12 Artikelen en de moordenaar aan het kruis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

12 Artikelen en de moordenaar aan het kruis

Berichtdoor Optimatus » 05 feb 2006 21:46

Onze 12 artikelen des geloofs vermelden de volgende regel:

"... is gekruisigd, gestorven en begraven, nedergedaald ter helle,..."

Hoe verhoudt zich dit met de woorden van onze Heer Jezus Christus aan het kruis die Hij sprak tot de moordernaar: "En Jezus zeide tot hem: Voorwaar, zeg Ik u: Heden zult gij met Mij in het Paradijs zijn." (Lucas 23:43).

Wie o wie verheldert deze schijnbare tegenstelling?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Serenity
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Serenity » 05 feb 2006 22:02

heel eenvoudig, tenzij....

klopt de term "ter helle" eigenlijk wel? Wat is de hel? De poel des vuurs? Die wordt pas genoemd in Openbaring, als Satan en de rest erin wordt geworpen.
Laten we zeggen dat het het "dodenrijk" is?
Wat is de hel?

Verlatenheid door YHWH? Dat is duidelijk: God is er niet.
Dat houdt dus in dat de 3 uren duisternis totale godsverlatenheid waren. Jezus was alleen gelaten door YHWH. Dat is in feite een hel... DE hel. Dat is het ergste wat je kan overkomen: verlaten door god.

En daarom was Jezus' overlijden al de overwinning: hij had de hel doorstaan, de straf op de mensheid gedragen, YHWH's toorn was op hem geweest, zijn lichaam stierf en bleef volgens de profetie 3 dagen in het graf. Dat was de slagroom op het toetje, maar de zwaarste hel werd aan het kruis doorstaan, en niet in de drie dagen in het graf.

Heden zou vertaald kunnen worden met "nu". Nu zal de "misdadiger" (ik denk aan het boek "Ontmoeting voor de poort" waar een heel ander beeld wordt gegeven van de "moordenaar") in het paradijs zijn. Direct. Hij gelooft en maakt dus deel uit van het paradijs. De dood is een doorgang.

En de hel is godsverlatenheid. Jezus kon dat zeggen, simpelweg omdat het ook zo was. "Mijn god mijn god waarom hebt u mij verlaten". Quote van een psalm. De waarde van het leren van psalmverzen en bijbelteksten. Steun en houvast. En in Jezus geval een extra intentie.
what the soul hides, blood tells

aartje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aartje » 05 feb 2006 23:13

Hel is inderdaad geen gehenna, maar hades: dodenrijk. God is zelfs nog in het dodenrijk. Christus is gestorven, maar is tijdens Zijn 'slaap' niet door God verlaten geweest. Als mens werd Hij door God verlaten in de 3 uur, maar niet als Zoon, hoe kan de Zoon ooit van de Vader gescheiden worden? Niet. God hoefde ook niet voor onze zonden te sterven, maar een mens.
... Ik ook van jou!

m'n log

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 feb 2006 11:16

Optimatus doelde op dit:

1. Jezus ging naar het dodenrijk, hij stierf.
2. Hij beloofde dat de moordenaar, direct, heden, nu met hem in het paradijs zou zijn.

Daar botst inderdaad iets :) Misschien was hij als God in de Hemel bij de Vader en zijn mensheid was dood in het dodenrijk.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kort
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kort » 06 feb 2006 16:29

[quote]zijn mensheid was dood in het dodenrijk.
[/quote]
Als een mens niet dood is in het dodenrijk, zou Hij het dan wel zijn? Dat denk ik niet. Ik denk dat je het meer figuurlijk moet opvatten: Hij is dieper gegaan dan wij ooit kunnen gaan. (in dit leven)
En heden: Ik denk dat wij dan de 3 personen in het Goddelijk wezen scheiden als we zeggen: Hoe kan het dat Hij dat zei, terwijl Hij in het graf is?
In Zijn mens-zijn was Hij inderdaad in het graf. Maar God bleef en was in de hemel.[/quote]

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 07 feb 2006 09:39

Als je uitgaat van Zijn goddelijk wezen is dat heel goed mogelijk. Bij God bestaat immers geen tijd? Tijd is een door de mens geschapen fictie.

(misschien een beetje vaag, maar ik denk dat men het antwoord daar ergens moet zoeken)
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 feb 2006 09:56

Als je uitgaat van Zijn goddelijk wezen is dat heel goed mogelijk. Bij God bestaat immers geen tijd? Tijd is een door de mens geschapen fictie.
God schiep de tijd door dag en nacht te scheppen, maar ik begrijp wat je bedoeld.

Daarbij was Jezus opgedeeld in twee naturen waarbij de Goddelijke in de Hemel (Paradijs) was en zijn menselijke deel (lichaam : graf, ziel: dodenrijk) elders was.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kort
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kort » 07 feb 2006 11:09

Precies. En daarbij komt dat de 12 artikelen niet in tijdsvolgorde staan, maar in volgorde van de vernedering van Jezus.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 feb 2006 19:09

Optimatus doelde op dit:

1. Jezus ging naar het dodenrijk, hij stierf.
2. Hij beloofde dat de moordenaar, direct, heden, nu met hem in het paradijs zou zijn.

Daar botst inderdaad iets :) Misschien was hij als God in de Hemel bij de Vader en zijn mensheid was dood in het dodenrijk.

Zou God niet doelen op het geestelijke?

Zodra je een kind van God bent, ben je geestelijk in ed hemel. Bij de hemelvaart heeft Jezus al Gods kinderen op Zijn handen meegenomen.

Toen Jezus tegen de moordenaar zei dat hij heden/nu met Hem in het paradijs mag zijn, toen hebben ze er na nog aan het kruis gehangen. Ze stierven niet direct daarna.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 07 feb 2006 21:58

Ik dacht dat nedergedaald ter helle, het moment was waarop Hij riep:' Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?'

Nedergedaald ter helle was dus het moment, dat hij totaal van God verlaten is.

De 'hel' betekent gewoon 'de plaats waar God niet is.' En dat is in de hel, in het hiernamaals, maar voor Jezus was dat ook het moment dat Hij zonder God was, totaal verlaten door iedereen EN door God...

Dat Hij met de moordernaar aan het kruis, 'tegelijk' in het Koninkrijk van God zal zijn, duidt denk ik het 'geen tijd' aan. Er is geen tijd in de hemel. Dus die moordenaar heeft niet gemerkt dat Jezus een paar dagen later pas kwam. Denk ik...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 07 feb 2006 22:54

Zo zie je maar dat dat moment al bij iedereen anders is. Mij is namelijk altijd geleerd dat de neder daling ter helle was toen Hij in het graf lag. Dus tussen overlijden en opstaan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 feb 2006 10:53

De 12 artikelen zijn de Bijbel toch niet? Misschien hebben ze in deze een foutje gemaakt?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 08 feb 2006 10:55

Ook in jouw kerk worden ze toch vrij vaak voorgelezen, lijkt me.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 feb 2006 11:00

Ik weet het niet.... was Hij, door de dood losgekomen van zijn menselijk lichaam, op meerdere plaatsen aanwezig? Was Hij als God weer in de hemel, terwijl zijn lichaam nog op aarde was? Waren ziel en lichaam gescheiden, net zoals onze bij onze dood ons lichaam verlaat? Waar wordt met het woord "hel" op gedoeld? Dat Hij van God verlaten was? Gehenna? Hades?

Ik zou het niet precies weten eerlijk gezegd. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kort
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kort » 08 feb 2006 11:11

[quote]Waar wordt met het woord "hel" op gedoeld[/quote]

Ik denk dat je "hel" niet letterlijk moet opvatten maar meer als: het zwaarste lijden dat er is.

Terug naar “Archief”