Waarom is Jezus de Messias en wat zijn jullie argumenten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
JJM
Verkenner
Verkenner
Berichten: 47
Lid geworden op: 09 jan 2006 19:53

Berichtdoor JJM » 01 feb 2006 20:10

ik vraag me af hoeveel mensen deze discussie snappen. jullie praten al heel lang over hetzelfde, maar ik vraag me af wat dit met het onderwerp te maken.
Als president lincoln nog leefde zou hij zich omdraaien in zijn graf.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8730
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 02 feb 2006 08:52

Hallo Suighnap,

ik snap je opmerkingen over het niet overeenkomen van de grondwoorden wel, maar dan nog blijven mijn opmerkingen over het Evangelie naar Mattheus staan. Als we de betrouwbaarheid van het Evangelie naar Mattheus moeten afmeten aan alle letterkundige overeenkomsten met de Tanach, dan zijn we snel klaar: dan zouden we na hoofdstuk 1 wel op kunnen houden. Want zoals iedereen kan zien, komt het geslachtsregister niet overeen met bijv. dat in de Tanach gegeven wordt.

Als je bijv. Matth. 1:8 bekijkt, waar staat dat Joram Ozias (Azaria) gewon, dan zie je dat hier 3 koningen worden overgeslagen, nl. Ahazia, Joas, en Amazia, aldus 1 Kron. 3:11-12.
(Overigens een saillant detail: vergelijking van Ezra 7:2-3 en 1 Kron. 6:7 levert ook verschillen in de geslachtsregisters op, dus dat geeft dan dezelfde moeilijkheden als je op deze rigoreuze wijze de geloofwaardigheid van de Tanach gaat beproeven).

Goed, als je dus niet weet dat Mattheus aanstuurt op het getal 14 (Matth. 1:17), dan zou je zeggen dat hij verkeerde aanhalingen uit de Tanach doet. Maar het is vrij duidelijk dat het Mattheus er niet om te doen is om letterkundige overeenkomsten weer te geven, maar geestelijke. Dat geldt voor vrijwel alle aanhalingen die hij in zijn Evangelie doet. Je kunt bij elke aanhaling wel zeggen dat er letterkundig gezien een luchtje aan zit (waarbij sowieso de omzetting van Grieks naar Hebreeuws en vice versa een hachelijke zaak is), maar het moet voor eenieder toch wel duidelijk zijn dat Mattheus de intentie ook niet had om die letterkundige overeenkomsten tot in detail weer te geven. Wat Mattheus doet, is te vergelijken met het maken van een schilderij. Wat we zien, zijn grove penseelstreken i.p.v. een fotografische weergave van het Bijbelse landschap. Jouw kritiek richt zich op het feit dat het schilderij niet fotografisch genoeg is. Prima, maar was dat wel de bedoeling van de schilder (in dit geval dus schrijver)? Het lijkt erop dat Mattheus anderssoortige bewijzen geeft, dan je wilt zien. En bovendien, wat geeft het schilderij nou weer? Dat lijkt me een veel belangrijker vraag.

Groeten,
Elbert
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Berichtdoor hettys » 03 feb 2006 15:50

Hoi Elbert,

Bedoel je nu dat je het Messiasschap van Jezus niet 'naar de letter' moet opvatten?
Als Jezus niet letterlijk de Messias is die voorspeld werd in het OT, in welk opzicht is Hij dan wel Messias, ofwel, hoe zie je die vergeestelijking van de profetieën in de praktijk?


groetjes.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8730
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 06 feb 2006 11:05

Hoi Hettys,

ik geloof zeker wel dat het Messiasschap van Jezus naar de letter moet worden opgevat, maar we moeten eerlijk zijn: er is een groot verschil tussen de joodse Messiasverwachting en de daadwerkelijke komst van Jezus. Die verschillen zijn er op meerdere punten. De joden in de dagen van Jezus verwachtten iemand die de Romeinen met geweld zou verjagen en een aards koninkrijk zou vestigen met Jeruzalem als middelpunt, waarbij de hele wereld onderworpen zou zijn. Het probleem zoals de joodse gelovigen dat zagen, was dus allereerst een politiek-nationaal probleem dat de Messias zou oplossen.

Nu geloof ik ook dat deze profetie (het Vrederijk, zoals de Bijbel ons dat schildert) ooit realiteit zal worden, maar dit had (om het enigszins plat te stellen) niet de hoogste prioriteit. Het belangrijkste probleem zoals de Heere dat (middels de mond van de profeten) liet verkondigen, was het probleem van de menselijke zonde. De kern van de zaak is de ontrouw van de mens tegenover God. Die ontrouw begon al in het paradijs en woekert de hele Bijbel voort tot op de dag van vandaag. Zodra deze staat van oorlog tussen de heilige God en de zondige mens is weggenomen en er verzoening is gekomen, komt er plaats voor de komst van het Vrederijk. Jezus is Degene die gekomen is om die verzoening tot stand te brengen en wie in Hem gelooft, heeft ook deel aan die verzoening en aan dat Vrederijk. Dat Vrederijk is daarbij allereerst een geestelijke zaak, want Jezus' Koninkrijk is niet van deze wereld (Joh. 18:36). Dat dat Koninkrijk allereerst geestelijk van aard is, vertellen ook de profeten uit de Tenach, Bij hun profetieen wordt ook vermeld, dat bij het geestelijke een fysieke realiteit hoort: wie geestelijk een nieuw mens is en waar dit meer en meer realiteit is, zal ook het fysieke Vrederijk dichterbij komen, al is de christelijke boodschap daar wel bij dat ook daar de Messias voor nodig is (door Zijn wederkomst).

Het verschil tussen de joodse en de christelijke Messiasverwachtingen zit hem dus in de volgende zaken:
- het kernprobleem (de zonde versus de heelheid van de gehele schepping, kortom een kwestie van oorzaak en gevolg: de christelijke visie gaat uit van heelmaking via het oplossen van de oorzaak, terwijl de joodse verwachting zich concentreert op het uiteindelijke resultaat: een permanente toestand van shalom).
- de eschatologische verwachtingen omtrent de Messias: de joodse visie gaat uit van een herstel door de Messias in 1 keer, de christelijke visie gaat uit van de komst van de Messias om het kernprobleem weg te nemen, daarna Zijn regering in de hemel waarbij het evangelie verkondigd wordt over de hele wereld (waarbij de verzoening werkelijkheid wordt in de harten en levens van mensen) met daarbij strijd tot het einde toe, met tenslotte Zijn tweede komst in heerlijkheid.

Er zijn nog wel meer verschillen te noemen, maar dit zijn denk ik de twee belangrijkste.

Groeten,
Elbert
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Suighnap
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 dec 2004 11:06
Locatie: Floep

Berichtdoor Suighnap » 07 feb 2006 17:08

Hallo Elbert,
Je schreef:


Hallo Suighnap,

ik snap je opmerkingen over het niet overeenkomen van de grondwoorden wel, maar dan nog blijven mijn opmerkingen over het Evangelie naar Mattheus staan. Als we de betrouwbaarheid van het Evangelie naar Mattheus moeten afmeten aan alle letterkundige overeenkomsten met de Tanach, dan zijn we snel klaar: dan zouden we na hoofdstuk 1 wel op kunnen houden. Want zoals iedereen kan zien, komt het geslachtsregister niet overeen met bijv. dat in de Tanach gegeven wordt.

Als je bijv. Matth. 1:8 bekijkt, waar staat dat Joram Ozias (Azaria) gewon, dan zie je dat hier 3 koningen worden overgeslagen, nl. Ahazia, Joas, en Amazia, aldus 1 Kron. 3:11-12.
(Overigens een saillant detail: vergelijking van Ezra 7:2-3 en 1 Kron. 6:7 levert ook verschillen in de geslachtsregisters op, dus dat geeft dan dezelfde moeilijkheden als je op deze rigoreuze wijze de geloofwaardigheid van de Tanach gaat beproeven).
Goed, als je dus niet weet dat Mattheus aanstuurt op het getal 14 (Matth. 1:17), dan zou je zeggen dat hij verkeerde aanhalingen uit de Tanach doet. Maar het is vrij duidelijk dat het Mattheus er niet om te doen is om letterkundige overeenkomsten weer te geven, maar geestelijke. Dat geldt voor vrijwel alle aanhalingen die hij in zijn Evangelie doet. Je kunt bij elke aanhaling wel zeggen dat er letterkundig gezien een luchtje aan zit (waarbij sowieso de omzetting van Grieks naar Hebreeuws en vice versa een hachelijke zaak is), maar het moet voor eenieder toch wel duidelijk zijn dat Mattheus de intentie ook niet had om die letterkundige overeenkomsten tot in detail weer te geven. Wat Mattheus doet, is te vergelijken met het maken van een schilderij. Wat we zien, zijn grove penseelstreken i.p.v. een fotografische weergave van het Bijbelse landschap. Jouw kritiek richt zich op het feit dat het schilderij niet fotografisch genoeg is. Prima, maar was dat wel de bedoeling van de schilder (in dit geval dus schrijver)? Het lijkt erop dat Mattheus anderssoortige bewijzen geeft, dan je wilt zien. En bovendien, wat geeft het schilderij nou weer? Dat lijkt me een veel belangrijker vraag.

Groeten,
Elbert


Exact! (zie klik ;)) en deze verschuiving van P'shat (simpele, letterlijke betekenis) naar (Mi)drasj (symbolische, "geestelijke" betekenis) heeft met betrekking tot deze citaten uit het evangelie van Mattheus enorme consequenties voor de argumentatie m.b.t. het veronderstelde Messiasschap van Jezus. Midrasj (symbolische, "geestelijke" betekenis) kan namelijk nooit de functie van prooftext vervullen, in tegenstelling tot P'shat (simpele, letterlijke betekenis).

Een voorbeeldje: Mattheus beweert dat Hosea 11:1 over de Moshiach gaat, terwijl Hosea zelf vertelt dat het over Israel gaat (bovendien betreft het duidelijk geen profetie maar een gebeurtenis uit het verleden). De auteur van het evangelie van Mattheus maakt midrash van p'shat -- en midrash kan nooit als prooftext functioneren. Kortom: indien de referenties naar de Tanach en hun betekenissen van de betreffende citaten uit het evangelie niet meer feitelijk & letterlijk kunnen worden genomen, maar "geestelijk" moeten worden opgevat, dan zijn die citaten (bijvoorbeeld Mattheus' referentie naar Micha 5:1, zie: klik, de "profetie" van Hosea 11:1, de "profetie" van Jeremia 31:15, zie: klik; de "profetieen" over de Nazarener, zie: klik & klik etc,…) geen externe argumenten meer voor het veronderstelde Messiasschap van Jezus.
Daarmee wil ik overigens zeker niet de boodschap bagatelliseren die het evangelie binnen het Christendom zelf heeft.

M.b.t. het register in het evangelie van Mattheus, kun je zelf lezen dat Mattheus spreekt over drie rijen van veertien geslachten – hij zegt het letterlijk. Drie rijen van veertien betekent een totaal van 42 geslachten. Het is gissen waarom Mattheus een totaal van 42 geslachten heeft genomen. Mogelijk omdat de enkelvoudige naam van God (alef-lamed-wav-heh) de getalswaarde heeft van 42 (ה=5; ו=6; ל=30; א=1), net zoals het Tetragrammaton indien je de letters Jod en Waw voluit spelt (ה=5; וו=6+6; ה=5; יוד=10+6+4) of misschien omdat de optelsom van de eerste drie letters van het Tetragrammaton (Jod Heh Waw) voluit gespeld de getalswaarde 42 heeft (וו=6+6; הה=5+5; יוד=10+6+4). Wie zal het zeggen?
Uiteindelijk gaan al deze berekeningen mank, aangezien de auteur een opvallende "fout" maakt: hij spreekt namelijk over drie rijen van veertien met slechts 41 namen, en met 41 namen vallen nauwelijks interessante getalcombinaties te maken. Wellicht is dit met opzet gedaan, want als je de 3 rijen naast elkaar legt, dan zie je dat hij dat oplost door één specifieke naam tweemaal te noemen:
De eerste rij van 14: Avraham, Jitschak, Ja'akov, Jehoedah, Perets, Chetsron, Rahm, Aminadav, Nachshon, Salma, Boaz, Oved, Jishai, David.
De tweede rij van 14: David, Sh'lomo, Rechovam, Avijah, Asa, Jehoshafat, Joram, Oezijahoe, Jotam, Achaz, Chizkijahoe, Menashe, Amon, Joshijahoe.
De derde rij van 14: Jehoijachin, Shealtiel, Zeroebavel, Abioed, Eliakim, Azor, Sadoc, Achiem, Elioed, Eleazer, Matthan, Jacob, Maria/Josef, Jezus.
David wordt tweemaal genoemd. Waarschijnlijk omdat de Moshiach per definitie een nakomeling van Koning David moet zijn (Moshiach ben David); bovendien bestaat de naam "David", vergelijkbaar met de 3 rijen van 14 geslachten, uit 3 letters met een gezamelijke getalswaarde van 14 (ד=4; ו=6; ד=4). Ook dit is enigszins hypothetisch, aangezien een andere schrijfwijze van de naam "David" een jod bijvoegt (ד=4; י=10; ו=6; ד=4), wat een getalswaarde van 24 oplevert. Het is helder dat de auteur van het Mattheus-evangelie van mening was dat Jezus de Moshiach was waar de Tanach over sprak en heeft dat via typologie, thematische parallellen en analogieën benadrukt.

Echter, ongeacht de symbolische waarde en "geestelijke" betekenis die de betreffende citaten intern (voor het christendom zelf) hebben, kunnen ze als midrasjiem simpelweg niet de functie vervullen van externe argumenten (prooftexts) in de discussie m.b.t. het geclaimde Messiasschap van Jezus; en dat is precies waar het in dit topic over gaat ;).



Vrede!


Moshe
Jood

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8730
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 08 feb 2006 08:46

Exact! (zie klik Wink ) en deze verschuiving van P'shat (simpele, letterlijke betekenis) naar (Mi)drasj (symbolische, "geestelijke" betekenis) heeft met betrekking tot deze citaten uit het evangelie van Mattheus enorme consequenties voor de argumentatie m.b.t. het veronderstelde Messiasschap van Jezus. Midrasj (symbolische, "geestelijke" betekenis) kan namelijk nooit de functie van prooftext vervullen, in tegenstelling tot P'shat (simpele, letterlijke betekenis).


Ik wil daar een paar kanttekeningen bij plaatsen:
- waar staat in de Tanach dat de simpele letterlijke betekenis enkel als prooftext mag dienen? Overigens ben ik het wel met je eens, dat een letterlijke betekenis de voorkeur heeft, maar de Bijbel is niet zo rechtlijnig op dit punt, ook de Tanach niet. Een voorbeeld hiervan is 1 Sam. 2:31: "Zie, de dagen komen, dat Ik uw arm zal afhouwen, en den arm van uws vaders huis, dat er geen oud man in uw huis wezen zal.". We lezen nergens dat Eli's arm letterlijk werd afgehakt, maar wel dat hij en zijn zonen zijn gestorven vanwege hun afval (N.B. Eli brak uiteindelijk zijn nek). Als de Tanach zelf al soms in beeldtaal spreekt bij profetieen, dan kun je daarmee niet stellen dat alleen een direkt letterlijke betekenis als prooftext mag fungeren.
De voorkeur voor een direkte letterlijke prooftext is hermeneutisch gezien correct, maar je ertoe beperken, komt mijns inziens neer op een beperking die de Schrift zichzelf in elk geval niet oplegt.
- als geldt dat de simpele letterlijke betekenis enkel als prooftext mag dienen, mag je dan wel zeggen dat behoorlijk wat profetieen (bijvoorbeeld die uit Jes. 53) enkel en alleen op Israel als volk betrekking hebben, terwijl je dat daar helemaal niet zo letterlijk uit af kunt leiden (dit betekent dus een geestelijke interpretatie van dit hoofdstuk)? In dit geval blijven dus alle opties open.
- wat is letterlijk in dit geval? Je kunt stellen dat de voorouders van Jezus die Mattheus vermeldt letterlijk kloppen, alleen valt op te maken dat Mattheus ze niet allemaal vermeldt. Mattheus mengt hier dus de letterlijke afstamming met een geestelijke betekenis van het aantal geslachten.
Mattheus was bijv. uiteraard goed op de hoogte van het feit dat het in Hosea 11:1 allereerst over de uittocht uit Egypte o.l.v. Mozes gaat, maar hij trekt de lijnen wat verder door: wat letterlijk voor het volk Israel geldt, geldt blijkbaar ook voor de grote Nazaat van dit volk. Dat is inderdaad een vorm van interpretatie, maar niet minder een letterlijke werkelijkheid, want Jezus was inderdaad in Egypte toen Hij een baby was.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Suighnap
Mineur
Mineur
Berichten: 106
Lid geworden op: 06 dec 2004 11:06
Locatie: Floep

Berichtdoor Suighnap » 08 feb 2006 10:11

Hallo Elbert,

Midrash is een symbolische verwijzing naar P'shat. 1 Sam. 2:31 is geen Midrash, maar beeldtaal.

Midrash kan geen prooftext zijn. Wat wordt bedoeld is, dat uit het feit dat Hosea 11:1 naar Israel verwijst, absoluut niet kan worden opgemaakt dat de Moshiach vanuit Egypte naar Israel gaat. Het is Mattheus die deze tekst toepast op Jezus, maar het veronderstelde Messiasschap van Jezus wordt daarmee niet aangetoond. Hetzelfde geldt voor andere Tanachcitaten die hij aanhaalt, zoals Micha 5:1 (zie: klik), de "profetie" van Jeremia 31:15 (zie: klik), de "profetieen" over de Nazarener, zie: klik & klik etc,…





Vrede!


Moshe
Jood

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Berichtdoor hettys » 15 feb 2006 20:44

elbert schreef:Hoi Hettys,

ik geloof zeker wel dat het Messiasschap van Jezus naar de letter moet worden opgevat, maar we moeten eerlijk zijn: er is een groot verschil tussen de joodse Messiasverwachting en de daadwerkelijke komst van Jezus. Die verschillen zijn er op meerdere punten. De joden in de dagen van Jezus verwachtten iemand die de Romeinen met geweld zou verjagen en een aards koninkrijk zou vestigen met Jeruzalem als middelpunt, waarbij de hele wereld onderworpen zou zijn. Het probleem zoals de joodse gelovigen dat zagen, was dus allereerst een politiek-nationaal probleem dat de Messias zou oplossen.

Nu geloof ik ook dat deze profetie (het Vrederijk, zoals de Bijbel ons dat schildert) ooit realiteit zal worden, maar dit had (om het enigszins plat te stellen) niet de hoogste prioriteit. Het belangrijkste probleem zoals de Heere dat (middels de mond van de profeten) liet verkondigen, was het probleem van de menselijke zonde. De kern van de zaak is de ontrouw van de mens tegenover God. Die ontrouw begon al in het paradijs en woekert de hele Bijbel voort tot op de dag van vandaag. Zodra deze staat van oorlog tussen de heilige God en de zondige mens is weggenomen en er verzoening is gekomen, komt er plaats voor de komst van het Vrederijk. Jezus is Degene die gekomen is om die verzoening tot stand te brengen en wie in Hem gelooft, heeft ook deel aan die verzoening en aan dat Vrederijk. Dat Vrederijk is daarbij allereerst een geestelijke zaak, want Jezus' Koninkrijk is niet van deze wereld (Joh. 18:36). Dat dat Koninkrijk allereerst geestelijk van aard is, vertellen ook de profeten uit de Tenach, Bij hun profetieen wordt ook vermeld, dat bij het geestelijke een fysieke realiteit hoort: wie geestelijk een nieuw mens is en waar dit meer en meer realiteit is, zal ook het fysieke Vrederijk dichterbij komen, al is de christelijke boodschap daar wel bij dat ook daar de Messias voor nodig is (door Zijn wederkomst).

Het verschil tussen de joodse en de christelijke Messiasverwachtingen zit hem dus in de volgende zaken:
- het kernprobleem (de zonde versus de heelheid van de gehele schepping, kortom een kwestie van oorzaak en gevolg: de christelijke visie gaat uit van heelmaking via het oplossen van de oorzaak, terwijl de joodse verwachting zich concentreert op het uiteindelijke resultaat: een permanente toestand van shalom).
- de eschatologische verwachtingen omtrent de Messias: de joodse visie gaat uit van een herstel door de Messias in 1 keer, de christelijke visie gaat uit van de komst van de Messias om het kernprobleem weg te nemen, daarna Zijn regering in de hemel waarbij het evangelie verkondigd wordt over de hele wereld (waarbij de verzoening werkelijkheid wordt in de harten en levens van mensen) met daarbij strijd tot het einde toe, met tenslotte Zijn tweede komst in heerlijkheid.

Er zijn nog wel meer verschillen te noemen, maar dit zijn denk ik de twee belangrijkste.

Groeten,
Elbert



Hoi Elbert,

De laatste tijd onbreekt het me aan tijd om rustig te antwoorden. sorry daarvoor.

Het is inderdaad zo dat Joden anno het jaar 0 vooral een politiek leider als Messias varwachtten.
Dat komt vooral door de letterlijke opvatting van het OT. Dus vrij logisch.

Joden verwachten dus een letterlijke vervulling, christenen zien een figuurlijke vervulling.

Toch bezien Christenen diezelfde evangeliën (en NT brieven) vrij letterlijk.
In het NT wordt bijvoorbeeld de terugkomst van Jezus voorspeld als binnen één generatie. Letterlijk gezien dan.

Christenen heden ten dage moeten dat

A. negeren.
B. minder letterlijk interpreteren.


Langzamerhand worden christenen zich bewust van het het feit dat het nieuwe testament in geen enkel opzicht letterlijk opgevat kan worden.

Dus ook niet in de kwestie 'Messiasschap'



groetjes.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8730
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 16 feb 2006 08:29

Suighnap schreef:Hallo Elbert,

Midrash is een symbolische verwijzing naar P'shat. 1 Sam. 2:31 is geen Midrash, maar beeldtaal.

Midrash kan geen prooftext zijn. Wat wordt bedoeld is, dat uit het feit dat Hosea 11:1 naar Israel verwijst, absoluut niet kan worden opgemaakt dat de Moshiach vanuit Egypte naar Israel gaat. Het is Mattheus die deze tekst toepast op Jezus, maar het veronderstelde Messiasschap van Jezus wordt daarmee niet aangetoond.


Mattheus geeft hier in dit geval een remez. :)

Out of Egypt I called my son. Hosea 11:1 clearly refers not to the Messiah but to the people of Israel, who were called God’s son even before leaving Egypt (Exodus 4:22). The previous two Tanakh quotations (1:23, 2:6) involved literal fulfillment, but this does not. In what sense, then, does Yahshua's flight to Egypt fulfill what Adonai had said through the prophet?

To answer, we must understand the four basic modes of Scripture interpretation used by the rabbis. These are:

(1) P<shat (“simple”)—the plain, literal sense of the text, more or less what modern scholars mean by “grammatical-historical exegesis,” which looks to the grammar of the language and the historical setting as background for deciding what a passage means. Modern scholars often consider grammatical-historical exegesis the only valid way to deal with a text; pastors who use other approaches in their sermons usually feel defensive about it before academics. But the rabbis had three other modes of interpreting Scripture, and their validity should not be excluded in advance but related to the validity of their implied presuppositions.

(2) Remez (“hint”)—wherein a word, phrase or other element in the text hints at a truth not conveyed by the p<shat. The implied presupposition is that God can hint at things of which the Bible writers themselves were unaware.

(3) Drash or midrash (“search”)—an allegorical or homiletical application of a text. This is a species of eisegesis—reading one’s own thoughts into the text—as opposed to exegesis, which is extracting from the text what it actually says. The implied presupposition is that the words of Scripture can legitimately become grist for the mill of human intellect, which God can guide to truths not directly related to the text at all.

(4) Sod (“secret”)—a mystical or hidden meaning arrived at by operating on the numerical values of the Hebrew letters, noting unusual spellings, transposing letters, and the like. For example, two words, the numerical equivalents of whose letters add up to the same amount, are good candidates for revealing a secret through what Arthur Koestler in his book on the inventive mind called “bisociation of ideas.” The implied presupposition is that God invests meaning in the minutest details of Scripture, even the individual letters.

The presuppositions underlying remez, drash and sod obviously express God’s omnipotence, but they also express his love for humanity, in the sense that he chooses out of love to use extraordinary means for reaching people’s hearts and minds. At the same time, it is easy to see how remez, drash and sod can be abused, since they all allow, indeed require, subjective interpretation; and this explains why scholars, who deal with the objective world, hesitate to use them.



These four methods of working a text are remembered by the Hebrew word “PaRDeS,” an acronym formed from the initials; it means “orchard” or “garden.”



What, then, is Mattityahu doing here? Some allege he is misusing Scripture, twisting the meaning of what Hosea wrote from its context in order to apply it to Yahshua. Such an accusation stands only if Mattityahu is dealing with the p<shat. For there is no question that the p<shat of Hosea 11:1 applies to the nation of Israel and not to Yahshua.

Some think Mattityahu is using the drash approach, making a midrash in which he reads the Messiah into a verse dealing with Israel. Many rabbis used the same procedure; Mattityahu’s readers would not have found it objectionable.

Nevertheless, I believe Mattityahu is not doing eisegesis but giving us a remez, a hint of a very deep truth. Israel is called God’s son as far back as Exodus 4:22. The Messiah is presented as God’s son a few verses earlier in Mattityahu (1:18–25), reflecting Tanakh passages such as Isaiah 9:5–6(6–7), Psalm 2:7 and Proverbs 30:4. Thus the Son equals the son: the Messiah is equated with, is one with, the nation of Israel. This is the deep truth Mattityahu is hinting at by calling Yahshua's flight to Egypt a “fulfillment” of Hosea 11:1.

This fact, that the Messiah Yahshua stands for and is intimately identified with his people Israel, is an extremely important corporate aspect of the Gospel generally neglected in the individualistically oriented Western world. The individual who trusts Yahshua becomes united with him and is “immersed” into all that Yahshua is including his death and resurrection—so that his sin nature is regarded as dead, and his new nature, empowered by the Holy Spirit, is regarded as alive (Ro 6:3–6). Likewise, just as this intimate identification with the Messiah holds for the individual, so the Messiah similarly identifies with and embodies national, corporate Israel. Indeed it is only because Yahshua identifies himself with the Jewish people, national Israel, the “olive tree” into which Gentile Christians have been “grafted” (Ro 11:17–24), that he can plausibly identify with the Messianic Community as “head of the Body” (1C 11:3; Eph. 1:10, 22; 4:15, 5:23; Co 1:18, 2:19) and “cornerstone” of the building (below at 21:42, Mk 12:10, Ac 4:11, Eph 2:20, 1 Peter 2:6–7).

Modern readers of the Bible, by using “grammatical-historical exegesis,” ignore all modes of interpretation except the p<shat, discounting them as eisegesis. This is in reaction to the tendency of the Church Fathers in the second through eighth centuries to over-allegorize, an error which probably resulted from their misunderstanding the limitations of, and therefore misusing, the other three rabbinic approaches to texts. But the New Testament is a Jewish book, written by Jews in a Jewish context; and the first-century Jewish context included all four ways of handling texts. Mattityahu knew perfectly well that Hosea was not referring to Yahshua, to a Messiah, or even to any individual. Yet he also sensed that because Yahshua in a profound yet recondite way embodies Israel, his coming from Egypt re-enacted in a spiritually significant way the Exodus of the Jewish people. Since remez and p<shat have different presuppositions one should expect fulfillment of a prophecy by remez to be different from literal fulfillment. At 1:23 and 2:6 the plain, literal sense of the text, the p<shat, suffices to show how the prophecies are fulfilled, but here it does not.


Aangezien Mattheus gebruik maakt van alle 4 de vormen van schriftuitleg die in de 1e eeuw gebruikelijk waren en jij alleen p'shat accepteert, verbaast het me niet dat je zijn aanhalingen uit de Tanach niet overtuigend vindt. ;)

Suighnap schreef:Hetzelfde geldt voor andere Tanachcitaten die hij aanhaalt, zoals Micha 5:1 (zie: klik)


Uit Matth. 2:4-6 blijkt dat de overpriesters en schriftgeleerden uit die dagen Micha 5:1 wel Messiaans uitlegden.

hettys schreef:Joden verwachten dus een letterlijke vervulling, christenen zien een figuurlijke vervulling.

Toch bezien Christenen diezelfde evangeliën (en NT brieven) vrij letterlijk.
In het NT wordt bijvoorbeeld de terugkomst van Jezus voorspeld als binnen één generatie. Letterlijk gezien dan.

Christenen heden ten dage moeten dat

A. negeren.
B. minder letterlijk interpreteren.

Langzamerhand worden christenen zich bewust van het het feit dat het nieuwe testament in geen enkel opzicht letterlijk opgevat kan worden.

Dus ook niet in de kwestie 'Messiasschap'


Het is gewoonweg niet waar dat christenen uitsluitend een figuurlijke vervulling verwachten. Jezus is geen figuurlijk Iemand, maar Iemand van vlees en bloed, die kwam om te doen wat over Hem geschreven was.

Wat betreft de terugkomst van Jezus, die binnen 1 generatie zou zijn: dat hangt allemaal af van je vertaling van het woord genea (bijv. in Luk. 21:32). Ik vond de volgende mogelijkheden:

1) fathered, birth, nativity

2) that which has been begotten, men of the same stock, a family

a) the several ranks of natural descent, the successive members of a genealogy

b) metaph. a group of men very like each other in endowments, pursuits, character

1) esp. in a bad sense, a perverse nation

3) the whole multitude of men living at the same time

4) an age (i.e. the time ordinarily occupied be each successive generation), a space of 30 - 33 years


Het kan dus 1 generatie zijn, maar ook een heel geslacht. Van het woord genea is het woord genetica afgeleid: mensen met gemeenschappelijke genen, dus een volk. Dus je zou Luk. 21:32 zo uit kunnen leggen dat het joodse volk niet zou vergaan, voordat de messias terug zal komen. En dat laatste klopt letterlijk.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Berichtdoor salty » 16 feb 2006 09:05

Hettys en Suighnap

Ik denk ook dat dat zowiezo geld en dat in feite de boodschap is
uid de Tenach kunnen we toch lezen

Dat Elohim de schepper is van de mens,
Dat YHWH op een gegeven moment een verbond heeft gesloten met
Abraham met de belofte dat hij een vader zou worden van vele volken , dat het verbond doorliep via Itzhak en Yacov - Israel en de nakomelingen daarvan.
dat alle einden der aarde zullen zien dat YHWH Koning der wereld is
dat de goyim zullen optrekken naar de berg van YHWH om Hem te dienen.
det de goyim deel krijgen aan de zegeningen aan Abraham
en zijn verbond (Er staat dus idd nergens ze daar allemaal joods voor moeten worden.)
dat de goyim YHWH Heerschappij zouden erkennen door Zijn handelen met het Volk van het verbond.

nu zeggen wij
Dat zij door Yeshua's boodschap en offer
deel konden krijgen aan het Nieuwe verbond met YHWH.

Ik denk dat dat Het meest FANTASTISCHE plan is dat er bestaat.

Vanuit een puur hart YHWH liefhebben en dienen in respect en liefde tot Hem en tot onze medemens. Waarinje elkaar als broeder en zuster kunt zien omdat we allemaal geschapen zijn naar ZIjn evenbeeld.

dus de booodschap is idd ruchani spiritueel.
en niet de christenen als groep of de joden als groep

ja de scheiding wordt wel gecreeerd omdat er veel christenen
zijn die YHWH kwijt zijn het abraham en sinai verbond nihiliseren en in Jezus een" vernieuwde vorm van YHWH " zien
en door joden diehet chistendom als religie buiten de deur willen houden
maar het gaat om de bodschap

Maar het is toch idd wonderlijk dat een hele grote groep goyim een Hebreeuwse godheid gingen aan bidden omdat zij daardoor hoop hebben gekregen op een eeuwig leven >>>>?????
Zou jij ze die hoop af willen nemen ????

ik denk zelf wel dat die belofte voor alle mensen is die YHWH
willen dienen dat dat
de bedoeling is die er achter de Heilige Schriften zit het geestelijk verbonden zijn met YHWH als Schepper en Ribbon ha olamim


In dit opzicht onderscheid de christen zich zeker van de moslim . bij de moslims isYHWH ineens veranderd in het woord allah dat een willekeurige godheid kan zijn .Bij ons heeft Hij de NAAM
bij de moslim
van de verbonds belofte geen sprake, ook wordt er geclaimd dat de geschriften zijn vervalst en dat alle profeten en aardsvaders ook moslims waren!

Het door ons geclaimde messias-schap van Yeshua
en de invulling van Nieuwe Verbond- de brit ha chadasha
is echt een louter spirituele kwestie. Of je dit kunt inzien ......????
dat is voor beide groepen religies joodse of christelijke een open vraag :veel mensen zitten gevangen in religieuze dogma's en kunnen het plaatje niet zien..........
Het antwoord en de mogelijkheid om religieuze verschillen te overbruggen en de liefde te laten heersen komt echt uit een andere dimensie, daarvoor moet ieder voor zich op zoek gaan en bereid zijn op weg te gaan net als Abraham destijds.
shalom
salty
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 feb 2006 09:11

Abraham met de belofte dat hij een vader zou worden van vele volken , dat het verbond doorliep via Itzhak en Yacov - Israel en de nakomelingen daarvan.
Ook met Ismael maakte YHWH een verbond ook Hij zou worden tot een groot volk, lees de geschriften maar, en naar ik geloof is dat ook uitgekomen :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Berichtdoor salty » 16 feb 2006 09:38

zeker weten :YHWH is Ismael niet vergeten !!!! en heeft hem rijkelijk gezegend zelfs. De meeste rijkdom vind je in de olie staten. 8)

Maar toch gaat de belofte>>> Voor de Messias en Het koninkrijk der hemelen altijd door via Yizhak en Yaacov en zijn nakomelingen en dit armzalig stukje grond mn de Heilige Berg waar nu de moskeen op staan.
en nog heet de De Eeuwige nog steeds YHWH (en geen allah)
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 feb 2006 11:23

zeker weten :YHWH is Ismael niet vergeten !!!! en heeft hem rijkelijk gezegend zelfs. De meeste rijkdom vind je in de olie staten.
Klopt, heb er pas een artikel over gelezen, zal het nog eens opzoeken

Maar toch gaat de belofte>>> Voor de Messias en Het koninkrijk der hemelen altijd door via Yizhak en Yaacov en zijn nakomelingen en dit armzalig stukje grond mn de Heilige Berg waar nu de moskeen op staan.
Klopt, maar dat maakt de Berg van Zijn Heiligheid nog niet onheilig.

en nog heet de De Eeuwige nog steeds YHWH (en geen allah)
Allah betekend 'gewoon' God, YHWH is ook God.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

hettys
Majoor
Majoor
Berichten: 2356
Lid geworden op: 11 jan 2006 21:33

Berichtdoor hettys » 16 feb 2006 13:29

Elbert schreef:Het is gewoonweg niet waar dat christenen uitsluitend een figuurlijke vervulling verwachten. Jezus is geen figuurlijk Iemand, maar Iemand van vlees en bloed, die kwam om te doen wat over Hem geschreven was.



Persoonlijk denk ik dat christenen ten onrechte een letterlijke verwachting hebben (hadden) van Jezus als Messias.
Jezus heeft geen profetieën letterlijk vervuld, maar uitsluitend figuurlijk. Jezus heeft (nog) niets feitelijk gedaan wat in het OT over de Messias gezegd wordt.

Elbert schreef:Wat betreft de terugkomst van Jezus, die binnen 1 generatie zou zijn: dat hangt allemaal af van je vertaling van het woord genea (bijv. in Luk. 21:32). Ik vond de volgende mogelijkheden:


Alle Griekse lexicons en alle bijbelwoordenboeken en -encyclopedieën vertalen 'genea' met geslacht, generatie, tijdsgenoten. Zie bijvoorbeeld hier voor een uitgebreide behandeling van de vertaling van 'genea'.
http://www.infidels.org/library/magazines/tsr/2000/4/004genea.html

Bovendien denk ik dat het nieuwe testament deze uitleg vaak bevestigt:


Mar 8:38 – 9:1 (ook Luc 9:26-27)
Want wie zich voor Mij en voor mijn woorden schaamt in dit overspelig en zondig geslacht, de Zoon des mensen zal Zich ook voor hem schamen, wanneer Hij komt in de heerlijkheid zijns Vaders, met de heilige engelen. En Hij zeide tot hen: Voorwaar, Ik zeg u: Er zijn sommigen onder degenen, die hier staan, die de dood voorzeker niet zullen smaken, voordat zij zien, dat het Koninkrijk Gods gekomen is met kracht.



Joh 13:36 - 14:3
Simon Petrus zeide tot Hem: Here, waar gaat Gij heen? Jezus antwoordde: Waar Ik heenga, kunt gij Mij nu niet volgen, maar gij zult later volgen. Petrus zeide tot Hem: Here, waarom kan ik U thans niet volgen? Ik zal mijn leven voor U inzetten! Jezus antwoordde: Uw leven zult gij voor Mij inzetten? Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, de haan zal niet kraaien, eer gij Mij driemaal verloochend hebt.
Uw hart worde niet ontroerd; gij gelooft in God, gelooft ook in Mij. In het huis mijns Vaders zijn vele woningen – anders zou Ik het u gezegd hebben – want Ik ga heen om u plaats te bereiden; en wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben.



Bovenstaande tekst gaat ervan uit dat Petrus nog op aarde is als Jezus terugkomt.

Rom 13:11-12
Gij verstaat immers de tijd wel, dat het thans voor u de ure is om uit de slaap te ontwaken. Want het heil is ons nu meer nabij, dan toen wij tot het geloof kwamen. De nacht is ver gevorderd, de dag is nabij. Laten wij dan de werken der duisternis afleggen en aandoen de wapenen des lichts!


1 Kor 10:10-11
En mort niet, zoals sommigen van hen deden, en zij kwamen om door de verderfengel. Dit is hun overkomen tot een voorbeeld (voor ons) en het is opgetekend ter waarschuwing voor ons, over wie het einde der eeuwen gekomen is.


1 Kor 15:50-53
Dit spreek ik evenwel uit, broeders: vlees en bloed kunnen het Koninkrijk Gods niet beërven en het vergankelijke beërft de onvergankelijkheid niet. Zie, ik deel u een geheimenis mede. Allen zullen wij niet ontslapen, maar allen zullen wij veranderd worden, in een ondeelbaar ogenblik, bij de laatste bazuin, want de bazuin zal klinken en de doden zullen onvergankelijk opgewekt worden en wij zullen veranderd worden. Want dit vergankelijke moet onvergankelijkheid aandoen en dit sterfelijke moet onsterfelijkheid aandoen.

Zie ook:

1 Tess 4:13-17 en bijv.

1 Tess 5:23
En Hij, de God des vredes, heilige u geheel en al, en geheel uw geest, ziel en lichaam moge bij de komst van onze Here Jezus Christus blijken in allen dele onberispelijk bewaard te zijn.

En zo nog een flink aantal teksten waarin gesproken wordt over de laatste ure, het einde der dagen is nabij, een spoedige wederkomst, een korte tijd etc.

Salty schreef:nu zeggen wij
Dat zij door Yeshua's boodschap en offer
deel konden krijgen aan het Nieuwe verbond met YHWH.

Ook de ingang van het het nieuwe verbond kan niet letterlijk opgevat worden. Het nieuwe verbond zoals voorspeld in het OT ziet eruit als volgt:

Jer. 31:
31 De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik met het volk van Israël en het volk van Juda een nieuw verbond sluit, 32 een ander verbond dan ik met hun voorouders sloot toen ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte weg te leiden. Zij hebben dat verbond verbroken, hoewel ze mij toebehoorden – spreekt de HEER. 33 Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met Israël zal sluiten – spreekt de HEER: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven. Dan zal ik hun God zijn en zij mijn volk. 34 Men zal elkaar niet meer hoeven te onderwijzen met de woorden: “Leer de HEER kennen,” want iedereen, van groot tot klein, kent mij dan al – spreekt de HEER. Ik zal hun zonden vergeven en nooit meer denken aan wat ze hebben misdaan.

Letterlijk gezien zal het nieuwe verbond (=Nieuwe Testament) gesloten met Israël en dan zal iedereen God kennen.


groetjes.

salty
Luitenant
Luitenant
Berichten: 516
Lid geworden op: 17 jul 2005 00:57
Locatie: Jerusalem

Berichtdoor salty » 16 feb 2006 14:23

@Hettys

amen!!!
het nieuwe verbond idd met Yudah en Israel, zij zitten nog in het oude verbond en kunnen het Nieuwe Verbond nu nog niet begrijpen.
Wanneer de Messiah (terug) komt zullen ze Hem massaal herkennen en weten Wie Hij werkelijk is.
Voor de heidenen is Yeshua de Weg naar YHWH ,zij hebben het oude verbond immers nooit gekend, degenen die wel in het Nieuwe Verbond geloofden uit de Banei Israel was een kleine groep......

Zijn Wijsheid is niet onze wijsheid en Zijn wegen zijn niet onze..
Maar de rechtvaardige zal uit zijn GELOOFvoor YHWH leven.


en we weten dat er geen andere Redder is dan YHWH, dus HIJ zal de Messiah sturen wanneer de tijd er rijp voor is , wanneer de hele wereld over Hem heeft gehoord!!
De Messiah zal komen uit een andere dimensie die niet vandeze wereld is!
Yad Yemino ---- Yad ha chazaka >>>>Ha Tamir we ha neelam
zal geopenbaard worden!
Laatst gewijzigd door salty op 16 feb 2006 14:44, 1 keer totaal gewijzigd.
For YHWH the LORD is our judge,

the YHWH the LORD is our lawgiver,

the YHWH the LORD is our king;

it is HE who will save us.

Isaiah 33:22


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten