De vooraanstaande rol van Deuteronomium komt ook tot uiting in het Nieuwe Testament, omdat het daar tot de meest geciteerde boeken behoort.
Wat lees jij dan meestal?
Ik lees eigenlijk door heel de bijbel heen, maar ik vind vooral de profetien, evangelien, en brieven erg leerzaam. Bij Deuteronomium kan je natuurlijk duidelijkheid zoeken, als het gaat om zonden, maar al die wetjes zijn niet het meest belangrijk, want wij kunnen niet uit ons zelf goed leven voor God. Dat zul je nooit bereiken! Het gaat om het kennen van God, doordat Jezus de weg vrij heeft gemaakt door de verzoening van zonden door zijn bloed. En natuurlijk is het streven dan ook een heilig leven te leiden, maar dat zie ik niet zo erg in combinatie met alle rituelen beschreven in Deuteronomium.
Het nadeel van het gebruiken van een vertaling voor het opdoen van nieuwe indrukken, vind ik, dat je die indrukken dan niet zo gemakkelijk kunt beoordelen. Misschien lees je dan wel iets wat in de echte tekst niet staat of bedoeld is.
daar heb je gelijk in! helaas kan ik geen grondtekst lezen, zo'n talengave heb ik nu ook weer niet..