wormpje schreef:Ik zit nou te kijken naar de tv uitzending over de uitslagen. Af en toe wordt er dan ook bij partijbijeenkomsten gefilmd. CDA, VVD, PvdA, SP, allemaal voorstelbaar, want dat zijn grote landelijke partijen. Maar ze blijevn ook steeds maar bij D66 komen. Die krijgen toch behoorlijk wat aandacht in de media, terwijl ze verkiezing na verkiezing vreselijk verliezen en op nog maar een heel klein aantal zetels uitkomen (laatste peiling voor de Tweede Kamer: 2 zetels). De ChristenUnie wordt niet gefilmd, die wordt door de media nog steeds als een marginale partij beschouwd, terwijl die volgens dezelfde peiling voor de Tweede Kamer nu op 5 zetels staan! Misschien tijd dat de media zijn aandacht wat gaat verleggen????
Misschien krijgen ze zoveel aandacht omdat ze toch in de regering zitten? Misschien omdat een slechte uitslag invloed kan hebben op de landelijke politiek?
Bovendien zal niet gaan stemmen toch snel worden geïnterpreteerd als onverschilligheid of -wat je ook wel eens hoort, maar ik zelf een rare kronkel vind- als "wie niet komt, zal het wel eens zijn met de huidige situatie".
Met een blanco stem geef je dus duidelijker aan dat je je in geen enkele van de geboden alternatieven/partijen kan vinden.
Wanneer aan wordt gegeven hoeveel mensen blanco gestemd hebben heeft dat effect, maar ik heb eerlijk gezegd nooit gehoord bij verkiezingen hoeveel mensen er blanco hebben gestemd. Dus dan lijkt het alsof er draagvlak is, terwijl bijvoorbeeld maar 20% van de uitgebrachte stemmen naar een partij is gegaan.
Voorbeeldje: in gemeente A wonen 100% stemgerechtigde burgers, die 15 zetels mogen verdelen. 60% daarvan gaat stemmen, 30% daarvan stemt blanco. Vervolgens wordt bekend gemaakt dat de opkomst 60% was, dat partij A 7 zetels heeft, partij B 3, partij C 2, partij D 2 en partij E 1. Dan kan je gemakkelijk concluderen dat deze partijen hun zetels hebben gekregen op grond van 60% van de stemgerechtigden. Maar er wordt niet genoemd dat 30% van de stemmers blanco stemden. Het draagvlak is dus niet 60% van de stemgerechtigden, maar slechts 40%. Dan hebben de 40% die niet zijn wezen stemmen een duidelijker signaal afgegeven, zij worden niet meegeteld in de opkomst en dus kan niet het beeld ontstaan dat er een ruim draagvlak is voor de gemeenteraad.