12 Artikelen en de moordenaar aan het kruis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 feb 2006 11:50

Optimatus schreef:Ook in jouw kerk worden ze toch vrij vaak voorgelezen, lijkt me.

(Elke zondag middag. :wink: )
Ja? Maar het is toch geen onfeilbaar geschrift? Het is door mensen opgesteld.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 feb 2006 13:10

De 'hel' betekent gewoon 'de plaats waar God niet is.' En dat is in de hel, in het hiernamaals, maar voor Jezus was dat ook het moment dat Hij zonder God was, totaal verlaten door iedereen EN door God...

Hij had zich dus zelf verlaten? Oh en trouwens, Hel was een god binnen de Noorse Mythologie. Die naam staat inderdaad voor 'de plek waar God niet is', alleen wordt deze opgesplitst in

Gehenna/Sjeool
Hades/Tartarus

Welke verschillende betekenissen hebben maar die in bijvoorbeeld de SV alle 4 door het woord Hel vertaald zijn, terwijl het eigenlijk dodenrijk enerzijds en poel des vuurs anderzijds betekend. Binnen de reformatorische kerken is de algemene leerstelling dat mensen direct na hun dood naar de poel van het vuur gaan.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 09 feb 2006 15:12

Raido schreef:
De 'hel' betekent gewoon 'de plaats waar God niet is.' En dat is in de hel, in het hiernamaals, maar voor Jezus was dat ook het moment dat Hij zonder God was, totaal verlaten door iedereen EN door God...

Hij had zich dus zelf verlaten?

Dat is dus het onbegrijpelijke van de 3-Eenheid idd.
Hij is 1, maar ook 2 (3). In dit geval dus 2, omdat Jezus door God werd verlaten en dus niet Zichzelf heeft verlaten.
Ik weet het, het IS gewoon niet uit te leggen. En dat vind ik persoonlijk het geweldig mooie van het Christelijke geloof: dat niet alles te verklaren valt met het verstand :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

AnDers
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor AnDers » 13 feb 2006 01:24

Toen ik belijdenis deed heeft mijn (CGK) dominee mij verteld dat binnen onze kringen de zin 'nedergedaald ter helle' zoiets betekent als het hedendaagse 'door een hel gegaan'.
Niet letterlijk naar de hel dus, maar het is een soort samenvattende zin van het lijden van Christus. Helaas herinner ik me niet meer waarom het zo wordt uitgelegd of waarom het belijdenisgeschrift niet wordt aangepast. :?

Ik dacht, maar pin me er niet op vast, dat dit ook door Calvijn zo is beschreven. Luther dacht dat Jezus wel in de hel was geweest, maar tekende daarbij aan dat Hij niet in de macht van Satan was, maar dat Hij juist naar de hel ging om Satan te zeggen dat hij verloren had en God gewonnen, als het ware om het er even in te wrijven (met eerbied gesproken)
Die Lutherse opvatting lijkt me helemaal nogal uit de lucht gegrepen, maar hij is wel leuker. :)
Zeker, het is waar dat wij allen kennis bezitten. Maar kennis maakt verwaand; alleen de liefde bouwt op. -1Kor 8:1

Terug naar “Archief”