nogmaals naiviteit mbt muziek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

nogmaals naiviteit mbt muziek

Berichtdoor TheKeimpe » 21 okt 2002 12:38

Ik open hier speciaal een nieuwe topic voor want ditmaal gaat het over een ander genre muziek... Ik noem het voor het gemak 'wegwijs' muziek...

Gister zat ik een krantje te lezen met CD's die door STHrecords verkocht zouden worden op de wegwijs. Wat schetst mijn verbazing?!
Op een CD met de titel: tel uw zegeningen staat onder andere het nummer Exodus (=een soundtrack van de gelijknamige film), op een andere CD staat het nummer Titanic (soundtrack), weer op een andere CD staat een stuk uit de Doornroosje-suite.
Beseffen producenten van CD's voor refopubliek wel wat ze erop zetten? Onder een geestelijke naam wordt wereldse muziek verkocht. Waar moet dat heen? Dan denkt men Satan buiten te houden door allerlei 'wereldse' gospelmuziek te vervloeken, en dan wordt hij binnengehaald via de 'degelijkste' CDproducer van Nederland... Onbewust... of niet?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 21 okt 2002 12:43

wat is jou definitie voor de vage term 'wereldse muziek'. Een raar woord trouwens, dat 'werelds'.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 okt 2002 12:45

surfer, kwist zo gauw ff geen andere term. Maar goed, met werelds bedoel ik dat wat niet tot Gods koninkrijk behoort.
Maar goed, als je nog meer vragen over details heb hoor ik het wel.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 21 okt 2002 12:50

aha. En wanneer vindt je dat muziek tot God's koninkrijk behoort? Als het mooi is? Als je er blij van wordt?

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: nogmaals naiviteit mbt muziek

Berichtdoor janneke » 21 okt 2002 12:52

TheKeimpe schreef:Op een CD met de titel: tel uw zegeningen staat onder andere het nummer Exodus (=een soundtrack van de gelijknamige film),

film ken ik persoonlijk niet...liedje ook niet. Maar de titel van de cd klinkt alsof er psalmen, gezangen en liederen ten lof van de Heere opstaan.

op een andere CD staat het nummer Titanic (soundtrack),

Vrij vreemd...."tel uw zegeningen"lijkt me nix te maken te hebben met het verzonken titanicschip, laat staan met het liejde ervan....

weer op een andere CD staat een stuk uit de Doornroosje-suite.

Zelfde verhaal als bij de titanic....beetje gek hoor :roll:

Beseffen producenten van CD's voor refopubliek wel wat ze erop zetten? Onder een geestelijke naam wordt wereldse muziek verkocht. Waar moet dat heen? Dan denkt men Satan buiten te houden door allerlei 'wereldse' gospelmuziek te vervloeken, en dan wordt hij binnengehaald via de 'degelijkste' CDproducer van Nederland... Onbewust... of niet?

Onbewust? Lijkt me niet....Iedereen weet dat Titanicmuziek nix te maken heeft met christelijke liederen. Waarom ze 'm erop hebben gezet? Misschien uit hoop dat ook jongeren deze cd veel gaan kopen? Ik heb echt geen idee....Misschien proberen ze te laten zien dat er ook goeie "wereldse (zoals TK dat noemt:) muziek bestaat...maar waarom op die cd???

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 21 okt 2002 12:52

Surfer,
het spijt me. Maar dit zijn niet de vragen waar ik deze topic voor bedoel. Ik hoop dat je dat begrijpt. Ik gaf voorbeelden en gebruikte termen. Nu begrijp ik dat je daarover kunt twisten, maar dat is toch niet de kern van mn betoog? Ik wil hier geen grensjesdiscussie, maar een gedachtenwisseling over bepaalde verschijnselen.
Als de lijn van mn betoog niet duidelijk was, dan wil ik het nogmaals uitleggen, maar over definities ga ik niet in discussie...

groet,
TK

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 21 okt 2002 13:22

hm...
ik vind de discussie dan wel erg beperkt worden, eerlijk gezegd. Ik denk dat ik 1 van diegenen ben die zich juist niet bezig houd met 'grensjesdiscussie' maar met de wezenlijke inhoud.
maar ik zal me er niet verder mee bemoeien :)

joepie

Berichtdoor joepie » 22 okt 2002 09:08

Nou dat titanic muziekje snap ik wel, dat is natuurlijk dat stukje wat er gespeeld wordt als de boot vergaat.
Dan wordt er een koraal gespeeld. En die hebben ze dus ook zo op de cd gezet. Heb ik absoluut geen bezwaar tegen. Trouwens ook niet tegen de film titanic.

Maar ik snap niet waarom dit onder een andere topic moet hoor.
Want bij alle cd,s moet je gewoon kijken of het wel verantwoordt is. Chridtelijke en niet christelijke muziek.
Dus misschien moet je je topic beter uitleggen.

groetjes

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 22 okt 2002 13:03

joepie schreef:Nou dat titanic muziekje snap ik wel, dat is natuurlijk dat stukje wat er gespeeld wordt als de boot vergaat.
Dan wordt er een koraal gespeeld. En die hebben ze dus ook zo op de cd gezet. Heb ik absoluut geen bezwaar tegen. Trouwens ook niet tegen de film titanic.

maar 1 ding snap ik niet.....wat heeft dit liedje met de titel te maken dan?!

joepie

Berichtdoor joepie » 22 okt 2002 14:27

:?:

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 22 okt 2002 14:29

joepie schreef::?:

waarom ze het liedje van de titanic plaatsen op een cd met de titel: "tel uw zegeningen".

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 22 okt 2002 16:11

Titanic soundtrack: "My heart will go on", van Celine Dion. Ik ken de tekst niet goed genoeg om er een oordeel (positief al dan negatief) over uit te spreken.

Het liedje is op de cd geplaatst in het kader van de aardse zegeningen, die de producenten van die cd opstrijken door hogere verkoopcijfers. :? Een orgel-cd met 'populaire' liedjes erbij doet het namelijk altijd beter dan een met alleen geestelijke liederen, omdat het net een mooie middenweg is: je kiest niet voor de 'goddeloooze' versie met tekst, maar het is ook niet zo 'saai' ( :?: ) als een gezang... ahum-ahum.

Let wel, ik heb niet per se iets tegen popmuziek (ligt voor mij hoofdzakelijk aan de inhoud), maar we moeten niet schijnheilig gaan doen he: popmuziek in een reformatorische versie. Belachelijk!
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 22 okt 2002 17:30

Hier is de songtekst....Kun je er maybe een beter oordeel over vellen, en diegene die t liedje nog meer niet kennen ook....

Every night in my dreams
I see you, I feel you,
That is how I know you go on

Far across the distance
And spaces between us
You have come to show you
go on

Near, far, wherever you are
I believe that the heart does
go on
Once more you open the door

And you're here in my heart
And my heart will go on and
on

Love can touch us one time
And last for a lifetime
And never let go till we're one

Love was when I loved you
One true time I hold to
In my life we'll always go on

Near, far, wherever you are
I believe that the heart does
go on

Once more you open the door
And you're here in my heart
on

There is some love that will
not go away

You're here, there's nothing I fear,
And I know that my heart will
go on

We'll stay forever this way
You are safe in my heart
on

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 30 okt 2002 16:36

Jaja. Volgens mij niet heel christelijk dus, maar ik kan het mishebben.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 31 okt 2002 08:29

You're here, there's nothing I fear

De mens word een beetje verheerlijkt in dit nummer, vind ik.
Maar klassieke muziek is toch ook werelds? Alleen zit er geen tekst in.
Dus, dat.

Terug naar “Archief”