Chronicles of Narnia

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 06 jan 2006 16:44

Ben ook net terug van de film. Het blijft natuurlijk een sprookjesverhaal, maar wel met dubbele bodems en doordenkers.
Bv de opmerking......."er zijn bomen die bij haar horen" ( de ijskoningin)
Zouden er planten zijn die bij het rijk van de duisternis horen?
Ik moest denken aan de dennenboom, de heilige boom van Baal- Berith.
Eigenlijk moet ik 'm nog een keer zien met pen en papier bij de hand......mmm misschien kan ik beter het boek lezen :) want de techniek laat het af en toe afweten. B.v. beelden op een achtergrond gemonteerd; meisjesharen die nauwelijks fladderen in volle vaart.
Verder wel mooi.
Maar ik ben niet veel gewend......die vreselijke reclames vooraf...die supersnelle beelden en herrie. Dan moet ik me beheersen om niet weg te lopen.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 26 jan 2006 09:43

Aad schreef:
Aragorn schreef:
Hoewel ik geen meisje ben, durfde ik ook zeker niet op m'n tiende alleen door een bos te lopen, en ging ik ook zeker niet midden in de nacht m'n bed uit om nog eens bij een trol met haar op z'n rug een bakje thee te gaan drinken.

Mwah, aan de andere kant is juist die naïviteit van jonge kinderen soms verbazingwekkend. Die gesprekken aanknopen met mensen en dieren waar volwassenen vaak liever een blokje om voor lopen.

Ik heb daar ook aan gedacht, maar volgens mij zijn ze op die leeftijd (10 jaar) die fase alweer te boven.....

Onbevangenheid heet dat volgens mij.
Ik vind dat Lucy jonger lijkt dan 10 jaar. En idd ... als kinderen 10 jaar zijn, zijn ze die onbevangenheid voor het grootste gedeelte kwijt.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 26 jan 2006 18:35

Ik vond de film eigenlijk ontzettend tegenvallen. Een enorme aanloop voor in principe 1 scene: De opgestelde legers en de charge die volgt...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 jan 2006 20:52

MrSokkie schreef:Ik vond de film eigenlijk ontzettend tegenvallen. Een enorme aanloop voor in principe 1 scene: De opgestelde legers en de charge die volgt...

Volgens mij heb je dan weinig van de film begrepen ;-) In het boek is de strijd nog veel sumierder beschreven... Wat dat betreft lijkt de film echt niet op LOTR.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 27 jan 2006 12:13

Ik vond de strijd sowieso 'mooier' weergegeven dan de gevechten in LotR, dit was minder overzichtelijk, veel chaotischer, minder koppen-hakkerig.

Maar ik vond de film alles meevallen. Alleen duurde het wel erg lang voordat er gezegd werd 'he is not a tame lion'. :D

En MrSokkie: Massa's verhalen hebben een enorme aanloop voordat de uiteindelijke ontknoping (hetzij een gevecht, hetzij iets anders) komt. Zo zitten verhalen nu eenmaal in elkaar....
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Pauline

Berichtdoor Pauline » 31 jan 2006 21:56

ik vond het echt een hele gave film
ik ga em kopen.
en ook de oude versie.
:)

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 01 feb 2006 10:28

van www.eh.nl :

`Lewis, Tolkien, Rowling'

Op 17 maart 2006 organiseert de EH het symposium `Lewis, Tolkien, Rowling'. Binnen christelijk Nederland is er veel belangstelling voor de werken van deze auteurs, waarin magie een prominente rol speelt. Er is echter veel discussie over mogelijke gevaren van de boeken en hun verfilming. Een symposium over magie en literatuur.

Met de boeken In de ban van de ring van J.R.R. Tolkien, De kronieken van Narnia van C.S. Lewis en de Harry Potter-reeks van J.K. Rowling hebben alledrie de schrijvers letterlijk geschiedenis geschreven. Mede dankzij de recente verfilmingen lijkt de aandacht alleen maar te zijn toegenomen. Harry Potter en de vuurbreker draait in de bioscoop, en In de ban van de ring brak nog maar enkele jaren geleden alle records. De verfilming van het eerste deel uit De kronieken van Narnia krijgt momenteel alle belangstelling.

Schadelijke of positieve uitwerking
In de drie genoemde werken van de auteurs zijn tovenaars en hekserij sterk aanwezig, maar alleen Lewis lijkt algemeen gewaardeerd en geaccepteerd te worden onder christenen. Maar is dat terecht? En hoe zit dat met In de ban van de ring? En met Harry Potter? Is er onderscheid en/of overeenkomsten tussen de boekenseries? En zo ja: welke?
Mag je magie als literair middel gebruiken en (hoe) moet je daar als christen over oordelen? Hebben ze een mogelijk schadelijke of juist een mogelijk positieve uitwerking op kinderen (en volwassenen)? Welke literatuurwetenschappelijke en theologische overwegingen spelen in de beoordeling van deze boeken een rol?

Discussie
Tijdens deze bijeenkomst zullen drs. Enny de Bruin (letterkundige en redacteur RD), drs. Pieter J. van Kampen (anglicist en theoloog) en mr. Henk P. Medema (uitgever en auteur) ieder vanuit hun eigen standpunt en expertise over genoemde vragen spreken. Daarna zal er kort onderling op elkaar worden gereageerd, om vervolgens voldoende ruimte te bieden aan het publiek om actief deel te nemen aan de discussie. Dagvoorzitter is prof. dr. Willem Ouweneel, docent aan de EH.

Symposium `Lewis, Tolkien, Rowling'
Tijd: 14.00 tot 17.30 uur
Toegang: €10,00 (oud EH-studenten €5,00)
Aanmelding is zeer gewenst i.v.m. organisatie
~~Soli Deo Gloria~~

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 01 feb 2006 10:57

Klinkt gaaf. Ik zal er eens over na denken, misschien ga ik er wel heen...
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Harriette
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harriette » 01 feb 2006 11:40

Hele goeie zaak zoo'n bijeenkomst!!
"Door Uw Wil te doen, leer ik om vrij te zijn"

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 feb 2006 11:44

De Bruin, Van Kampen en Medema? Dat komt wel goed ;-)

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 06 feb 2006 22:26

Klinkt idd heel supergaaf, maar ik denk dat ik het maar op het media-verslag houd... zal er vast wel komen :wink:
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 07 feb 2006 19:16

Snap eigenlijk niet dat er nou al 7 pages over deze film volgeschreven zijn hier..Ben naar de premiere geweest (in Antwerpen,ietsje eerder dan Nederland) en eh..vage film. Echt zo'n ' die kijk je maar 1 keer' film. Wat is de clou nou helemaal? Good vs. Evil, Good wins?..da's zowiezo een gegeven,en helemaal in Amerikaanse films. Behalve dat jongste meisje ook voor de rest slecht geacteerd, en zat me rot te ergeren aan dat Oxford engels van die 2 jongetjes. Nope..voor de gene die em nog wil zien ; doe maar niet.

Ps.: jaaah,ik ben weer es op refoweb..is ook al 4 maanden terug ofzo

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 feb 2006 23:43

Echt zo'n ' die kijk je maar 1 keer' film. Wat is de clou nou helemaal?

Als dat niet helder is lijkt me dat reden om de film nog eens te kijken. Dat is tenminste wat ik doe als ik een film niet (helemaal) snap. Na gemiddeld 21,3 keer kijken snap ik een film vaak wel en kan ik een beetje oordeel vellen...

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 08 feb 2006 20:53

ik vond de film wel leuk!
en ook zeker met dubbele bodems
(splijten van het altaar in 2en, leeuw die weer opstaat, sterven zonder schuld voor iemand die schuldig is enz.)
Time flies when you have none!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 08 feb 2006 21:17

Jammer dat nog niemand met Lifeletter aan is komen zetten. David Sorensen vond de film níet goed :P
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Terug naar “Archief”