WAT IS HOT EN WAT NOT?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

simone
Mineur
Mineur

WAT IS HOT EN WAT NOT?

Berichtdoor simone » 08 feb 2006 14:13

hierbij roep ik jullie hulp in.
Ik werk mee aan een tentcampagne. We hebben iets voor de kinderen 4-12 jaar en 20-? jaar. Zo als jullie allicht opmerken mist er een belangrijke groep de 13-19 jarigen.
Mijn vraag is; waarmee trek je jeugd naar een tent(dienst) en waarmee juist niet.

niet onbelangrijk is te weten dat de tentcampagne net voor wâldrock valt. Wâldrock is een hardrockfestival hier in friesland. Daarom willen we juist ook voor de jeugd iets aanbieden.

ben benieuwd naar jullie reacties.
' Als Jezus Christus werkelijk God is en zijn leven voor mij gaf, dan kan mijn offer voor Hem nooit te groot zijn.'

C. T. STUDD

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 08 feb 2006 15:08

De jaren dat ik op dabar ben geweest heb ik gemerkt dat deze leeftijdsgroep echt lastig is!
Ze blijven veel liever lekker in hun bed liggen s'ochtends en komen echt neit naar de club, alleen als de rest ook gaat. Ze vinden de actviteiten vaak te kinderachtig.

Wat bij ons ontzettend gaaf was, was de polderspelen, toen kwamen ze ongeveer allemaal!
Ook iets als een simpele bbq werkte super.

Als het maar eenmalige activiteiten zijn, en je wilt er ook nog tegelijk bij evangeliseren, lijkt het me erg moeilijk om hen te bereiken. Bij ons draait de eerste week altijd bijna alleen om contacten te leggen met hen, hun vertrouwen inwinnen, en pas de tweede week komen ze naar meer dingen, waarbij we ook serieus met hen in gesprek kunnen gaan...

Heel veel succes!!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Pauline

Berichtdoor Pauline » 08 feb 2006 15:17

gebruik thema;s die tieners aanspreken,
muziek, vrienden, uitgaan, seks.
ik weet niet wat voor jeugd het om gaat, of om wat voor richting.
maar een band in de dienst is ook niet verkeerd. een beetje toffe muziek.
drama ook goed.
kleed de zaal aan, met kleurtjes en dingen
kort praatje, pakkend met een duidelijke boodschap
gebruik geen moeilijke bijbelvertaling.
nbg of nbv is wel tof.
groetjes!!
Laatst gewijzigd door Pauline op 08 feb 2006 16:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 feb 2006 15:33

Ga gewoon eens samen rondom het woord van God zitten, en kijk welke boodschap God voor jou heeft, en hoe jij daar mee omgaat. HOu gewoon een korte inleiding over een onderwerp wat toegepast kan worden, bijvoorbeeld over het licht in de duisternis. Of de boodschappen van God door doodnormale dingen (bijvoorbeeld via muziek van seculiere bands op Waldrock).

Na de tijd is het gewoon altijd leuk om lekker samen te hangen, flexen of chillen, desnoods met een aantal stellingen tussendoor waarop men kan reageren. Natuurlijk kun je ene groep langharig, gitaarraggend christentuig binnenhalen.. ik heb dan alleen het idee dat ze niet voor God maar voor de muziek komen.

En zing psalmen en gezangen, die zijn zo fantastisch :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 08 feb 2006 17:02

gewoon spelletjes met ze spelen,
Set, Machiavelli, en dat soort kaartspelletjes.

Ik heb ook net Ontmoeten binnen gekregen,
een spel wat meer een soort praat methode is.
http://www.kerkopkop.nl

Maar hiervoor geldt natuurlijk wel dat er iig een beetje contact moet zijn,
door voor die tent te gaan zitten (tenminste als dat op de route ligt waar de jeugd langskomt?) en zo actief bezig te zijn en ze te groeten,
ondertussen blijven sommigen (vooral zij die zich vervelen) wel staan uit nieuwsgierigheid.

Qua activiteiten, zorg dat ze iig wat langer uit kunnen slapen als de jongere kids, en hou het heel openlijk/transparant,
gezellig onderuithangend wat pratend, of gewoon stil zijn, zijn de stoerderen iig sneller voor te porren dan voor activiteiten, tenzij je je goed weet aan te sluiten bij wat ze zelf leuk vinden, potje voetbal bijv ?

En ja het is en blijft een lastige leeftijd, maar daarom des te leuker en uitdagender om een goed gesprek te krijgen.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

simone
Mineur
Mineur

Berichtdoor simone » 08 feb 2006 17:39

We hebben de jeugd op hemelvaartsdag 's middags gepland. En zaterdags avond een praise avond met een band.

Wie kent Ruud Wallinga???? ( hoop dat k de naam goed heb) Hij is een christelijke cabaretier geloof ik. Die wilden evt vragen voor 's middags. Is dat iets of niet? Ook volleybal is terzijde genoemd.

Veel goede tips zal eens zien wat ik er mee kan, als ik ergens vragen over heb horen jullie het nog wel.

Laat intussen de goede raad maar komen.
' Als Jezus Christus werkelijk God is en zijn leven voor mij gaf, dan kan mijn offer voor Hem nooit te groot zijn.'

C. T. STUDD

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 08 feb 2006 18:16

cabaret is altijd erg leuk.!! Moet je zeker doen.

En uhm tja denk eens aan iets van toneelspel?

Technico

Berichtdoor Technico » 08 feb 2006 18:27

Het is bijvoorbeeld niet zo heel moeilijk om zelf een soort 'de lama's' sessie in elkaar te draaien. Heel interactief en humor gegarandeerd :D

Arthuro
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Arthuro » 11 feb 2006 17:56

als 17-jarige kan ik daar mischien ook op antwoorden..
bij ons op de jv doen wij hetliefts: discussieren.
maar gebruik niet teveel "moeilijke" woorden en bijbelteksten.
gewoon jeugdig praten, probeer ook in onze wereld in te kijken.

ook een hapje en een drankje erbij is altijd leuk, mss met een achtergrondmuziekje erbij.

groetjes :)
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 feb 2006 13:02

Hm ja :) Alleen zullen er mensen denken: Dan krijg je toch totaal geen diepgang?

Ik denk dat het ook heel belangrijk is dat het allemaal een beetje persoonlijk is.

Geen afstandelijk theoretisch geneuzel, maar gewoon practisch, hoe zit dat met jou, wat doet dat met jou, hoe ga je er mee om etc. Ik denk dat dat diepgang is, niet omdat je heel diep in bijbelteksten gaat spitten en graven, maar omdat je dieper in jezelf gaat graven en de bijbelse dingen daar gaat toepassen.

Dat heb ik uit eigen ervaring ook wel gemerkt. Vroeger op JV wist iedereen precies hoe het zat, iedereen praatte het standaard gereformeerde denken na.... seks voor het huwelijk? Mag niet. Jaloezie? Mag ook niet.... enzovoorts... haal ff wat teksten aan om te onderbouwen waarom het niet mag, zoek naar de grenzen van wel en wat niet mag en dan ben je er uit? Niet dus.... dan blijft het onderwerp ver van je af staan, hoe ontzettend je er ook mee worstelt of hebt geworsteld, hoe herkenbaar het ook is... Maak het praktisch (en daarvoor is vertrouwen en een goede sfeer wel belangrijk)... en dat is zeker iets wat jongeren wel willen... alleen zo vaak niet durven.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

PeterD

Berichtdoor PeterD » 12 feb 2006 15:52

Allemaal interessante opmerkingen hier...
Maar vergeet bovenal niet te vertellen dat ze verloren liggen. Dat God de zonde niet ongestraft kan laten, maar genoegdoening wil hebben voor de schuld.
Dan pas kan je vertellen dat Hij Zijn Zoon naar deze wereld heeft gezonden om de straf te dragen voor de Zijnen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 feb 2006 19:45

PeterD schreef:Allemaal interessante opmerkingen hier...
Maar vergeet bovenal niet te vertellen dat ze verloren liggen. Dat God de zonde niet ongestraft kan laten, maar genoegdoening wil hebben voor de schuld.
Dan pas kan je vertellen dat Hij Zijn Zoon naar deze wereld heeft gezonden om de straf te dragen voor de Zijnen.

Volgens mij gaat het in de vraag van de topicstarter niet om inhoud, maar om vormen. Op welke manier geef je het vorm, zodat jongeren met de boodschap (het evangelie zoals jij dat mooi samenvat in zonde/schuld, en liefde/verlossing).

Hoe zorg je dat jongeren naar die tentdiensten komen zodat ze dat evangelie horen, en er over nadenken, meedoen in de activiteiten etc.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

simone
Mineur
Mineur

Berichtdoor simone » 12 feb 2006 22:10

precies, hoe trek ik jongeren naar een tentdienst en wat wekt hun interesse?
Wat willen ze zien,horen....

als ik het zo lees is gewoon met ze in gesprek gaan heel belangrijk.

C. T. STUDD

AnDers
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor AnDers » 13 feb 2006 01:15

-Disclaimer: Feitelijk is dit nogal plat en velen zullen het geen goede actie vinden.-

Plofte een keer op een terrasje onder een grote grolsch parasol. We kregen onmiddellijk een dienblad op tafel: fles cola wat glazen, zak chips en een paar boekjes met evangeliserende tekst plus uitnodiging voor dienst of gesprek.
Verbaasd pakte ik de gereedliggende menukaart waarin alleen stond geschreven: Op een dag drink je geen bier meer, maar stromen van levend water.

Tsja ik vond het wel catchy, we zijn de tent nog even binnengelopen, maar helaas waren we al bekeerd :mrgreen: (oh nee, ik bedoel gelukkig waren we...)
Zeker, het is waar dat wij allen kennis bezitten. Maar kennis maakt verwaand; alleen de liefde bouwt op. -1Kor 8:1

PeterD

Berichtdoor PeterD » 13 feb 2006 08:06

Wat willen ze zien,horen....

Is het zo belangrijk wat ZIJ willen horen en zien? Heeft Jona zich dat ook afgevraagd toen hij naar Nineve ging om daar de boodschap te brengen zie hij van God brengen moest? Volgens mij niet, ik zie hem in gedachten roepend door de straten gaan: "nog 40 dagen en God zal deze stad omkeren!"
Zou hij zich hebben afgevraagd hoe hij het maar het beste kon laten aansluiten bij wat ze daar willen horen?
En Johannes de Doper, noemde hij de Farizeers ook niet adderengebroedsel? Zouden ze dat fijn gevonden hebben?
Ik bedoel, waarom moet de boodschap aansluiten bij de jongeren? Waarom moet de boodschap aangepast worden aan wat ze willen horen?

Terug naar “Archief”