Praten in je relatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 feb 2006 17:56

Hm, het is weer anders als je met vrienden bent..of een verjaardag, jongerenavond e.d. Dan ben je niet echt samen en heb je de ruimte om elkaar vrij te laten. Maar bijna elke dag samen op de bank, dat is wat anders? 8-[

Ja, daar heb je gelijk in! Kzou dr eerlijk gezegd ook echt niet aan moeten denken, 5 avonden in de week samen, brr :)

En tuurlijk, even niet praten is prima, maar het is geloof ik niet prima als je je geremd voelt, en dingen bewust niet zegt tegen je man/vrouw/vriend of vriendin.
En ik geloof zeker dat veel huwelijken stranden door het niet meer praten. Het denken dat je elkaar zo goed kent en toch wel begrijpt. Maar helaas, vaak is dat niet zo.
Het verschil tussen man en vrouw blijft er ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 07 feb 2006 17:57

Het verschil tussen man en vrouw blijft er Wink

Verschil moet er zijn idd. 8)

André

Berichtdoor André » 07 feb 2006 18:07

En ik geloof zeker dat veel huwelijken stranden door het niet meer praten.
Tis meer niet (meer) luisteren naar elkaar.
Is mijn bescheiden ervaring. ;/

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 07 feb 2006 20:49

Ja maar daarna zijn ze weer een paar maanden full-time thuis.
Je kunt je toch niet fatsoenlijk voorbereiden op een huwelijk als je elkaar zo weinig ziet?

Esra en ik zien elkaar nu een half jaar niet. Toch praten we wel.
-Telefoon
-Veeeeeeel schrijven.
-Binnenkort ook mail.

En heel belangrijk; veel bidden voor elkaar en onze relatie.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 07 feb 2006 20:54

En tuurlijk, even niet praten is prima, maar het is geloof ik niet prima als je je geremd voelt, en dingen bewust niet zegt tegen je man/vrouw/vriend of vriendin.
En ik geloof zeker dat veel huwelijken stranden door het niet meer praten. Het denken dat je elkaar zo goed kent en toch wel begrijpt. Maar helaas, vaak is dat niet zo.
Het verschil tussen man en vrouw blijft er ;)

Als je iets niet durft te zeggen of je je geremd voelt moet je eens kijken waardoor dat komt. Wat zit er dan fout in je relatie? En dan heb je weer een gespreksonderwerp :P...

Heel erg belangrijk is dat je open en eerlijk bent naar elkaar toe.

Verschillen zijn er inderdaad, en dat is maar goed ook. Zou saai worden als dat niet zo was. :P

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 07 feb 2006 20:56

André schreef:

Luisteren is dan ook iets wat je moet leren. Leren dat als de ander zijn/haar ongenoegen wil uiten je niet meteen in de verdediging hoeft te schieten (als je al meteen in de aanval schiet in zo'n situatie zie ik het zelfs bijzonder somber in.)

Mondriaan
Mineur
Mineur

Berichtdoor Mondriaan » 07 feb 2006 22:27

MrSokkie schreef:
André schreef:

Luisteren is dan ook iets wat je moet leren. Leren dat als de ander zijn/haar ongenoegen wil uiten je niet meteen in de verdediging hoeft te schieten (als je al meteen in de aanval schiet in zo'n situatie zie ik het zelfs bijzonder somber in.)

juist dat is zo moeilijk af te leren! :oops:
maar dat is een verschil van m/v: de man komt er graag met oplossing en de vrouw wil alleen maar even gram/verhaal kwijt! geen oplossing!(soms wel nodig natuurlijk)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 feb 2006 13:52

subtiel verschil Andre!
En Mondriaan: bij ons is het soms juist andersom, dat ik met een oplossing kom terwijl Borkdude gewoon even wil horen dattie zielig is ;)

Wij gaan trouwens meedoen aan een premarital workout (net zoiets als Ready to Marry van de EO). Ik denk dat dat ook een goede aanzet kan zijn om dingen te bespreken waar je het anders niet snel over hebt. Voor getrouwde stellen heb je toch ook dingen als Marriage Encounter, dan ga je samen een weekend op stap en dan moet je elkaar brieven schrijven. Mijn ouders zitten nu op een kring van de kerk, waar ze een boekje behandelen waarin mensen vertellen waarom ze zijn gescheiden. En dan is het dus de bedoeling dat je daarvan leert hoe je het beter kunt doen ;)
Kortom: er zijn genoeg hulpmiddelen om je relatie een boost te geven.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 09 feb 2006 06:46

Mondriaan

maar dat is een verschil van m/v: de man komt er graag met oplossing en de vrouw wil alleen maar even gram/verhaal kwijt! geen oplossing!(soms wel nodig natuurlijk)

Onderdruk die neiging! Met oplossingen komen terwijl de ander alleen nog maar zijn/haar ei kwijt wil leidt alleen maar tot een hele hoop ellende. Eerst alleen aandachtig luisteren, en alleen maar "Ja", "nou", "joh", en "Hmm", zeggen (oftwel, alleen maar bevestigen dat je naar hem/haar luistert en dan komt die ander vanzelf wel op het punt dat er naar oplossingen gezocht moet worden.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 feb 2006 09:16

MrSokkie schreef:
Mondriaan

Onderdruk die neiging! Met oplossingen komen terwijl de ander alleen nog maar zijn/haar ei kwijt wil leidt alleen maar tot een hele hoop ellende. Eerst alleen aandachtig luisteren, en alleen maar "Ja", "nou", "joh", en "Hmm", zeggen (oftwel, alleen maar bevestigen dat je naar hem/haar luistert en dan komt die ander vanzelf wel op het punt dat er naar oplossingen gezocht moet worden.

Of actief luisteren: daarbij check je of je de ander begrijpt. Dan zeg je iets als 'Je bent zeker wel teleurgesteld?' of 'Ben je boos op ...?'

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 09 feb 2006 10:18

Eerst mailden we veel.
Op een gegeven moment hebben we afgesproken dit drastisch te verminderen. Dan heb je elkaar tenminste wat te vertellen.
Anders ben je zo uitgepraat.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 feb 2006 10:27

Tja, dat herken ik wel. Heb je elke avond uitgebreid gebeld, heb je in het weekend geen avonturen meer te vertellen ;) Maar dan kan je altijd nog gaan filosoferen over de zin van het leven toch? Of uitgebreid napraten over de preek die je gehoord hebt. Of je gaat samen bijbelstudie doen, dan heb je genoeg te bespreken!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 feb 2006 10:29

Inderdaad, ik bel en msn regelmatig en zie haar ook zo'n 1,5 keer per week, maar ben toch nooit echt uitgepraat ofzo.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 feb 2006 10:46

wat versta je onder 1,5 keer zien? Is dat dan telkens een uur of een avond of een heel weekend? ik hoop niet het eerste ;)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 feb 2006 11:49

Hehe, dat is een dag (zegmaar avond/nacht/morgen) en een avond ofzo. :P

Terug naar “Archief”