Is Materialisme fout???

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 22 aug 2003 17:30

Theodoor schreef:
hijwel schreef:Maar theodoor,

Wees eerlijk, kan er niet iets meer vanaf?

Iets meer vanaf??? weet jij wat er wordt overgemaakt aan goede doelen weet jij wat wij in de collekte zak gooien!! er zou best wat vanaf kunnen allemaal iets minder kunnen maar waarom??

In principe zouden we net als de discipelen zo alles achter ons moeten kunnen laten om Hem te volgen. In het licht van dat gegeven, zou je je laatste vraag eens moeten bezien. Stel die vraag ook niet aan je medemens, maar bezie die eens in het licht van de Bijbel en in je relatie tot God. Tuurlijk mag je genieten van de zegeningen die de Heere je geeft, maar ik proef bij jou toch een stuk onverschilligheid, maar ik kan het mis hebben.

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 22 aug 2003 17:38

Recitativo schreef:
Theodoor schreef:
hijwel schreef:Maar theodoor,

Wees eerlijk, kan er niet iets meer vanaf?

Iets meer vanaf??? weet jij wat er wordt overgemaakt aan goede doelen weet jij wat wij in de collekte zak gooien!! er zou best wat vanaf kunnen allemaal iets minder kunnen maar waarom??

In principe zouden we net als de discipelen zo alles achter ons moeten kunnen laten om Hem te volgen. In het licht van dat gegeven, zou je je laatste vraag eens moeten bezien. Stel die vraag ook niet aan je medemens, maar bezie die eens in het licht van de Bijbel en in je relatie tot God. Tuurlijk mag je genieten van de zegeningen die de Heere je geeft, maar ik proef bij jou toch een stuk onverschilligheid, maar ik kan het mis hebben.

Nee ik ben niet onverschillig maar ik bedoel meer verschil moet er toch zijn mn pa heeft een aantal bedrijven opgezet daar heeft hij veel tijd in gestoken mogen wij nu dan niet genieten van alles???
ik ken de tekst Tel uw zegeningen mooie tekst ik denk ook veel aan mensen die het een stuk minder hebben neem maar van mij aan dat wij niet gierig zijn
Loser,Loser,Double Loser, Get the Picture,Duhhhh

Chloë

Berichtdoor Chloë » 22 aug 2003 17:46

Theodoor, je zegt keihard te moeten werken voor je geld, terwijl je daarvoor laat doorschemeren dat je daarvan al wel behoorlijk wat hebt. Waarom doe je dan niet wat rustiger aan met werken, met minder geld kun je tenslotte ook af.

Wat een idiote vraag trouwens, of materialisme fout is. Ik dacht toen ik het onderwerp las dat het een grap was. In het NT wordt tegen geen één zonde zo sterk gewaarschuwd als tegen materialisme.
Misschien heb ik makkelijk praten omdat ik niet zo erg aan m'n spulletjes vastzit, maar het feit dat je deze vraag stelt zegt m.i. al genoeg over het gevaar van je bezittingen.

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 22 aug 2003 17:52

Chloë schreef:Theodoor, je zegt keihard te moeten werken voor je geld, terwijl je daarvoor laat doorschemeren dat je daarvan al wel behoorlijk wat hebt. Waarom doe je dan niet wat rustiger aan met werken, met minder geld kun je tenslotte ook af.

Wat een idiote vraag trouwens, of materialisme fout is. Ik dacht toen ik het onderwerp las dat het een grap was. In het NT wordt tegen geen één zonde zo sterk gewaarschuwd als tegen materialisme.
Misschien heb ik makkelijk praten omdat ik niet zo erg aan m'n spulletjes vastzit, maar het feit dat je deze vraag stelt zegt m.i. al genoeg over het gevaar van je bezittingen.

Ik heb zelf niet behoorlijk wat geld!!!!!!! maar ik kan wel van de dingen van mn ouders genieten!!

Hoezo is die vraag idioot??? ik hoor dat wel eens om me heen en vraag me af of dit nou echt zo verkeerd is? maar ik ben dr achter gekomen dat wij niet Materialisich zijn want er is hier thuis geen sterke drang tot het bezitten van dingen

Chloë

Berichtdoor Chloë » 22 aug 2003 18:00

Alex Dekkers schreef:
Klaas schreef:Theodoor:
Sterke gehechtheid aan geld en goederen hebben wij niet!!

Ha ha. Laat me niet lachen. We zitten met z'n allen zo vast aan deze wereld incl. het geld, dat wil je niet weten. Er zijn maar zeeeeeer weinig mensen in Nl. die niet gehecht zijn aan hun welvaart, status e.d. En de mensen die bij die zeer kleine groep horen vragen niet of materialisme fout is.

Klaas

Wat een rare redenering hou je er op na! Zodra men er niet over nadenkt of materialisme fout is (of wat dan ook), dan ben je goed bezig? Het is juist goed om dit soort vragen aan jezelf te blijven stellen (of aan andere). Zo kun je nl. met God kijken of iets wel of niet kan als Christen zijnde.

Daarbij is vastzitten (zoals jij stelt) nog iets heel anders dan ook daadwerkelijk zo opgeslokt worden door het materialisme. Die mensen hebben in hun hart alleen maar plaats meer geld en goederen.
Klaas heeft gelijk beste Alex. Jij gebruikt een redenering als: de lucht is blauw; alles wat blauw is, is lucht (mensen die goed bezig zijn vragen zich het niet af; dus als je het je niet afvraagt, ben je goed bezig).

IJDELHEID DER IJDELHEDEN, ZEGT DE PREDIKER, IJDELHEID DER IJDELHEDEN; HET IS AL IJDELHEID!

Theodoor schreef:maar ik ben dr achter gekomen dat wij niet Materialisich zijn want er is hier thuis geen sterke drang tot het bezitten van dingen
Mooi zo. Verkoop dan alles wat je hebt en deel het onder de armen.

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 22 aug 2003 18:00

nou als ik zie hoe je spreekt over drugsverslaafden en dergelijke, daar heb ik gewoon mijn bedenkingen bij, ik vind je wat hard klinken, maar ik kan er naast zitten. Hoe deed Jezus dat ook weer met tollenaars, hoeren en dergelijke? Hoe rekent de Heere met ons, wij doen het ook willens en wetens fout? Ik bedoel maar.

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 22 aug 2003 18:17

Recitativo schreef:nou als ik zie hoe je spreekt over drugsverslaafden en dergelijke, daar heb ik gewoon mijn bedenkingen bij, ik vind je wat hard klinken, maar ik kan er naast zitten. Hoe deed Jezus dat ook weer met tollenaars, hoeren en dergelijke? Hoe rekent de Heere met ons, wij doen het ook willens en wetens fout? Ik bedoel maar.

Over Drugs verslaafde ben ik erg hard! zoals ik al zij ken ik de een hij weet dat ie dr helemaal kapot aan gaat maar gaat gewoon verder de drugs verslaafde hier in nederland weten machtig goed wat ze doen dus.
ik ben niet zo Barmhartig als Jezus al zou dat moeten maar op de een of andere manier kan ik echt geen medelijden met deze mensen krijgen.

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 22 aug 2003 18:20

Theodoor schreef:
maar ik ben dr achter gekomen dat wij niet Materialisich zijn want er is hier thuis geen sterke drang tot het bezitten van dingen

Mooi zo. Verkoop dan alles wat je hebt en deel het onder de armen

Ja en dan!? naar het leger des heils gaan ofzo???
denk is ff over jezelf na wat heb jij allemaal wat een ander niet heeft???
in Nederland is niemand arme!!!! de mensen die arm zijn zijn illegaal of willen een zwervent bestaan lijden!

Chloë

Berichtdoor Chloë » 22 aug 2003 18:24

Theodoor schreef:Theodoor schreef:
maar ik ben dr achter gekomen dat wij niet Materialisich zijn want er is hier thuis geen sterke drang tot het bezitten van dingen

in Nederland is niemand arme!!!! de mensen die arm zijn zijn illegaal of willen een zwervent bestaan lijden!
You'd better read your bible.
Ik zeg alleen maar wat de Heere Jezus zei tegen de rijke jongeling. En dat jij je dan op je teentes getrapt voelt zegt genoeg over die vermeende niet-materialistische instelling.
Doe je voordeel met Christus' woorden, je bent nu nog jong. Over tien jaar kom je helemaal niet meer los van je bezittingen.

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 22 aug 2003 18:26

Chloë schreef:

Ik zeg alleen maar wat de Heere Jezus zei tegen de rijke jongeling. En dat jij je dan op je teentes getrapt voelt zegt genoeg over die vermeende niet-materialistische instelling.
Doe je voordeel met Christus' woorden, je bent nu nog jong. Over tien jaar kom je helemaal niet meer los van je bezittingen.

wat weet je het allemaal goed! zeg. heb je al over je eigen nagedacht want voor een ander denken is erg makkelijke!?????

joris

Berichtdoor joris » 22 aug 2003 18:32

in nederland zijn we nog wel zo materialistisch dat er zeker wel echte armen bestaan. ik heb poos in amsterdam gewerkt en gewoond en gemerkt dat er echt mensen zijn die zo van de ene op de andere dag helemaal niets meer hebben en geen kant meer op. Door een faillisement met alle psychische last die dat met zich meebrengt bijvoorbeeld.

mijne igen materialisme? OP zich heb ik niet veel en heb ik ook niet veel nodig. Maar ik merk toch dat ik zuinig ben op mijn auto bijvoorbeeld. Ik hoop dat de volgende die vraagt of hij mijn auto mag lenen hem gewoon mee krijgt. Ook zonder een allrisk verzekering. Tis toch aards slijk.
maar toch, maar toch.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 22 aug 2003 19:06

Theodoor schreef:
Chloë schreef:

wat weet je het allemaal goed! zeg. heb je al over je eigen nagedacht want voor een ander denken is erg makkelijke!?????
Lekker makkelijk om het zo weer op anderen af te schuiven. Jij vraagt in je beginpost of materialisme fout is; ja dat is fout. Vervolgens ga je het gevaar afzwakken, en daar reageer ik dan op.

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 22 aug 2003 19:31

hoe meer ik van de topicstarter lees, hoe verdrietiger ik ervan word, ik ga er niet eens meer op reageren, maar christelijk kan ik het niet noemen, sorry.

Edit: ik wilde er nog aan toevoegen, als je dan een topic opent, en je vraagt om een mening, en je reageert zoals jij reageert, agressief verdedigend, hard, dan geeft dat wel erg te denken hoor!
Laatst gewijzigd door Recitativo op 22 aug 2003 19:41, 1 keer totaal gewijzigd.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 22 aug 2003 19:34

en voor de rest ik moet ook keihard werken voor mn geld!!!!!!

Als jij niet vast zit aan je geld, en jij hebt het niet nodig, waarom geef je het dan niet aan een goed doel, zij hebben er meer aan!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Alex Dekkers
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Alex Dekkers » 22 aug 2003 20:00

Chloë schreef:Klaas heeft gelijk beste Alex. Jij gebruikt een redenering als: de lucht is blauw; alles wat blauw is, is lucht (mensen die goed bezig zijn vragen zich het niet af; dus als je het je niet afvraagt, ben je goed bezig).

IJDELHEID DER IJDELHEDEN, ZEGT DE PREDIKER, IJDELHEID DER IJDELHEDEN; HET IS AL IJDELHEID!

Alvorens mijn antwoord te geven wil ik op jouw reactie aanmerken dat JIJ vind dat Klaas gelijk heeft, wat dus niet automatisch betekent dat iemand het bij het rechte eind heeft omdat je toevallig zelf van de zelfde mening bent aangedaan.

Daarbij zit je fout met jouw suggestie van wat ik redeneer. Jij stelt dat ik het juist goed vind dat mensen zich niets afvragen, terwijl ik juist de mening ben aangedaan dat er niks verkeerds aan is om samen met God antwoorden te vinden op dit soort vragen. Ik vind het juist gevaarlijk als men zich niets afvraagt en niets bij God neerlegt, maar bijv. mensen als de eigen ouders of voorganger het denkwerk te laten doen. Ik ben niet bang om me dingen af te vragen en ze bij God neer te leggen om er samen met God uit te komen. Ik ben dus zeker niet iemand die braaf doet wat de voorganger vind, maar wil het zelf ook nog kunnen overdenken.

Daarbij vraag ik me af wat je met je laatste zin wil duidelijk maken!

Terug naar “Archief”