En toch is het principe van vergeving dat jij vergeeft en dat je niets te zeggen hebt over wat die ander doet. Vergeven is iets wat jij kan doen met de hulp van GOd en dat zal je relatie naar je broer al verbeteren. en die verbeterde relatie zal hem doen veranderen. Kllinkt goedkoop misschien, maar als je het vanuit Gods liefde doet, de AGAPE, dan moet dat dorowerken. Want Gods liefde is een levend makende liefde.

vlieger
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor vlieger » 19 jul 2003 09:59

Stertke Dorothee in deze moeilijke periode!

Code: Selecteer alles

<?php echo "Hello World!"; ?>

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 30 jul 2003 16:46

sterkte dorothee!!!!

hoe is het nu met je??

Dorothee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dorothee » 12 aug 2003 22:47

Hallo allemaal,

Ik heb een poos niet gereageerd door de vakantie, maar ik ben er weer. Gelukkig heb ik in de vakantie alles een beetje los kunnen laten, dat heeft me wel goed gedaan. Nu ga ik er weer wat meer ontspannnen mee om. Een volgende keer laat ik jullie wel weer wat meer weten.

Dorothee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dorothee » 27 aug 2003 08:03

Gelukkig kan ik zeggen dat het goed met me gaat. De vakantie heeft me echt heel goed gedaan! Ik was gisteren voor een gesprek bij de psycholoog en we hebben afgesproken dat ik daar pas over twee maanden weer terug kom om te kijken hoe het dan gaat.
Voor de vakantie werd zo ongeveer alles me te veel en zag ik ook hier geen gat meer in. Maar ik heb in de vakantie rustig over het een en ander na kunnen denken en zie weer veel meer oplossingen en uitwegen.
't Is een beetje moeilijk om onder woorden te brenegn, maar het is heerlijk, dat in ieder geval.
Jullie natuurlijk ook allemaal heel hartelijk bedankt voor de ondersteunende woorden. daar heb ik echt veel aan gehad!

Groeten. Dorothee

Chloë

Berichtdoor Chloë » 27 aug 2003 20:16

Goed om te horen Dorothee!!!!!

Liefs, Chloë

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 aug 2003 21:50

Chloë schreef:Goed om te horen Dorothee!!!!!

Liefs, Chloë

en uiteraard fijn. :wink:

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 28 aug 2003 10:46

Tijdens dit soort topics schaam ik mij ervoor man te zijn; toch vaak de dader in dit soort ellendige situaties.

Ik houd dan ook mijn mond maar, maar ga zeker voor jou en je lotgnoten bidden, inclusief voor de daders, dat zij zich bekeren, hun schuld tegenover slachtoffers en God erkennen, en berouw tonen.

Soms is de aardse ellende niet te overzien, maar als christen mag je vertrouwen op een zalige toekomst, zonder deuken die je hier door anderen zijn toegedaan!

De draak uit Openbaring 12 is immers overwonnen!

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 29 aug 2003 08:31

Dorothee, sterkte ermee, ik denk aan je en weet wat je voelt. Je mag me altijd mailen via de pb.

Europeaan, jij hoeft je niet te schamen om man te zijn. Je hebt het toch niet gedaan? als je ziet wat vrouwen voor een schade aanrichten in de maatschappij, dat zijn ook echte heksen hoor. Dus man of vrouw, beiden zijn we zondig.'

Wel fijn dat je voor de lotgenoten wilt bidden. Zeker het feit dat de daders er werkelijk berouw van krijgen, en dat ze het niet nog eens een keer bij een ander doen.

Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 29 aug 2003 10:43

Dat laatste is vaak het lastigste inderdaad. Daders zullen eerst jarenlang ontkennen, en mochten ze daartoe komen, gaan ze het vaak bagatelliseren ("het was niet zo erg"). Dat maakt een gesprek, en berouw zo'n langdurige, pijnlijke en complexe kwestie.

Ik hoop dan ook dat deze dader snel tot inkeer komt. Wat de ernst zelfs nog kan vergroten, is dat de dader er op zichzelf niet op uit is een andere persoon zo te beschadigen als hij doet/gedaan heeft. Hij is voor korte termijn 'plezier' maar zal vermoedelijk niet overzien of zelfs beogen dat je daarmee mensen kapot maakt of minstens een levenslange deuk toebrengt.

Bestaat er een hel? Tsja, soms zou je zeggen: kijk om je heen...

De kwestie van vergeving zal wellicht iets van jaren zijn. Ik hoop één ding heel erg: en dat is dat Dorothee en anderen nooit hun geloof zullen verliezen om dit soort ervaringen. Al zullen er wellicht vragen rijzen, en ook wel eens een periode van opstand tegen God zijn, Hij zal je nooit in de steek laten!

En nu maar hopen dat er genoeg mensen om je heen staan, Dorothee!

P.S. Ik heb gisterenavond jou in mijn gebed conreet genoemd. De verhoring van dat gebed is nog zekerder dan ik zelf kan vermoeden, zegt de catechismus de Bijbel na!

Dorothee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dorothee » 28 nov 2003 11:18

Ik heb dit topic toch nog een keer omhoog gehaald. Een poss geleden, toen ik hier nog meer postte heb ik er veel aan gehad. Ik dacht ook wel dat ik het redelijk verwerkt had.
Maar het blijkt toch steeds terug te komen. Ik blijf het af en toe zo moeilijk vinden dat dit gebeurd is. Dan kan ik me ook bijna verliezen in het verleden, in het kleine meisje zijn wat machteloos is ten opzichte van haar broer.
Ik weet eigenlijk niet eens wat ik hiermee wil zeggen. Maar het moet er even uit, het grijpt me zo aan.

Dorothee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dorothee » 28 nov 2003 20:25

Dan voel ik me soms ook zo bang en alleen. Niemand die me echt begrijpt, me kan helpen. Die me beschermt en voor me zorgt.

Is er iemand die dit herkent?

André

Berichtdoor André » 30 nov 2003 21:22

Dorothee schreef:Dan voel ik me soms ook zo bang en alleen. Niemand die me echt begrijpt, me kan helpen. Die me beschermt en voor me zorgt.

Is er iemand die dit herkent?

Hoi Dorothee.

Dat van niemand die me echt begrijpt herken ik, dan dacht ik van hoe kan ik het voor elkaar krijgen om de luisteraar het inlevingsvermogen te
geven zodat hij/zij mij begrijpt.
Mijn ervaring is als je de juiste luisteraar hebt gevonden, kun je iets aan elkaar hebben.
Zo ging het bij mij ook naar de hulpverlening toe.
Ik denk wel(klinkt misschien niet aardig) maar dat je veel geduld voor je zelf moet nemen.
Jah, en iemand die je beschermt nu in deze periode, ik ben geneigt om ervan uit te gaan dat het God is die ook jou kan helpen ondersteunen.
Maar misschien voel je dat helemaal niet zo,en bedoel je iemand hier op "aarde" die je kan helpen en beschermen.
Dorothee ik zal ook voor je bidden, ik wens je sterkte.

grtn André

Terug naar “Archief”