GKV

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2006 11:08

Het stukje is meer zwart dan wit.... en erg subjectief.

Zelf merk ik in ieder geval niets van een crisis in de GKV, en de gemeente waar ik in zit bloeit en wordt rijk gezegend.

Maar misschien dat ik daardoor wat minder goed zie dat dit niet in alle gemeenten zo is, maar feit blijft dat "conclusies" aan het begin van het artikel, dat er een flinke crisis in de GKV zou zijn, dat veel mensen de kerk zouden willen verlaten, zich er niet thuis voelen etc. erg subjectief zijn.

Ds. Gunnink is niet van de nieuwe vrijgemaakten, maar wel een van de acht bezwaarde predikanten, die ondanks hun bezwaren (geuit in een Manifest, de vinden op http://www.gereformeerdblijven.nl) in de GKV willen blijven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Berean
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Berean » 18 feb 2006 18:15

Marnix schreef:Het stukje is meer zwart dan wit.... en erg subjectief.

Eh, krijgen we ook nog argumenten te horen, of laat je dat gewoon een keer achterwege? Ik bedoel: ds. Gunnink geeft toch heel helder en rustig aan op dit moment ruimte wordt geschapen voor een andere schriftbeschouwing, waarin plaats is voor allerlei meningen die van de Bijbel afwijken (andere volgorde van de scheppingssdagen, verdediging van de kadertheorie, vragen als: heeft David Goliath wel gedood enz.) en...

dat die nieuwe schriftbeschouwing nu op allerlei manieren een plaats krijgt in het onderwijs van de Theologische Universiteit in Kampen en de Theologische Hogeschool in Apeldoorn?

Marnix schreef:Zelf merk ik in ieder geval niets van een crisis in de GKV, (...)

Bestaat die GKv alleen uit jouw eigen gemeente of is er ook nog zoiets als een kerkverband? Zelf geef je aan dat de punten die ds. Gunnink noemt, misschien wel voorkomen in andere gemeenten. Mee eens, want dat is helaas een feit, maar daarmee is jouw stelling dat hij zwart-wit / subjectief bezig is, toch onderuit gehaald?

Marnix schreef:en de gemeente waar ik in zit bloeit en wordt rijk gezegend.

Waar leid je dat uit af? Rijke bloei is nog niet altijd zegen - het kan ook een oordeel zijn!
Dood door schuld
Levend door genade

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: GKV

Berichtdoor Boekenlezer » 21 feb 2006 17:10

André schreef:Omdat het % forum ganger(ster(s) dat een gereformeerde kerk vrijgemaakt bezoekt ook een doelgroep is van refoweb.........
Met o.a. een panel lid in de vragenrubriek, kwam er bij mij de vraag.
Is er onder de 'hoofddoelgroep' ook enige kennis over de GKV.
En hoe is vinden jullie - gezien ook de kerkgeschiedenis - de relatie met deze kerk.
Zo ook de leer.
Ik ben hier nieuwsgierig naar, om te weten hoe jullie kennis daar over is.
Ooja niet komen met het geintje de enige ware kerk en dat soort kul a.j.b.

Ik wou het altijd nog een keertje zeggen, maar ik heb het nog steeds niet gezegd...
Uit de kring van de GKV kwamen in het verleden best wel nuttige, interessante boeken, die erg leerzaam en opbouwend zijn. Ik denk aan auteurs als J. Kamphuis, B. Holwerda, om er eens twee te noemen waar ik veel aan heb/gehad heb. Van J. Kamphuis heb ik Signalen uit de kerkgeschiedenis. Geen moeilijk zwaar boek, maar wel o zo leerzaam. Draagt goed bij aan je inzicht in de kerkgeschiedenis. J. Kamphuis trekt erg heldere lijnen. Datzelfde kan ik zeggen m.b.t. het vak Oude Testament van B. Holwerda.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 feb 2006 11:44

:) Goed om te horen.

Berean schreef:Eh, krijgen we ook nog argumenten te horen, of laat je dat gewoon een keer achterwege? Ik bedoel: ds. Gunnink geeft toch heel helder en rustig aan op dit moment ruimte wordt geschapen voor een andere schriftbeschouwing, waarin plaats is voor allerlei meningen die van de Bijbel afwijken (andere volgorde van de scheppingssdagen, verdediging van de kadertheorie, vragen als: heeft David Goliath wel gedood enz.) en...

Ik spiegel dit aan de kerken waar ik kom en wat ik daar hoor. Op meer zaken kan ik dit niet controleren. En ik heb nog nooit een vrijgemaakte predikant van een preekstoel horen roepen dat de aarde niet in 7 dagen geschapen is of zo.... Daarom kan ik me in het stuk niet vinden, omdat ik als GKv-er geen enkele vorm van schriftkritiek heb gehoord. En ik zie dit ook niet gaan gebeuren in de toekomst. Als een predikant zoiets wel gaat roepen krijgt hij grote problemen met de gemeente.

dat die nieuwe schriftbeschouwing nu op allerlei manieren een plaats krijgt in het onderwijs van de Theologische Universiteit in Kampen en de Theologische Hogeschool in Apeldoorn?

Kampen. In Apeldoorn hebben we geen hogeschool. Die is van de NGK volgens mij. Ik kan er verder niks over zeggen, want ik weet ik hoe en zo ja, in welke context dit soort dingen daar nu een plaats zouden krijgen.

Bestaat die GKv alleen uit jouw eigen gemeente of is er ook nog zoiets als een kerkverband? Zelf geef je aan dat de punten die ds. Gunnink noemt, misschien wel voorkomen in andere gemeenten. Mee eens, want dat is helaas een feit, maar daarmee is jouw stelling dat hij zwart-wit / subjectief bezig is, toch onderuit gehaald?

Over de meeste andere gemeenten kan ik weinig zeggen, wat het kerkverband betreft, misschien hecht ik hier idd iets minder waarde aan dan sommige anderen doen, maar ook in andere GKV-gemeenten waar ik af en toe eens kom is wat Gunnink noemt niet herkenbaar. Ik zie het niet in mijn gemeente, en niet in andere gemeenten... daarom vind ik het verhaal van Gunnink niet kloppen. Hij kijkt niet naar de praktijk, alleen naar wat er misschien theoretisch mogelijk zou kunnen zijn.

Waar leid je dat uit af? Rijke bloei is nog niet altijd zegen - het kan ook een oordeel zijn!

Dat is het gelukkig niet :) Dat maakt God wel duidelijk. Overigens, als de gemeente bloeit in liefde naar God en elkaar, en gezegend wordt met de vruchten van de Geest, is dat geen oordeel maar een zegen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Berean
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Berean » 22 feb 2006 15:38

Marnix schreef:Ik spiegel dit aan de kerken waar ik kom en wat ik daar hoor. Op meer zaken kan ik dit niet controleren. En ik heb nog nooit een vrijgemaakte predikant van een preekstoel horen roepen dat de aarde niet in 7 dagen geschapen is of zo.... Daarom kan ik me in het stuk niet vinden, omdat ik als GKv-er geen enkele vorm van schriftkritiek heb gehoord. En ik zie dit ook niet gaan gebeuren in de toekomst. Als een predikant zoiets wel gaat roepen krijgt hij grote problemen met de gemeente.
(...)
Over de meeste andere gemeenten kan ik weinig zeggen, wat het kerkverband betreft, misschien hecht ik hier idd iets minder waarde aan dan sommige anderen doen, maar ook in andere GKV-gemeenten waar ik af en toe eens kom is wat Gunnink noemt niet herkenbaar. Ik zie het niet in mijn gemeente, en niet in andere gemeenten... daarom vind ik het verhaal van Gunnink niet kloppen. Hij kijkt niet naar de praktijk, alleen naar wat er misschien theoretisch mogelijk zou kunnen zijn.

Theoretisch mogelijk? Er worden nu al verhalen gepubliceerd (sorry, ik herhaal wat oa Boekenlezer ook al een paar keer heeft gezegd) met serieuze vragen als:

- is de volgorde van de zeven scheppingsdagen wel correct? (Woord op schrift)
- is het wel zo erg als theologen zich afvragen of de bomen in het paradijs wel echt bestonden? (Woord op schrift)
- heeft David Goliath wel verslagen? (Theologica Reformata)
- werd Nebukadnezzar wel waanzinnig of was het een andere koning (Theologica Reformata)

Daar gaat het ds. Gunnink om. En om het studieprogramma van Kampen en Apeldoorn (zie beneden). Dus je zult ongetwijfeld gelijk hebben als je aangeeft dat jij deze standpunten niet in gemeenten hoort. Gelukkig maar trouwens! Maar dat zegt ds. Gunnink ook niet. Het zijn publicaties. Volgens mij klopt er dus iets niet in jouw redeneer-lijn:

1) ds. Gunnink ziet schriftkritiek in publicaties en onderzoeksprogramma's
2) jij beluistert bepaalde preken en hoort het daarin niet terugkomen
3) conclusie: ds. Gunnink heeft ongelijk

??

Marnix schreef:Kampen. In Apeldoorn hebben we geen hogeschool. Die is van de NGK volgens mij. Ik kan er verder niks over zeggen, want ik weet ik hoe en zo ja, in welke context dit soort dingen daar nu een plaats zouden krijgen.

Apeldoorn is van de CGK en werkt bijzonder nauw samen met de TU in Kampen. Vandaar dat ds. Gunnink het noemt. En terecht lijkt mij, gezien
1) zijn opmerkingen over de gedachten die er leven over de plaats van Kampen en Apeldoorn tussen andere wetenschappelijke instituten en
2) het onderstaande onderzoekprogramma:

http://www.tukampen.nl/onderzoek/bijbelwetenschappen/Onderzoeksprogramma.html
Dood door schuld

Levend door genade

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 feb 2006 16:49

Ehm, volgens mij gaan er nu even 2 dingen door elkaar lopen:

1. Ds. Gunnink's kritiek op de theologische universiteit.
2. Het is stukje in het RD over de "zware crisis in de GKV".

Van dat tweede stukje schreef ik dat ik het erg zwart-wit vind. Wat dominee Gunnink allemaal geschreven heeft moet ik nog lezen en daar heb ik nog geen mening over. Als er op de theologische hogeschool echt mogelijkheden worden geopperd die schriftkritisch zijn, als dat daar aan nieuwe predikanten geleerd zou worden, dan zou ik dat inderdaad wel een slechte zaak vinden.

Berean
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Berean » 24 feb 2006 15:05

Okee, Marnix, ik ben erg benieuwd wat je van het verhaal van ds. Gunnink vindt! Lezen hoeft trouwens niet: je kunt het referaat nog steeds bekijken en beluisteren via http://www.eeninwaarheid.nl/index.php?cat=31&item=111#
Dood door schuld

Levend door genade

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 feb 2006 12:34

Ik lees liever :)

Berean
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Berean » 27 feb 2006 14:37

Dood door schuld

Levend door genade

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2006 16:04

Ik had het idd gelezen... ik ben het er mee eens dat ze er heel erg mee moeten uitkijken, dat de opleiding een gereformeerde opleiding blijft die de bijbel volledig serieus neemt, en niet vrijzinnig is.

Nu zullen vrijzinnige predikanten in de GKv denk ik niet snel voet aan de grond krijgen, omdat kerkraad en gemeente hier natuurlijk ook op toezien, maar bij de opleiding moeten vrijzinnige elementen geweerd worden.

Opmerkelijk is dat de GKV en de CGK nooit samen zijn gegaan omdat de GKV de CGK verweet dat sommige predikanten teveel schriftkritiek hadden.

Verder kan ik er niet zoveel van zeggen, dan zou ik hoor en wederhoor moeten gaan toepassen enzo. :)

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 27 feb 2006 16:37

in Assen stond er gisteren een CGK predikant op de preekstoel van een GKV kerk, maar ook in deze preek kon ik deze schriftkritiek niet terug vinden hij bestreed het juist.

Want hij noemde bijvoorbeeld het wonder dat Jezus een jonge geneest vanwege de moeder ervan die al weduwe was, en hij daar medelijden meehad.
En dat er soms mensen zijn die bij dit soort wonderen vraagtekens durven te zetten, zoals: was die jongen wel echt dood ofzo... dat die mensen niet begrijpen wie God is en hoe almachtig Hij is.

Zo vermoed ik dus ook, mocht die Gunnink gelijk hebben met een aantal opmerkingen dat het sporadisch gaat om een enkeling waarbij de CGK waarschijnlijk best goed in staat is deze kritiek zelf op te lossen, iig dat zullen ze wel moeten waar ze willen samenwerken met de GKV.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 31 jul 2007 20:37

Marnix schreef:Ik had het idd gelezen... ik ben het er mee eens dat ze er heel erg mee moeten uitkijken, dat de opleiding een gereformeerde opleiding blijft die de bijbel volledig serieus neemt, en niet vrijzinnig is.
een kennis van mij is begonnen aan de theologische opleiding in kampen, dat viel vies tegen omdat het niet zo gereformeerd was als zou moeten. gen 1 word oa in twijfel getrokken. hij is toen ergens anders verder gegaan..

Nu zullen vrijzinnige predikanten in de GKv denk ik niet snel voet aan de grond krijgen, omdat kerkraad en gemeente hier natuurlijk ook op toezien, maar bij de opleiding moeten vrijzinnige elementen geweerd worden.
het tegendeel is waar, helaas neemt de vrijzinnigheid toe. gereformeerd blijven(of weer worden) is nu echt nummer 1 voor de gkv omdat als je een simpele vergelijking tussen 44 en anno nu maakt, zie je dat het hard achteruit is gegaan, zowel in leer als in leven.

Opmerkelijk is dat de GKV en de CGK nooit samen zijn gegaan omdat de GKV de CGK verweet dat sommige predikanten teveel schriftkritiek hadden.
daarmee word de linkervleugel van de cgk bedoeld. K. Schilder wilde graag eenheid met de cgk alleen kon dat niet omdat de cgk te verdeeld was en is. toen zocht de gkv contact met de 'zwaren' en nu met de 'lichten'. dat is wazig.
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar
Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 jul 2007 21:12

een kennis van mij is begonnen aan de theologische opleiding in kampen, dat viel vies tegen omdat het niet zo gereformeerd was als zou moeten. gen 1 word oa in twijfel getrokken. hij is toen ergens anders verder gegaan..
In twijfel getrokken... Je zou het referaat moeten luisteren van Dr. Kwakkel (dacht ik) staat op gkv.nl heeft bij mij wat vooroordelen weggenomen.

Er wordt theologie bedreven, dat is wat anders dan 'wordt in twijfel getrokken' daarnaast is het dan juist een bot van zwakte dat hij weg is gegaan, in plaats van het te verdedigen.

het tegendeel is waar, helaas neemt de vrijzinnigheid toe.
Ik heb ook best wat aan te merken op de GKV, maar vrijzinnigheid, nee helaas :)

zie je dat het hard achteruit is gegaan, zowel in leer als in leven.
Oeh, vertel, of vooral onderbouw. Het is hetzelfde wat de Gergemmers zeggen..

daarmee word de linkervleugel van de cgk bedoeld. K. Schilder wilde graag eenheid met de cgk alleen kon dat niet omdat de cgk te verdeeld was en is. toen zocht de gkv contact met de 'zwaren' en nu met de 'lichten'. dat is wazig.
Ik geloof niet dat de zwaren vroeger zoveel gemeen hadden met de Gkv.. Die mensen waren namelijk felle voorstanders van de separerende prediking.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

André

Berichtdoor André » 31 jul 2007 21:29

zie je dat het hard achteruit is gegaan, zowel in leer als in leven.
Oeh, vertel, of vooral onderbouw. Het is hetzelfde wat de Gergemmers zeggen..
:) Tsja, wat is achteruit gang in dezen?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 31 jul 2007 21:40

Dat er mensen zijn met open internet :shock:
Dat er men met donkerblauwe hoeden ipv zwarte aan het avondmaal gaan :shock:
Dat er 'evangelische liederen gezongen worden door de jeugd :shock:
Dat de jeugd naar interkerkelijke (evangelische) bijeenkomsten gaan :shock:

Overigens zijn er wel dingen waar je vragen bij kunt hebben.. Alphacursussen? Dat is niet héél gereformeerd ;) Goed in de GKN(PKN) hadden ze een aantal cursussen bij Willow Creek.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”