Marnix schreef:Ik spiegel dit aan de kerken waar ik kom en wat ik daar hoor. Op meer zaken kan ik dit niet controleren. En ik heb nog nooit een vrijgemaakte predikant van een preekstoel horen roepen dat de aarde niet in 7 dagen geschapen is of zo.... Daarom kan ik me in het stuk niet vinden, omdat ik als GKv-er geen enkele vorm van schriftkritiek heb gehoord. En ik zie dit ook niet gaan gebeuren in de toekomst. Als een predikant zoiets wel gaat roepen krijgt hij grote problemen met de gemeente.
(...)
Over de meeste andere gemeenten kan ik weinig zeggen, wat het kerkverband betreft, misschien hecht ik hier idd iets minder waarde aan dan sommige anderen doen, maar ook in andere GKV-gemeenten waar ik af en toe eens kom is wat Gunnink noemt niet herkenbaar. Ik zie het niet in mijn gemeente, en niet in andere gemeenten... daarom vind ik het verhaal van Gunnink niet kloppen. Hij kijkt niet naar de praktijk, alleen naar wat er misschien theoretisch mogelijk zou kunnen zijn.
Theoretisch mogelijk? Er worden nu al verhalen gepubliceerd (sorry, ik herhaal wat oa Boekenlezer ook al een paar keer heeft gezegd) met serieuze vragen als:
- is de volgorde van de zeven scheppingsdagen wel correct? (Woord op schrift)
- is het wel zo erg als theologen zich afvragen of de bomen in het paradijs wel echt bestonden? (Woord op schrift)
- heeft David Goliath wel verslagen? (Theologica Reformata)
- werd Nebukadnezzar wel waanzinnig of was het een andere koning (Theologica Reformata)
Daar gaat het ds. Gunnink om. En om het studieprogramma van Kampen en Apeldoorn (zie beneden). Dus je zult ongetwijfeld gelijk hebben als je aangeeft dat jij deze standpunten niet in gemeenten hoort. Gelukkig maar trouwens! Maar dat zegt ds. Gunnink ook niet. Het zijn publicaties. Volgens mij klopt er dus iets niet in jouw redeneer-lijn:
1) ds. Gunnink ziet schriftkritiek in publicaties en onderzoeksprogramma's
2) jij beluistert bepaalde preken en hoort het daarin niet terugkomen
3) conclusie: ds. Gunnink heeft ongelijk
??
Marnix schreef:Kampen. In Apeldoorn hebben we geen hogeschool. Die is van de NGK volgens mij. Ik kan er verder niks over zeggen, want ik weet ik hoe en zo ja, in welke context dit soort dingen daar nu een plaats zouden krijgen.
Apeldoorn is van de CGK en werkt bijzonder nauw samen met de TU in Kampen. Vandaar dat ds. Gunnink het noemt. En terecht lijkt mij, gezien
1) zijn opmerkingen over de gedachten die er leven over de plaats van Kampen en Apeldoorn tussen andere wetenschappelijke instituten en
2) het onderstaande onderzoekprogramma:
http://www.tukampen.nl/onderzoek/bijbelwetenschappen/Onderzoeksprogramma.html