homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 14 feb 2006 11:37

aardmannetje schreef:@Zareb - is het niet dat veel mensen zich verzetten tegen hoe het vorm gegeven wordt? In die zin ben je dus net als ieder ander aansprakelijk te stellen.

Natuurlijk, maar dat is in wezen pas de tweede stap.
Als ik het heb over de basis dan spreek ik over het geloven dat je als homo ook een door God gewenst mens bent. Zonder daar allerlei termen als tegennatuurlijk, handicap of wat dan ook tegenaan te gooien. Zonder dat er (al dan niet opgelegd) gezocht moet worden naar verandering etc.
Een discussie met mensen die schromen te doen wat jij doet met je homoseksuele identiteit laat slechts zien wat jij ervan vindt en zegt niets over die basis!

Oké, maar dan gaat het ook over het inhoud geven aan je identiteit, voor mij althans, gebaseerd op de basis die ik hierboven beschreef. En dan ben je inderdaad, net zoals iedereen aansprakelijk voor je eigen daden. Natuurlijk, ik kan alleen maar laten zien hoe ik het zelf mag beleven. En ik zal de laatste zijn om te zeggen dat de manier waarop ik met mijn homoseksuele identiteit omga de enigste juiste is. Maar wel dat het een manier is die ik in afhankelijkheid van de genoemde basis mag beleven.
Ik hoop dat je dit niet als een aanval ervaart, tenslotte zit geluk niet in een koekje :wink:

Zo heb ik het niet ervaren. En over geluk? Dat is op dit moment voor mij een behoorlijk relatief iets, maar dit terzijde.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 feb 2006 11:50

marina87 schreef:Boekenlezer, zou je mijn twee vragen nog willen beantwoorden op pagina 78? Ik snap je niet helemaal vandaar...

Hij kan verder best een volwassen mens zijn, maar zijn seksuele identiteit zou zich dan nooit volledig hebben kunnen ontplooien door belemmerende factoren. Wat hij dan mist, is een seksuele identiteit die helemaal volledig en onbelemmerd tot volwassen groei heeft kunnen komen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 feb 2006 11:51

Ciska schreef:Het idee, dat alle mensen gehandicapt zijn, hoe bedenk je het :roll:

Handicap betekent: belemmering. En het is een relatief begrip. De belemmering is er altijd t.o.v. een bepaalde standaard.
T.o.v. hoe God de mens geschapen heeft, is de mens ernstig gehandicapt geworden.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 feb 2006 11:52

Zareb schreef:Ja, dat lijkt me een goed uitgangspunt. In de periode toen ik uit de kast kwam is dat het juist geweest wat mij enorm geholpen heeft. Het mogen weten dat je er voor God mag zijn.
Ik geloof oprecht dat als we hier van uit gaan er veel minder problemen bij homoseksuele mensen zullen zijn. Hoe die mensen dan hun geaardheid in de praktijk van het leven vorm geven is een individuele keus. Maar de basis is dan goed.

טוֹב betekent nog wel wat meer dan gewoon een beetje goed. Het betekent: helemaal in overeenstemming met Gods oorspronkelijke bedoeling.
Zo was de toestand van vóór de zondeval.
Het staat tegenover רָע [= ra], wat slecht/kwaad betekent.
In Genesis 2:9 zie je die twee voor het eerst tegenover elkaar staan, bij het noemen van de boom der kennis van goed en kwaad. (וְעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע)
Bij de schepping zie je dat de diagnose van God steeds טוֹב is.
Maar als God in Genesis 6:5 nogmaals de diagnose stelt, en wel aangaande de mensheid, dan valt de conclusie als רָע uit.

Ik geloof persoonlijk dus niet dat je kunt zeggen dat een homoseksuele aanleg als טוֹב te kwalificeren valt. Net zo min als enig ander mens sinds de zondeval.
Jezelf accepteren kan dan ook nooit liggen in het טוֹב zijn, want dan zou geen enkel mens zichzelf kunnen accepteren.

In het er mogen zijn voor God hebben we dus als mens allemaal een probleem, de homo niet meer dan de hetero. Alleen door Jezus Christus kunnen we voor God bestaan.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 14 feb 2006 11:58

In het er mogen zijn voor God hebben we dus als mens allemaal een probleem, de homo niet meer dan de hetero. Alleen door Jezus Christus kunnen we voor God bestaan

Ik denk dat er toch een verschil is. Zowieso in de samenleving zijn homoseksuelen minder geaccepteerd dan hetero's dat zijn. Dat is al een punt waardoor het voor homo's moeilijker is om zichzelf te accepteren.

Daarbij komt nog dat er in de kerken en door sommige christenen zeer negatief over homoseksuelen wordt gesproken. Ze spreken soms zelfs voor God, hoe God over homoseksuelen zou denken. Dat kan toch een beschadiging opleveren aan het zelfbeeld en daardoor is het ook een stuk moeilijk om te geloven dat je er mag zijn voor God.

Ik ben het wel met je eens dat we alleen door Jezus Christus voor God kunnen bestaan.
- Home is in my head -

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 feb 2006 12:24

froske schreef:
In het er mogen zijn voor God hebben we dus als mens allemaal een probleem, de homo niet meer dan de hetero. Alleen door Jezus Christus kunnen we voor God bestaan

Ik denk dat er toch een verschil is. Zowieso in de samenleving zijn homoseksuelen minder geaccepteerd dan hetero's dat zijn. Dat is al een punt waardoor het voor homo's moeilijker is om zichzelf te accepteren.

Daarbij komt nog dat er in de kerken en door sommige christenen zeer negatief over homoseksuelen wordt gesproken. Ze spreken soms zelfs voor God, hoe God over homoseksuelen zou denken. Dat kan toch een beschadiging opleveren aan het zelfbeeld en daardoor is het ook een stuk moeilijk om te geloven dat je er mag zijn voor God.

Ik ben het wel met je eens dat we alleen door Jezus Christus voor God kunnen bestaan.

Homoseksualiteit is voor niet-homo's iets wat erg confronterend is. Het gaat over iets wat de mens op een erg intiem punt raakt, en dat valt niet altijd mee om daar goed mee om te gaan.

Die moeite bestaat ook in de kerk.
Maar ik denk dat er nog iets bij komt, in de kerk. En dat is het praktische pelagianisme onder kerkleden. Pelagius mag dan vele eeuwen geleden veroordeeld zijn door de kerk. Zijn leer leeft volop onder het kerkvolk. Want men denkt toch veelal zo: 'als ik het niet te bont maak voor God qua zondigheid, ben ik wel goed genoeg voor Hem.' Ook al beweert men naar buiten toe vierkant het tegenovergestelde. Het eigen bestaan ziet men dan als netjes genoeg voor God, terwijl homoseksualiteit buiten de grens valt. Daarin wreekt zich het gemis aan besef van eigen zondigheid en doodschuld.
Verder wanen mensen zich er altijd erg goed in om voor anderen te denken, zelfs voor God.

aardmannetje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor aardmannetje » 14 feb 2006 12:28

Zareb schreef:
aardmannetje schreef:@Zareb - is het niet dat veel mensen zich verzetten tegen hoe het vorm gegeven wordt? In die zin ben je dus net als ieder ander aansprakelijk te stellen.

Natuurlijk, maar dat is in wezen pas de tweede stap.
Als ik het heb over de basis dan spreek ik over het geloven dat je als homo ook een door God gewenst mens bent. Zonder daar allerlei termen als tegennatuurlijk, handicap of wat dan ook tegenaan te gooien. Zonder dat er (al dan niet opgelegd) gezocht moet worden naar verandering etc.
Lijkt me zeker...het is niet erg smakelijk om dergelijke termen naar je hoofd te krijgen, al helemaal niet als daarmee de basis van je bestaan mee wordt aangevallen.
Zareb schreef:
aardmannetje schreef:Een discussie met mensen die schromen te doen wat jij doet met je homoseksuele identiteit laat slechts zien wat jij ervan vindt en zegt niets over die basis!

Oké, maar dan gaat het ook over het inhoud geven aan je identiteit, voor mij althans, gebaseerd op de basis die ik hierboven beschreef. En dan ben je inderdaad, net zoals iedereen aansprakelijk voor je eigen daden. Natuurlijk, ik kan alleen maar laten zien hoe ik het zelf mag beleven. En ik zal de laatste zijn om te zeggen dat de manier waarop ik met mijn homoseksuele identiteit omga de enigste juiste is. Maar wel dat het een manier is die ik in afhankelijkheid van de genoemde basis mag beleven.
als ik het begrijp dan kun je niet anders...
Zareb schreef:
aardmannetje schreef:Ik hoop dat je dit niet als een aanval ervaart, tenslotte zit geluk niet in een koekje :wink:

Zo heb ik het niet ervaren. En over geluk? Dat is op dit moment voor mij een behoorlijk relatief iets, maar dit terzijde.
vertel...
je kunt zijn wie je bent om te worden wie je bent maar nog niet kunt zijn

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 14 feb 2006 13:01

Homoseksualiteit is voor niet-homo's iets wat erg confronterend is. Het gaat over iets wat de mens op een erg intiem punt raakt, en dat valt niet altijd mee om daar goed mee om te gaan.

Ik ben het helemaal met je eens dat het erg confronterend is, maar toch is het mogelijk om er goed mee om te gaan. Ik kan er genoeg voorbeelden van geven in mijn omgeving. Het is ook geen probleem om het te benoemen dat je het moeilijk vind om er mee om te gaan. Eerlijkheid is een groot goed, ook hierin!

Ook al beweert men naar buiten toe vierkant het tegenovergestelde. Het eigen bestaan ziet men dan als netjes genoeg voor God, terwijl homoseksualiteit buiten de grens valt. Daarin wreekt zich het gemis aan besef van eigen zondigheid en doodschuld.
Verder wanen mensen zich er altijd erg goed in om voor anderen te denken, zelfs voor God.

Jij vind dat homoseksualiteit buiten de grens valt. Ik respecteer je mening maar het hoeft daarom nog niet zo te zijn dat ik er mee in stem. Daarbij vind ik dat deze "zonde" ook als erger gezien wordt dan andere zonden. We kijken toch ook al niet meer op van een echtbreuk in de kerk? Die mensen zijn daarna ook nog meer dan welkom, terwijl als 2 mannen/vrouwen van hetzelfde geslacht van elkaar houden, elkaar liefde willen geven, een relatie hebben, direct buiten de kerkdeuren worden gezet en het daar zelf maar uit moeten zoeken.
- Home is in my head -

Cisca

Berichtdoor Cisca » 14 feb 2006 13:32

Boekenlezer schreef:
Cisca schreef:Het idee, dat alle mensen gehandicapt zijn, hoe bedenk je het :roll:

Handicap betekent: belemmering. En het is een relatief begrip. De belemmering is er altijd t.o.v. een bepaalde standaard.
T.o.v. hoe God de mens geschapen heeft, is de mens ernstig gehandicapt geworden.

Naar mijn bescheiden mening bestaat er geen god, misschien dat dat verschil maakt!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 feb 2006 14:13

froske schreef:Jij vind dat homoseksualiteit buiten de grens valt.

Nee, dat bedoel ik niet.
Ik bedoel: men meent dat men zelf wel keurig binnen de grens blijft om voor God acceptabel te zijn, terwijl men meent dat een homoseksueel daar buiten valt.
Zo denkt men beter te zijn dan de homoseksueel.
Niet dat men het openlijk zal toegeven, want dat gaat natuurlijk tegen de officiële leer in. Maar dat wat binnenin zit en verborgen blijft, dat pelagiaanse, komt naar buiten via het impliciete, wat men niet zo direct verwoordt, maar wat wel uit de bewoordingen op te maken valt.

Geen simpele materie trouwens, want zo zou je de mens zijn morele verantwoordelijkheid kunnen ontzeggen. En dat is ook niet de bedoeling. Er is niet voor niks de torah.

froske schreef:We kijken toch ook al niet meer op van een echtbreuk in de kerk?

Daar kijk ik wel van op. Zoiets is onverenigbaar met leven naar Gods torah.
Al kan ik me voorstellen dat daar ook wel eens wat mis kan gaan door de kracht van de verleiding, en men gezondigd heeft voor men het zelf door heeft.
Maar leven uit genade is niet leven uit goedkope genade. Het is een je richten naar Gods torah, je inspannen tot een goede levenswandel.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 feb 2006 15:51

Boekenlezer schreef:Homoseksualiteit is voor niet-homo's iets wat erg confronterend is. Het gaat over iets wat de mens op een erg intiem punt raakt, en dat valt niet altijd mee om daar goed mee om te gaan.

Nu moet je wel uitkijken dat je niet-homo's niet gaat generaliseren. Ik ervaar het als hetero namelijk niet echt als confronterend en ik raak homovrienden net zo makkelijk en veel aan als heterovrienden en vriendinnen.

Ken jij trouwens homo's, Boekenlezer?

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 14 feb 2006 17:45

aardmannetje schreef:als ik het begrijp dan kun je niet anders...

Nee, in zoverre dat ik eerlijk probeer te vertellen hoe ik een en ander mag beleven.
vertel...

Ik kan op dit moment niet de woorden vinden om dat te vertellen. http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=14839 lijkt me nu even duidelijk.
Laatst gewijzigd door Zareb op 14 feb 2006 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 14 feb 2006 17:56

Aragorn schreef:Ken jij trouwens homo's, Boekenlezer?

Momenteel ken ik geen personen van wie ik het weet.
Ik heb wel eens collega's gehad die het zijn. Twee van wie ik dat weet.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 feb 2006 18:03

Kijk, dat scheelt ook. Als je echt goede kennissen of vrienden hebt die homo zijn zul je er al snel een stuk minder krampachtig mee omgaan lijkt me..

Cisca

Berichtdoor Cisca » 14 feb 2006 18:03

Precies, dat is mijn ervaring :wink:

Terug naar “Archief”