Seks binnen het huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 feb 2006 11:07

Er zijn heus wel dominees die preken over seks, maar dan vervallen ze inderdaad in precies dezelfde fout die ik hierboven noemde: wel zeggen dat je 't niet moet doen voor je getrouwd bent, maar waarom vertellen ze er niet bij. Ik had het er laatst nog over met mensen van m'n studentenvereniging: als we al over seks praten, dan in heel bedekte termen. Niemand weet van elkaar wat voor grens aangehouden wordt, hoogstens weet je of stellen bij elkaar in een kamer slapen of niet.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 13 feb 2006 12:59

We leven ook in een tijd dat seks “gemeengoed” is geworden. Bijna iedereen doet het (lijkt het).
Zat laatst in de stad (afgelopen zomer) een ijsje te eten en er kwam een kennisje aan lopen met een vriendin van 13 of 14 jaar, vraag me niet hoe het ter sprake kwam maar dat kind (mag ik nog wel zeggen als 45 jarige) vond het heel normaal dat ze met haar vriendje de “oudste beweging der wereld” maakte (wippen voor de niet zo slimme meelezers)
Daar keek ik toch wel van op! Zo jong en dan nu al het “hoofdgerecht” der gemeenschap consumeren is ronduit jammer.
Wat blijft er nog over voor nieuws als je strak het huwelijksbootje instapt?
Mag het dan niet? Van mij wel maar dat is de verkeerde vraag. De vraag luid: Hoeveel wil je bewaren voor later?
Als je alles al heb gedaan blijft er weinig nieuws meer over voor dan en dat lijkt mij ronduit jammer.

Ik vraag me wel eens af of er jongens of meisjes zijn die heel eerlijk kunnen zeggen dat het ze niet uitmaakt als ze een vriendje (of vriendin) krijgen die al met verschillende geslachtgemeenschap heeft gehad?

Zijn er werkelijk mensen die zeggen:”Oh dat maakt mij niets uit, maagdelijk het huwelijk ingaan heeft voor mij geen waarde!
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 feb 2006 13:15

Zijn er werkelijk mensen die zeggen:”Oh dat maakt mij niets uit, maagdelijk het huwelijk ingaan heeft voor mij geen waarde!

Ik denk het wel. Ik denk dat de teneur meer is dat je gek bent als je als maagd trouwt.

Daarbij aansluitend vroeg ik me wel af in hoeverre 'onze' argumenten zoden aan de dijk zetten. Een veel gehoord argument tegen sex voor het huwelijk is dat veel mensen er achteraf spijt van hebben danwel op de 1 of andere manier toch geconfronteerd worden met hun vroegere sexleven. Ik vraag me af in hoeverre dat argument bepaalt wordt door de cultuur en de overtuigingen die je koestert. Dat je als christen er later problemen mee krijgt geloof ik wel. Over het algemeen wordt sex voor het huwelijk in christelijke kringen afgekeurd en een schuldgevoel is dan ook makkelijk opgewekt. Maar hoe zit het als je sex helemaal niet koppelt aan het huwelijk; als je er werkelijk van overtuigd bent dat er niks mis mee is. Krijgen niet-christenen dan ook (vaak) een schuldgevoel?

Ik weet het niet, ik stel alleen de vraag...
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 feb 2006 13:58

Klaas, het gaat niet zozeer om het schuldgevoel, maar meer om dat je je partner met je ex gaat vergelijken. Een man vertelde op tv dat hij van zijn vrouw het beste van al z'n exen bij elkaar verwachtte en dat veroorzaakte niet veel goeds.
Laatst gewijzigd door Lalage op 13 feb 2006 14:23, 1 keer totaal gewijzigd.

André

Berichtdoor André » 13 feb 2006 14:05

Over het algemeen wordt sex voor het huwelijk in christelijke kringen afgekeurd en een schuldgevoel is dan ook makkelijk opgewekt.
Misschien zou het fijn zijn dat het schuldgevoel, plaatst zou gaan maken voor schuldbesef, daar kun je wat mee, met een schuldgevoel niet.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 feb 2006 14:30

Gaan jullie me nu op m’n woorden pakken? ;-)

Klaas, het gaat niet zozeer om het schuldgevoel, maar meer om dat je je partner met je ex gaat vergelijken. Een man vertelde op tv dat hij van zijn vrouw het beste van al z'n exen bij elkaar verwachtte en dat veroorzaakte niet veel goeds.

Wat vervolgens tot een schuldgevoel zou kunnen leiden ;-) Maar je hebt een punt; een dergelijke situatie is niet specifiek christelijk. Maar is dat zo’n vaak voorkomende situatie? En is dat niet op andere manieren op te lossen dan met onthouding tot het huwelijk? (ik speel maar even advocaat van de duivel).

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 feb 2006 14:40

peter77:
Alhoewel ik een heel eindje met je mee wil gaan betreffende vergeving en eerherstel als je toch (noem het) zwak geweest bent, vind ik het meer van liefdeloos heid spreken om de gevaren van seks voor het huwelijk een beetje luchtig (dat proef ik toch in jullie woorden) weg te wuiven. (Geslachtsziekten, zwangerschap, abortus, frustratie, teleurgestelde ouders, studie niet af kunnen maken, verplicht trouwen? Of het achter laten van een meisje wat zwanger is omdat jij als jongen zo nodig moest etc) spreken mijns inzien veel meer uit wat liefdeloos is dan de nadruk liggen op de vergeving van geslachtsgemeenschap voor het huwelijk.

Kijk de kreet : je kunt het best doen met iemand waar je van houd klinkt wel aardig maar is houden van niet veel meer een houding de gedekt wordt door een meisje niet bloot te stellen aan: (geslachtsziekten, zwangerschap, abortus, frustratie, teleurgestelde ouders etc)

Wat is houden van? Dat je haar “lekker” vindt? Dat je haar lief vindt? Dat je je leven met haar voor de rest wil delen?
Mooie zaken die op zich goed zijn, maar door haar op te zadelen met het risico van een kind, abortus etc, is het meer een daad de het tegenovergestelde uitwerkt.

Waarom niet gewoon zeggen dat je het lekker vindt die seks? En dat je heel goed beseft dat je je partner waar je zo van zegt te houden, om dat je zo graag met haar naar bed gaat, gewoon opzadelt met deze risico’s?

Alle risico's die je nu noemt en die de basis van je redenering lijken te vormen zijn echter wel te voorkomen met een beetje verstand en voorbehoedmiddelen. Voor abortus kies je nog altijd zelf, 'moeten trouwen' komt tegenwoordig niet echt meer voor dacht ik en je moet het sowieso niet doen met mensen waarmee je nooit zou willen trouwen lijkt me. Overigens vind ik wel dat je de nadruk nogal eenzijdig op het handelen van de man legt, vrouwen zijn daar toch minstens zo actief in en dragen evenzeer verantwoordelijkheid.

En uiteraard is seks lekker, maar dat wil niet zeggen dat wanneer je het voor het huwelijk doet dat de enige drijfveer zou zijn en er geen sprake meer is van een verstandig omgaan met.

Ik vraag me wel eens af of er jongens of meisjes zijn die heel eerlijk kunnen zeggen dat het ze niet uitmaakt als ze een vriendje (of vriendin) krijgen die al met verschillende geslachtgemeenschap heeft gehad?

Present. :wink: Het ligt wel aan de manier waarop. Als het in een goede relatie was heb ik er geen moeite mee, als het met allerlei scharrels was wordt het een goedkoop iets en dat kan wel vervelend zijn.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 feb 2006 14:42

'Moeten trouwen' komt nog wel voor hoor. In ieder geval raken nog genoeg meisjes (misschien wel meer!) zwanger terwijl dat nog niet de bedoeling is. En daar zitten genoeg pilsliksters bij.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 feb 2006 14:43

Ik heb overigens niets tegen het wachten met seks tot het huwelijk, maar als je dan 4 jaar een relatie hebt en je ook rond de 20 bent zie ik de meerwaarde er niet meer zo van in en is het wel frustrerend en gaan je lichamelijk en geestelijk naar elkaar toegroeien uit de pas lopen (hetgeen toch juist zo belangrijk is volgens veel christenen).

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 feb 2006 14:45

Aragorn schreef:Ik heb overigens niets tegen het wachten met seks tot het huwelijk, maar als je dan 4 jaar een relatie hebt en je ook rond de 20 bent zie ik de meerwaarde er niet meer zo van in en is het wel frustrerend en gaan je lichamelijk en geestelijk naar elkaar toegroeien uit de pas lopen (hetgeen toch juist zo belangrijk is volgens veel christenen).

Ik heb 3,5 jaar een relatie. Nou dan ga je toch trouwen :)

André

Berichtdoor André » 13 feb 2006 14:45

Klaas schreef:Gaan jullie me nu op m’n woorden pakken? ;-)
Nou nee, ik wou even kijken of je het verschil iets zei: schulgevoel/schuldbesef

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 feb 2006 14:51

Nou nee, ik wou even kijken of je het verschil iets zei: chulgevoel/schuldbesef

Ik snap wat je er mee wilt zeggen, maar dat was niet waar ik me met m'n vraag op richtte.

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 13 feb 2006 14:55

Schuldbesef is een betere houding dan enkel je schuldig voelen. Uit beide kan een verandering voortkomen.

Als je het beseft kan je ook stappen ondernemen om het weg te krijgen, terwijl enkel gevoel nog niet veel zeggen wil.

Toch liggen ze in elkaars verlengde en het is geloof ik niet een kwestie dat men er hier op uit is om iemand te pakken.

Alhoewel het binnen de seks juist een probleem is dat er zoveel "gepakt" wordt wat het jouwe (nog) niet is :mrgreen:
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

http://clintslog.web-log.nl/

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 feb 2006 15:01

Lalage schreef:
Aragorn schreef:Ik heb overigens niets tegen het wachten met seks tot het huwelijk, maar als je dan 4 jaar een relatie hebt en je ook rond de 20 bent zie ik de meerwaarde er niet meer zo van in en is het wel frustrerend en gaan je lichamelijk en geestelijk naar elkaar toegroeien uit de pas lopen (hetgeen toch juist zo belangrijk is volgens veel christenen).

Ik heb 3,5 jaar een relatie. Nou dan ga je toch trouwen :)

Ja, dat kan. :) Maar die financiële en praktische mogelijkheid heeft niet iedereen en je hoeft daar ook nog niet perse aan toe te zijn op dat moment. Nu zul jij natuurlijk weer gaan zeggen dat je dan ook nog geen seks moet hebben, maar persoonlijk voel ik niet zo de noodzaak van het uitstellen daarvan tot mijn maatschappelijke positie voor mij trouwfähig is.

'Moeten trouwen' komt nog wel voor hoor. In ieder geval raken nog genoeg meisjes (misschien wel meer!) zwanger terwijl dat nog niet de bedoeling is. En daar zitten genoeg pilsliksters bij.

Dat is waar. Maar als je als jongen dan de benen neemt ben je zelf gewoon een laf figuur, dat risico is niet inherent aan seks voor het huwelijk.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 feb 2006 15:02

peter77 schreef:Alhoewel het binnen de seks juist een probleem is dat er zoveel "gepakt" wordt wat het jouwe (nog) niet is :mrgreen:

Hoezo het jouwe niet is? Je geeft je toch aan elkaar?

Terug naar “Archief”