Waarom niet bekend maken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Waarom niet bekend maken?

Berichtdoor Sjaan » 11 mar 2006 12:19

Hallo medeforummers,
Ik vraag me iets af. Ik ben de evangelien aan het lezen en het valt me op dat Jezus telkens weer de mensen die hij geneest verbied om daar ruchtbaarheid aan te geven. Weten jullie waarom?
Ken uzelf.

Mijn web-log!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 11 mar 2006 18:48

Poe, kweenie, Hij had het al wel erg druk misschien... ik verbaas me er ook over.

kort
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kort » 11 mar 2006 19:05

Onze dominee had het er laatst over. Wat hij er precies van zei weet ik niet meer, maar volgens mij was het vooral omdat de mensen Hem dan wilden volgen, om ook maar belangrijk te mogen zijn in Zijn aardse koninkrijk. Pas met de intocht in Jeruzalem wilde Hij bekend worden. En het Hosanna-geroep was ook omdat men dacht dat Hij toen het koninkrijk ging stichten...

'k Hoop dat je genoeg weet, anders wil ik hier nog wel informeren bij gemeenteleden... :oops:

Riska

Berichtdoor Riska » 12 mar 2006 22:17

Op het moment dat de mensen Jezus wilden eren of achter Hem aan wilden gaan, trok Hij zich terug in de bergen en zocht de stilte op. De mensen wilden Hem koning maken, dachten dat Hij het land zoou bevrijden van de bezetting. Dat wilde de Heer in geen geval...

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 mar 2006 23:24

Ook een stukje bescheidenheid maybe???

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 13 mar 2006 09:52

Of misschien dat het Zijn tijd nog niet was om te sterven, dat wist Hij denk ik wel, en Hij zou het proces van 'het kruis' alleen maar versnellen als Hij hoorbaarheid zou geven hieraan.

Ik weet het niet hoor, tis maar een bedenksel :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 13 mar 2006 11:28

De Joden gingen denken dat het Koninkrijk van God terstond openbaar zou worden (zie Lukas 19:11). Ze dachten dat Jezus de Romeinen uit het land Palestina zou zetten en dan zou gaan regeren. Dat is dus een totaal verkeerd beeld van de wijze waarop Jezus als Koning en Messias zal regeren. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat mensen dat verkeerde beeld gaan verspreiden en dat ze gaan zeggen dat Jezus een Koning is die met geweld en veel tamtam de overheersers uit het land Palestina zal zetten. Nee, Zijn Koninkrijk is van een heel andere orde.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Re: Waarom niet bekend maken?

Berichtdoor Wullimpie » 13 mar 2006 18:27

Sjaan schreef:Hallo medeforummers,
Ik vraag me iets af. Ik ben de evangelien aan het lezen en het valt me op dat Jezus telkens weer de mensen die hij geneest verbied om daar ruchtbaarheid aan te geven. Weten jullie waarom?

Ik denk dat het was om te voorkomen dat de mensen te gefocust zouden zijn op de wonderen, dan onstaat een soort wondergeloof.
Natuurlijk mag je je daar over verwonderen, echter je moet er niet in blijven hangen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Technico

Berichtdoor Technico » 13 mar 2006 19:34

De uitleg die gehoord heb, is dat Hij wist dat Hij door sommige mensen gezocht werd. Die Hem wilden ombrengen.
En dat Hij zicht daarom niet bekend wilde maken.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 14 mar 2006 20:58

Technico schreef:De uitleg die gehoord heb, is dat Hij wist dat Hij door sommige mensen gezocht werd. Die Hem wilden ombrengen.
En dat Hij zicht daarom niet bekend wilde maken.
Maar Hij wist toch wel dat Hij aan het kruis moest. Hij wist dat Judas Hem zou verraden. Hij wil Zich juist wel bekendmaken maar mensen kunnen vaak al snel het verkeerde denken. Bijv. "O Hij is een genezer! Kom we gaan allen naar Hem want Hij geneest" en dan vergeten ze het belangrijkste: "Dat Hij voor ons gestorven is zodat wij de eeuwige straf ontlopen."
Afbeelding

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 14 mar 2006 21:29

misschien was al de eer voor de Vader
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 mar 2006 22:32

Hij wilde misschien niet dat ze wisten dat Hij de Messias was denk ik.
Ben het wel met Hamlap eens.

JJM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JJM » 15 mar 2006 17:10

misschien wilde Hij dat de joden zelf zouden ontdekken dat Hij de Messias was. als Hij gezegd had "Ik ben de Messias" denk ik dat veel mensen dat niet zouden geloven. ook omdat er toen wel meer mensen waren geweest die ook mensen geneesden en ook zeiden de Messias te zijn maar het niet waren.
Als president lincoln nog leefde zou hij zich omdraaien in zijn graf.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 15 mar 2006 17:56

Is er niet een RW-vragenrubriek met vele deskundigen op theologisch gebied?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 mar 2006 18:45

Hier is niet een standaard theologisch antwoord op of zo. Veel theologen hebben dit altijd boeiend gevonden. Sommige denken dan ook dat dit de sleutel is tot het Markus evangelie.

Er is 3 keer sprake in het boek marcus van dit zwijg bevel. Elke keer is er een andere reden voor deze opdracht van Jezus aan de mensen.

Het is niet zo dat Jezus altijd zei dat er gezwegen moest worden over Zijn wonderen. Tegen "legio" zegt hij zelfs dat hij het juist iedereen moet vertellen. (Marcus 5:19)

1 reden van het zwijgen is iig terug te vinden in de bijbel. Namelijk de reden waarom de discipelen het nog niet verder mochten vertellen. Eenvouwdig weg omdat ze de opstanding nog niet echt begrepen. (markus 8: 29-30; 9:9-10, 31-32)

hoop dat je er wat aan hebt
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”