Hedendaagse toverij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

simone
Mineur
Mineur

Berichtdoor simone » 07 mar 2006 14:05

en gratis......nou ja eigenlijk niet, maar het kost je geen cent, wel je leven.
' Als Jezus Christus werkelijk God is en zijn leven voor mij gaf, dan kan mijn offer voor Hem nooit te groot zijn.'

C. T. STUDD

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 07 mar 2006 17:02

Ja het kost je je leven. Maar wat is dat dan voor leven zonder Hem. Een tijdelijk, doelloos en zondig bestaan dat vroeg of laat eindigen zal in de tweede dood.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 07 mar 2006 17:20

elbert schreef:
Serenity schreef:Nee, het grootste wonder is dat de samenstelling van de modder, vermengd met speeksel, precies de juiste samenstelling was waardoor de blinde man genas, dat zijn ogen weer goed werden. Dat moet je maar net weten.

Dat staat er nou net weer niet bij. :?
Bij de andere gevallen waarbij Jezus mensen genas, had Hij vaak aan een enkel woord genoeg, dus zit het hem niet in de samenstelling van de modder, maar in Degene die geneest en de macht die Hij heeft.

klopt, het is de macht die Hij heeft. Maar het staat er niet voor niets specifiek bij "modder en speeksel"... toch?
Bij sommige "wonderen" staat extra informatie, bij sommige ook niet. Bij de wonderen waar het er wel bij staat kan je dan al snel denken aan een natuurlijke genezing. Ook bijvoorbeeld bij de overtocht van de Schelfzee. Waarschijnlijk was het gewoon een extreem bijzondere wind door bepaalde luchtstromingen in ravijnen. Juist op die plaats schijnt het soms voor te komen. Dat het nu net op het goede moment gebeurde is nu juist het wonder.
Ook verder, de Jordaan schijnt eens drooggelegen te hebben, stroomopwaarts een tijdelijke steenlawine ofzo. Het schijnt meermalen voor te komen. Bij sommige dingen is het wonder juist niet de gebeurtenis zelf, maar de timing en de rest van de omstandigheden wat het zo bijzonder maakt. DAT is juist het wonder.

YHWH gebruikt zijn eigen schepping in zijn werk.
what the soul hides, blood tells

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 07 mar 2006 18:27

We geraken wel wat of topic maar ik wilde dit er toch ook nog even bijzetten als antwoord (schreef het 4 maanden geleden)

Zou voor de Here iets te wonderlijk zijn?

Het valt me de laatste jaren steeds weer op dat er in allerhande schrijven op christelijk vlak, een poging wordt gedaan om de wonderen uit de bijbel wetenschappelijk te verklaren. In verschillende christelijke lectuur lijkt het plotseling mode te zijn geworden een natuurlijke verklaring te zoeken voor de wonderwerking van Gods hand. Het is alsof de christelijke mens maar moeizaam kan accepteren dat Gods werken en handelen dikwijls ons verstand ver te boven gaan. Ik weet niet of ik zover mag gaan om te stellen dat al deze hedendaagse logische verklaringen voor Zijn wonderen een beetje naar ongeloof ruiken, maar deze gedachte wordt wel gewekt.
In zware verhandelingen en kosmische tijdsberekeningen, heeft men o.a een verklaring trachten te zoeken voor het uiteen splijten van de schelfzee (exodus 13 ) zodat het volk de oversteek kon maken. Veel (christelijke) wetenschappers gaan er van uit dat dit "wonder" van God veroorzaakt werd door de intense aantrekkingskracht van een juist op dat ogenblik langsrazende komeet (Halley?). Ook wordt gedacht aan een conjunctie (samenstand op een lijn) van de planeten Saturnus, Jupiter en mars, die verantwoordelijk zou zijn voor het opensplijten van de Schelf zee. Men gaat in al deze verklaringen gemakkelijk voorbij aan het fijt dat, als dit zo zou zijn, het nog een veel groter wonder mag heten dat dit alles juist op dat moment en op die plek plaatsvond. Maar waarom een natuurlijke verklaring zoeken voor dit bovennatuurlijke Godswonder? Is het zo moeilijk te accepteren dat God dingen doet die ons intellect ver te boven gaan?

Of neem het wonder van de zondvloed. Na veel wetenschappelijk onderzoek en statistische gegevens, is de wetenschap tot de verbazingwekkende ontdekking gekomen dat er op de planeet Aarde in de verste verte niet voldoende water voor handen is om een vloed te realiseren die de ganse planeet onder water kan zetten. Veel christenen dragen ter verdediging aan dat de ondergrondse zeeën, wellicht miljarden kubieke meters water kunnen bevatten die niet meegerekend zijn. Sommige discussiëren zelfs over de ware betekenis van de wateren boven de Aarde.( genesis 1:7 ). Net als de Planeet Venus nu een watermantel heeft, zo had ook onze planeet vroeger deze zogenaamde watermantel. Het was deze waterrijke atmosfeer welke de Here God op Aarde neerliet ten tijde van de zondvloed, zo luid dan de verklaring. Ook hier doet de hedendaagse christen een poging om een voor hem of haar begrijpelijke verklaring te vinden in dit wonder. Het lijkt ouderwets en niet meer van deze tijd om het bovennatuurlijke, goddelijke ingrijpen in de zondvloed te accepteren. Los nog van het fijt dat dan ook weer de vraagt rijst, waar al dat water dan nu gebleven zou moeten zijn?

Zelfs de ster van Betlehem wordt tegen het licht gehouden ( Pee de Bruin ) als het logisch verstand lijkt te zeggen dat een hemellichaam nooit van vaste koers of van baan veranderen kan. Het kan dus nooit een ster geweest zijn, zo wordt er beweerd, maar zal ook een conjunctie tussen twee of meerdere planeten geweest zijn of een onbekende komeet. Het plotseling verschijnen van een zeer heldere "ster" aan het firmament, is op deze wijze wel wetenschappelijk te verklaren, maar men gaat voor het gemak voorbij aan het blijkbaar wekenlang duren van deze constellatie (de wijzen uit het Oosten volgden deze ster al heel lang), wat op zich een nog veel groter wonder mag heten. Ook de verklaring dat het wellicht een engel geweest moet zijn, die de weg naar het Kind Jezus heeft gewezen wordt wel geopperd. Omdat de engelen in Gods woord ook sterren worden genoemd is dit voor ons logisch verstand blijkbaar een makkelijker te verteren wonder dan aan te nemen dat God "gewoon" voorzag in een heel bijzondere ster.

Ook het wonder van het hemelse brood het manna genaamd, is onderwerp van discussie. Men heeft in de woestijn een plantje (korstmos)ontdekt dat een zoete kleverige laag afscheid en men werpt nu op dat dit plantje waarschijnlijk in grote aantallen uitbundig heeft gegroeid rondom het legerkamp van het Israëlische volk. Ook hier tracht men het liefst het wonderlijke uit deze spijze uit de hemel weg te filosoferen en vind men meer rust in deze meer natuurlijke verklaring.
Maar waarom vinden veel christenen het zo belangrijk om met ons beperkte menselijk denken te kunnen bevatten hoe de Godswonderen tot stand kwamen? Is het niet voldoende om gelijk een kind te accepteren dat wat God tot ons zegt in de bijbel waarheid is, ook al kunnen we het niet narekenen of bevatten? Ligt het zoeken naar verklaringen niet veelal in dezelfde lijn als het ongeloof wat eerst wil zien (berekenen of navorsen) en dan pas kan geloven? God roep u en mij op om als Zijn kinderen in alle eenvoud te geloven wat Hij zegt, ook al gaat dat ons denken verre te boven. Laten we oppassen dat dit blijkbaar "moderne" christelijke denken ons niet belemmerd om te vertrouwen op Hem die alles volbracht.
De Here Jezus zegt:" Zalig de arme van geest, want van hun is het koninkrijk Gods."
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 07 mar 2006 19:33

klopt, maar die arme van geest wordt dan vervolgens voor niets allerlei informatie als "modder en speeksel" voorgehouden. Expres lekker niets mee doen. Of is het juist een teken dat God alles kan met zijn schepping, op een eenvoudige manier? Voor God is niets te wonderlijk. Nee, maar waarom zou hij zijn eigen schepping niet gebruiken voor zijn doel? Hij hoeft niet 400 sterrenstelsels langs ons zonnestelsel laten schieten en in het niets verdwijnen om heel eenvoudig even de ogen van die blinde man te genezen. Stof zijn we, en stof zullen we weer worden. Hup, wat voedingsrijke modder, wat speeksel, en de ogen zijn weer genezen. Pure natuurgeneeswijze. Waren de joden ook goed in. Bestaan er geen modderbaden? Visjes die aan je huiduitslag zuigen? Warmwaterbronnen? Geisers? Vitaminen in allerlei voorwerpen/stoffen?

De ster, ja het zou zo kunnen zijn dat het bepaalde planeten waren. Venus ofzo, de baan van Venus. Nu schat ik de Oosterse sterrekundigen nog niet zo laag in dat ze dat niet zullen zien. In elk geval zou het best kunnen: de bijbel geeft die informatie er echter niet bij. Geen interview met die wijzen in de bijbel te vinden.

De bijbel is een enorm dik boek, en de informatie die er in staat kunnen we gebruiken. Onfeilbaar Woord van God toch? Er staat dus niets te veel in, maar ook niets te weinig. Dat Jezus de ene keer met modder en speeksel iemand geneest, en de andere keer de verlamde man met woorden toespreekt, is een verschil in genezing. De ene keer met "hulpmiddelen", de andere keer niet.

Don't try this at home: niet elke blinde is te genezen door modder en speeksel op z'n ogen te leggen. Niet alle modder bestaat uit de juiste "ingredienten" om in combinatie met een bepaald soort speeksel een specifieke oogaandoening te genezen...

Onderzoek de schriften, onderzoek alle dingen, maar behoudt het goede.
Inderdaad, genoeg "christenen" die overal verklaringen voor willen vinden. Maar geloof me: er zijn VEEL verklaringen te vinden. Je gaat echter de fout in als je bijvoorbeeld de opstanding van Jezus van tafel gaat schuiven.
Maar met de informatie die de bijbel soms geeft heb je de vrijheid om conclusies te trekken. Ja, God is vast wel almachtig. En verdorie, YHWH heeft de aarde en alles erop en erin zelf gemaakt, hij zal toch wel weten hoe en wat. Jezus had Gods Geest, Jezus was God zelf. Hij wist het, en gebruikte op een kinderlijke maar uiterst geraffineerde wijze diezelfde natuur, om onze blindheid te genezen. Op die manier kan je er zelfs een symbolische/(uit)beeldende factor uithalen: we zijn allemaal blind: wordt als de kinderen. We zijn maar stof, nietig, nietswaardig (in feite). Maar God helpt ons, gewoon heel eenvoudig, in ons bestaan, met datgene wat we zijn.

Waarom zou God hemel en aarde bewegen als het "wonder" ook heel "gewoon" kan?
Ik zou zeggen: doe het hem eens na, en zeg dan nog eens dat het wel of geen wonder is.

Wonderen nader bekijken en eventueel een mogelijke verklaring voor geven is niet hetzelfde als het lachend afwijzen.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 07 mar 2006 19:51

Als wij het konden verklaren zou het dan nog een wonder heten?
Wat je modder speeksel gedachte aangaat moet ik zeggen dat ik nu ook eens om je kan lachen. Echt waar je hebt humor hoor!
Positief bedoeld :lol:
Heb een spreuk voor je gemaakt:

Een rochel van de Heer, doet met het stof der aarde veel meer, dan menig geneesheer :mrgreen:

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 07 mar 2006 20:21

nou bijvoorbeeld.

Zoals ik al zei: het "wonder" is soms niet eens DAT het gebeurt, maar dat bepaalde omstandigheden net op DAT moment meewerkten.
Het gebeurt namelijk niet elke dag dat mensen genezen worden.

En als het zo geweldig was dat je er niet over mag nadenken, dan hadden de evangelie-schrijvers toch in hun aandeel aan de onfeilbare bijbel toch die kleine details weg kunnen laten? Maar ze staan er, en in feite is het heel logisch wat dat betreft. Lazarus kon wel eens in coma geweest zijn.
Ik wil niet eens zover gaan dat ik uitspraken ga doen als "het was een luchspiegeling dat Jezus op het water liep" (niet eens zo'n gekke gedachte, het komt vaker voor).
Sommige dingen blijven onverklaarbaar, of in elk geval "onopgelost" aangezien er te weinig details vermeld staan.
Verder houd ik ook rekening met het feit dat de mensen vroeger dingen als onweer aan "goden" toeschreef, terwijl we er nu een verklaring voor hebben.

Vuur dat uit de hemel komt en offers verteert... een gedachte die bij me opkomt is "kometen", maar dat is te onwaarschijnlijk.

Ja inderdaad, er gebeuren rare dingen, en wie weet is er wel helemaal geen verklaring voor. Maar in geval van die specifiek genezing van Jezus en die blinde (modder en speeksel) spreken de details voor zich.
En waarom niet? Wat is het probleem? Jij haalt aan dat "christenen teveel willen verklaren". Ik kaats de bal terug: "kan je het niet hebben dat ik als het gaat om modder en speeksel een verklaring aandraag?". Ik zei al: soms is het wonder niet eens het wonder zelf; het wonder is de timing van de omstandigheden, dat het juist op dat ene moment zo gebeurde.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 07 mar 2006 21:01

Het spijt me sereneti maar met de dingen die je nu aan aan halen bent over luchtspiegelingen, coma's etc kan ik enkel zeggen: Gij dwaalt wel zeer.
Ik ga dit soort dingen dus niet eens beargumenteren want dit kan je niet serieus menen.
Slaap er nog eens een nachtje over en kijk morgen of je niet iets in je tekst zal wijzigen.
Want op dit soort kul ga ik niet eens in. Sorry bedoel je niet te kwetsen en wellicht kan een ander het wel opbrengen om iets zinnigs te plaatsen tegenover dit evangelie naar Sereneti

JJM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JJM » 07 mar 2006 21:01

Waarom wil jij de wonderen afkraken. Is dat omdat je het niet wilt geloven of omdat je gewoon denkt dat het wetenschappelijk niet mogelijk is. lazerus was niet in coma want er stond een "detail" bij dat het stonk naar een verrot lichaam.

En van dat tijdstip is ook een beetje raar. als iemand niet ziek is hoeft hij ook niet beter te worden dus best toevallig dat Jezus nou net het tijdstip uitkiest dat iemand een aandoening heeft om wonderen te doen. dus denk nog eens goed over de wonderen na.

Dat de zoon van GOD stierf om ons te redden was het grootste wonder van allemaal. Heb je daar ook nog een psychologische reden voor of dan weer net niet. omdat dit het belangrijkste van het christendom is.
Als president lincoln nog leefde zou hij zich omdraaien in zijn graf.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 07 mar 2006 21:10

Kijk "dat" is nu wel weer scherp en gezond geredeneerd van JJM
Petje af en broedergroet :!:

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 07 mar 2006 22:46

Ik wil niet eens zover gaan dat ik uitspraken ga doen als "het was een luchspiegeling dat Jezus op het water liep"

Wonderen nader bekijken en eventueel een mogelijke verklaring voor geven is niet hetzelfde als het lachend afwijzen.

lezen wat ik schrijf doe je in ieder geval niet, dus ik zal maar niet vallen over je opmerkingen. Bovenstaande quotes van ondergetekende geven toch wel aan dat ik geen wonderen af wil kraken. Ik probeer slechts te zeggen dat ik geen angstvallig huiverige positie inneem wat betreft "wonderen". Het lijkt wel taboe om eens goed te lezen wat er staat. Natuurlijk is het een wonder dat de zee spleet, natuurlijk is het een wonder dat de blinde man weer kon zien. Maar juist die stukjes "modder en speeksel" geven het extra diepgang. Waarom staat het er bij? Vast niet zo maar. Het is niet zo'n "wonder" dat alle verstand te boven gaat. Vuur uit de hemel dat een offer verteert precies na een gebed is tamelijk bijzonder. Maar het mengen van modder en speeksel om dat vervolgens op ogen te smeren waarna een oogaandoening geneest vind ik nogsteeds een wonder, maar eigenlijk toch wel enigszins logischer verklaarbaar.

Wil dat zeggen dat ik wonderen afkraak? Ik heb duidelijk aangegeven dat ik niet zover wil gaan als "luchtspiegelingen". Daar lees je volkomen overheen en doet alsof ik dat WEL doe. Lezen kan men tegenwoordig ook niet meer, zal liggen aan dat bord voor je kop natuurlijk.

Anyway, dat detail "er hangt al een lijklucht" is inderdaad nog zo'n detail. Over het algemeen is dat niet zo als je in coma ligt (tenminste... ik neem aan van niet, correct me if I'm wrong, ik ben geen medisch gediplomeerd iemand). Een loze kreet om aan te geven waar soms aan gedacht wordt om een verklaring te vinden. "Coma" is dan door dat detail alweer ontkracht. Details zijn belangrijk. Lazarus was blijkbaar echt overleden. Hetzelfde geldt voor het dochtertje van Jairus. Bij gebrek aan meer details wil ik dan ook gewoon graag geloven dat ze inderdaad uit de dood opgewekt zijn. De jongeling van Nain precies zo. Terug naar het Oude Testament en we zien dat Elia ook een jongen tot leven wekt. Maar ook hier staat, in tegenstelling tot het NT bij bijvoorbeeld het dochterje van Jairus, niet bij dat Elia alleen een woord spreekt, of de baar aanraakt (Nain). Nee, hij gaat uitgestrekt over het lichaam van de jongen liggen. Logische denkwijze is vanzelfsprekend "lichaam warm maken". Maar daarmee wek je niet iemand tot leven neem ik aan. Er moet dus meer aan de hand zijn. Ik lees in Elia's ritueel weer de woorden "en God blies in de neus van de mens"... Wie bepaalt over leven? Jezus had vaak aan een enkel woord genoeg, maar soms staat er meer bij. Wat betreft de "tot-leven-wek"-wonderen kan ik niets anders dan toegeven dat er te vaak te weinig details bij staan om ook maar enige verklaring ervoor mogelijk te maken. Uit de dood opwekken is wat dat betreft het meest unieke wonder in de bijbel, samen met het vuur uit de hemel dat het offer verteert. En ook dat laatste wordt vaak zo als vanzelfsprekend opgeschreven in de bijbel, dat je bijna het idee hebt dat het ze elke dag overkwam. Ik denk het op zich niet. Maar het staat er wel zo. Geen twijfel mogelijk: het gebeurde. Net zoals met het tot-leven-wekken. Dat gebeurde. Period.
Maar bij andere wonderen staan weer meer details. Modder en speeksel. Soms geeft het een verklaring, soms/vaak ook niet.

Wil ik wonderen afkraken? Nee, maar ik wil kritisch lezen, wie weet valt er iets van te leren ofzo.
Herinneren we ons Mara? Het water was brak dacht ik? Wat deden ze? Mozes gooide een handvol zout in het water en het werd drinkbaar. Werd het zomaar drinkbaar? Nee, het detail: zout in het water.
Wie weet wat voor zuiverende werking dat zout had. Misschien zat er een bepaalde stof/alg in het water, en werkte het zout zuiverend. Een wonder, maar geen donderslag bij heldere hemel, wat bij dat vuur uit de hemel dat het offer verteert wel zo is. Nogsteeds geen wonder afkraken. Als je dat wel het geval vindt moet je je bijbel maar wijzigen zodat die "details" er niet bij staan.
Ik vind het verhaal van die bijl (Elia/Elisa/50 profeten bij de rivier/beek) nogsteeds erg fascinerend. Het lemmet van de bijl viel in het water. Aangenomen dat die bijl niet meer van steen was maar van ijzer (ok laat de bijl van ijzer geweest zijn) dan viel het stuk metaal in het water. Helaas, die komt niet boven drijven. En zien we daar weer het zout terug? Nee, maar wel twijgen toch? Weer een detail, een toevoeging. Weer gebeurd het niet zonder het "hulpmiddel". Wonderen afkraken? Nee, dat niet, maar ik ben ook niet monddood, en gelukkig kan ik nog kritisch lezen, en dus valt het me op dat ook hier een hulpmiddel wordt gebruikt: twijgen die op de bewuste plek in het water worden gegooid. En het lemmet komt boven drijven.
Nu ben ik ook geen natuurkundige, maar ook deze feitjes lijken me erg interessant voor de wetenschap. Net zoals de bouw van de ark van Noach. Ik heb ergens (volgens mij was het (helaas) een christelijke website (helaas omdat het natuurlijk mooier zou zijn geweest als een niet-christelijke/objectievere website het had geschreven) gelezen dat de ark van Noach qua bouw/afmetingen het perfecte zeewaardige schip was. Weer een interessant feit.
De joodse wetten, voedsel, hygiene.

Allemaal de tijd VER vooruit. Dat is een wonder op zich. Er is iets gaande. Zout in het water. Voor een ongeletterd volk (Mozes mocht dan een opleiding hebben genoten aan het hof van Egypte) is dat tamelijk uniek, en een wonder. Misschien wist Mozes ook niet hoe en wat, maar hij gooide (in opdracht van YHWH?) zout in het water, en het werd drinkbaar. Hoe wist hij dat die combinatie zou werken? God wist het, en daarom moest hij het doen. Mozes handelde voor God. En het water werd drinkbaar.
Manna, kwakkels. Of het nou een of andere vage windrichting was die de kwakkels van de zee wegblies in de richting van het Israelische kamp zou kunnen. Feit blijft dat het inderdaad gebeurde nadat God het had aangekondigd.

En weer kom ik mijn stelling tegen: het wonder is soms/vaak niet de gebeurtenis zelf, maar de manier waarop en de omstandigheden waarop het gebeurt.

En van dat tijdstip is ook een beetje raar. als iemand niet ziek is hoeft hij ook niet beter te worden dus best toevallig dat Jezus nou net het tijdstip uitkiest dat iemand een aandoening heeft om wonderen te doen. dus denk nog eens goed over de wonderen na.

er was volgens mij ook een blinde of verlamde man in Jericho (ik kan me vergissen in de plaatsnaam). Hoe vaak is Jezus daar niet voorbij gelopen? Zacheus woonde volgens mij in diezelfde stad. Jezus liep hem voorbij. Of was het in Jeruzalem?
Jezus genas niet iedereen. Petrus en Johannes hebben iemand genezen waar Jezus misschien wel voorbij was gelopen.
Als iemand niet ziek is. Ja, Jezus heeft veel mensen genezen, maar ik neem aan dat dat een druppel op de gloeiende plaat was. Jezus heeft echt niet iedereen genezen.

oh ja, heb ik al geklaagd over het feit dat mijn posts blijkbaar niet gelezen worden?
Dat de zoon van GOD stierf om ons te redden was het grootste wonder van allemaal. Heb je daar ook nog een psychologische reden voor of dan weer net niet. omdat dit het belangrijkste van het christendom is.

erg leuk dat je dat erbij haalt, maar volgens mij had ik al iets gezegd wat verdacht veel lijkt op:
Je gaat echter de fout in als je bijvoorbeeld de opstanding van Jezus van tafel gaat schuiven.

dat bedoel ik dus. Ik heb op zich duidelijk aangegeven dat ik in het geheel geen wonderen "af wil kraken". Het enige wat ik doe is aangeven dat ik op zich wel verbanden zie. Details waar je soms een soort van verklaring uti kunt maken. Nee, wat dat betreft word ik weer heerlijk genegeerd en krijg ik standaard preekjes over me heen van "je kraakt wonderen af" en wat al niet meer, soms dingen die ik al verworpen had (zie bovenstaande).
Ik lees gewoon de bijbel, geen idee of jullie een andere hebben.

Dan vraag ik jullie: wat mag lezen in de bijbel? en waar mag ik uberhaupt over nadenken? Wat mag me opvallen en wat juist niet?

JJM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JJM » 08 mar 2006 09:43

ik snap het nu ietsjes beter maar nu ben je aan het proberen de wonderen aan het verklaren. dat kan echt niemand. jij mag vandaag even een fles bitter lemon uit de supermarkt halen ( dat is heel bitter) en daar zout in gooien. als het dan minder bitter is dan heb je een wonder verklaard. maar ik betwijl of het experiment lukt.
Als president lincoln nog leefde zou hij zich omdraaien in zijn graf.

Riska

Berichtdoor Riska » 08 mar 2006 10:54

Wonderen hebben dus niks met tovenarij te maken, jullie dwalen aardig af... :wink:
Je moet geen wonderen willen verklaren.
Jezus deed geen wonderen, Jezus deed tekenen. Die 'de mensheid' benoemd heeft als wonderen - omdat het menselijkerwijs gesproken niet kan.
Maar alles wat Jezus heeft gedaan is in de tekenen aangeven wat het Koninkrijk wil zijn. Niks meer en niks minder. Het zijn richtingwijzers waar we heen moeten.
En die tekenen moeten gehoorzaamd worden - oftewel, wij moeten die richting opgaan.

Een dominee heeft dat jaaaaren geleden eens als volgt uitgelegd:
Als een ANWB-paal aangeeft dat een plaats die en die kant uit is, moet je niet in die paal klimmen (dan denkt iedereen zeker weten dat je gek bent), je moet die richting uitgaan om die plek te bereiken.

Tekenen geven aan welke richting je uit moet om iets van het Koninkrijk te zien, te ervaren of te verkondigen.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 08 mar 2006 13:27

Het gebeurt niet zo veel maar dit maal ben ik het met Riska eens wat betreft het enorme of topic gehalte van dit al en verzoek dus (nogmaals) om wederom on topic te gaan want het ging dus over hedendaagse toverij

simone
Mineur
Mineur

Berichtdoor simone » 08 mar 2006 14:16

het is en blijft gevaarlijk, vraag is: hoe ga je er mee om? Waar trek je de grens wat nog wel en wat niet meer kan?

Ik zelf gebruik de bijbel. God zegt dat we ons er verre van moeten houden en dat doe ik dus ook. Maar steeds meer hoor ik vanuit de christelijke hoek dat sommige dingen ineens wel kunnen terwijl Gods Woord duidelijk zegt van NEE.
Doe je water bij de wijn of ga je 200% voor Gods Woord.
' Als Jezus Christus werkelijk God is en zijn leven voor mij gaf, dan kan mijn offer voor Hem nooit te groot zijn.'

C. T. STUDD

Terug naar “Archief”