Hervormingsdag

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Hervormingsdag

Berichtdoor janneke » 31 okt 2002 13:15

Hervormingsdag. Vanavond wordt bij ons deze 'dienst' gehouden, misschien bij jou ook wel! Wat zegt het jou? is er bij jullie in de kerk wel of geen hervormingsdienst?

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 31 okt 2002 14:10

Hmmzzz eigenlijk is er bij ons geen dienst.....
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 31 okt 2002 14:25

ik weet wat hervormingsdag is, we hebben aleen geen dienst vandaag.
Op school hebben we wel " een vaste burgt" gezongen.
Volgende week hebben we wel een kerkdienst (dankdag)
Dus, dat.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 31 okt 2002 14:46

Bij ons is er wel een dienst. Dit jaar voor het eerst. Dus ik kan nog niet zeggen hoe dit bevalt. Het is een gecombineerde dienst van de CGK en de GKV. Het is echter geen "officiele dienst" dus niet onder verantwoordelijkheid van een van beide kerkenraden. Wel wordt er medewerking verleend door beide predikanten. Ze zullen beide een meditatie houden waartussen een tussenzang word gezongen. Veder is er veel zang en een musicaal intermetzo.

Andere jaren werd er bij ons ook niet echt veel aandacht aangeschonken. Inderdaad het zingen van een vaste burcht.

Dus ik ben benieuwd vanavond.

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 31 okt 2002 14:55

Dit jaar vier ik geen hervormingsdag.
Op mijn kamer hangt een plaatje van Luther.
Pas echter las ik een boekje van hem over de joden. Behoorlijk antisemitisch
Hoewel ik Luther niet laat vallen en ik weet dat de oude Luther, boekje dateeert uit 1543, nog wel erger te keer kon gaan, bijv. tegen de paus., heb ik toch besloten hem voor de periode van 2 weken te schorsen. Zijn plaat ligt nu in de la. Toevallig valt juist hervormingsdag in deze termijn.

erg jammer, maar ja.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 31 okt 2002 15:01

en die schorsing, denk je dat dat helpt tegen het anti-semitisme van Luther? maar het is inderdaad een smet op het palmares van deze hervormer. ik heb hem toch nog maar niet in de ban gedaan, ik aankomend voorjaar me wat meer in luther verdiepen, is mijn voornemen. daarna zal ik wel conclusies trekken.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 31 okt 2002 15:38

De hervormers waren inderdaad geen "Heiligen". Lees maar eens wat Calvijn heeft uitgevreten in Genève, daar voerde hij ook een ware inquisitie tegenover andersgelovigen. De doodstraf werd niet geschuwd voor inwoners die net een andere mening hadden....
Afbeelding

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 31 okt 2002 15:57

Alhier is ook een bijeenkomst, geen officiele dienst.
Mooi om te zien dat het op zulke dagen in ieder geval samen kan gaan met andere kerken, namelijk hervormde bond, hervormd evangelisatie, CGK en Gergem.
Ik heb alleen geen tijd om m te bezoeken. ben ook een niet al te harde loper voor zulke bijeenkomsten, in die zin, als je zou willen kan je elke avond ergens naar toe.
Wel denk ik dat het goed is dat er aandacht aan blijft besteed worden. Op de scholen voor bao en middelbaar onderwijs mag er wat mij betreft ook best aandacht aan besteed worden.
In het bao wordt dat meestal ook wel gedaan.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 31 okt 2002 16:34

Er zijn genoeg bijeenkomsten... maar ik heb te weinig tijd om iets te bezoeken!!! Ik doe er dus niets aan, alleen ff bij stilstaan.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 31 okt 2002 19:36

Hahaha, die Arthur. Leuk bedacht. Overigens vindt Lutherkenner Heiko Obermann dat Luther wat betreft zijn antisemitische opmerkingen wel in het juiste tijdskader geplaatst moet worden. Allereerst haalden zijn pogingen om de Joden te bekeren niets uit. In de tweede plaats was het een periode waarin Joden bepaald niet positief benaderd werden. Wij schrikken nu enorm van zijn uitspraken, maar in de tijd van Luther was dat helaas niet ongebruikelijk.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 01 nov 2002 10:22

Is waar Omega.
Aanvankelijk was Luther zelfs positief over de joden, immers dat ze nooit katholiek hadden willen worden, dat kon hij vanzelfsprekend helemaal begrijpen. Toen ze evenwel voor zijn reformatie ook niet hun overtuiging switchen, toen was hij enorm teleurgesteld.

Wat sommige wetenschappers doen door Hitler en Luther als elkaars verlengde te zien, dat staat me ook tegen. Dat is echt kolder, maar desalniettemin, de lompheid van Luther in deze ergert me wel.
Maar ook die ergernis is weer tijdgebonden, misschien was ik in Luthers dagen een grotere antisemiet geweest.

Overigens ben ik gisteravond in Gouda wel naar hervormingsdienst geweest. Na afloop heb ik Luthers straf verzacht. Het plaatje ligt nu niet meer in de la, maar hangt nu gedurende de gestelde termijn op Olifants kamer. In ballingschap zullen we zeggen.

hahahah wie ben ik dat ik Luther oordeel.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 01 nov 2002 12:00

Omega heeft wel gelijk inzake de historische omkadering van de Luther uitspraken inzake de Joden. Hetzelfde verhaal zie je bij de Duitse componist Richard Wagner die tot sinds kort zelfs niet mocht uitgevoerd worden in Israël. Wagner heeft inderdaad (net zoals Luther) negatieve uitspraken gedaan over het Jodendom maar wie dit dit niet niet in de burgerlijke Duitse kringen van de negentiende eeuw?????
Afbeelding

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 01 nov 2002 12:27

De hervormers waren inderdaad geen "Heiligen". Lees maar eens wat Calvijn heeft uitgevreten in Genève, daar voerde hij ook een ware inquisitie tegenover andersgelovigen. De doodstraf werd niet geschuwd voor inwoners die net een andere mening hadden....

Deze reactie was mij ontgaan Morse. Bij mij weten, maar als ik het mis heb mag iemand mij corrigeren, heeft er op voorspraak van Calvijn één persoon de doodstraf gekregen en dat was omdat het hierbij ging om een verrader. Niet ongebruikelijk in de 16e eeuw.
Laatst gewijzigd door Omega op 01 nov 2002 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 01 nov 2002 12:55

De concrete aantallen ken ik natuurlijk ook niet Omega. Maar de Calvijnstudies die ik heb gelezen durven toch wel te spreken over een soort "tegeninquisitie". Natuurlijk geweld (van Roomse kant) lokt geweld uit en zeker in die context was dit niet echt abnormaal. Het doel van mijn bericht was gewoon maar even het romantisch beeld dat men soms heeft van de grote reformatoren een beetje te nuanceren.
Afbeelding

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 01 nov 2002 20:26

Het doel van mijn bericht was gewoon maar even het romantisch beeld dat men soms heeft van de grote reformatoren een beetje te nuanceren.

Romantiseren van sommige kerkvaders vind je inderdaad wel eens in de reformatorische achterban. Natuurlijk is dat onterecht, want het waren gewone mensen die zeker ook niet zonder zonde waren. Aan de andere kant moeten we ze ook niet te snel veroordelen zonder goed de feiten te kennen. Maar zoals gezegd, ik ben ook geen echte Calvijnkenner.

Terug naar “Archief”