Roomse mis is mis?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

LIZA1978
Verkenner
Verkenner

Roomse mis is mis?

Berichtdoor LIZA1978 » 12 feb 2006 20:22

Ik heb altijd geleerd dat de RK mis, mis is maar waarom dat weet ik dus niet.
Er is iets met een verschil bij het avondmaal, maar ik heb die priesters niet op rare uitspraken kunnen betrappen ofzo. Ze zeggen hetzelfde als onze pedikanten.
Ook is de RK kerk over de hele wereld vertegenwoordigd dat geeft me ook een beetje het idee dat het 'beter' is dan bijv. al de verschillende gereformeerde kerkjes in NL.
Wie weet er meer van?
God heeft mij niet lief omdat ik goed ben, God heeft mij goed gemaakt omdat Hij mij liefheeft

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2006 20:39

Ik wil mij niet opwerpen als de refowebse kenner van de catholica, maar ik durf toch wel te beweren dat ik niet helemaal een leek ben in deze materie.

Het grote verschil tussen het Heilig Avondmaal en de Eucharistie ligt hem in de thelogische benadering ervan. De Eucharistie, en dan vooral de communie, wordt in de Rooms-Katholieke Kerk altijd met een grote vorm van verering gevierd. Immers, het brood (de hostie) is waarlijk het Lichaam van Christus en de wijn is waarlijk het Bloed van Christus volgens de Romana.

Je moet maar eens opletten als je weer eens in de eucharistieviering bent. In het eucharistisch gebed, het tafelgebed, vindt een aantal handelingen plaats, waaronder het opheffen van de hostie en de opheffing van de kelk (met wijn). Door een complexe reeks aan rituelen worden hostie en wijn letterlijk het Lichaam en Bloed van Christus. Dit is de leer van de transsubstantiatie (ja, ja, zo heet dat). Dat heeft in het verleden tot hele omslachtige bijrituelen en gebruik van een heel scala aan voorwerpen geleid: zo was er vroeger zelfs een soort lepeltje in gebruik dat een eventueel vallende hostie op zou vangen - want o wee als het Lichaam van Christus op de grond zou vallen.

Het Heilig Avondmaal heeft veel meer een gedenkende functie in de gereformeerde traditie en theologie. Let maar eens op als de dienstdoend predikant het Heilig Avondmaal bedient: "Neemt, eet, gedenkt en geloofd, dat dit Lichaam is gegeven/Bloed is vergoten tot een volkomen verzoening van al onze zonden."

Persoonlijk vind ik de transsubstantiatieleer onacceptabel. Waarom zou Christus opnieuw geslacht worden als de enige offerande voldoende was voor alle geslachten in de eeuwen der eeuwen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 feb 2006 21:21

Optimel heeft een punt hier. Maar ik kijk liever naar de overeenkomsten ;) Liza: misschien heb je iets aan de site http://www.jongkatholiek.nl. Daar is ook een forum. Ik heb zelf wel iets met het katholicisme. Ben op pelgrimstocht geweest met 40 katholieken, onder leiding van Jezuieten. Het was de mooiste vakantie van mijn leven. Ik heb veel geleerd, goede gesprekken gehad met de andere pelgrims en met m'n hemelse Vader.

Weet je, ik zal waarschijnlijk nooit een kerk vinden waar ze wat ik geloof als 'officiele leer' hebben, je moet altijd wel een compromis sluiten. Daarom kijken liever naar wat de basis is: Jezus zelf of iets anders? Wie wordt aanbeden? Daarom heb ik wel moeite met Maria-aanbidding, maar eerlijk gezegd ben ik dat op die pelgrimstocht niet tegengekomen en in de paar andere katholieke missen die ik heb meegemaakt ook niet.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 feb 2006 22:24

Ik denk dat je inderdaad wel een zekere bandbreedte moet kunnen aanhouden. Immers, als een kerk probeert de leer volledig dicht te timmeren, vang je God in regeltjes en dat doet afbreuk aan Zijn grootheid.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 feb 2006 10:06

Ik denk dat je inderdaad wel een zekere bandbreedte moet kunnen aanhouden. Immers, als een kerk probeert de leer volledig dicht te timmeren, vang je God in regeltjes en dat doet afbreuk aan Zijn grootheid.
Ofwel; het systematiseren van het geloofsleven van christenen doet af aan de eer die God zou moeten krijgen? Hierbij denk ik niet alleen aan dien Roomschen maar ook aan mijn eigen kerk..

Persoonlijk denk ik dat we inderdaad eerlijk moeten zijn de leer is onacceptabel maar dat maakt het geheel niet iets 'engs' dialoog is beter dan afwijzing. We moeten wat voorzichtig zijn met het absoluteren van 'de weg toch Christus'.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

PeterD

Berichtdoor PeterD » 13 feb 2006 11:48

Wellicht overbodig, maar de HC zegt hier ook wat over.

Vr.80. Wat onderscheid is er tussen het Avondmaal des Heeren en de paapse Mis?
Antw. Het Avondmaal des Heeren betuigt ons dat wij volkomen vergeving van al onze zonden hebben door de enige offerande van Jezus Christus, die Hij Zelf eenmaal aan het kruis volbracht heeft, en dat wij door den Heiligen Geest Christus worden ingelijfd, Die nu naar Zijn menselijke natuur niet op de aarde maar in den hemel is, ter rechterhand Gods Zijns Vaders, en daar van ons wil aangebeden zijn. Maar de Mis leert dat de levenden en de doden niet door het lijden van Christus vergeving der zonden hebben, tenzij dat Christus nog dagelijks voor hen van de mispriesters geofferd worde, en dat Christus lichamelijk onder de gestalte des broods en wijns is, en daarom ook daarin moet aangebeden worden. En alzo is de Mis in den grond anders niet, dan een verloochening der enige offerande en des lijdens van Jezus Christus, en een vervloekte afgoderij

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 feb 2006 12:10

1. Ik geloof niet in de HC, ik geloof in Jezus.
2. De HC is geschreven in een tijd dat de RKK heeeeeeel anders was dan nu.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 13 feb 2006 12:19

Lalage schreef:1. Ik geloof niet in de HC, ik geloof in Jezus.

Wat doe je hier op het forum dan, je hebt het toch echt onderschreven hoor!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 feb 2006 12:21

Op het punt van de eucharistie, is de leer van de RKK geen millimeter veranderd, zie deze link.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 feb 2006 13:10

PeterD schreef:

Je moest het toch respecteren? Ik heb best respect voor wat anderen geloven hoor!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 feb 2006 15:50

PeterD schreef:

Volgens is dit een christelijke forum en geen forum voor formularisten ;)

LIZA1978
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor LIZA1978 » 14 feb 2006 17:31

Optimatus schreef:
PeterD schreef:

Volgens is dit een christelijke forum en geen forum voor formularisten ;)

maar we gaan geen ruzie maken ook niet he :D
God heeft mij niet lief omdat ik goed ben, God heeft mij goed gemaakt omdat Hij mij liefheeft

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 feb 2006 18:45

Lalage, dat is niet mis wat je hier zegt :wink: (En eigenlijk meen ik dit nog serieus ook :) )

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 feb 2006 20:22

licht 's toe TK?
Ennuh, zie ik dat goed, ben jij vader geworden?

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 15 feb 2006 05:29

Sinds ik in België woon, ben ik bij mijn Bijbelstudies en aanverwante onderzoeken, heel wat tegen gekomen, dat ik in de afgelopen 23 jaar, aan de Heilige Schrift gerelateerd aan de Heilige Geest als -dus- het levende Schriftwoord waarin Christus ( de echte dus) centraal staat, bewezen heb ervaren m.b;t; de profetie als een werelds maar ook een Geestelijk aspect van een geloof in een waarlijk opgestane Heer.

Niet alleen met de Rooms Katholieke mis is heel veel m:is; maar met het gehele instituut. Aan de hand van mij ter hand gestelde Godsdienstlessen voor rk jongren, in de 7e en 8e lesgroepen van de lagere scholen, alhier, heb ik ontdekt dat met name Openbaring 13 de basis is van de wereldkerk.
De Paus, welke dat ook moge zijn is de Farao van de wereld. De lessen wemelen van de eer aan de zon de " zonneliederen " en de verwijing naar het feit dat de rk gelovigen niet in Christsus maar in het volk Israël is gegrond. Wie de film de Ten Commandements heeft gezien, al zich dan afvragen wélk Israël. Wel het afgevallen Israël dat het Gouden Kalf aanbad en de geboden op steen afwees. vandaar dat de rk kerk als politiek religieuze machtstaat een ander Evangelie in de wereld brengt.

De man die mij de bundel jeugdlessen ter gand stelde, leert nu inzien dat de Kerk van Rome een leeugenkerk van de eerste orde is, waarin oprecht gelovige mensen (rk mlensen) in de meeste gevallen, van uit de oprechtgeid van hun hart, misleid en bedrogen worden. Dat strekt zich niet allen uit binnen de (on-) geestelijke basis van hun karakter in het kerkelijke leven maar vindt zijn weerslag ook in het sociale- en maatschappelijke verkeer, waarin wel opgeroepen wordt tot de stipte navolging van de (religieuze-) birgerwet van Rome, maar ook in een vals en dictatoriaal aandoende wijze van communiceren, dat door een eenoog in het land der blinden, alleen gezien kan worden.

Daar het eigen volk in al haar blindgeslagen gevoelens, zich voorsleept om maar " naar de gewoonte" te veronderstellen dat men de ware vertegenwoordiger is van een religeus-politiek systeem dat de wereld zal beheersen in een tweede Babylon. Men herinnere zich de laatste uitspraak van Koning Albert van België, die verwijst naar een bijzonder land waarin Brussel én de Europese eenwording belangrijker zijn dan een wens en gevoel om gemeenschappelijk te streven naar een persoonlijk belang, inzake de Frans- en Nederlandssprekende bevolkingsgroepen m.b.t. daaruit voortkomende economische belangen.

Wie de toekomst van Europa wil weten zou zich meer moeten verdiepen in de Belgische wijze van management zowel in het burger- als econ omische aspect van de dagelijkse beslommeringen van het dagelijkse leven.

Ik zal nog uiteraard uitgebreid terugkomen op het fenomeen de Paus te zien als een Farao der 21 eeuw
Laatst gewijzigd door Schriftgeleerde op 18 feb 2006 09:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”