WAT IS HOT EN WAT NOT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 13 feb 2006 09:00

PeterD schreef:Is het zo belangrijk wat ZIJ willen horen en zien? Heeft Jona zich dat ook afgevraagd toen hij naar Nineve ging om daar de boodschap te brengen zie hij van God brengen moest? Volgens mij niet, ik zie hem in gedachten roepend door de straten gaan: "nog 40 dagen en God zal deze stad omkeren!"
Zou hij zich hebben afgevraagd hoe hij het maar het beste kon laten aansluiten bij wat ze daar willen horen?
En Johannes de Doper, noemde hij de Farizeers ook niet adderengebroedsel? Zouden ze dat fijn gevonden hebben?
Ik bedoel, waarom moet de boodschap aansluiten bij de jongeren? Waarom moet de boodschap aangepast worden aan wat ze willen horen?

Deels geef ik je gelijk, maar wat Jona, Johannes en vooral Jezus vertelden, raakte de mensen wel degelijk, zij het positief of negatief.
Wie het hoorde kon er in ieder geval niet onderuit dat hetgene wat ze zeiden voor hen bestemd was.
En over de gemiddelde prediker tegenwoordig kan ik dat niet altijd zeggen...
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 feb 2006 09:34

Bied je je hierbij aan als medewerker, Peter?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

PeterD

Berichtdoor PeterD » 13 feb 2006 09:41

Klaas schreef:Bied je je hierbij aan als medewerker, Peter?

Beste Klaas,

Ik weet natuurlijk niet hoe goed jouw geografische kennis is, maar tussen Alblasserdam en Friesland liggen behoorlijk wat kilometers

Dan daarnaast heb jij geen idee wat er hier allemaal al in Alblasserdam gebeurt waar ik bij betrokken ben.

En tot slot vraag ik me af waar je met je opmerking naar toe wil? Wat heeft dat met dit topic te maken?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 feb 2006 09:47

En tot slot vraag ik me af waar je met je opmerking naar toe wil? Wat heeft dat met dit topic te maken?

Je schijnt erg goed te weten hoe je de jeugd moet winnen voor Christus. Ik dacht: zo iemand kunnen ze vast goed gebruiken in Friesland.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 13 feb 2006 09:53

Klaas schreef:

Je schijnt erg goed te weten hoe je de jeugd moet winnen voor Christus. Ik dacht: zo iemand kunnen ze vast goed gebruiken in Friesland.

Nee hoor, ik ben ook totaal ongeschikt, ik spreek alleen de Bijbel maar na. Ik hoef het zelf niet uit te vinden, het staat allemaal al beschreven in de Bijbel.
Maar ik wens je succes als je het zelf uit wilt vinden. Hoe was het ook al weer? Zachte heelmeesters maken stinkende wonden? Zoiets toch?
Waarom de voorbeelden van de Bijbel niet gewoon navolgen? In alle andere opzichten hebben we er de mond van vol, en nu ineens niet? Vreemd!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 13 feb 2006 10:01

Het gaat in dit topic niet om welke persoon het beste kan evangeliseren, maar wel over een manier waarop dit het beste gestalte kan krijgen. Laten we ons daar maar op focussen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 feb 2006 10:02

Ik denk zo stiekem dat het hier niet direct om een preek gaat maar om een jongerenactiviteit vanuit Christelijk perspectief rond een bepaald thema. Stel dat het thema 'muziek' of 'seks' is (op een bepaalde manier zijn dat jongerenthema's) is het niet direct 'functioneel' om met het verloren liggen op de proppen te komen (nee je hoeft het niet te verzwijgen).

Als er op een willekeurige christelijke bijeenkomst, over bijvoorbeeld de schepping versus evolutie wordt gesproken, gaat men ook niet preken over de ellende van de mens.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 feb 2006 10:11

Het gaat in dit topic niet om welke persoon het beste kan evangeliseren, maar wel over een manier waarop dit het beste gestalte kan krijgen. Laten we ons daar maar op focussen.

Ik ben idd wel benieuwd naar de manier waarop Peter zijn boodschap zou willen overbrengen op de jeugd.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 13 feb 2006 10:22

Ik denk zo stiekem dat het hier niet direct om een preek gaat maar om een jongerenactiviteit vanuit Christelijk perspectief rond een bepaald thema. Stel dat het thema 'muziek' of 'seks' is (op een bepaalde manier zijn dat jongerenthema's) is het niet direct 'functioneel' om met het verloren liggen op de proppen te komen (nee je hoeft het niet te verzwijgen).

Als er op een willekeurige christelijke bijeenkomst, over bijvoorbeeld de schepping versus evolutie wordt gesproken, gaat men ook niet preken over de ellende van de mens.

Het uiteindelijke doel van de tentdienst wordt niet genoemd, maar ik neem aan dat het doel is om de mensen te wijzen op Gods woord.
Of zoals het vaak wordt gezegd: het evangelie te brengen... Vergeten wordt echter vaak dat het begint met het brengen van de wet. En dat is nou niet zo'n aantrekkelijke boodschap.

Ik ben idd wel benieuwd naar de manier waarop Peter zijn boodschap zou willen overbrengen op de jeugd.

Confronterend maar wel eerlijk. Wet én Evangelie. Beide.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 feb 2006 10:23

Rond de jongerenavonden waar bijvoorbeeld een synth met drum en opwekking word gezongen zijn er altijd wat protesten van een zekere 'David' van www.reformatienl.com die heeft eens wat dingen gezegt hoe de jeugd betrokken moest worden. Dat was veel Bijbelstudie (nadruk uiteraard op de kant van de mens, die nihil is) en het zingen van 1 psalm, niet snel.

Je hebt dan inderdaad een preek met 'waarheid' wat 'goed' is, echter je bereikt de jeugd er niet mee (laat staan randkerkelijke jeugd).

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 feb 2006 10:25

Ja, maar hoe krijg je de jongeren zover dat ze naar zo'n preek luisteren?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 feb 2006 10:28

Vergeten wordt echter vaak dat het begint met het brengen van de wet. En dat is nou niet zo'n aantrekkelijke boodschap.
Het begint met het wijzen op Jezus dat Hij er voor je is, waarna je zult in zien dat je rechteloos bent, verdorven met niets goeds. Het wordt wel eens getekend als de woestijnreis. Egypte had je te eten, te drinken het was leefbaar, maar er is een belofte dat er een land is wat beter en mooier is. Je gaat de woestijn in, en ziet wie je bent. Maar God gaat jou daar door leiden. Moshe (de wet) leid je door de woestijn maar Joshua (Jezus/Evangelie) leid jou Erets Jisraël in.

Dat lijkt mij nogal wiedes, in elke kerk komt dat naarvoren. Evangelie zonder de Wet is niets en andersom.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 feb 2006 10:36

Ja, maar hoe krijg je de jongeren zover dat ze naar zo'n preek luisteren?
Door het voor jongeren aan te kleden met dingen die hun wat zegt en hun wat doet.

Je moet niet beginnen met 'geliefde jongelingen in den Heere' maar met 'gozers, jongelui, gasten of bro's' ;) Het is vooral de manier waarop je het brengt. Zet er geen zwartpakkige dominee neer, maar van mijn part iemand in een skatebroek, je haalt daarmee namelijk al hierarchie/machtsverhouding weg, en bereikt jongeren al meer..

Doe het zoals Jezus deed (of zoals de brandweer-man van Kees Kraayenoord), er was een vliegtuig neer gestort, brandweer rukte uit, maar er was geen brand. De brandweer man deed zijn helm af, jas uit broek uit, helemaal naakt. Hij stapte de ijskoude rivier in en redde 10 levens en stierf toen van de kou. Zo was God, God deed zijn God-jas uit, zijn God-kroon af en zijn God-mantel af en kwam 'down-to-earth' om ons te redden, en stierf daardoor..

Ik denk dat dat de weg is in het bereiken van jongeren, 'down-to-earth' ga op hun niveau staan, spreek over gedrag, seks bijvoorbeeld, en vertel waarom mensen zo graag doen wat God niet wil (zonde), vertel hoeveel pijn God daarvan heeft (oogappel) vertel dat het onze schuld is (verbond/wet) maar dat Hij stierf om zo de weg open te zetten voor mensen die alles kapot maken (evangelie).

Wet en evangelie is niet iets reformatorisch, de manier waarop mischien wel.

PeterD

Berichtdoor PeterD » 13 feb 2006 10:52

Het begint met het wijzen op Jezus dat Hij er voor je is, waarna je zult in zien dat je rechteloos bent, verdorven met niets goeds.

Jona: begon hij met het vertellen van een messias die ca 800 jaar later zou komen? Nee hij begon met de wet: nog 40 dagen en God zal de stad omkeren.

Johannes de Doper: Begon hij met "Zie het Lam Gods"? Nee, hij begon met het benoemen van de zonden, en het typeren van de Farizeeen als adderengebroedsel.

Maar blijkbaar ligt het tegenwoording anders. We moeten de boodschap verpakken zodanig dat die dichtbij de belevingswereld van de jongeren ligt. Wie legt mij uit waarom Jona en Johannes en de andere voorbeelden uit de Bijbel wél op die manier beireikten wat bereikt moest worden, maar wij het blijkbaar niet kunnen bereiken op die manier?
Zou het komen door de verpakking eromheen? Zou het komen doordat alleen Jezus wordt gepreekt en de wet voor het gemak maar vergeten wordt?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 feb 2006 10:58

Maar blijkbaar ligt het tegenwoording anders. We moeten de boodschap verpakken zodanig dat die dichtbij de belevingswereld van de jongeren ligt. Wie legt mij uit waarom Jona en Johannes en de andere voorbeelden uit de Bijbel wél op die manier beireikten wat bereikt moest worden, maar wij het blijkbaar niet kunnen bereiken op die manier?
Zou het komen door de verpakking eromheen? Zou het komen doordat alleen Jezus wordt gepreekt en de wet voor het gemak maar vergeten wordt?

Heb je het al eens daadwerkelijk op deze manier geprobeerd?

Terug naar “Archief”