Hedendaagse toverij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 08 mar 2006 14:56

simone schreef:het is en blijft gevaarlijk, vraag is: hoe ga je er mee om? Waar trek je de grens wat nog wel en wat niet meer kan?

Ik zelf gebruik de bijbel. God zegt dat we ons er verre van moeten houden en dat doe ik dus ook. Maar steeds meer hoor ik vanuit de christelijke hoek dat sommige dingen ineens wel kunnen terwijl Gods Woord duidelijk zegt van NEE.
Doe je water bij de wijn of ga je 200% voor Gods Woord.

Ik kijk best wel naar series op TV. Maar als ik bv. een medium als Char zie, die geesten oproept van overleden mensen, draai ik onmiddellijk de knop om. Dat is een brug te ver. Dat vind ik gevaarlijk, want je weet niet wat je in huis haalt (letterlijk...)

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 08 mar 2006 17:59

JJM schreef:ik snap het nu ietsjes beter maar nu ben je aan het proberen de wonderen aan het verklaren. dat kan echt niemand. jij mag vandaag even een fles bitter lemon uit de supermarkt halen ( dat is heel bitter) en daar zout in gooien. als het dan minder bitter is dan heb je een wonder verklaard. maar ik betwijl of het experiment lukt.

je leest nog niet wat er staat. Ik had het namelijk helemaal niet over het feit dat ik dat ook kan. Wat er staat is logisch. Dat het juist in die situatie zo werkte is nu juist het wonder. De toegevoegde informatie van dat zout toevoegen kan je in de richting van "zuivering" brengen. Maar bitter lemon hoeft geen zuiver drinkwater te worden als je keukenzout toevoegt. Ik vraag me trouwens af of het volk Israel die bitter lemon vies gevonden zou hebben. Ik vind het lekker, van mij geen klacht. Anyway, dat "zout" is vast ook niet hetzelfde als ons keukenzout van nu.
Nogmaals: het is soms niet de gebeurtenis zelf, maar de manier waarop. Alles past in elkaar. Het juiste "zout" in het juiste "brakke water" en de betreffende combinatie zorgt ervoor dat het water zuiver wordt. Wetenschappers kunnen gaan klooien wat ze willen, maar het zal ze vast niet in 1x lukken. Afdoen met "geluk" kan, maar is nutteloos. Het is gebeurd, op een bijzondere manier. Dat is een wonder.

Oh ja, nu is het ineens weer offtopic he... begrijpelijk.
what the soul hides, blood tells

JJM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JJM » 08 mar 2006 18:29

tuurlijk kan je het niet uitleggen maar je hebt het wel geprobeerd. okal ging het perongeluk. maar het is inderdaad offtopic
Als president lincoln nog leefde zou hij zich omdraaien in zijn graf.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 08 mar 2006 18:35

zeker kan ik het wel uitleggen, want met de informatie die erbij gegeven wordt kom je in geval van Mara een heel eind. Zout dat zuiverend werkt op het brakke water.

So? Het is en blijft een wonder, maar geen donderslag bij heldere hemel.

Even eerlijk zijn: kan je niet tegen die uitleg? Wrikt het? Is het taboe om zo te denken? In dit geval kan het gewoon, en waarom zou dat verkeerd zijn?

JJM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JJM » 08 mar 2006 18:47

nee ik kan niet tegen die uitleg. en waarom, lees prediker 1:18 en hou op met dingen onderzoeken. uitleggen of het een groot of een wat logischer wonder zou zijn. wat heb je eraan. niks. ookal heb je gelijk. probeer niet mensen tegen je op te zetten. of verdeeldheid te zaaien. geloof en doe wat Jezus zou doen.
Als president lincoln nog leefde zou hij zich omdraaien in zijn graf.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 08 mar 2006 21:31

ok, doe jij hetzelfde en sla de bijbel dicht. Niet nodig om die te lezen, niet nodig om er over na te denken. Geen enkele noodzaak om ook maar iets van God en van zijn woord te leren. Nutteloos om zijn wereld te ontdekken.

Vriend, het staat er niet voor niets...

Wat Jezus zou doen? Welnu: geloven. En dat doe ik ook. Ik hoef Jezus' opstanding niet af te wijzen. Het is gebeurd. Maar er staat geen andere informatie bij dan dat YHWH hem zelf weer tot leven wekte. Bij andere dingen staat WEL meer informatie. Je gaat mij niet dwingen om daar niets mee te doen. Sterker nog: ik verklaar je voor dom en blind als je weigert om gewoonweg te lezen wat er staat en daar over na te denken.

Je bent veel te bang om zelf na te denken. Bang dat je tijdens het onderzoeken je geloof verliest.

Jezus verweet de Farrizee-en dat ze de bijbel verborgen hielden voor de massa, dat ze afweken van waar het echt om ging. "als een hond in een voerbak voor koeien, want hij eet zelf niets, en laat het vee ook niet eten".

Je bent veel te angstvallig. Werkelijk, de feiten staan zwart op wit. Zout in het water gooien, en het water werd drinkbaar. Waarom zou je daar geen conclusies uit mogen trekken? Blijkbaar niet omdat je direct denkt dat je dan het "wonder" verklaart en daarmee Gods macht teniet doet. Ligt dat dan niet compleet aan jezelf? Is YHWH van jou afhankelijk? Zoals ik al zei: hij doet met zijn schepping wat hij wil, en die details staan er soms niet voor niets bij. Waarom direct in paniek uitbreken als er een eenvoudige gedachtengang wordt gebruikt.. (zuiverend zout). "Dat mag niet". Daar komt het op neer.

Ik noem dat blind en kortzichtig. De bijbel is een manuscript, een dossier. Als je dat niet mag lezen zoals het er staat, dan moet je het hele ding niet meer gaan lezen.

Doe je dat wel, dan ben je dom als je niet gaat kijken wat er staat. De bijbel staat vol met gedachtengangen en conclusies. Ja, maar wat volgens de kerk is goedgekeurd mag wel bediscussieerd worden, maar datgene wat al jaren "taboe" is, daar mag je met geen vinger aanzitten, terwijl het al duizenden jaren zwart op wit staat. Het staat gewoon voor je ogen.

Waar ben je zo bang voor?
uitleggen of het een groot of een wat logischer wonder zou zijn.

wat noem je een wonder?
Nogsteeds: waar ben je zo bang voor? Vanwaar die angstvallige terughoudendheid? Het staat er gewoon voor je ogen op papier. Je gaat er niet dood aan. Ik heb soms wat nagedacht, dingen gelezen, van anderen ook veelal. Sommige uitleggingen waren vermakelijk, en vaak genoeg makkelijk af te wijzen.

Ik noem je dom en kortzichtig zolang je niet inziet (en eindelijk eens gaat lezen wat ik in mijn posts nu eigenlijk zeg) dat ik wonderen niet van tafel schuif, maar juist nader ga bekijken en de details bekijken. De bijbel zit vol met geweldige details, waarvan veel dingen verloren gaan in de vertaling. Woordspelingen, wonderen met uitleg/details, wonderen/gebeurtenissen waar verder GEEN uitleg/details bij staat, het staat er allemaal in, en alle wonderen zijn een wonder op zich.

Het kan mij niet zoveel schelen of een wonder geweldig is of niet. Al kwam er een bassin met bronwater uit de hemel, of het water werd eenvoudigweg zuiver gemaakt met zout dat Mozes uit Egypte mee had genomen. Het effect is hetzelfde, en het toont de trouw en leiding van YHWH (what's in a name... Ik Ben (de Betrouwbare)). Het doet niets af aan het wonder op zich. Misschien wat begrijpelijker, tastbaarder. Maar waarom "hou op met onderzoeken"? Mag dat niet van God?

Hieruit maak ik dus op dat je de bijbel wel mag lezen, maar vooral niet nadenken erover, lezen wat er staat, maar er vooral niets mee doen. Lekker blind en oppervlakkig blijven, want stel je voor, straks begrijpen we nog allerlei dingen, straks krijgen we nog meer diepgang. Nee, dat is beangstigend!

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 08 mar 2006 21:46

Prediker 1 schreef:18 Want wie veel wijsheid heeft, heeft veel verdriet. En wie kennis vermeerdert, vermeerdert smart.

lekker biblicistisch hoor. Is dat direct iets ergs? Het hele bestaan op aarde is een vermeerdering van smart. In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten...

eh?
wat lees ik nu?

Spr 2,6
Want het is de HEER die wijsheid schenkt, zijn woorden bieden kennis en inzicht.

Spr 3,13
Gelukkig is een mens die wijsheid heeft gevonden, een mens die inzicht wint.

Spr 4,5
Streef naar wijsheid, zoek naar kennis, wijk niet af van wat ik zeg, vergeet het niet.

Spr 4,7
Het begin van wijsheid is dat je wijsheid zoekt, aan alles wat je hebt verworven, inzicht toevoegt.

hm....
interessant he.

Zoek zelf eens verder in de bijbel naar het woord "wijsheid", en je zult veel teksten tegen komen. En als je die teksten goed leest (ook in hun context, en dus wat er werkelijk staat en mee bedoeld wordt) zul je inzien dat er met het woord "wijsheid" niet altijd hetzelfde wordt bedoeld.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 mar 2006 22:26

Ik volg deze discussie een beetje terzijde. Wat me verbaast is dat jullie het hebben over het toevoegen van zout aan het bittere water van Mara. Bij mij staat er dat het hout was in plaats van zout. Maar ok, dat is detail.

Serenity, jij bent er van overtuigd dat dus de samenstelling van dat stuk hout voldoende was om het water ter plaatse weer drinkbaar te maken.
Ik geloof daar niet zo heel erg in, ik zie meer in het teken dat God gaf, door een stuk hout door Mozes in het water geworpen.

Matthew Henry geeft aan:
God heeft genadig voor hen voorzien. Hij wees Mozes een boom aan, die hij in het water wierp, tengevolge waarvan het water plotseling zoet werd. Sommigen denken dat dit hout de bijzondere eigenschap had, om die uitwerking teweeg te brengen, omdat gezegd is: de Heer wees hem een hout. God moet erkend worden, niet alleen in de schepping van dingen, die nuttig zijn voor de mens, maar ook in de ontdekking van de nuttigheid er van. Het kan ook wezen dat dit slechts een teken was en volstrekt niet een middel, voor de zoetmaking van het water, evenmin als de koperen slang een middel ter genezing was, of het zout, dat Elisa in het water van Jericho heeft geworpen. Sommigen maken dit hout tot een type van het kruis van Christus, dat voor alle gelovigen het bittere water van de beproeving zoet maakt, en hen instaat stelt om zich te verblijden in de verdrukking. Naar luid van de overlevering van de Joden moet het hout van deze boom zelf bitter geweest zijn, terwijl het toch het water van Mara zoet heeft gemaakt, de bitterheid van Christus’ lijden en dood verandert de eigenschap van ons lijden en onze dood.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 08 mar 2006 23:02

juist, ik haal dingen door elkaar :) meerdere eenzelfden wonderen hebben dezelfde intentie.

Het hout zelf bitter geweest. Kijk, dat zijn leuke feiten, en dat maakt het onderzoek ernaar (het lezen en erover nadenken) nu juist zo leuk en interessant. Als het desbetreffende hout werkelijk bitter was, is het nog geweldiger. Gods ironie, net zoals 600 liter water in wijn veranderen :D

Was het water brak? en werd het later drinkbaar? Was het dan "zoet water"? Geen idee. Het werd in elk geval drinkbaar. Voeg er iets aan toe, gooi er een stuk hout in en het is klaar. Wie weet had het hout zelf inderdaad een bepaalde uitwerking. Een (chemische/natuurlijke) reactie waardoor het water drinkbaar werd. Tegenwoordig zouden we daar wel verklaringen voor weten, maar als je het in de context leest, is het weer niet zozeer het wonder zelf, maar de manier waarop. Het volk klaagt over het water, en gaat behoorlijk ver. Vervolgens moet Mozes een stuk hout in het water gooien, en hoera het water wordt drinkbaar. Waar was al die ophef voor nodig? Als natuurlijke verklaring, ja wie weet had het hout toch een bepaalde werking, ook al was het zout. Maar het geklaag van het volk werd door een eenvoudig stuk hout (Gods schepping) compleet "ge-owned". Volk kijkt op z'n neus. Een stuk hout nota bene, en daar was al hun geklaag nou voor.

God zet z'n eigen volk op haar nummer met een stuk hout, een stukje natuur in een stukje natuur. Gods eigen schepping, en het volk klaagt over die schepping. Zou de maker geen oplossing weten?

PeterD

Berichtdoor PeterD » 08 mar 2006 23:11

Om dit hout-maakt-water-drinkbaar-voorbeeld aan te houden, van mij part was het een knikker of een steen die er in gegooid werd door Mozes. Feit is dat God in deze geschiedenis heeft laten zien aan het volk Wie er nu voor hen zorgt. En dat Hij er voor zal zorgen dat zij niet omkomen, ook al mopperen ze zo vaak. Maar ook geeft Hij hen beschamend onderwijs door er voor te zorgen dat het water eerst brak is.

Een uitdrukking die ik vaak hoor is: "God werkt vaak door het onmogelijke heen". Ik denk dat dit daar een voorbeeld van is. Het lijkt onmogelijke waanzin, een stuk hout dat water drinkbaar maakt. Maar het werkt! Zitten er dan chemische krachten in dat stuk hout? Ik geloof er niets van, het was de kracht van God die het water drinkbaar maakte.
Net als het slaan van Mozes op de steenrots. Was het de chemische reactie die optradt toen het hout van Mozes' staf kortstondig in aanraking kwam met het steen van de rots? Ik geloof er niets van. God gebruikt ook daar een middel. Net als Hij nu nog middelen gebruikt om mensen toe te brengen tot Zijn Volk.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 09 mar 2006 00:02

PeterD schreef:Om dit hout-maakt-water-drinkbaar-voorbeeld aan te houden, van mij part was het een knikker of een steen die er in gegooid werd door Mozes. Feit is dat God in deze geschiedenis heeft laten zien aan het volk Wie er nu voor hen zorgt. En dat Hij er voor zal zorgen dat zij niet omkomen, ook al mopperen ze zo vaak. Maar ook geeft Hij hen beschamend onderwijs door er voor te zorgen dat het water eerst brak is.

Een uitdrukking die ik vaak hoor is: "God werkt vaak door het onmogelijke heen". Ik denk dat dit daar een voorbeeld van is. Het lijkt onmogelijke waanzin, een stuk hout dat water drinkbaar maakt. Maar het werkt! Zitten er dan chemische krachten in dat stuk hout? Ik geloof er niets van, het was de kracht van God die het water drinkbaar maakte.
Net als het slaan van Mozes op de steenrots. Was het de chemische reactie die optradt toen het hout van Mozes' staf kortstondig in aanraking kwam met het steen van de rots? Ik geloof er niets van. God gebruikt ook daar een middel. Net als Hij nu nog middelen gebruikt om mensen toe te brengen tot Zijn Volk.

tegelijkertijd wordt het te vaak als excuus gebruikt om zelf niet na te denken, en als er vragen gesteld worden wordt dit excuus nog vaker gebruikt om er onder uit te draaien. God is ondoorgrondelijk.

Bijvoorbeeld "waarom is er zoveel ellende?" en "God staat toe dat er ellende is, wat vind je nou zelf van zo'n god? waarom geloof je er nog in?"
Wordt vaak genoeg afgedaan met "God is ondoorgrondelijk" en "wij mensen zijn klein van verstand en weten niet alles".
Grote onzin. Ik kan het heel gemakkelijk uitleggen hoe en waarom, gebaseerd op dingen die ik o.a. uit de bijbel opmaak. Maar dan moet je die wel lezen.

Het lijkt onmogelijke waanzin, een stuk hout dat water drinkbaar maakt.

waarom is dat onmogelijke waanzin? Ik vind het juist geniaal, wie weet had dat stuk hout een bepaalde stof die reageerde met het water, zodat het drinkbaar werd. Koffiepoeder en water = koffie. Onmogelijke waanzin! Water koken zodat bacterie-en erin gedood worden = onmogelijke waanzin. Nee, gewoon genialiteit en gebruik van de natuur en haar eigenschappen. Doe ik met zo'n gedachtengang Gods werken teniet? Doe ik iets af aan Gods grootheid? Nee, maar als jij dat graag wil en vindt dan is dat jouw probeem, niet het mijne.

Op de rots slaan. Wie weet zat er een waterbron onder een dunne rotswand. Mozes had kennis van het terrein, hij is er immers 40 jaar schaapherder in geweest? Talloze manieren waarop het misschien natuurlijk verklaard kan worden. Het hoeft niet, maar het kan wel. Doet nogsteeds niets af van de genialiteit, van de zorg van YHWH voor zijn volk inderdaad. Zelfs in de woestijn waar alles dor lijkt is een bron van leven.

God gebruikt ook daar een middel. Net als Hij nu nog middelen gebruikt om mensen toe te brengen tot Zijn Volk

inderdaad, middelen. Vind je het te min voor YHWH als hij zijn eigen natuur soms heel kinderlijk gebruikt om ons mensen op ons nummer te zetten? Gewone eenvoudige dingen. Draai een steen om en Ik ben daar. Kloof het hout en je zult Mij vinden.
Het is Zijn schepping, en die gebruikt Hij, soms op de meest eenvoudige manieren, soms tamelijk complex en menselijk onverklaarbaar (nog, of misschien altijd onverklaarbaar).

Ik ben zelf van mening dat we niet zo huiverig moeten doen. We hebben een complete bijbel vol met informatie over wie YHWH is en hoe hij is. Waarom zou het teveel "verklaren en verwerpen" van wonderen zijn als ik hier en daar de bijgeschreven details gebruik om me in te leven in de situatie? Het kan het hout geweest zijn dat met het water reageerde. Ik zie niet in waarom niet. Sterker nog: ik ben er van overtuigd dat het zo is. Wat jij echter doet is compleet afstand nemen, het gegeven "een stuk hout" compleet negeert en zegt dat het er niet toe doet en dat het een middel is. Je spreekt jezelf tegen, en met dat je mij tegen denkt te spreken geef je me gelijk door het een "middel" te noemen die YHWH gebruikt in zijn plan.

Om iets in te duiken op dat "drinkbaar" maken. Bij Mara staat er expliciet bij dat er een stuk hout ingegooid werd, en het water werd drinkbaar. Je krijgt het gewoonweg op een presenteerblaadje aangeboden. Natuurlijk is er iets aan de hand met dat stuk hout. Er is iets mee, anders stond het er niet bij. Gods kracht maakt het water drinkbaar. Fout, tenminste niet in deze situatie. Mozes gooide het stuk hout in het water, EN het water werd drinkbaar. Eerst het stuk hout, en vervolgens drinkbaar. Het hout is wel degelijk van belang. Jij laat het echter links liggen.
Om mijn bedoeling niet teveel onderhuids te schuiven, zal ik het andere voorbeeld noemen: Jezus die water in wijn verandert. Daar zie ik eigenlijk GEEN hulpmiddel. Ze moeten lege vaten vullen met water. Nadat dat gedaan is zegt Jezus tegen de ceremoniemeester dat hij daar wijn uit moet halen. Er staat NIETS bij over het feit dat Jezus er iets in gooide. Het enige wat hij deed was opdracht geven om er water in te doen. Dat werd gedaan. Daarna kwam de opdracht om er wijn uit te halen, en er zat INDERDAAD wijn in. En nog wel een fijn wijntje ook nog.
Hier geen stuk hout of wat dan ook. Wat dan wel? Ik weet het niet. Feit is dat het water in wijn veranderde. Twijfel ik niet aan. Zat er wijn in die vaten? Ik betwijfel het. Die vaten waren leeg, en werden hoogstwaarschijnlijk altijd gebruikt voor water (kennis van het toenmalige leven inclusief voorwerpen).
Hier dus geen (hulp)middel, krijgen we GEEN informatie. Kunnen dus niet ergens aan vast klampen, zoals dat stuk hout. Nogsteeds hetzelfde wonder, maar met minder informatie. Daar moeten we het dan mee doen. Het water werd wijn. Beide wonderen dezelfde uitkomst, alleen de manier waarop is anders, of in elk geval wordt het ons op een andere manier aangedragen.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 mar 2006 07:42

Allemaal leuk en aardig. Voor mijn GEVOEL leg je teveel waarde in het hout zelf, en krijgt God te weinig eer voor het wonder...

Riska

Berichtdoor Riska » 09 mar 2006 07:58

PeterD schreef:Allemaal leuk en aardig. Voor mijn GEVOEL leg je teveel waarde in het hout zelf, en krijgt God te weinig eer voor het wonder...

En daar ben ik het helemaal mee eens... Wij mensen willen alles maar verklaren, dan kom je niet zo ver in het geloof. Er is ook iets wat we 'mysterie' noemen, wat bij God verborgen ligt...

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 09 mar 2006 08:00

Laten we weer over hedendaagse! toverij gaan praten, en eventueel van hieruit linken naar het verleden leggen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 09 mar 2006 08:10

Riska schreef:
PeterD schreef:Allemaal leuk en aardig. Voor mijn GEVOEL leg je teveel waarde in het hout zelf, en krijgt God te weinig eer voor het wonder...

En daar ben ik het helemaal mee eens... Wij mensen willen alles maar verklaren, dan kom je niet zo ver in het geloof. Er is ook iets wat we 'mysterie' noemen, wat bij God verborgen ligt...

gooi de drie-eenheid dan weg, het is een buiten-bijbelse verklaring van hoe God in elkaar zit. Wie A zegt moet ook B zeggen.
Ik geef God alle credit. Heb ik ook duidelijk aangegeven. Je gevoel is dus ongegrond.
Ik lees de bijbel zoals het er staat, en dan kan en mag ik nadenken over allerlei dingen. Als mensen geen marionetten zijn van God, maar zelf nadenkende intelligente wezens met vrije wil, waarom dan "wij mensen willen alles maar verklaren".

Je zit te vast in je eigen wereld en begrijpt daarom niet wat ik bedoel. "alles maar verklaren" als ik nadenk over wat er gewoonweg in de bijbel STAAT. In geval van "water in wijn veranderen" IS er geen verklaring. Het is even leuk om te brainstormen hoe en wat, maar daar kom je niet verder mee.
In geval van Mara en andere wonderen staat er meer informatie bij. Nogmaals: waarom angstvallig verzwijgen als het er al duizend jaar zwart op wit in de bijbel staat? Het staat er gewoonweg, waarom dan censureren of althans krampachtig "denk er maar niet over na want dat is niet goed".

Je limiteert jezelf, en daarmee JUIST de groei in je geloof. Het geloof is lang niet altijd een externe aangelegenheid, dat werkt heel simpel door in je leven. En nogmaals: waar ben je zo bang voor? Ben je bang God minder credit te geven als je gewoonweg kijkt naar de stuk hout? Focus je op dat stuk hout? Nee natuurlijk niet, maar je gelooft toch dat de bijbel onfeilbaar is? Dan moet je dus opvallen dat er "stuk hout" staat. Het staat er niet voor niets. Misschien WIL de bijbel wel gewoon laten zien dat God in dat geval iets eenvoudigs gebruikte. Je praat over een mysterie. Weet je dat het "water/wijn"-wonder eerder een mysterie is dan het stuk hout bij Mara? Simpelweg omdat bij Mara het toegevoegde "stuk hout" gewoon zwart op wit staat. Bij Kana staat er niets. DAT is juist een mysterie.
En dan is het nogsteeds een wonder, vooral in die tijd, maar waar het dan op neer komt is dat je van een eenvoudig ingrijpen en zorgen van God een te groot wonder wil maken. Het blijft nogsteeds iets wat buiten ons ligt (dat stuk hout) maar je bent te krampachtig om gewoon aan te nemen wat er staat, uit angst dat je misschien wel God te weinig credit gaat geven. Prima, als dat gevaar je geloof bedreigt: vooral niet doen. Maar laat mij (en anderen) dan WEL in de bijbel graven en spitten, om meer kennis van God op te doen, en van zijn werk.

Terug naar “Archief”