Uit- en Opkomen voor je kerkverband...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Uit- en Opkomen voor je kerkverband...

Berichtdoor Skoezie » 18 aug 2003 13:41

Durf jij voor je kerkverband uit te komen of op te komen? Kun je uitleggen waarom jij juist naar 'die' of 'die' kerk gaat? Waarom voel jij je aangetrokken tot het kerkverband waar jij bijhoord? Of houd je, je maar angstvallig je mond dicht? Omdat je niet kunt of durft uit te komen voor je kerkverband.
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 18 aug 2003 14:03

ik durf wel degelijk uit te komen bij wat voor kerkverband ik hoor, daar heb ik nooit moeite mee gehad, waarom zouden we moeite hebben met zulke mooie dingen, welke God ons geeft?!

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 18 aug 2003 14:12

Nou, ik schaam me niet voor mn kerkverband.
Maar ja, Hervormd is dan ook heerlijk breed :)
Al ga ik de laatste tijd af en toe wel eens de neiging krijgen om te denken 'hier wil ik niet meer bij horen, meelopers...'

Geeft God je trouwens een kerkverband, Ikke21?
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 18 aug 2003 14:47

Ikke21 schreef:ik durf wel degelijk uit te komen bij wat voor kerkverband ik hoor, daar heb ik nooit moeite mee gehad, waarom zouden we moeite hebben met zulke mooie dingen, welke God ons geeft?!

Kerkverbanden vind ik geen mooie dingen, als je naar Nederland kijkt en je ziet de verdeeldheid, terwijl in theorie de theologie op dezelfde formulieren gebaseerd zou moeten zijn, dan vraag ik me af, of we ons niet eerder behoren te schamen ipv trots te zijn. En ik vraag me helemaal af of de HEERE het in essentie zo bedoeld heeft.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 aug 2003 16:13

Sluit me aan bij Recitativo, ikke21, ik vraag me ook af of dat wel de bedoeling is. Dat is helemaal niet mooi en God heeft die niet gegeven, die hebben de mensen zelf gemaakt.

Ik ben officieel lid van de ger. gem. en durf dat te zeggen maar ik zal daar niet blijven zoals het er nu uit ziet, dus dat zeg ik er op dit moment ook bij. Wat het zal worden? Weet ik (nog) niet.

juliagirl
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor juliagirl » 18 aug 2003 17:09

kurtyo, kun je ook vertellen waarom je niet in de ger. gem. blijft 'als het er zo blijft uitzien'? Hoe eruitzien?
Om even mijn eigen verhaaltje te vertellen, ik zit in de ger. gem. in Houten en voel mij daar echt thuis. Wel zie ik zie verscheidenheid tussen de gereformeerde gemeenten. In de ene gemeente wordt veel meer aan tradities vastgehouden dan in de andere gemeente. En zo zijn er nog tal van verschillen op te noemen: het zangtempo, de kleding, de preek enz. Ik ben het ook niet altijd eens met al die uiterlijke bijkomstigheden, dat is toch zeker niet de kern waar het omdraait? Maar om even op de oorspronkelijke vraag terug te komen: Waarom ga ik naar de ger. gem?
Omdat in Houten een jonge, bloeiende gemeente is waar God aan het werk is. In drie jaar tijd zijn het aantal avondmaalgangers bijna verdrievoudigd. Ik voel me thuis in deze kerk, ook door de predikant. Hij praat niet om de dingen heen maar is heel direct en persoonlijk. Ik ben blij dat ik tot deze gemeente behoor, hoewel ik andere kerken absoluut niet afkraak of afkeur!
'Ik vermag alle dingen, in Christus die mij kracht geeft!' Fil. 4 vs. 13

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 aug 2003 17:21

kurtyo, kun je ook vertellen waarom je niet in de ger. gem. blijft 'als het er zo blijft uitzien'? Hoe eruitzien?

Ik ben het niet eens met verschillende zaken...

joris

Berichtdoor joris » 18 aug 2003 18:14

ik schaam mij voor mijn kerkverbandje :roll:

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 18 aug 2003 18:20

Ik schaam me absoluut niet voor mijn kerkverband ik ben Gergemmer maar schaam me wel voor sommige medegergemmers... (Wie heeft de Daniël thuis)?
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 18 aug 2003 18:53

Ikke21 schreef:Waarom zouden we moeite hebben met zulke mooie dingen, welke God ons geeft?!

Ik vind alleen het feit dat er kerkverbanden bestaan al een reden om geen enkel kerkverband een 'mooi ding' te vinden. Het is een teken van verdeeldheid wanneer mensen die in dezelfde God geloven, op een gegeven moment niet meer met elkaar door een deur kunnen, en voor zichzelf beginnen (om even een sterk vereenvoudgde samenvatting van de kerkgeschiedenis van de afgelopen 20 eeuwen te geven :wink: )

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 18 aug 2003 19:02

Ik ben lid van VPG Oegstgeest, en eigenlijk schaam ik me wel een beetje voor de SoW kerk, dat ze homohuwelijken inzegenen en ook huwelijken tussen een christen en een Bahai-iemand, daarom zijn we weggegaan uit onze eigen kerk!

Maargoed, ik ga dus naar de christelijk gereformeerde kerk en daar voel ik me heel erg thuis, ik zit er op JV en ga nu ook op cat daar! Hele gezellige en goede sfeer, aardige dominee enz! :)
~Get out and do what we were meant to do~

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 aug 2003 19:13

Juliah schreef:Ik ben lid van VPG Oegstgeest, en eigenlijk schaam ik me wel een beetje voor de SoW kerk, dat ze homohuwelijken inzegenen en ook huwelijken tussen een christen en een Bahai-iemand, daarom zijn we weggegaan uit onze eigen kerk!

Maargoed, ik ga dus naar de christelijk gereformeerde kerk en daar voel ik me heel erg thuis, ik zit er op JV en ga nu ook op cat daar! Hele gezellige en goede sfeer, aardige dominee enz! :)

is VPG de chr. ger. kerk? zo ja, dan snap ik het ;) En doet die gemeente mee aan SoW? Zo nee, dan geef je niet je mening over je eigen kerkverband ;)

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 18 aug 2003 19:39

Ik heb er geen problemen mee om voor mijn kerkverband (chr ger kerk) op / uit te komen, maar ik probeer over kerkmuren heen te kijken. Ieder(e) kerk(verband) heeft z'n goede en foute dingen, en ik denk dat het belangrijk is om naar de kern te kijken: wordt bij ons in de kerk Christus verheerlijkt?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 18 aug 2003 19:46

Gelijk heb je!

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 18 aug 2003 20:01

Een man arriveert bij de hemelpoort:

Petrus vraagt hem: "Kerkverband?"
De man zegt: "Gereformeerd-vrijgemaakt."
Petrus kijkt in het grote boek en zegt: "Ga naar zaal 11, maar doe heel zachtjes als je voorbij zaal 8 komt."

Een andere man komt aan bij de hemelpoort:

Petrus vraagt hem: "Kerkverband?"
De man zegt: "Evangelisch"
Petrus kijkt in het grote boek en zegt: "Ga naar zaal 15, maar doe heel zachtjes als je voorbij zaal 8 komt."

Een derde man arriveert:

"Kerkverband?"
"Hervormd"
"Ga naar zaal 24, maar doe heel zachtjes als je voorbij zaal 8 komt."

Een vierde man klopt op de poort:

"Kerkverband?"
"Pinkstergemeente"
"Ga naar zaal 44, maar doe héél zachtjes als je voorbij zaal 8 komt."

De man zegt: "Ik kan me voorstellen dat er verschillende zalen voor verschillende kerkverbanden zijn, maar waarom moet ik stil zijn als ik voorbij zaal 8 kom?"

Petrus antwoordt: "De Ger-gem zit in zaal 8 en die denken dat ze de enigen zijn hier. "
Laatst gewijzigd door everlastingman op 18 aug 2003 20:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Terug naar “Archief”