Kerk en staat t.o.v. art. 36 NGB

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 25 aug 2003 10:16

Omega schreef:
Vraag je je toch af wat die partij dan daadwerkelijk zou willen veranderen in de politiek, want ik neem niet aan dat ze meedoen aan de politiek om luchtkastelen te bouwen ...

Als je de moeite neemt om hun verkiezingsprogramma te lezen, dan ben je daar zo achter ;-)

Om eerlijk te zijn heb ik hun verkiezingsprogramma doorgelezen voor de een na laatste verkiezingen, omdat het 1 van de partijen was waar ik mogelijk op zou gaan stemmen, althans voordat ik precies wis waar ze voor stonden.
Natuurlijk weet ik dat partijen in hun programma idealistischer zijn dan dat ze ooit politiek kunnen waar maken, maar de meeste partijen geven aan hoe ze dingen denken te gaan waarmaken, uitgaande van het idee dat ze iets daadwerkelijks willen veranderen in Nederland. Dit ontbrak volledig in het SGP-programma en ook in wat ik gelezen heb over de SGP. Het enige wat ik heb gelezen over de SGP gaf mij de indruk dat de SGP geen veranderingen in Nederland te weeg brengt tenzij ze zelf 76 zetels krijgen (maar of de partij die al een eeuw 2% +/- 1%) van de stemmen haalt ooit meer dan 50% haalt is natuurlijk nog maar zeer de vraag). Dit beeld is wel wat bijgetekend na de laatste verkiezingen, toen de SGP liet blijken interesse te hebben in gedoogsteun voor een kabinet. Toch ontbreekt mij - en ik denk met mij vele anderen - het inzicht in hoe de SGP zaken in Nederland wilt veranderen, terwijl dit van de vrijwel alle andere partijen in Nederland wel duidelijk is.
Met name de invoering van de theocratie - de regeringsvorm van Iran - sluit een coalitie SGP - CU uit, iets waar CU woordvoerders ook geen raad mee wisten.

John

Erik14
Verkenner
Verkenner

Re: Kerk en staat t.o.v. art. 36 NGB

Berichtdoor Erik14 » 25 aug 2003 15:22

Theo de Koning schreef:Hoe is het mogelijk dat christenen die de drie formulieren van enigheid van harte ondertekenen toch de kerk en de staat willen scheiden terwijl er in art. 36 van de Ned. geloofsbelijdenis duidelijk staat dat kerk en staat één moeten zijn.
Uiteraard is een antwoord als dat het in onze maatschappij niet mogelijk is niet geldig. Want dan laten we Gods Woord links liggen bij onze stellingname.

Theo,

Ik denk dat je scheiding van kerk en staat niet moet verwarren met godsdienstvrijheid. In het laatste nummer van Ons Contact staat een duidelijke analyse over dit onderwerp.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 05 sep 2003 09:22

Toch ontbreekt mij - en ik denk met mij vele anderen - het inzicht in hoe de SGP zaken in Nederland wilt veranderen, terwijl dit van de vrijwel alle andere partijen in Nederland wel duidelijk is.

De SGP is in de eerste plaats een getuigenispartij, dat verduidelijkt denk ik al veel. Desondanks zijn ze bereid ook praktisch invulling te geven aan hun standpunten. Het theocratisch gedachtengoed wordt echter gekoesterd als een voluit bijbelse visie, vandaar dat het wordt gehandhaafd in de statuten. Tegelijkertijd bestaat het besef dat zoiets in de praktijk nooit haalbaar zal zijn. Maar iets wat niet haalbaar is, moet je dat dan schrappen, of mag je dat dan (blijven) hanteren als ideaalbeeld? Kijk b.v. eens naar de idealen van GroenLinks en SP. Ook die zullen nooit uitgevoerd worden.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Terug naar “Archief”