vraagje van mijn niet christelijke buurvrouw

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Willempie
Mineur
Mineur

vraagje van mijn niet christelijke buurvrouw

Berichtdoor Willempie » 29 aug 2003 08:21

Wij (mijn man en ik) hadden laatst een heel gesprek met onze onchristelijke buren. Ons hondje was onder hun hek doorgekropen, en daardoor kwamen wij daar binnen.

De buurman begon het gesprek met de volgende vraag. Een jonge collega van hem was aan een ziekte overleden. Hoe kon er nou een God bestaan die het toeliet dat zulke jonge mensen stierven. Wij hebben hem toen proberen uit te leggen dat dat alles komt door de zonde van een mens.

Het gesprek ging door en kwam er op neer dat bij bepaalde dingen die gebeuren, en je weet het waarom ervan niet, dat ik dan in de bijbel ging lezen en vaak het antwoord van God krijg of dat ik merk dat ik weer dichter bij God ga leven.
Toen stelde de buurvrouw mij de vraag, of God dan bv. een zeer gehandicapt kind geboren laat worden om dan zelf weer meer aandacht te krijgen van ons mensen. Zij vond dat zeer zondig van God.
Ik wist niet zo goed wat ik hierop had moeten zeggen.
Weten jullie wat ik had moeten zeggen.

Groeten Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 aug 2003 09:40

God wil niet dat mensen verdrietige dingen meemaken. Maar er staat in de bijbel dat Hij alles ten goede keert voor wie in Hem gelooft. Ik ben zelf bijvoorbeeld gepest op de basisschool en dat heeft nog steeds invloed op hoe ik denk en me gedraag. Maar juist in die tijd had ik God heel erg nodig en ben ik christen geworden. Snap je wat ik bedoel? Verdrietige gebeurtenissen gebeuren nou eenmaal in deze verdorven (haha, ik lijk wel een refo) wereld, maar God helpt je erdoorheen en kan juist dan laten zien dat Hij er wel altijd bij is.

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 29 aug 2003 10:39

Ja maar als ik dat antwoord had gegeven aan mijn buurvrouw dan zou ze zeggen, maar waarom laat God het dan toe dat jij zo gepest werd. Kijk zelf ben je er misschien wel blij mee dat je gepest werd omdat je christen bent geworden. Ik heb zelf ook dingen meegemaakt, waardoor ik God heel erg nodig kreeg, en soms verlang ik terug naar die tijd waarin ik zo dicht bij God leefde.
Ik had dus volgens jou moeten zeggen dat God niet wilde dat dat kindje gehandicapt werd, en dat hij juist voor dat kindje wilde zorgen en voor de ouders.

Groetn Willempie
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 29 aug 2003 11:20

Willempie schreef:Ja maar als ik dat antwoord had gegeven aan mijn buurvrouw dan zou ze zeggen, maar waarom laat God het dan toe dat jij zo gepest werd. Kijk zelf ben je er misschien wel blij mee dat je gepest werd omdat je christen bent geworden. Ik heb zelf ook dingen meegemaakt, waardoor ik God heel erg nodig kreeg, en soms verlang ik terug naar die tijd waarin ik zo dicht bij God leefde.
Ik had dus volgens jou moeten zeggen dat God niet wilde dat dat kindje gehandicapt werd, en dat hij juist voor dat kindje wilde zorgen en voor de ouders.

Groetn Willempie
God heeft nooit al die ellende gewild, in de bijbel staat zelfs dat God er verdriet om heeft. Lees het verhaal van Lazerus maar eens (Joh 11), Jezus heeft verdriet om de dood. We zeggen vaak heel makkelijk dat God almachtig is, dat is ook zo, alleen daar houd het niet bij op. Hij is ook rechtvaardig en daardoor "kan hij niet anders" als het leiden toe te staan. Het is dan Zijn enorme macht dat hij zelfs het kwaad nog ten goede kan gebruiken.

Mensen die zeggen dat God de mensen niet lief heeft omdat hij het leiden toe staat moeten eens op Golghotha gaan kijken... God zelf vernederd als mens, sterft alleen om ons nog een kans te geven. Terwijl hij door die zelfde mensen bespot en gemarteld wordt. Als je dat gaat zien kan je door het leiden heen gaan kijken. God=Liefde
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

joris

Berichtdoor joris » 29 aug 2003 13:41

interessant vraagstelling wel. dat is het punt waar onchristenen vaak mee komen he, als God bestaat, waarom dAN DIT?
Ik heb gemekrt dat het zinnig is om in deze vragne niet in de valkuil van het verdedigen te stappen maar dicht bij die ander te blijven door bijvoorbeeld iets dte zeggen als:
- ja dat vind ik ook een moeilijke vraagt, wat vind je het moeilijkst?
- ik merk dat het je bezig houdt,als God bestaat wat zou je dan van hem willen?
- wat vindt jij, waar komt de ellende vandaan?

Ik vertrel vaak iets als: ik geloof dat we geschapen zijn voor een beter wereld, een wereld waarin geen pijn en honger en verdriet is. ONs lichaam en ons lichaam is ook bestemt voor zo''n paradijs en daarom kunnen we moeilijk leven met alles wat we meemaken. We worden onrustig en kwaad omdat we dondersgoed doorhebben dat we er zelf eenpotje van gemaakt hebben. Dus die vragen van jou zijn heel logisch en volkomen terecht. Maar God heeft er niet veel mee te maken, het gaat om de keuzes die wij zelf elke dag maken. Eten we van de boom der kennis van goed en kwaad? of eten we van de levensboom. Adam en Eva waren niet de enige die voor die vraag stonden.

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 29 aug 2003 13:59

Ik denk dat Willempie aan het begin het meest to the point geantwoord heeft.

Wij hebben hem toen proberen uit te leggen dat dat alles komt door de zonde van een mens.

Dat lijkt me inderdaad de kern van de zaak. Het probleem is dat de mensen er een zooitje van maken, en dan geven we God de schuld.

Ook in het paradijs kozen we zelf voor de zonde, en daar blijven we ons aardse leven mee geconfronteerd. Niet leuk, maar wel de realiteit. En al die signalen (vroeg overlijden, handicaps etc) zijn allemaal hints om je op God te richten. Dat gebeurt helaas weinig. Je kunt naar mijn idee ook niet zeggen: nood leert bidden. Heel vaak is dat niet zo. De Heilige Geest leert bidden.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 29 aug 2003 21:08

Tja Willempie (en andere) dit komt me bekend voor, die vraag hebben wij in het echt mee gemaakt.

M'n neefje is gehandicapt, daar door zijn m'n broer en schoonzus dichter bij God gaan leven, of dit zondig is? Nee het is beter voor hen.
God laat dingen gebeuren om de mensen naar zich toe te trekken, om ons de ogen weer te openen en op scherp te zetten, en daar heeft Hij alle recht toe.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 30 aug 2003 13:25

Willempie, lees mijn stukje nog maar een keer...

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 01 sep 2003 18:09

In Romeinen 8 staat het antwoord op deze vraag.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

jo
Verkenner
Verkenner

mee eens

Berichtdoor jo » 30 apr 2004 21:51

Europeaan schreef:Ik denk dat Willempie aan het begin het meest to the point geantwoord heeft.

Wij hebben hem toen proberen uit te leggen dat dat alles komt door de zonde van een mens.

Dat lijkt me inderdaad de kern van de zaak. Het probleem is dat de mensen er een zooitje van maken, en dan geven we God de schuld.

Ook in het paradijs kozen we zelf voor de zonde, en daar blijven we ons aardse leven mee geconfronteerd. Niet leuk, maar wel de realiteit. En al die signalen (vroeg overlijden, handicaps etc) zijn allemaal hints om je op God te richten. Dat gebeurt helaas weinig. Je kunt naar mijn idee ook niet zeggen: nood leert bidden. Heel vaak is dat niet zo. De Heilige Geest leert bidden.
    Helemaal mee eens! Maar bij me zelf merk ik ook wel eens opstandigheid hoor, over bepaalde dingen. Niet alleen onchristelijke mensen geven God de schuld, ik denk dat iedereen wel eens God de schuld geeft van iets.

Vin

Berichtdoor Vin » 01 mei 2004 01:27

Ik schud de vraag altijd af. Ik kan me er totaal niet in verplaatsen. Is er ergens een wet die voorschijft dat God overal moet ingrijpen? Blaat.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 mei 2004 08:09

Zo´n wet is er niet, en zo wel dan zou je nog kunnen zeggen dat God erboven staat.

Maar er is wel iets anders. God presenteert Zich als almachtig, barmhartig en voorstander van het goed, zo niet het Goede Zelf. Dan mag je toch bepaalde dingen van zo´n Superwezen verwachten, of niet? (Je zou het "vertrouwensbeginsel" kunnen noemen.. :lol: )

Spyg
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Spyg » 01 mei 2004 09:56

het is zo dat GOD ons niet als robot wou hebben daarom hebben wij een vrije wil en kunnen we kiezen.
ALs het leven zo voorspelbaar is waarom geloof jij dan niet of is dat te makkelijk

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 01 mei 2004 14:47

Plato's Euthyphro dilemma:
Is (A) het goede goed omdat God het wil of (B) wil God het goede omdat het goed is?

Mensen die moeite hebben met bepaalde goddelijke akties (of het gebrek daaraan) gaan uit van B. Zij hebben bepaalde opvattingen over wat het betekent te zeggen dat iets 'goed' is, en beoordelen God aan de hand van die opvattingen.
Anderen gaan uit van A, en daarmee zijn morele vraagstukken een non-issue geworden. De term 'goed' is niet meer dan een synoniem voor 'datgene wat God doet/wil, wat dat dan ook is'. Als God toestaat jonge mensen te laten sterven, dan is dat dus goed.
Mensen die uitgaan van A zullen het nooit eens worden met mensen die uitgaan van B.
Mensen die stellen dat moraal op God gebaseerd is, gaan uit van A. De meeste christenen vallen daar dacht ik ook onder.
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 mei 2004 15:25

Ik ga toch voor (B) :)

Alleen ben ik het niet eens met de consequenties die jij daaruit trekt. Nl. dat God door B-mensen altijd beoordeeld wordt op hun ideeen van wat goed is. Je kunt ook stellen dat God het goede wil omdat het goed is, maar dat wil niet zeggen dat dat altijd strookt met onze opvattingen over wat goed is. (Maar meestal zal dat wel overeenkomen)

Moraal is op God gebaseerd, maar is niet goed omdat God het wil. Het is goed omdat de verpersoonlijking van het Goede (wat 'toevallig' God is) het wil.

Terug naar “Archief”