Gian schreef:Zoek eerst eens op wat antisemitisch is.
Antisemitisme pleit voor het uitroeien van de Joden, zoals Hitler dan deed.
Luther zei dergelijke dingen vanuit heilige verontwaardiging, en haatte daarmee niet de Joden, maar hun leringen en leugens over de Chritus.
Owwww, dus de reden waarom Luther het zei maakt het minder erg? Zou het voor die joden van die tijd uitgemaakt hebben denk je?
Het uitroeien van Joden is slechts een extreem gevolg van verregaand antisemitisme, maar als ik mijn eigen citaatje zo lees was Luther daar maar een stapje van verwijderd. Antisemitisme is racisme tegen Joden, Jodenhaat. Ik kan best iemand haten zonder voor zijn uitroeiing te pleiten. Als ik pleit om alle Joden te deporteren naar Israel ben ik ook antisemitisch bezig.
Daarnaast vind ik het wat flauw om alleen maar dergelijke uitspraken uit te vergroten.
Luther was erg snel met zijn tong, maar is op meest van dergelijke uitspraken teruggekomen.
Zo heeft hij ook weleens beweerd dat de brief van Jakobus niet in de Bijbel thuishoorden.
Daarom gaf ik de bron ook, kunnen mensen de rest van het stuk lezen als ze willen. Het ging hier om het vermeende antisemitisme van Luther, dus quote ik alleen het relevante stuk van Wikipedia. Maar ik weet zelf ook wel dat Luther nog veel meer ellende heeft aangericht.