Memmem schreef:Aad schreef:In de vroeg christelijke kringen was cremeren heel gebruikelijk.... (Dr. Van Es 'Grafritueel en ontkerstening) Niks heidens dus.
ik zou niet weten waarom crematie niet 'Bijbels' zou zijn. Zoals bovenstaande poster al zei, als je begraven wordt, blijft er ook weinig van je over. God weet je heus wel te vinden als het zover is.
Ik weet niet waar hij dat vandaan haalt maar in vroeg christelijke kringen werden de overledenen meestal begraven, o.a. in de catacomben. Als ze hun overledenen lieten cremeren was dat eerder een cultureel iets. Verder werden de heidenen in de bijbel verbrand en de Joden begroeven hun doden.
Begraven in de catacomben was uit nood geboren. Men leefde immers niet voor het plezier onder de grond. Er was niet echt een andere manier denk ik. Verbranden ging niet, en begraven ook niet, dus men besloot mensen in een rots te schuiven, en niet te begraven of te cremeren.
Cremeren was inderdaad een cultureel iets, waar christenen dus blijkbaar niet zoveel moeite mee hadden. In de bijbel werden de joden inderdaad vaak begraven, maar de vroege christenen trokken daar dus blijkbaar geen conclusie uit. Het oosterlijke deel van het Romeinse rijk praktiseerde wel het begraven, later is dat dus ook overgenomen door de rest van het rijk. (Zie ook het boekje van Th. Delleman: Christen en crematie)