Wat heb je deze week van de preek opgestoken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 13 aug 2003 20:31

hoe slecht de wereld om ons heen eigenlijk is en hoeveel wij daarin meedoen

joris

Berichtdoor joris » 17 aug 2003 12:50

HEt was kinderzegendienst (basisschoolleeftijd) waarin de nadruk werd gelegd op het klaar staan om God te dienen en andere mensne te dienen. NEt als Mozes, Rebecca, Samuel Jezus, Ananias die klaar stonden om God te volgen: Spreek Heer, uw knecht luistert.

belangrijke boodschap om goed te luisteren naar Gods stem. OM de stilte te zoeken van je eigen gedachten weg en God te vragen of je zijn stem mag horen.
Zelf vindt ik het stukje van Mozes altijd zo mooi. Dat God tot hem spreken zal: in de storm was hij niet, in de donder en hagel niet, maar in de rust en in de stilte.

Die rust en stilte met GOd wens ik u allen toe.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 17 aug 2003 14:59

Ik was op de Outburst = openluchtdienst op Flevo. En wat heb ik opgestoken: Dat je ALLES in je leven met God moet bespreken, hoe moeilijk dat ook kan zijn. Het is niet goed als dingen doodgezwegen worden; als je een bepaald kamertje van je hart gesloten houdt voor God. Het werd op zo'n manier gebracht dat het me echt heel erg aansprak...

Chloë

Berichtdoor Chloë » 18 aug 2003 10:05

Ik ben gisteren in de Vergadering geweest.

Over Johannes 15: Ik ben de ware Wijnstok, mijn Vader is de Landman.
Dat snoeien wel eens pijn kan geven, dat er takken weggehakt worden, maar dat wij daardoor uiteindelijk alleen maar mooier zullen groeien. Dat we volwassen kinderen van God worden daardoor, met een sterk geloof.
Dit deel betekent in het praktisch leven dat je niet direct moet vragen waarom, als God je weer eens flink kneedt. Hij doet dat om je te maken zoals Hij het wil. Ik ben aan het uitgroeien tot een vrouw van God. Wow!! :D

Het ging ook over het water geven, en het regelmatig voeding nemen van de wortels. Als we goed voedsel tot ons nemen (in je stille tijd, o.a.) zullen we mooie ranken worden, geliefd bij anderen om onze liefde.
Dat heeft me weer het belang van stille tijd doen inzien.

:D

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 18 aug 2003 10:13

Theodoor schreef:k hoor de ook een preek maar het deed me zo weinig dat ik geen eens meer weet waar over?????

Moet je eerlijk zeggen dat ik ook niet meer weet waar de preek van gister over ging, was veelste moe om te luisteren, erg eigenlijk!!!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 18 aug 2003 17:36

Gisterenavond hadden we ds. Russcher uit Barneveld (Ik ben jaloers op de hervormden daar). Hij preekte over Handelingen 11:19-26. Het hele stuk werd systematisch uitgewerkt. Wie brengt het Evangelie? Hoe ga je daar zelf mee om en hoe hoor je er mee om te gaan? Hoe breng je het Evangelie aan niet-Christenen? (vers 20: Zij Evangeliseerden hen Jesus als Heer.) Wat na de bekering?
Wie geeft je de naam Christen? Het was oorspronkelijk een scheldnaam. Wat als je jezelf geen Christen durft te noemen? Omdat je zonden zo groot zijn dat je de Naam van Christus niet durft te dragen?
Echt een preek om mee te nemen de week in (En op maandag al zeggen wat ben ik een eikel).

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 24 aug 2003 19:05

vanmorgen in Barneveld geweest, ook ds Russcher. ging over Thessalonicensen. de gemeente daar wachte in spanning op de terugkomst van de Here Jezus. maar het was meer een overspannen wachten. tegenwoordig wachten wij meer ontspannen. dat is ook niet goed, moet de balans vinden, dus gespannen afwachten.

ikzelf vond deze uitspraak erg goed: Het kruis op Golgotha is een bliksemafleider...

ook vond ik erg mooi dat hij zei dat God de zonden maar 1 keer afrekent. en als je nou de Here Jezus voor jouw zonden hebt laten sterven, zijn jouw zonden dus al afgerekend....

vanavond ds van Zwet, ook Barneveld, ging over Mozes, door het geloof heeft Mozes geweigerd (Hebreeen). dat wij ook door geloof bepaalde dingen moeten weigeren, en niet klakkeloos met de wereld mee kunnen doen.

allebei mooie preken!

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 25 aug 2003 19:17

Wij hadden in de gemeenten de viering van het Heilig Avondmaal, de dienst werd geleid door JS van de Net, voor het HA preekte hij over de tekst, o alle gij dorstigen komt tot de Wateren, echt heel mooi.

s'Avonds hadden we nabetrachting, het ging over Abraham, die bij het offervlees moest waken om de vogels die van het vlees wouden eten weg te jagen.

Wat ik ervan leerde, dat wij ook moeten waken om de vlees eters weg te jagen, het vlees hoordt God toe, en niet de duivel.
Dus we moeten waakzaam zijn in het geloof.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 sep 2003 22:20

Supper wat een preek!

het ging over deze text:
hooglied 2:
Als een appelboom onder de bomen des wouds, zo is mijn Liefste onder de zonen; ik heb groten lust in Zijn schaduw, en zit er onder, en Zijn vrucht is mijn gehemelte zoet.

Jezus wordt hier door zijn Kerk vergeleken met een appelboom.
De appelboom met zo schoonheid, tussen alle begeerten van de wereld(bomen des wouds). De Kerk die hem vergelijkt met een appelboom kent de schaduw. En is blij dat hij uit de zon(wereld) is. De zon van het recht (het recht dat wij van nature niet kunnen leven voor hem) en dat wij voor eeuwig omkomen als er nx gebeurt in ons leven.
Kinderen van God hebben soms last van de zon, en verlangen er dan naar om in de schaduw te zitten (zijn lijdenswerk).

En als je onder die appelboom (jezus) zit. Dat er dan vruchten boven je hangen waar je onbeperkt van mag eten. Als je dorst hebt helpt het en als je honger hebt helpt het. Want een appel is goed voor de dorst en voor de honger! Want wie honger of dorst heeft komt tot mij en ik zal u te eten of te drinken geven. En je zult dan ervaren dat zijn appels echt supper zijn!

Ik vondt het echt een supper preek!
1 ding vraag ik me nog af. Kan ik bij die appels komen van die appelboom? Ik proef wel eens van die appels. Maar ik weet niet of ik er zelf bij kan komen. Ik heb meer het gevoel dat ze van de boom afvallen en terecht komen in mijn handen.

(ik zal de dominee maar eens ff een mailtje sturen (als ie al zo ver is dat ie elktronische post kan ontvangen) :mrgreen: )
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 05 sep 2003 07:25

ik dacht het toch wel???

Was zeker een mooie preek.

joris

Berichtdoor joris » 07 sep 2003 12:10

we hadden soort kindertheatertje. Wat ik geleerd heb is: God houdt van je en je mag steeds weer opnieuw beginnen.

tuurlijk wist ik dat, maar ik had het net weer even nodig.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 07 sep 2003 12:45

Wij hadden vanmorgen een themadienst. Met medewerking van de CMA, Christian Motorcyclist Association. Dit i.v.m. de Harleydag die vandaag in Delfzijl wordt gehouden. Een aantal leden van deze groep gaat vanmiddag namelijk evangeliseren in het centrum. Ds. van Dolderen was vanmorgen onze predikant. Hij preekte ook in motorpak. Het was een erg aansprekende en open dienst. Je moet je namelijk vrij voelen. Vrij om naar de kerk te gaan. Om dat te zien als een dagje uit. Want eigenlijk zijn de mensen die niet naar de kerk gaan en dus naar de Harleydag gaan, als dagje uit, niet vrij. Zij verzetten zich tegen de kerk. Dus als christen moet je je vrijheid in de kerk vinden. Binnen de gemeente, maar je mag zijn wie je bent.

joris

Berichtdoor joris » 07 sep 2003 15:11

dat klinkt als manipulatie.

zo''n preek hadden wij vorig jaar ofzo over Opwekking, bij ons om de hoek immers.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 07 sep 2003 15:39

Manipulatie? Dat ontgaat me volledig. Ik vond het juist een mooie dienst. Gewoon duidelijkheid.

joris

Berichtdoor joris » 07 sep 2003 15:49

Je moet je namelijk vrij voelen. Vrij om naar de kerk te gaan. Om dat te zien als een dagje uit. Want eigenlijk zijn de mensen die niet naar de kerk gaan en dus naar de Harleydag gaan, als dagje uit, niet vrij. Zij verzetten zich tegen de kerk. Dus als christen moet je je vrijheid in de kerk vinden. Binnen de gemeente, maar je mag zijn wie je bent.
als dit is wat die man echt gezegd heeft, dan zegt hij dus dat als je je echt vrij voelt dat je dan in de kerk komt. MEt andere woorden: mensen die naar de harley dag gaan voel je je niet vrij. Hoezo verzetten mensen zich tegen de kerk? Je kan toch in God geloven en naar de harley dag gaan?

Terug naar “Archief”