Verkiezingen, wat stem jij?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wat stem jij?

Peiling eindigde op 11 mar 2006 18:53

CDA
5
5%
VVD
2
2%
D66
0
Geen stemmen
PvdA
2
2%
Groenlinks
1
1%
SP
4
4%
Christenunie
36
39%
SGP
36
39%
Leefbaar......(lokaal)
1
1%
Andere lokale partij
2
2%
Ik stem niet
4
4%

Totaal aantal stemmen: 93

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 07 mar 2006 21:31

Collateral schreef:Ik was op dat moment mijn eigen stemkaart aan het zoeken. :mrgreen: Niet gevonden, maar ik mocht toch (2x) stemmen - waarschijnlijk omdat ik er zo betrouwbaar uitzie.

En wat zeiden ze? ''Waarschijnlijk stemt u op de aragornitische partij, nietwaar?'' 8)

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 07 mar 2006 21:38

Ik zit nou te kijken naar de tv uitzending over de uitslagen. Af en toe wordt er dan ook bij partijbijeenkomsten gefilmd. CDA, VVD, PvdA, SP, allemaal voorstelbaar, want dat zijn grote landelijke partijen. Maar ze blijevn ook steeds maar bij D66 komen. Die krijgen toch behoorlijk wat aandacht in de media, terwijl ze verkiezing na verkiezing vreselijk verliezen en op nog maar een heel klein aantal zetels uitkomen (laatste peiling voor de Tweede Kamer: 2 zetels). De ChristenUnie wordt niet gefilmd, die wordt door de media nog steeds als een marginale partij beschouwd, terwijl die volgens dezelfde peiling voor de Tweede Kamer nu op 5 zetels staan! Misschien tijd dat de media zijn aandacht wat gaat verleggen????

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 07 mar 2006 21:41

Dat denk ik wel ja, maar ze zien CU (en SGP vast ook niet) als serieuze coalitiepartner.

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 07 mar 2006 21:45

Rijnmond schreef:Dat denk ik wel ja, maar ze zien CU (en SGP vast ook niet) als serieuze coalitiepartner.

Nee, dat denk ik ook niet. Kan je nagaan hoe slecht er naar de mensen geluisterd wordt, want CU/SGP groeien in de afgelopen jaren flink.

jopidopi
Mineur
Mineur

Berichtdoor jopidopi » 07 mar 2006 21:47

wormpje schreef:
Rijnmond schreef:Dat denk ik wel ja, maar ze zien CU (en SGP vast ook niet) als serieuze coalitiepartner.

Nee, dat denk ik ook niet. Kan je nagaan hoe slecht er naar de mensen geluisterd wordt, want CU/SGP groeien in de afgelopen jaren flink.

behalve in de gemeente waar ik woon...... :(:(
Geef mij maar gewoon vakantie!!

Floefloe
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Floefloe » 07 mar 2006 22:08

wormpje schreef:Ik zit nou te kijken naar de tv uitzending over de uitslagen. Af en toe wordt er dan ook bij partijbijeenkomsten gefilmd. CDA, VVD, PvdA, SP, allemaal voorstelbaar, want dat zijn grote landelijke partijen. Maar ze blijevn ook steeds maar bij D66 komen. Die krijgen toch behoorlijk wat aandacht in de media, terwijl ze verkiezing na verkiezing vreselijk verliezen en op nog maar een heel klein aantal zetels uitkomen (laatste peiling voor de Tweede Kamer: 2 zetels). De ChristenUnie wordt niet gefilmd, die wordt door de media nog steeds als een marginale partij beschouwd, terwijl die volgens dezelfde peiling voor de Tweede Kamer nu op 5 zetels staan! Misschien tijd dat de media zijn aandacht wat gaat verleggen????

Misschien krijgen ze zoveel aandacht omdat ze toch in de regering zitten? Misschien omdat een slechte uitslag invloed kan hebben op de landelijke politiek?

Bovendien zal niet gaan stemmen toch snel worden geïnterpreteerd als onverschilligheid of -wat je ook wel eens hoort, maar ik zelf een rare kronkel vind- als "wie niet komt, zal het wel eens zijn met de huidige situatie".

Met een blanco stem geef je dus duidelijker aan dat je je in geen enkele van de geboden alternatieven/partijen kan vinden.

Wanneer aan wordt gegeven hoeveel mensen blanco gestemd hebben heeft dat effect, maar ik heb eerlijk gezegd nooit gehoord bij verkiezingen hoeveel mensen er blanco hebben gestemd. Dus dan lijkt het alsof er draagvlak is, terwijl bijvoorbeeld maar 20% van de uitgebrachte stemmen naar een partij is gegaan.

Voorbeeldje: in gemeente A wonen 100% stemgerechtigde burgers, die 15 zetels mogen verdelen. 60% daarvan gaat stemmen, 30% daarvan stemt blanco. Vervolgens wordt bekend gemaakt dat de opkomst 60% was, dat partij A 7 zetels heeft, partij B 3, partij C 2, partij D 2 en partij E 1. Dan kan je gemakkelijk concluderen dat deze partijen hun zetels hebben gekregen op grond van 60% van de stemgerechtigden. Maar er wordt niet genoemd dat 30% van de stemmers blanco stemden. Het draagvlak is dus niet 60% van de stemgerechtigden, maar slechts 40%. Dan hebben de 40% die niet zijn wezen stemmen een duidelijker signaal afgegeven, zij worden niet meegeteld in de opkomst en dus kan niet het beeld ontstaan dat er een ruim draagvlak is voor de gemeenteraad.
I was there Gandalf, I was there the day the strength of man failed

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 07 mar 2006 22:21

Ik pleit voor de optie "onthouding van stemmen" op het stemformulier.

rafaell

Berichtdoor rafaell » 07 mar 2006 22:22

Hier hebben de SGP en CU samen de absolute meerderheid behaald :shock: 11 van de 21 zetels :? (6 SGP, 5 CU)

jopidopi
Mineur
Mineur

Berichtdoor jopidopi » 07 mar 2006 22:25

rafaell schreef:Hier hebben de SGP en CU samen de absolute meerderheid behaald :shock: 11 van de 21 zetels :? (6 SGP, 5 CU)

in welk refodorp :mrgreen: woon jij?????? hier is het pvda en cda...... maar alle mensen die in het cda zitten zijn verreweg van christelijk :( .. sgp heeft 2 % en cu? wat is dat? dat kennen ze hier niet :)
Geef mij maar gewoon vakantie!!

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 07 mar 2006 22:28

hier:
CU 6 ( van 5 naar 6 zetels)
SGP 5 (gelijk gebleven)
CDA 4 (van 5 naar 4)
Gemeentebelangen 2 (gelijk gebleven)
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 07 mar 2006 22:50

Goes: 57,2 % opkomst

CDA 6 (was 7) :?
PvdA van 5 naar 7
VVD blijft 4
SGP/CU blijft 4
GL blijft 3
D66 van 2 naar 1 zetel

'n Beetje het landelijke beeld, geloof ik...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 07 mar 2006 23:08

Floefloe schreef:
Bovendien zal niet gaan stemmen toch snel worden geïnterpreteerd als onverschilligheid of -wat je ook wel eens hoort, maar ik zelf een rare kronkel vind- als "wie niet komt, zal het wel eens zijn met de huidige situatie".

Met een blanco stem geef je dus duidelijker aan dat je je in geen enkele van de geboden alternatieven/partijen kan vinden.

Wanneer aan wordt gegeven hoeveel mensen blanco gestemd hebben heeft dat effect, maar ik heb eerlijk gezegd nooit gehoord bij verkiezingen hoeveel mensen er blanco hebben gestemd. Dus dan lijkt het alsof er draagvlak is, terwijl bijvoorbeeld maar 20% van de uitgebrachte stemmen naar een partij is gegaan.

Voorbeeldje: in gemeente A wonen 100% stemgerechtigde burgers, die 15 zetels mogen verdelen. 60% daarvan gaat stemmen, 30% daarvan stemt blanco. Vervolgens wordt bekend gemaakt dat de opkomst 60% was, dat partij A 7 zetels heeft, partij B 3, partij C 2, partij D 2 en partij E 1. Dan kan je gemakkelijk concluderen dat deze partijen hun zetels hebben gekregen op grond van 60% van de stemgerechtigden. Maar er wordt niet genoemd dat 30% van de stemmers blanco stemden. Het draagvlak is dus niet 60% van de stemgerechtigden, maar slechts 40%. Dan hebben de 40% die niet zijn wezen stemmen een duidelijker signaal afgegeven, zij worden niet meegeteld in de opkomst en dus kan niet het beeld ontstaan dat er een ruim draagvlak is voor de gemeenteraad.

Volgens mij worden de blanco stemmen wel weergegeven hoor, in mijn geboorteplaats in elk geval wel (zie, verder later ook altijd in het "Ellende Nieuws"), hoe het in mijn huidige gemeente zit, weet ik nog niet (1e keer dat ik hier stem).

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 mar 2006 23:12

PvdA 8 (4)
CDA 5 (5)
CU/SGP 2 (2)
Leefbaar Zeist 1 (6)

verder is het ongeveer gelijk gebleven.

Alle christelijke partijen zijn flink aan het dalen heb ik het idee :?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 07 mar 2006 23:16

Voor de SGP (en andere kleine partijen met een trouwe achterban) was het gewoon te mooi weer...

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 07 mar 2006 23:18

Gerdien B. schreef:
Alle christelijke partijen zijn flink aan het dalen heb ik het idee :?

Nee hoor, landelijk gezien zijn er 3 winnaars: PvdA en SP allebei flink en CU/SGP ook met een kleine winst.
Het CDA is in naam wel christelijk, maar profileert zich verder nauwelijks nog zo, dus die reken ik er niet bij. Die dalen inderdaad wel behoorlijk.

Terug naar “Archief”