Gods goedheid

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 21 aug 2003 18:46

Klaas schreef:Joris:
tja, duit wordt dezelfde discussie natuurlijk als over bekering en kinderdoop. maar euh, kan een baby zichzelf verontschuldigen? Kan een baby bewust zondigen?

Volgens mij is dit toch echt een andere discussie. Jij betrekt een tekstgedeelte over volwassenen op kinderen. Ik vraag me af of dat uberhaupt kan en heb ook m'n vraagtekens bij datgene wat je uit de tekst uit Jona haalt. Jij wilt daarmee aantonen dat als je niet beter weet je onschuldig bent. Dat is echter in tegenspraak met Paulus.

Als je nou gewoon gezegd had dat kidneren nog niet bewust zondigen en dat je je niet kunt voorstellen dat God zulke kinderen verloren laat gaan dan vind ik dat prima (ik kan me dat ook niet voorstellen), maar onderbouw dat dan met de goede teksten (en als die er niet zijn dan geef je enkel je mening).

Klaas
wat is het verschil?

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 21 aug 2003 20:28

Thedudehimself schreef:Sorry hoor maar die conclusie kan ik nergens uit de bijbel halen... dit is echt menselijke logica... overigens ook nog eens slechte logica. Je zegt:
Stap 1: Christelijke babys gaan naar de hemel.
Stap 2: Daaruit volgt niet-christelijke babies gaan niet naar de hemel .
Stap 3: En daaruit volgt weer niet-christelijke babys gaan naar de hel.

Stap 1: staat duidelijk in de bijbel
Stap 2: concludeer je uit stap 1 Maar is dus niet logisch. Als een banaan een fruit is, is daarmee toch ook niet direct gezegd dat een appel geen fruit is. Er is in dit geval ook nog zoiets mogelijk als EN EN
Stap 3: Is een drogreden. Je gaat totaal voorbij aan het feit dat er meer mogelijkheden zouden kunnen zijn, zoals al gememoreerd door o.a. Surfer.

In de Bijbel zijn er geen geen meerdere mogelijkheden. Het is óf de hemel, óf de hel. Iedereen die niet in de hemel komt gaat naar de hel.
Dat ben je hopelijk wel met me eens. Het een is het gevolg van het ander. Dat een baby als zondaar geboren wordt komt door de erfschuld. Maar omdat het zelf nog geen keuze kan maken, heeft God "besloten" dat het geloof van de ouders voldoende is om het kind in de hemel te laten komen. Je gelooft toch ook dat volwassenen die niet geloven naar de hel gaan. Dus hun kinderen ook.
Afbeelding
Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 21 aug 2003 20:33

Ik denk dat er ook voor kinderen van niet gelovigen mensen een plaats kan zijn in de hemel. God heeft toch geen andere mensen (die gelovige ouders) nodig om iemand te bekeren!!
En dan nog is gelovig hetzelfde als bekeerd zijn??dan zouden er in jou geval maar weinig baby"s in de hemel komen. God doet wat Hij wil!

Hydro
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Hydro » 21 aug 2003 20:38

essieee schreef:Ik denk dat er ook voor kinderen van niet gelovigen mensen een plaats kan zijn in de hemel. God heeft toch geen andere mensen (die gelovige ouders) nodig om iemand te bekeren!!
En dan nog is gelovig hetzelfde als bekeerd zijn??dan zouden er in jou geval maar weinig baby"s in de hemel komen. God doet wat Hij wil!

Dus jij gelooft dat baby's van ongelovige mensen in de hemel komen? Dat is dan "discriminatie" ten opzichte van hun ouders die naar de hel gaan.
Afbeelding

Werken is een hinderlijke onderbreking van de vakantie.

Fernando
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fernando » 21 aug 2003 20:51

Dus jij gelooft dat baby's van ongelovige mensen in de hemel komen? Dat is dan "discriminatie" ten opzichte van hun ouders die naar de hel gaan.

Nee, dat is geen discriminatie maar genade. Een voorbeeld hiervan vind je in 1 Koningen 14 waar Abia, het zoontje van de goddeloze koning Jerobeam sterft.
Kijk ook eens op www.evangelisatiebunde.nl

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 21 aug 2003 20:58

Gandalf schreef:In de Bijbel zijn er geen geen meerdere mogelijkheden. Het is óf de hemel, óf de hel. Iedereen die niet in de hemel komt gaat naar de hel.
Dat ben je hopelijk wel met me eens. Het een is het gevolg van het ander. Dat een baby als zondaar geboren wordt komt door de erfschuld. Maar omdat het zelf nog geen keuze kan maken, heeft God "besloten" dat het geloof van de ouders voldoende is om het kind in de hemel te laten komen. Je gelooft toch ook dat volwassenen die niet geloven naar de hel gaan. Dus hun kinderen ook.

Zoals ik mijn bijbel lees, lees ik het volgende:

Als je Jezus aanneemt, kom je in de hemel
Als je Jezus verwerpt, kom je in de hel

Daar zijn we het beiden over eens.

En nu mag jij mij aanwijzen in de bijbel!! waar staat dat mensen die Jezus nog aannemen nog verwerpen (kinderen, mensen in een gebied waar het evangelie nog niet is doorgedrongen) naar de hel gaan.

En dan nog een vraag:

Gaat je bewering niet tegen je rechtvaardigheidsgevoel in? Hoeveel te meer tegen Gods rechtvaardigheidsgevoel?

Weet je wel wat je beweert? Je verdoemt hier zomaar een hoop onschuldige kinderen die nooit hebben kunnen kiezen, voor eeuwig naar een plek zonder de aanwezigheid van God. Laat dat eens op je inwerken!
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 21 aug 2003 22:01

allo Thedudehimself,

Ik ben het er mee eens dat baby's van onbekeerde ouders in de hemel kan komen. Maar het kan ook zijn dat het niet zo is. Wie ben ik om daar wat van te zeggen?

ff heel kru gezegt: Dan kan je je baby net zo goed doden, dan komt hij toch in de hemel. (sorry vindt het echt een vreeselijk idee.) Je hebt toch het beste met je kind voor?

Jij zegt het volgende:

En nu mag jij mij aanwijzen in de bijbel!! waar staat dat mensen die Jezus nog aannemen nog verwerpen (kinderen, mensen in een gebied waar het evangelie nog niet is doorgedrongen) naar de hel gaan.

Heb je wel eens gehoord van de erfzonde? ook al hebben we nog geen zonde gedaan we hebben toch tegen hem gekozen. Omdat wij in adam tegen hem hebben gekozen. (klink vroom maar et is toch echt zo)

Verder geloof ik zeker dat God babys zalig wil maken, omdat hij mij die zoveel gezondigt heb ook heeft zalig gemaakt. Waarom zo'n baby dan niet? Ja dat is niet aan mij om daar wat over te zeggen. Dat laat ik aan God over!
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 21 aug 2003 23:56

Misschien ben ik wat wiskundig ingesteld maar in feite zie ik het een beetje als een rekensommetje. Je begint per definitie positief (dus je gaat naar de hemel) omdat je nog geen zonde hebt begaan, ook als je ouders niet-gelovig zijn. Maak je teveel fouten / zonden dan wordt dat negatief... dit strookt in mijn ogen het best met Gods goedheid. Als je beweert dat we in dermate veel zonden geboren worden dat je naar de hel gaat dan heb je Gods oneindige goedheid nog niet in de gaten...
Daaruit volgt ook meteen dat je de hemel hebt en die gedurende je leven kan verliezen door je daden.

Je kind doden is inderdaad dan niet negatief voor je kind (mits nog geen bewuste zonden begaan) maar uiteraard wel voor de moordenaar! Dat zelfde geldt in mijn ogen voor de doodstraf. Een mens mag per definitie niet beschikken over het leven van een ander!

Is erfzonde ergens genoemd als reden dat een kind zondig geboren kan zijn / worden?!

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 22 aug 2003 07:33

trijntjejohanna schreef:
Ikke21 schreef:hmm goeie vraag.....ik weet dus van mijn opa en oma, die hebben ook een dood geboren kindje gehad. Dit kindje is wel in de Hemel, daarvan hebben ze zekerheid.

Niet ieder doodgeboren kindje gaat naar de Hemel volgens mij, een kindje is toch in zonde ontvangen en geboren??

ik snap je redenering niet helemaal eigenlijk... dat kindje van je opa en oma is toch ook in zonde ontvangen en geboren? zij zouden dan wel die zekerheid hebben, maar je weet het niet over andere kinderen??

heeft het er niet mee te maken of de ouders geloven of niet??

Mijn opa en oma waren bekeerde mensen. Tuurlijk was hun kindje ook zondig, maar toch hebben ze een tijd later een teken van God gekregen dat dit kindje bij Hem in de Hemel was.

Wat jij zegt over of je ouders geloven of niet, dat kan er best mee te maken hebben, maar zeker weten doe ik dat niet.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 22 aug 2003 07:44

mag ik je dan vragen wat voor teken??

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 22 aug 2003 07:45

Dat zou ik je niet precies kunnen vertellen, ik heb mn opa en oma zelf niet gekend, dus heb dat nooit aan ze kunnen vragen.
Zal het van het weekend is aan mn vader vragen, hij zal dat ongetwijfeld wel weten.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 22 aug 2003 07:48

Ikke21 schreef:Dat zou ik je niet precies kunnen vertellen, ik heb mn opa en oma zelf niet gekend, dus heb dat nooit aan ze kunnen vragen.
Zal het van het weekend is aan mn vader vragen, hij zal dat ongetwijfeld wel weten.

maar kijk ik heb zo geen bijbel bij de hand, maar er staat ergens in over dat het ook te maken heeft met het geloof van de ouders.. dat hij daar in geheiligd is ofzo... dat zou dan toch ook genoeg wezen..

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 22 aug 2003 07:54

Dat is volgens mij ook zo trijntje, ik heb ook ooit wel eens zoiets gehoord, maar ik ga thuis nakijken en vragen hoe het precies zit.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 22 aug 2003 08:00

Joris:
wat is het verschil?

Het verschil is dat je in het ene geval gewoon je (best wel sympathieke) mening geeft terwijl je in het andere geval doet alsof die mening terug te voeren is op bepaalde bijbeltkesten, terwijl die teksten ergens anders over gaan.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 22 aug 2003 09:34

Surfer: Quote:
sorry, maar ik zou dus niet op grond van het geloof van mijn ouders naar de hemel willen gaan.

Je weet volgens mij niet wat je zegt.

Surfer: Quote:
Er zouden dan twee groepen mensen in de hemel, de ene groep die in Christus geloofd heeft en bewust de keuze voor God gemaakt, en een andere groep die op grond van het geloof van hun ouders zalig zijn geworden, en geen bewuste keuze voor God hebben gemaakt.

Ja en? Misschien zijn er nog wel meer groepen. Wie ben ik om God te beperken in het vergeven van zonden? Als Hij mensen zalig wil maken op Zijn manier, wil jij dat dan betwisten?

Jij maakt alles afhankelijk van je individuële bewuste keuze. Die gedachte lijkt me niet bijzonder bijbels.
als je maar in de hemel komt, hoe, dat doet er weinig toe?

Ja en? Misschien zijn er nog wel meer groepen. Wie ben ik om God te beperken in het vergeven van zonden? Als Hij mensen zalig wil maken op Zijn manier, wil jij dat dan betwisten?
wanneer stop je nu eens met mensen verdacht te maken? Ik betwist God niets.

sorry Klaas, jouw toon staat me helemaal niet aan. Ruzie maar verder met andere mensen, maar over zulke dingen ga ik niet zo praten. Ik ben hier inhoudelijk bij betrokken, voor jou lijkt het niet meer te zijn dan een onderwerp over te bekvechten.

Geen enkel kind van God wil vrijgesproken worden vanwege het geloof van zijn ouders.

Of valt hier de scheiding :?

Terug naar “Archief”