WAT IS HOT EN WAT NOT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterD

Berichtdoor PeterD » 13 feb 2006 14:08

Luther bracht óók het Woord naar het volk, hij vertaalde het Woord nara de volkstaal. Daarom lijkt mij het ook wat handiger om niet de SV maar een andere vertaling te gebruiken in evangelisatie onder jongeren, slechts omdat de taal van de SV niet onze taal meer is.

Lijkt me voer voor een andere discussie, ik heb nergens gezegd dat de SV niet geschikt zou zijn, maar ook nergens gezegd dat de SV wel geschikt zou zijn.
Waarom gaat mijn opvatting over de Farizeërs nergens over? Ik geef alleen aan waarom Johannes deze bewoordingen gebruikte.

Jij gaf in die quote geen reactie op het punt waar het mij om gaat, maar je begon over het wetisisme van de Farizeeen.

Hij heeft helaas zijn verhaal niet af kunnen maken daar, maar anders was daar ongetwijfeld de verkoniging van het evangelie op gevolgd.
Dat gebeurde, ook in Athene was een christengemeente.

Inderdaad, later zal hij zijn verhaal best afgemaakt hebben, want uiteindelijk is er een gemeente ontstaan.

Heel wat anders he, dan wat je op bijv. een EO jongerendag hoort! Daar is het "neem Jezus aan, Hij redt je". Dát je gered moet worden en waarvan hoor je helaas niet...
Wie heeft het hier over de EO-jongerendag?

Ik zoals je las, ik haalde er even een voorbeeld bij, zoals ik ook Jona en Johannes er bij betrokken heb.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 feb 2006 14:56

Inderdaad, later zal hij zijn verhaal best afgemaakt hebben, want uiteindelijk is er een gemeente ontstaan.
Zo denk ik ook dat je dat wat Simone wil organiseren meer moet zien als een soort introductie tot het christendom (maar niet met 'introductie tot het Christendom' op het afiche. Je moet dit zien als een gesprke met jongeren van uit een christelijk perspectief, waarbij er mooie gesprekken over de toenadering tot Christus kunnen opbloeien.

Een soort proefmonster, zoals Simone zegt, niet de zonde/boetepreek van Jona of de lessen van Johannes. Neem een actueel onderwerp, of iets wat jongeren aanspreekt, dat kan veel zijn.. Seks, muziek, sociaal, zwakkeren in de samenleving, naastenliefde, keuzevrijheid, vrij zijn of trouw.

En als je dat uit een christelijk perspectief behandeld komt daar gewoon naar voren dat je als mens vaak verkeerde keuzes maakt, dat je geneigd bent om zelfzuchtig te zijn, vertel waarom je dat bent en vertel wat Jezus Christus daarover heeft gezegt. Ook dan is er een evenwicht tusssen wet en evangelie.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

PeterD

Berichtdoor PeterD » 13 feb 2006 15:24

Raido schreef:
Zo denk ik ook dat je dat wat Simone wil organiseren meer moet zien als een soort introductie tot het christendom (maar niet met 'introductie tot het Christendom' op het afiche. Je moet dit zien als een gesprke met jongeren van uit een christelijk perspectief, waarbij er mooie gesprekken over de toenadering tot Christus kunnen opbloeien.

Een soort proefmonster, zoals Simone zegt, niet de zonde/boetepreek van Jona of de lessen van Johannes. Neem een actueel onderwerp, of iets wat jongeren aanspreekt, dat kan veel zijn.. Seks, muziek, sociaal, zwakkeren in de samenleving, naastenliefde, keuzevrijheid, vrij zijn of trouw.

En als je dat uit een christelijk perspectief behandeld komt daar gewoon naar voren dat je als mens vaak verkeerde keuzes maakt, dat je geneigd bent om zelfzuchtig te zijn, vertel waarom je dat bent en vertel wat Jezus Christus daarover heeft gezegt. Ook dan is er een evenwicht tusssen wet en evangelie.

Niet de manier zoals de Bijbel die voorstaat, en ook niet zoals ik het doen zou.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 feb 2006 16:08

Niet de manier zoals de Bijbel die voorstaat, en ook niet zoals ik het doen zou.
De Bijbel heeft meerdere vormen van prediking, maar overal komt de Wet en het Evangelie naarvoren.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 13 feb 2006 16:20

Raido schreef:
De Bijbel heeft meerdere vormen van prediking, maar overal komt de Wet en het Evangelie naarvoren.

Maar nergens lees ik dat Jona een tent heeft gemaakt om daar de jongeren in op te vangen en zo tussen de regels door de boodschap te brengen.
Nergens lees ik dat Jezus een festival organiseerde en tijdens het festival een preekje van 10 minuten hield om de mensen op te roepen tot bekering.
Nergens lees ik dat Johannes een cruise over de Jordaan organiseerde om zodoende de mensen het evangelie te brengen.
Nergens lees ik dat Paulus een amphitheater heeft afgehuurd om daar een concert te houden waarbij dan christelijke liederen gezongen worden.
Nergens lees ik... enz.

Ik lees wel dat de evangelisten en profeten de straat op gaan en direct tot de mensen te spreken. Niet verpakken in een mooi jasje, maar direct en krachtig. Zouden wij het anders moeten doen dan?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 feb 2006 16:34

Maar nergens lees ik dat Jona een tent heeft gemaakt om daar de jongeren in op te vangen en zo tussen de regels door de boodschap te brengen.
Nergens lees ik dat Jezus een festival organiseerde en tijdens het festival een preekje van 10 minuten hield om de mensen op te roepen tot bekering.
Nergens lees ik dat Johannes een cruise over de Jordaan organiseerde om zodoende de mensen het evangelie te brengen.
Nergens lees ik dat Paulus een amphitheater heeft afgehuurd om daar een concert te houden waarbij dan christelijke liederen gezongen worden.

Ik lees dat Paulus les ging geven aan een heidense universiteit.
Ik lees dat er een massaal feest was in Jeruzalem, met veel verschillende sprekers, waar 3000 mensen tot geloof kwamen (goed dat was speciaal, dat weet ik).
Ik lees dat Fillipus een zandweggetje opgaat en daar een wild vreemde man een miniem stukje van de Bijbel uitlegt en hem daarna doopt.
Ik lees dat Jezus door het land trok overal en nergens preekte, op feesten, in het bos, in de bergen, aan de rivier (tijd om eens een hagepreek te organiseren).

Wat ik niet helemaal begrijp is dat jij de verschillen in de culturen niet wilt zien, ik wil je niet betichten van selectief bijbeltekst gebruik, maar de cultuur was daar toch wel wat anders? Het gaat om het belangrijkste in mijn leven, en ik wil dat aan de man brengen, maakt het dan uit op welke manier je dat doet? Of moeten wij, kost wat het kost vast houden aan een bepaalde manier van preken die wij Bijbels vinden en daarmee de doelgroep zo extreem beperken?

Hoe denk je een groep punkers te bereiken? of een groep black-metalheads? een groep hardcore-punk liefhebbers? Daar ga je niet naar toe met een Bijbel in je hand, ze schoppen je finaal de tent, het cafe of het stadion uit. Je wordt als hun, zoals Jezus met ons deed. Ik denk aan de uitspraak: 'If you can't beat them, join them', neem een band als No Innocent Victim die met behulp van keiharde, schreeuwerige hardcorepunk een boodschap probeerd uit te dragen, mij bereik je daar absoluut niet mee. En je zult ook veel hardcorepunkers niet bereiken, maar er zullen mensen zijn die dan denken, wie is die God waar hun het over hebben? Is dat dan geen werk van God?

Ik lees wel dat de evangelisten en profeten de straat op gaan en direct tot de mensen te spreken. Niet verpakken in een mooi jasje, maar direct en krachtig. Zouden wij het anders moeten doen dan?
Ui-ter-aard. Maar gaat het hier om het spreken of om de boodschap. Ik wil het onderstrepen, de boodschap daar gaat het om. WET EN EVANGELIE. Daar heb je zeker een punt mee, daar sta ik sterk voor. Maar dat is wat anders dan op een houten kistje met een Bijbel in je hand roepen dat de wereld zo verdoemd is.. Ze zullen je met tomaten bekogelen. En dan kun je zeggen, om Zijn naam bespot en versmaad..

Maar de band Slechtvalk (die spelen Black Metal, voor mensen die vaak aardig anti-christelijk zijn) die worden bekogeld met mensenpoep, op internet uitgescholden, etc. Voor die mensen heb ik meer respect dan voor een refo die geen HOL uitvoerd.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 13 feb 2006 16:47

De voorbeelden van feesten en dergelijke die je noemt, zijn feesten die NIET door de betreffende evangelist / profeet zijn GEORGANISEERD.
Mijn punt is eigenlijk heel eenvoudig: organiseer niet een feest/festival/concert of iets dergelijks om op die manier een boodschap over te brengen. Dat is niet de manier.
Waarom niet? Al die mooie verpakking, die zo fijn aansluiting vindt bij de doelgroep daar, houdt af van de ware boodschap. Het moet gemakkelijk in het gehoor liggen blijkbaar om mensen te bereiken. Het moet aansluiten bij de leefwereld van de personen. Allemaal zaken die afleiden en niet bijdragen tot het doordringen tot de mensen.
Eenvoudig: als ik een concert organiseer, komen de mensen voor de muziek. Als ik dan een evangelisatie toespraak ga houden, blijven de mensen wel zitten, maar zien met smart uit naar het volgende optreden. Organiseer ik een gezellige spel-tent, idem dito. De mensen/jongeren komen voor het spel, en zullen niet ontvankelijk zijn voor de boodschap.

Spreek ze aan! Ga naar dat festival en spreek ze aan. Zorg dat je er bent, bij de ingang. Geef ze wat mee.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 feb 2006 17:02

De voorbeelden van feesten en dergelijke die je noemt, zijn feesten die NIET door de betreffende evangelist / profeet zijn GEORGANISEERD. Mijn punt is eigenlijk heel eenvoudig: organiseer niet een feest/festival/concert of iets dergelijks om op die manier een boodschap over te brengen. Dat is niet de manier.
niet onbelangrijk is te weten dat de tentcampagne net voor wâldrock valt. Wâldrock is een hardrockfestival hier in friesland. Daarom willen we juist ook voor de jeugd iets aanbieden.
Ze zijn niet de organisatoren van Waldrock.

Waarom niet? Al die mooie verpakking, die zo fijn aansluiting vindt bij de doelgroep daar, houdt af van de ware boodschap. Het moet gemakkelijk in het gehoor liggen blijkbaar om mensen te bereiken. Het moet aansluiten bij de leefwereld van de personen. Allemaal zaken die afleiden en niet bijdragen tot het doordringen tot de mensen.
Dus een christelijke-hardcorepunk-band als No Innocent Victim mag wel spelen op een seculier punkfeest om zo te getuigen, maar hun label (Facedown Records) mag geen concerten organiseren?

Eenvoudig: als ik een concert organiseer, komen de mensen voor de muziek. Als ik dan een evangelisatie toespraak ga houden, blijven de mensen wel zitten, maar zien met smart uit naar het volgende optreden.
OP een concert is het de band zelf die de getuigenis geeft. Neem je bijvoorbeeld Flevo, met veel christelijke artiesten en theater, maar ook met echte bijbelstudie, toespraken en gebedskringen, dat is een festival en gaat het niet direct om alleen de muziek, of alleen de gezelligheid. We zijn toch altijd zo bang voor de boodschap van popmuziek (satan op de gitaar, jaja) we kennen de kracht van Satan, die komt door muziek. Waarom gebruiken we dan die muziek dan liever niet om de kracht van Jezus uit te dragen?

Organiseer ik een gezellige spel-tent, idem dito. De mensen/jongeren komen voor het spel, en zullen niet ontvankelijk zijn voor de boodschap.
Dat hoeft helemaal niet, op onze JV zijn we bezig rond Gods Woord, een bijbelstudie, een lezing. Maar daarna hebben wij best vaak een quiz, een discussie of een spel.

Spreek ze aan! Ga naar dat festival en spreek ze aan. Zorg dat je er bent, bij de ingang. Geef ze wat mee.
Percies, gebruik je singer/songwriter talenten, zing over jou beleving, en laat zien wie God is. Ga met je gitaar op je rug ook eens wat verder dan alleen de ingang.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 feb 2006 17:08

Volgens mij ben je nu wel een beetje kortzichtig, Peter. Laten we eerlijk zijn, de door jou voorgestelde methode komen we in de bijbel ook niet echt tegen. Jezus trok rond door het land en de mensen kwamen naar Hem luisteren. Paulus richtte zich met name op synagoges. Johannes de Doper preekte bij de Jordaan waar de mensen naar hem toekwamen. Deze methoden kun je ook niet 1 op 1 vergelijken met b.v. folderen / aanspreken bij een discotheek.

Ik lees nergens in de bijbel dat er beperkingen worden opgelegd t.a.v. de manieren waarop we mensen mogen bereiken met het evangelie. Een tent is gewoon een andere methode en ik zie niet in hoe je dat principieel af zou kunnen keuren. Natuurlijk kun je het erover hebben of een bepaalde methode wel effectief is, maar dat is een ander verhaal.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

PeterD

Berichtdoor PeterD » 13 feb 2006 17:21

Beste mensen,
Dan ben ik maar kortzichtig. Ik kan mijn standpunten hier nog wel 10x herhalen, het haalt niets uit. Ik moet met mn tijd meegaan blijkbaar. De Bijbel spreekt niet duidelijk genoeg blijkbaar.
Helaas, als we tegenwoordig niet meer kunnen en mogen evangeliseren zoals men het ten tijde van de Bijbel deed, weet ik niet waar we zullen eindigen...
Waarom moet er nou persé een feest van gemaakt worden dat gemakkelijk aansluit bij de beleving? Als maar iets gevoeld wordt van hoe wij van nature staan tegenover God, is er voorlopig geen plaats meer voor feest. En helemaal om tijdens een nummer, met de bas flink in je maag, en een schetterende stem op het podium te horen dat je verloren ligt.... Nog nooit gehoord hoor! Ik hoor alleen maar zaken dan in de trant van "Jezus, Jezus, ik ben zo blij."
Waar zijn de Jona's en Johannesen die de mensen wijzen op hun verlorenheid tegenover God? Waar wordt dat gevonden op een feest of festival?
Regelmatig ben ik samenkomsten geweest die dan in een tent ergens op een grasveldje werden georganiseerd. Nog nooit heb ik gehoord dat we verloren liggen, dat er schuld is die we zelf niet kunnen betalen, nee, "trek op met Jezus", "Jezus is je grote Vriend", dat soort zaken hoor ik daar alleen maar. En DAT noem ik nu eenzijdig de boodschap brengen. De boodschap heeft 2 kanten. Een heel trieste, maar ook een heel verheugende...

Jammer...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 feb 2006 18:55

En dáár hebben wij het hier totáál niet over gehad.

JJM
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JJM » 13 feb 2006 19:20

Je moet ook niet gaan denken. "dit is een leuk feest nu nog een christelijke boodschap ergens vinden en we zijn ook nog aan het evangeliseren" dat ben je ook zeer verkeerd bezig.
Als president lincoln nog leefde zou hij zich omdraaien in zijn graf.

brammetje
Mineur
Mineur

Re: WAT IS HOT EN WAT NOT?

Berichtdoor brammetje » 13 feb 2006 20:41

simone schreef:hierbij roep ik jullie hulp in.
Ik werk mee aan een tentcampagne. We hebben iets voor de kinderen 4-12 jaar en 20-? jaar. Zo als jullie allicht opmerken mist er een belangrijke groep de 13-19 jarigen.
Mijn vraag is; waarmee trek je jeugd naar een tent(dienst) en waarmee juist niet.

Mijn weder vraag is waarom wil je ze in een tent hebben , wat is het verlangen hierachter . kun jij mij daar een antwoord op geven .
Maar gij geheel anders !
Opdracht ?!

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 13 feb 2006 22:35

PeterD schreef:Waar wil je eigenlijk heen met dit allemaal, heb ik gezegd dat je alleen tegen rijke mensen moet evangeliseren? Heb ik gezegd dat je alleen de politiek moet bestoken? Heb ik gezegd dat je alleen de onderkant van de bevolking moet bstoken? Nee, niets van dat alles.
Mij bekruipt het gevoel dat je me iets in mn schoenen schuift wat ik niet beweerd heb.

Nee ik kan niet letterlijk vinden dat je dat zo gezegd heb,
maar jou antwoorden in dit topic doen mij voorkomen als een manier van evangeliseren die qua communicatie geen contact zal krijgen met de mensen.

Je noemt ergens bijvoorbeeld dat je de wet en de ellende van de mens duidelijk naar voren moet laten komen,
maar dit zijn echt geen onderwerpen om mee te beginnen! en dat is juist wat hier gevraagd wordt, hoe krijg je die jeugd in die tent? hoe begin je die gesprekken?

En je zult het hier met de anderen eens moeten zijn dat er tegenwoordig behoorlijke cultuur verschillen zitten tussen het optreden van profeten in het Israël uit bijbelse tijden, of ons Nederland anno 2006.

en ja hoe geven we invulling aan de voorbeelden die we uit de Bijbel aangerijkt krijgen is dan een belangrijke vraag.
En daarom ging ik opzoek naar wat ik er aan gemeenschappelijks uit kon halen, en noemde dat.
En toevallig was het dat ik op een bepaald antwoord van je reageerde, maar het 2e deel van mijn post was niet als zodanig richting jou alleen bedoeld, maar gewoon als aanvulling op dit topic.
Het spijt me waar je dat wel zo hebt ervaren.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 feb 2006 01:14

PeterD schreef:De voorbeelden van feesten en dergelijke die je noemt, zijn feesten die NIET door de betreffende evangelist / profeet zijn GEORGANISEERD.
Mijn punt is eigenlijk heel eenvoudig: organiseer niet een feest/festival/concert of iets dergelijks om op die manier een boodschap over te brengen. Dat is niet de manier.
Eenvoudig: als ik een concert organiseer, komen de mensen voor de muziek. Als ik dan een evangelisatie toespraak ga houden, blijven de mensen wel zitten, maar zien met smart uit naar het volgende optreden. Organiseer ik een gezellige spel-tent, idem dito. De mensen/jongeren komen voor het spel, en zullen niet ontvankelijk zijn voor de boodschap.

PeterD, daarom moet je ook geen concert organiseren... maar gewoon een avond.... met een breed programma... en wedden dat mensen dat echt niet alleen maar muziek willen horen :) Flevo Festival is een voorbeeld dat dit soort dingen wel degelijk werken :) Daarnaast is het ook belangrijk hoe mensen ergens naar toegaan.... als je ergens graag heen gaat omdat er allerlei leuke dingen te doen zijn, kunnen die leuke dingen misschien niet de kern van de zaak zijn, maar er wel voor zorgen dat, omdat men ergens met een positieve insteek heengaat, men ook meer meedoet, beter luistert en meer nadenkt.

Overigens ligt het er ook een beetje aan wie je wil bereiken... hou je iets voor gelovigen, dan werkt zo'n tent prima... doe je iets voor ongelovigen, dan heb je kan dat er best veel mensen zijn die die tent angstvallig mijden, en moet je kijken naar andere mogelijkheden.

Anywayz, ik snap niet, PeterD, dat je het zo'n probleem vindt dat er een breder scala aan vormen gebruikt wordt dan vroeger.... Daarnaast let je ook helemaal niet op cultuurverschillen, (beeldcultuur vs. luistercultuur)..... dat is zo enorm verschillend..... daar tussenin is nog tijdenlang de schriftcultuur geweest.... er is ondertussen zoveel veranderd, ook de manier waarop je mensen kan bereiken. Ik vraag me sterk af of de "Jona-aanpak" nog zo goed zou werken.... hoeveel mensen zouden blijven staan om te luisteren, en hoeveel mensen zouden doorlopen en denken: Heb je weer zo'n fanaticus, wat een idioot.

Dat er mensen zijn die dat denken, daar ontkom je niet aan... maar waarom mogen we niet nadenken over hoe we in deze tijd het beste mensen met het evangelie bereiken? (Overigens, wat Johannes en de andere apostelen deden was niet ongelovige mensen er op wijzen dat ze verloren waren, maar hen er op wijzen dat er redding voor ze was, dat even terzijde)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”