het koningshuis? AFSCHAFFEN!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cisca

Berichtdoor Cisca » 08 feb 2006 09:54

Welnee, het koningshuis is gewoon een super duur visitiekaartje voor het buitenland.
De maatschappij is koud, hard en zakelijk, als tegenstelling houden we een duur romantisch plaatje in stand, stop dat geld maar in de zorg.
'k Snap niet dat men zo'n enorm respect voor het koningshuis kan hebben, ga eens na, hoe deze mensen leven, en geleefd hebben, dat is lang niet altijd, op z'n zachts gezegd fatoenlijk te noemen.
Ook degenen met wie men trouwt hebben voor een deel een toch wel veracht verleden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 feb 2006 10:44

Voor koningshuizen gaan deuren op die voor anderen gesloten blijven. Dat is goed voor onze buitenlandse handel, daar profiteert Nederland van.

Los daarvan: kabinetten komen en gaan (na maximaal vier jaar). De koningin blijft zitten -> een stukje continuïteit in ons staatsbestel.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 08 feb 2006 12:57

Precies! En bij het koningshuis krijg ik ook niet direct een naar smaakje in de mond, zoals bij politici. Het gros daarvan is alleen bezig met stemmen trekkenl Heeft een koning/koningin niet echt nodig, lijkt mij.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 feb 2006 20:55

'k Snap niet dat men zo'n enorm respect voor het koningshuis kan hebben, ga eens na, hoe deze mensen leven, en geleefd hebben, dat is lang niet altijd, op z'n zachts gezegd fatoenlijk te noemen.

hetzelfde geld natuurlijk voor een president
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 08 feb 2006 20:59

Dat geldt in feite voor iedereen :wink:

Laodicea
Mineur
Mineur

Berichtdoor Laodicea » 11 feb 2006 22:28

Precies! En bij het koningshuis krijg ik ook niet direct een naar smaakje in de mond, zoals bij politici. Het gros daarvan is alleen bezig met stemmen trekkenl Heeft een koning/koningin niet echt nodig, lijkt mij.
Nee, want zij hoeft er helemaal niets voor te doen, omdat ze haar baantje erft.

Laodicea
Mineur
Mineur

Berichtdoor Laodicea » 11 feb 2006 22:36

Los daarvan: kabinetten komen en gaan (na maximaal vier jaar). De koningin blijft zitten -> een stukje continuïteit in ons staatsbestel.
Dat is met ambtenaren ook zo, maar die kan je tenminste ontslaan als dat nodig mocht zijn.

Nee, Nederland was een republiek en van mij mag het dat ook weer worden, dan kunnen de oranje fans Beatrix gewoon kiezen én dan heeft ze tenminste daadwerkelijk wat te zeggen. Als zoenoffer aan de traditie kunnen we de president dan stadhouder noemen.

pandabeertje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor pandabeertje » 09 mar 2006 20:24

Dat heeft ze toch wel, al is het niet zo veel. Zij tekend voor nederland belangrijke wetten en verdragen van heel europa, wat Balkenende niet mag. Ik vind dat nu de koningin meer macht moet krijgen. De koningin is voor Nederland een symbool voor europa en andere leiders. De democratie die we nu hebben moeten we houden. wie weet wat je allemaal voor mensen in huis haald die denken het even te zullen regelen. Steeds mensen ontslaan en andere mensen de baan geven schiet ook niet op.

Lausnitz
Mineur
Mineur

Berichtdoor Lausnitz » 09 mar 2006 20:32

pandabeertje schreef:Dat heeft ze toch wel, al is het niet zo veel. Zij tekend voor nederland belangrijke wetten en verdragen van heel europa, wat Balkenende niet mag. Ik vind dat nu de koningin meer macht moet krijgen. De koningin is voor Nederland een symbool voor europa en andere leiders. De democratie die we nu hebben moeten we houden. wie weet wat je allemaal voor mensen in huis haald die denken het even te zullen regelen. Steeds mensen ontslaan en andere mensen de baan geven schiet ook niet op.

Arm land, als de koningin er extreem rechtse-ideeën op na lijkt te houden. Dan is een regeringswisseling van om de 4 jaar niet eens zo slecht. Ben het wel eens met mijn oud-klasgenoot Bossie, het koningshuis is een poppenkast!
www.cgjf.nl

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 09 mar 2006 20:35

johannes1 schreef:

Maar die kunnen we weer wegsturen.

pandabeertje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor pandabeertje » 09 mar 2006 20:39

ik denk dat het niet zo makkelijk si als we allemaal denken!! De koningin zit op haar plaats en een land regeren is al ingewikkeld zat, lijkt mij!! Hebben jullie al eens maatschappijleer of MCk gehad. taai vak en ik vind er ook helemaal nix aan. ik snap er nix van. Maar om om de 4 jaar mensen weg te sturen........ nou nee, dat zie ik toch egt niet zitten.

Maar uhm hoeso een poppenkast.... :?:

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 09 mar 2006 20:43

pandabeertje schreef:ik denk dat het niet zo makkelijk si als we allemaal denken!! De koningin zit op haar plaats en een land regeren is al ingewikkeld zat, lijkt mij!! Hebben jullie al eens maatschappijleer of MCk gehad. taai vak en ik vind er ook helemaal nix aan. ik snap er nix van. Maar om om de 4 jaar mensen weg te sturen........ nou nee, dat zie ik toch egt niet zitten.

Dat doen we nu met de regering ook. Daarnaast regeert de koningin feitelijk niet.

pandabeertje schreef:Maar uhm hoeso een poppenkast.... :?:
Omdat ze slechts een ceremoniële functie hebben. Pootje geven, opdraven bij officielle gelegenheden en lintjes doorknippen.

pandabeertje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor pandabeertje » 09 mar 2006 20:48

Ah owke, ik snap m. Maar ze is voor ons land toch belangrijk! Zij mag dingen die de president niet mag.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 09 mar 2006 20:53

pandabeertje schreef:Ah owke, ik snap m. Maar ze is voor ons land toch belangrijk! Zij mag dingen die de president niet mag.
Zoals?

Daarnaast kun je, als je de monarchie afschaft, die rechten van toepassing maken op een president.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 14 mar 2006 21:37

Machiavelli schreef:
johannes1 schreef:

Maar die kunnen we weer wegsturen.

je hebt ook goede leden van het koningshuis, net als je goede en slechte presidenten hebt
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Terug naar “Archief”