(Voorbereiding) HA

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 09 mar 2006 14:08

PeterD schreef:
parsifal schreef:
PeterD schreef:
jopidopi schreef:moet je bekeerd zijn om aan het heilig avondmaal te kunnen?
Wat heb je er anders te zoeken?

bekering?

Dus in de hoop bekeerd te worden maar aan het Heilig Avondmaal gaan?

of in het vertrouwen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

André

Berichtdoor André » 09 mar 2006 14:23

parsifal schreef:
PeterD schreef:
parsifal schreef:
PeterD schreef:
jopidopi schreef:moet je bekeerd zijn om aan het heilig avondmaal te kunnen?
Wat heb je er anders te zoeken?

bekering?

Dus in de hoop bekeerd te worden maar aan het Heilig Avondmaal gaan?

of in het vertrouwen.
Idd in het vertrouuwen dat je JA zei tegen God toen je belijdenis van je geloof deed.
Toen nam God je aan als Zijn kind en mocht je gaan deelnemen aan zijn maaltijd (gedachtenis) totdat hij terug komt. (teksten zijn bij jullie bekend)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 mar 2006 14:27

Ik citeer dan maar even een stukje uit het formulier:

Zelfonderzoek

Opdat wij nu tot onze troost het Avondmaal des Heeren mogen houden, zijn bovenal twee dingen nodig:

in de eerste plaats dat wij ons vooraf op de juiste wijze beproeven ;

in de tweede plaats dat wij het gebruiken met het doel waartoe de Heere Christus het heeft bevolen en ingesteld, namelijk tot Zijn gedachtenis.

De waarachtige beproeving van onszelf is drieërlei.

Ten eerste overdenke een ieder bij zichzelf zijn zonden en vervloeking, opdat hij zichzelf mishaagt en zich voor God verootmoedigt, omdat de toom van God tegen de zonde zo groot is dat Hij -eerder dan dat Hij die ongestraft kon laten- de straf ervoor door de bittere en smadelijke kruisdood aan Zijn geliefde Zoon Jezus Christus heeft voltrokken.

Ten tweede onderzoeke een ieder zijn hart, of hij de vaste en zekere belofte van God gelooft dat hem al zijn zonden alleen vanwege het lijden en sterven van Jezus Christus vergeven zijn, en dat de volkomen gerechtigheid van Christus hem als zijn eigendom is toegerekend en geschonken. En dit zo volkomen alsof hijzelf, in eigen persoon, voor al zijn
zonden heeft betaald en alle gerechtigheid volbracht.

Ten derde onderzoeke een ieder zijn geweten of hij ook gezind is voortaan met zijn hele leven waarachtige dankbaarheid aan God de Heere te bewijzen en voor Gods aangezicht oprecht te wandelen. En eveneens of hij, terwijl hij van harte en zonder te veinzen alle vijandschap, haat en afgunst van zich aflegt, een ernstig voornemen heeft voortaan in waarachtige liefde en eensgezindheid met zijn naaste te leven.

André

Berichtdoor André » 09 mar 2006 14:35

PeterD schreef:de straf ervoor door de bittere en smadelijke kruisdood aan Zijn geliefde Zoon Jezus Christus heeft voltrokken.

Ten tweede onderzoeke een ieder zijn hart, of hij de vaste en zekere belofte van God gelooft dat hem al zijn zonden alleen vanwege het lijden en sterven van Jezus Christus vergeven zijn

Ten derde onderzoeke een ieder zijn geweten of hij ook gezind is voortaan met zijn hele leven waarachtige dankbaarheid aan God de Heere te bewijzen en voor Gods aangezicht oprecht te wandelen. En eveneens of hij, terwijl hij van harte en zonder te veinzen alle vijandschap, haat en afgunst van zich aflegt, een ernstig voornemen heeft voortaan in waarachtige liefde en eensgezindheid met zijn naaste te leven.
Het 3de punt is dan een 'struikelblok'?
Ik hoop dat punt 2 punt 1 bevestigd vs.?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 mar 2006 14:45

Punt 1 heb je een beetje uit zn verband gerukt:

Ten eerste overdenke een ieder bij zichzelf zijn zonden en vervloeking, opdat hij zichzelf mishaagt en zich voor God verootmoedigt, omdat de toom van God tegen de zonde zo groot is dat Hij -eerder dan dat Hij die ongestraft kon laten- de straf ervoor door de bittere en smadelijke kruisdood aan Zijn geliefde Zoon Jezus Christus heeft voltrokken.

En ik zie geen struikelblok in dit formulier hoor.

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 09 mar 2006 14:49

@Peterd: kun je misschien de opmerking "wat heb je er anders te zoeken" constructiever formuleren? Op mij komt dit niet echt gastvrij over op een serieuze vraag. Om vervolgens alleen met de teksten van het formlulier te schermen heeft weinig nut als je niet kunt zeggen hoe dit voor jou persoonlijk is.

Dit stuk forum heet geloofsopbouw.

peace, Scape

André

Berichtdoor André » 09 mar 2006 14:53

PeterD schreef:En ik zie geen struikelblok in dit formulier hoor.
Gelukkig maar.
Misschien leef ik 'teveel' in dankbaarheid, het zou maar zo kunnen, ik denk namelijk dat er al verlossende 'werkzaamheden' door Jezus zijn verricht.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 mar 2006 15:35

André schreef:
Gelukkig maar.
Misschien leef ik 'teveel' in dankbaarheid, het zou maar zo kunnen, ik denk namelijk dat er al verlossende 'werkzaamheden' door Jezus zijn verricht.

En juist als je mag weten dat Hij dat verlossingswerk ook voor jou persoonlijk heeft gedaan, mag je m.i. aangaan.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 mar 2006 15:36

scape schreef:@Peterd: kun je misschien de opmerking "wat heb je er anders te zoeken" constructiever formuleren?

Nee, er zijn al genoeg reacties op gekomen, ik ga dat niet nu nog aanpassen.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 09 mar 2006 16:15

PeterD schreef:
André schreef:
Gelukkig maar.

En juist als je mag weten dat Hij dat verlossingswerk ook voor jou persoonlijk heeft gedaan, mag je m.i. aangaan.

... juist ook als dat persoonlijke geloof nog zo zwak is, want het Avondmaal is bedoeld tot versterking van het geloof.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 mar 2006 16:58

elbert schreef:
PeterD schreef:
André schreef:
Gelukkig maar.

... juist ook als dat persoonlijke geloof nog zo zwak is, want het Avondmaal is bedoeld tot versterking van het geloof.

Absoluut ja! Alleen die toe-eigening van het heil heeft al wel moeten plaatsvinden in mijn ogen! Anders kan ik me niet voorstellen dat er bemoediging plaatsvindt bij het "gedachtenismaal".

jopidopi
Mineur
Mineur

Berichtdoor jopidopi » 09 mar 2006 20:03

Idd in het vertrouuwen dat je JA zei tegen God toen je belijdenis van je geloof deed.
Toen nam God je aan als Zijn kind en mocht je gaan deelnemen aan zijn maaltijd (gedachtenis) totdat hij terug komt. (teksten zijn bij jullie bekend)

Neemt God je aan als je belijdenis doet? Misschien is dat al veel eerder gebeurt....... of nog niet, en dat laatste... dan kun je dus niet aan het H.A. Stel je hebt belijdenis gedaan met volle overtuiging...maar een jaar later versloft alles al weer....
Ik heb op het punt gestaan om belijdenis te doen. Maar ik heb het niet gedaan. Nu merk ik dat het geloof erg aan het versloffen is. Stel dat ik toen wel belijdenis gedaan zou hebben en aan het H.A. zou gaan.... zou mijn geloof dan wel standvast gebleven zijn? Ik denk het niet... en daarom ben ik blij dat ik dat niet gedaan heb.... maar al met al... ik ben wel jaloers op de mensen die kunnen aangaan!!!
Geef mij maar gewoon vakantie!!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 09 mar 2006 20:57

Het gaat mijns inziens niet om aan KUNNEN gaan, eigenlijk.
Het gaat erom dat je aan mag gaan, dat ten eerste, maar het is meer een willen denk ik vaak....

Ik ga ook aan het Heilig Avondmaal, nadat ik belijdenis heb gedaan.
Mijn belijdenis was mijn ja tegen Gods roepen, bij mijn doop al.
En ik weet dat ik dat ja niet alleen kon geven, maar alleen met Gods hulp!

Doordat ik belijdenis heb gedaan en er elke 3 maanden Heilig Avondmaal is, merk ik zelf ontzettend dat dan juist mijn geloof niet kan versloffen! Want elke 3 maanden sowieso sta ik er weer voor:
God roept mij aan Zijn tafel, wat doe ik daarmee?

Nou, daar kan ik echt geen NEE tegen zeggen, tegen een geweldige God die MIJ, zo'n nietig, zondig, klein mens, roept!
Wie ben ik dan om nee te zeggen?
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

André

Berichtdoor André » 09 mar 2006 21:11

MissF schreef:Het gaat erom dat je aan mag gaan, dat ten eerste, maar het is meer een willen denk ik vaak (....) Nou, daar kan ik echt geen NEE tegen zeggen, tegen een geweldige God die MIJ, zo'n nietig, zondig, klein mens, roept!
Wie ben ik dan om nee te zeggen?
Het is idd niet een uitnodiging maar een opdracht.
Lucas 22: 19b Doe dit, telkens opnieuw, om mij te gedenken.

biamarth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor biamarth » 14 mar 2006 16:46

Want zelf heb ik bij overlevering van de HEre ontvangen, wat ik u weder overgegeven heb, dat de Here JEzus in de nacht, waarin Hij werd overgeleverd, een brood nam, de dankzegging uitsprak, het brak en zeide: Dit is Mijn lichaam voor u, doet dit tot mijn gedachtenis. Evenzo ook de beker, nadat de maaltijd afgelopen was, en Hij zeide: Deze beker is het nieuwe verbond in Mijn bloed, doet dit, zo dikwijls gij die drinkt, tot Mijn gedachtenis. 1 Korintiers 11:23-25

Dit is voor een ieder een uitnodiging aan de tafel.

Want zo dikwijls gij dit brood eet en de beker drinkt, vrkondigt gij de dood des Heren, totdat Hij komt. Wie dud op onwaardige wijze het brood eet of de beker des Heren drinkt, zal zich bezondigen aan het lichaam en bloed des Heren. 1 Korintiers 11:26-27

Ik denk dat dit de reden is, dat velenniet plaats durven te nemen aan het Heilige Avondmaal.

Wat daarna komt geeft waarschijnlijk de doporslag om niet te durven. Daarom raadt ik aan het gehele stuk te lezen: 1 Korintiers 11: 17-34

Terug naar “Archief”