Luther een antisemiet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 feb 2006 09:22

Gian schreef:Luther was absoluut niet antisemitisch!!!!
Dat is een grove misvatting.

Luther heeft ze scherp veroordeelt vanwege de miskenning van Christus, maar heeft ze zeker niet als Jood veroordeelt!

Luther was gewoon een ontzettend naar mannetje, zeer zeker wel anti-semitisch, misogynistisch (vrouwenhater), seksueel ontzettend gefrustreerd, aggressief, en eigenlijk tegen alles en iedereen die zijn mening niet deelde.

Gian
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Gian » 04 feb 2006 11:19

MrSokkie schreef:

Luther heeft ze scherp veroordeelt vanwege de miskenning van Christus, maar heeft ze zeker niet als Jood veroordeelt!

Luther was gewoon een ontzettend naar mannetje, zeer zeker wel anti-semitisch, misogynistisch (vrouwenhater), seksueel ontzettend gefrustreerd, aggressief, en eigenlijk tegen alles en iedereen die zijn mening niet deelde.

:roll:

Wie was er gefrustreerd zei je?

Aad
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aad » 04 feb 2006 11:29

Gian schreef:
MrSokkie schreef:

:roll:

Wie was er gefrustreerd zei je?

Je kunt toch niet ontkennen dat iemand die de joden dood wilde hebben op z'n minst antisemitische trekjes heeft???

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 feb 2006 12:49

Gian schreef:Wie was er gefrustreerd zei je?

Luther. Zo moeilijk was die zinsconstructie toch niet?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 feb 2006 12:54

Luther en antisemitisme

Wanneer Luther uit de kerk wordt gezet is hij nog redelijk positief in zijn oordeel over de Joden. Hij vindt het niet vreemd dat de Joden zich nooit bekeerd hebben, omdat er naar zijn mening ook niks deugt aan de kerk. Vandaar ook dat hij er zelf is uitgestapt. Volgens Luther zouden de Joden zich bekeren als je ze zou uitleggen hoe het allemaal echt zit. In 1523 doet Luther nog een aanval op de Katholieke Kerk over hoe slecht zij de Joden behandeld zou hebben. In 1543 verschijnt het pamflet "Over de Joden en hun leugens" wat eigenlijk niks anders is dan één lange scheldpartij tegen de Joden. In dit pamflet staan 7 maatregelen die tegen de Joden genomen moeten worden: 1) Synagogen en Joodse scholen moeten in brand gestoken worden. 2) Huizen van Joden moeten afgebroken en verwoest worden. 3) Joodse gebedsboeken moeten afgenomen worden. 4) Rabbijnen en andere Joodse geletterden moet, op straffe van de dood, verboden worden ooit nog iemand het joodse geloof te leren. 5) Sieraden en geld van de Joden moet afgenomen worden. 6) Joden mogen zich niet meer op straat vertonen. 7) Joden moeten opgepakt worden en in werkkampen gestopt worden.

Dat Luther ineens zo'n afkeer heeft van Joden is vooral te verklaren omdat hij teleurgesteld is. Hij geloofde echt dat de Joden zich, nu hij het juiste geloof gevonden zou hebben, zich zouden bekeren. Het is echter niet zo dat alleen de Joden er van langs kregen van Luther. In dezelfde tijd verkondigde Luther ook dat de Wederdopers allemaal uitgemoord moesten worden en dat de tong van de Paus er uit getrokken moest worden en de paus daarna aan de galg moest bungelen.

Bron Wikipedia.nl

Luther was niet antisemitisch, zei je?

Gian
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Gian » 04 feb 2006 14:35

MrSokkie schreef:
Luther en antisemitisme

Wanneer Luther uit de kerk wordt gezet is hij nog redelijk positief in zijn oordeel over de Joden. Hij vindt het niet vreemd dat de Joden zich nooit bekeerd hebben, omdat er naar zijn mening ook niks deugt aan de kerk. Vandaar ook dat hij er zelf is uitgestapt. Volgens Luther zouden de Joden zich bekeren als je ze zou uitleggen hoe het allemaal echt zit. In 1523 doet Luther nog een aanval op de Katholieke Kerk over hoe slecht zij de Joden behandeld zou hebben. In 1543 verschijnt het pamflet "Over de Joden en hun leugens" wat eigenlijk niks anders is dan één lange scheldpartij tegen de Joden. In dit pamflet staan 7 maatregelen die tegen de Joden genomen moeten worden: 1) Synagogen en Joodse scholen moeten in brand gestoken worden. 2) Huizen van Joden moeten afgebroken en verwoest worden. 3) Joodse gebedsboeken moeten afgenomen worden. 4) Rabbijnen en andere Joodse geletterden moet, op straffe van de dood, verboden worden ooit nog iemand het joodse geloof te leren. 5) Sieraden en geld van de Joden moet afgenomen worden. 6) Joden mogen zich niet meer op straat vertonen. 7) Joden moeten opgepakt worden en in werkkampen gestopt worden.

Dat Luther ineens zo'n afkeer heeft van Joden is vooral te verklaren omdat hij teleurgesteld is. Hij geloofde echt dat de Joden zich, nu hij het juiste geloof gevonden zou hebben, zich zouden bekeren. Het is echter niet zo dat alleen de Joden er van langs kregen van Luther. In dezelfde tijd verkondigde Luther ook dat de Wederdopers allemaal uitgemoord moesten worden en dat de tong van de Paus er uit getrokken moest worden en de paus daarna aan de galg moest bungelen.

Bron Wikipedia.nl

Luther was niet antisemitisch, zei je?

Zoek eerst eens op wat antisemitisch is.
Antisemitisme pleit voor het uitroeien van de Joden, zoals Hitler dan deed.
Luther zei dergelijke dingen vanuit heilige verontwaardiging, en haatte daarmee niet de Joden, maar hun leringen en leugens over de Chritus.

Daarnaast vind ik het wat flauw om alleen maar dergelijke uitspraken uit te vergroten.
Luther was erg snel met zijn tong, maar is op meest van dergelijke uitspraken teruggekomen.
Zo heeft hij ook weleens beweerd dat de brief van Jakobus niet in de Bijbel thuishoorden.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 feb 2006 14:58

Gian schreef:Zoek eerst eens op wat antisemitisch is.
Luther zei dergelijke dingen vanuit heilige verontwaardiging, en haatte daarmee niet de Joden, maar hun leringen en leugens over de Chritus.

Owwww, dus de reden waarom Luther het zei maakt het minder erg? Zou het voor die joden van die tijd uitgemaakt hebben denk je?

Het uitroeien van Joden is slechts een extreem gevolg van verregaand antisemitisme, maar als ik mijn eigen citaatje zo lees was Luther daar maar een stapje van verwijderd. Antisemitisme is racisme tegen Joden, Jodenhaat. Ik kan best iemand haten zonder voor zijn uitroeiing te pleiten. Als ik pleit om alle Joden te deporteren naar Israel ben ik ook antisemitisch bezig.

Daarnaast vind ik het wat flauw om alleen maar dergelijke uitspraken uit te vergroten.
Luther was erg snel met zijn tong, maar is op meest van dergelijke uitspraken teruggekomen.
Zo heeft hij ook weleens beweerd dat de brief van Jakobus niet in de Bijbel thuishoorden.

Daarom gaf ik de bron ook, kunnen mensen de rest van het stuk lezen als ze willen. Het ging hier om het vermeende antisemitisme van Luther, dus quote ik alleen het relevante stuk van Wikipedia. Maar ik weet zelf ook wel dat Luther nog veel meer ellende heeft aangericht.

SuperLast
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor SuperLast » 04 feb 2006 15:59

Er staat dus in het stukje dat de haat ontstond omdat Luther teluergesteld was in de Joden omdat ze niet geloofden. Eigenlijk om hun ongeloof dus. Dit zeg ik niet om het goed te praten trouwens, maar daarmee is het geen antisemitisme want daarbij is er eigenlijk geen oorzaak maar is de reden: Omdat het Joden zijn..

Ps: ook Luther was een mens..

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 feb 2006 17:27

SuperLast
Er staat dus in het stukje dat de haat ontstond omdat Luther teluergesteld was in de Joden omdat ze niet geloofden. Eigenlijk om hun ongeloof dus. Dit zeg ik niet om het goed te praten trouwens, maar daarmee is het geen antisemitisme want daarbij is er eigenlijk geen oorzaak maar is de reden: Omdat het Joden zijn..

Dit is wel heel erg een verschil zoeken waar geen verschil bestaat. Als ik alle Joden dood/terug in hun eigen land wil hebben maakt het echt niks uit waarom ik dat wil. En zeker voor de Joden zelf zal het weinig uitmaken.

Er is vaak genoeg en in bijna alle europese landen geprobeerd Joden massaal (en onder dwang) te bekeren en, verassing, zelfs na hun bekeren werden Joden nog steeds gediscrimineerd en als 2erangs burgers behandeld.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 feb 2006 19:41

Gian schreef:

Antisemitisme is gewoon Jodenhaat.
Jaja heilige verontwaardiging.... er is niks heiligs aan zo over mensen te spreken. Ik lees nergens waar hij beargumenteerd waarom Jezus de Messias is, maar dat hij Joden vertrapt. En het is niet een klein kort verhaaltje wat ie geschreven heeft maar toch wel een lang Jodenhaterig verhaal.
Dat ie blind was voor het Joodse volk is wel duidelijk.

Och tuurlijk dan is het niet zo erg. :roll: Het lijkt me dat je dingen die je opschrijft nog bewuster je toe eigend dan wanneer je het alleen maar zegt.

SuperLast
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor SuperLast » 04 feb 2006 20:01

SuperLast

Dit is wel heel erg een verschil zoeken waar geen verschil bestaat. Als ik alle Joden dood/terug in hun eigen land wil hebben maakt het echt niks uit waarom ik dat wil. En zeker voor de Joden zelf zal het weinig uitmaken.

Er is vaak genoeg en in bijna alle europese landen geprobeerd Joden massaal (en onder dwang) te bekeren en, verassing, zelfs na hun bekeren werden Joden nog steeds gediscrimineerd en als 2erangs burgers behandeld.

Uiteindelijk maakt het voor de Joden nix uit nee. Maar je kunt dus wel even afvragen: Gaat het nu om Jodenhaat? Of gaat ten diepste om een haat tegen het ongeloof.. Een wezenlijk verschil lijkt me dan toch..

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 feb 2006 20:04

Het maakt toch niet uit of je discrimineert op basis van religie of ras?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 feb 2006 20:27

SuperLast schreef:Uiteindelijk maakt het voor de Joden nix uit nee. Maar je kunt dus wel even afvragen: Gaat het nu om Jodenhaat? Of gaat ten diepste om een haat tegen het ongeloof.. Een wezenlijk verschil lijkt me dan toch..

Het maakt een boeddhistische neger niks uit of je hem haat omdat hij neger is of Boeddhist.

Dat Christenen dit gedrag met de mantel der liefde proberen te bedekken door te zeggen: "Ja maar, hij deed het toch voor het geloof" of iets dergelijks verbaast me ten zeerste.

Gian
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Gian » 04 feb 2006 20:35

Aragorn schreef:Het maakt toch niet uit of je discrimineert op basis van religie of ras?

Best als het jouw niet uitmaakt.
Maar waag het dan ook niet jezelf nog christen te noemen.

Gian
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Gian » 04 feb 2006 20:40

Yael schreef:Gian schreef:

Antisemitisme is gewoon Jodenhaat.
Jaja heilige verontwaardiging.... er is niks heiligs aan zo over mensen te spreken. Ik lees nergens waar hij beargumenteerd waarom Jezus de Messias is, maar dat hij Joden vertrapt. En het is niet een klein kort verhaaltje wat ie geschreven heeft maar toch wel een lang Jodenhaterig verhaal.
Dat ie blind was voor het Joodse volk is wel duidelijk.

Och tuurlijk dan is het niet zo erg. :roll: Het lijkt me dat je dingen die je opschrijft nog bewuster je toe eigend dan wanneer je het alleen maar zegt.

Ok, noem het haat. Daar wil ik dan nog wel in mee gaan.
Nochtans geen antisemitisme zoals Iran en Hamas propageren.
Luther 'haatte' ze vanwege hun verwerpen van Christus, en dat is wat anders zoals Musharaf de joden haat.
Onderstaande tekst kwam in me op;

Ps 139:21 Zou ik niet haten, HEERE! die U haten? en verdriet hebben in degenen, die tegen U opstaan?

Het verwerpen van Christus was pure vijandschap. Pure haat vanuit het hoogmoedige farizeërhart.

P.S. Waarom werkt dat ouotte gedoe niet?

Terug naar “Archief”