MRSA (methicilline resistente staphylococcus aureus)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

MRSA (methicilline resistente staphylococcus aureus)

Berichtdoor verpleeg24 » 26 jan 2006 16:28

Steeds vaker hoor je dat in nederlandse ziekenhuizen de bacterie mrsa voorkomt. Veelal lijken ziekenhuis te proberen om dit zoveel mogelijk uit het nieuws te houden. In nederland worden zelfs hele afdelingen gesloten vanwege deze bacterie. In belgie bijvoorbeeld gaan ze er heel anders mee om. daar wordt het niet zo als een groot probleem gezien. daarom de volgende stelling:

IN nederland gaat men te hysterisch om met de bacterie mrsa. Deze benadering kost de gemeenschap te veel geld.

reageer maar. ik laar nog even in het midden of ik het hier al dan neit mee eens ben.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 jan 2006 16:35

Nee, vind ik niet!
Wat ik gewend ben is dat bij actieve MRSA de afdeling dicht gaat en bij twijfel isloatieverpleging...je kunt hierin niet voorzichtig genoeg zijn!!!

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 26 jan 2006 16:39

en het argument dat de koste die hier aan verbonden zijn erg hoog worden en die niet op wegen tegen de geringe risico s die er voor patienten zijn??

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 26 jan 2006 16:42

Dat is iig een afweging...maar als opname juist zorgt voor verspreiding....

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 26 jan 2006 16:59

verpleeg24 schreef:en het argument dat de koste die hier aan verbonden zijn erg hoog worden en die niet op wegen tegen de geringe risico s die er voor patienten zijn??

Wat zijn de risico's precies en zijn die ALTIJD gering?
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 26 jan 2006 18:08

de meningen lijken nogal verdeelt over de risico's. het punt is dat ieder mens het zou kunnen hebben in principe maar het neit weet en er neits van merkt. Het heeft pas effect bij mensen met sterk verminderde weerstand en met open wonden. Het zou het genezingsproces flink vertragen. In belgie blijven mensen gewoon op de afdeling liggen. zelfs ook op zaal. wanneer het dan echt zo risicovol zou zijn zouden ze dat daar toch ook neit toestaan.

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 26 jan 2006 19:44

Als er een patient overlijdt aan een of andere ziekenhuisbacterie ( ik weet niet of dat dit mogelijk is bij deze bacterie..) krijg je wel de schuld als zorginstelling..Het is dus ook een btje juridische dekking denk ik..!

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 26 jan 2006 19:48

juridisch indenken had ik niet zo aan gedacht. lijkt me ook niet heel logisch. het sluiten van afdelingen en soms ook van ok s is ook niet geheel zonder risico toch? mensen die op een wachtlijst staan voor een ok bijvoorbeeld. als je kijkt dat de koste voor het testen op mrsa al 40 euro per persoon per keer zijn plus al de kosten die gepaard gaan met het sluiten van een afdeling. zouden die kosten niet beter besteed kunnen worden aan het voorkomen van ziekten of inzeten van meer personeel?

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 26 jan 2006 22:55

Die juridische dekking zal toch wel een rol spelen, denk ik. In tuchtrechtkwesties e.d. gaat het immers niet alleen om een eventuele schadevergoeding aan de (nabestaanden van de) patiënt, maar ook om beschadiging van de goede naam van het ziekenhuis en/of de arts. Best mogelijk dat dit meespeelt in de afwegingen: ziekenhuizen willen bekend staan als zorgvuldig.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

daatje
Mineur
Mineur

Berichtdoor daatje » 05 feb 2006 23:03

Echt hopeloze bacterie, geen idee of nou echt hele afdelingen gesloten moeten worden ofzo.

Ik had op mn stage (nucleaire geneeskunde) een meneer voor een onderzoek met MRSA, meneer wasgewoon al thuis, en hij werd ervoor behandeld. Wij moeten voorzorgsmaatregelen nemen, handschoenen aan schort aan, omdat wij de andere patienten niet willen besmetten. Helemaal moeilijk doen in de wacht kamer, maar meneer raakt alles aan wat je maar bedenken kan :shock:

Vind het echt heel krom allemaal!

Na afloop moesten we alles desinfecteren met alcohol. (ben je dus wel een tijdje mee bezig)

Vroeg me toch af of het niet anders gekund had
"Don't just tell God how big your problems are... Tell your problems how big God is!"

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 06 feb 2006 21:19

Ik denk niet dat nederlanders te hysterisch met deze ziekte omgaan, het is belangrijk om de mensen die opgenomen zijn te beschermen tegen deze bacterie en ons ziekenhuis heeft een regeling om zoveel operaties en opnames door te laten gaan, alleen dan in een ander ziekenhuis. Maar dan moet de patiënt natuurlijk nog niet in aanraking gekomen zijn met dat andere zh, anders verspreiden ze het alsnog :wink:

Ik heb het zelf nog nooit op mijn afdeling gehad, wel een keer te maken gehad met isolatieverpleging ivm een andere bacterie bij een pasgeboren baby (op de kraamafdeling) en het verbaast mij nog steeds dat die baby niet ziek is geworden, het was echt 10 x niets die isolatieverpleging :shock: iedere vpk dacht er weer anders over, er werden geen regels gehandhaafd van de hygiëniste enzo... als dat nu eens gedaan wordt zullen we misschien heel wat minder ziekenhuisbacteriën gekweekt worden :?

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 07 feb 2006 08:57

natuurlijk is hygiene erg belangrijk..
Maar als we áltijd maar met desinfecterende middelen komen aanzetten,
krijgen we steeds meer last van mensen die geen enkele weerstand meer hebben. Dan wordt iemand dus veel sneller geinfecteerd met een bacterie als MRSA.

Dus vóórdat er MRSA opduikt zijn we thuis al niet slim bezig, door altijd naar de desinfecterende zeep te grijpen en al dat soort gedoe. Beland jij in een ziekenhuis, dan ben jij met je gedesinfecteerde huidje en super lage weerstand gewoon enorm vatbaar voor een bacterie als MRSA!
Dat is gewoon niet slim dus.

Of er in ziekenhuizen minder hysterisch moet worden omgegaan met MRSA weet ik niet. Je hebt wel de zorg over mensen, en als - doordat je geen goede maatregelen neemt- het aantal mensen die de infectie met de bacterie oploopt, wordt je als ziekenhuis daar wel voor aangekeken.
Moeilijk dus!
Verblijd je in de Here!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 feb 2006 11:36

Ik loop nu stage bij het RIVM, Centrum voor Infectieziekten Epidemiologie. Hier doet men ook onderzoek naar MRSA en dan worden adviezen gegeven aan ziekenhuizen. Niet dat de onderzoeken altijd zo betrouwbaar zijn, maar er wordt aan gewerkt.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 07 feb 2006 11:38

Hou ons op de hoogte!!!!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 feb 2006 11:40

Euh, ik verdiep me er niet zo in ;)