Reacties op vragenrubriek

Op- en aanmerkingen over (onderdelen van) RefoWeb kun je hier plaatsen.

Moderators: henkie, Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal

Re: Reacties op vragenrubriek

Berichtdoor naamloos » 18 nov 2015 11:13

Chaya schreef:9e gebod:
Dat ik tegen niemand valse getuigenis geve , niemand zijnwoorden verdraaie , geen achterklapper of lasteraar zij , niemandlichtelijk en onverhoord oordele of helpe veroordelen ; maar allerlei liegenen bedriegen, als eigen werken des duivels , vermijde, tenzij dat ik denzwaren toorn Gods op mij laden wil ; insgelijks, dat ik in het gericht enalle andere handelingen de waarheid liefhebbe, oprechtelijk spreke en belijde ;ook mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere
Ik herinner me nog goed je reactie over David de Vos ...
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 18 nov 2015 11:17

naamloos schreef:Ik herinner me nog goed je reactie over David de Vos ...

Ik ook.
naamloos schreef:
Dan moet je maar nooit naar David de Vos gaan, je zou je groen en geel ergeren denk ik.
Maar het dubbel en dwars bewezen dat hij honderdduizenden mensen aanspreekt.
De Engelse en populaire woorden en voorbeelden werken mee, waardoor de inhoud van zijn woorden landt bij veel jeugd. Toppie!

Chaya antwoordde:
Ik ken geen David de Vos, en dat hij zoveel mensen aan zou spreken, zegt niets over de inhoud.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 18 nov 2015 14:43

Chaya schreef:Chaya antwoordde:
Ik ken geen David de Vos, en dat hij zoveel mensen aan zou spreken, zegt niets over de inhoud.
Chaya 'vergeet' wat, Dit was jouw volledige antwoord: Ik ken geen David de Vos, en dat hij zoveel mensen aan zou spreken, zegt niets over de inhoud.
In Amerika heb je ook van die megakerken.
Mensen worden bedrogen, hun zakken leeggeklopt, maar o o o, wat een aansprekende preachers.
Mijn jeugd gruwt ervan trouwens.
viewtopic.php?f=33&t=28551&hilit=david+de+vos&start=135
Onderstreping en vervetting van mij.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 18 nov 2015 15:16

Je blijft gewoon zoeken he. :?
Dat ging niet over David de Vos, ik ken die hele man niet, noch de inhoud van zijn gesprokene., dat zei ik toch?
Ik heb er zonet een regelafstand tussen gezet, zodat het nu goed staat. Het slaat niet op DdV!!!
Verder veronderstelde je zelf al:
Naamloos schreef:
Dan moet je maar nooit naar David de Vos gaan, je zou je groen en geel ergeren denk ik.

Aangezien er in dat topic ook een reactie van je werd verwijderd, stop ik nu deze discussie met jou.
Toedels naamloos
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 18 nov 2015 15:35

Chaya schreef:Je blijft gewoon zoeken he.
Dat ging niet over David de Vos, ik ken die hele man niet, noch de inhoud van zijn gesprokene., dat zei ik toch?
Ik heb er zonet een regelafstand tussen gezet, zodat het nu goed staat. Het slaat niet op DdV!!!
Verder veronderstelde je zelf al:
Naamloos schreef:

Aangezien er in dat topic ook een reactie van je werd verwijderd, stop ik nu deze discussie met jou.
Toedels naamloos
Ik zoek niet, maar je had de zaak nog nooit recht gezet dus dan blijft het gewoon bestaan snap je?
Nu je duidelijk gezegd heb dat het niet op David d. Vos slaat zul je mij daarover niet meer horen.
Beter om het woord 'ook' dan ook weg te halen, want hoewel je David niet kent impliceert dat woord een vooroordeel-aanname.
Overigens had ik het tegen Mona toen ik zei 'dan moet je maar nooit naar David de Vos gaan'.

Toedels terug beste Chaya!

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 20 nov 2015 15:07

Chaya schreef:Ik zie jou vrijwel nooit een inhoudelijke reactie geven, alleen schoppende en negatieve. (en dan vraag je je nog af waarom je reacties steeds verwijderd worden :roll: ) En nee hoor, je raakt mij niet persoonlijk, maar ik raad je aan eens je eigen schrijfsels aan een kritische blik te onderwerpen, alvorens je die plaatst, en kijkt of je mensen beschadigt hiermee.
9e gebod:
Dat ik tegen niemand valse getuigenis geve , niemand zijnwoorden verdraaie , geen achterklapper of lasteraar zij , niemandlichtelijk en onverhoord oordele of helpe veroordelen ; maar allerlei liegenen bedriegen, als eigen werken des duivels , vermijde, tenzij dat ik denzwaren toorn Gods op mij laden wil ; insgelijks, dat ik in het gericht enalle andere handelingen de waarheid liefhebbe, oprechtelijk spreke en belijde ;ook mijns naasten eer en goed gerucht naar mijn vermogen voorsta en bevordere

Ik ken heel veel GerGem predikanten, althans, de inhoud van hun prediking. Ik kom geregeld in deze kerken, beluister via internet en heb diverse (preken)boeken in de kast (ds. Neele, ds van Boven, ds. Venema, ds. Moerkerken) jij ook?

Ja wel, ik geef wel soms een inhoudelijke reactie. Ik heb alleen niets met reformatorische kerken. Waarom kan ik niet noemen, dan verwijderen ze weer mijn reactie.
Als ik je er mee gekwetst heb dan bied ik bij deze mijn excuses aan.

Ik heb een paar keer een dienst kunnen beluisteren van de GG. via internet, maar ik weet niet waarom maar de meeste preken zijn niet zomaar af te luisteren?
Weet jij hoe dat zit?

Waar ik bijvoorbeeld totaal niet tegen kan ik een vraag als deze.
Als ik zo'n vraag lees dat men hoort van de dominee dat God eerst naar je toe moet komen en wij niet uit onszelf God mogen/kunnen zoeken (??)
Of dat we maar moeten zien of we behouden zijn? Zeg eens eerlijk dat moet toch gewoon een dwaalleer zijn.

Ik heb een vraag in de vragenrubriek gesteld over de dominee die zei dat er geen visioenen meer gegeven worden door God, of zo iemand niet aangesproken moet worden op de dwaalleer die hij verkondigd.

Ben benieuwd of de desbetreffende dominee of iemand die hem kent daar iets over kan zeggen.
Ik vind dit niet kunnen namelijk.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 20 nov 2015 15:32

Anoniem_89 schreef:Ja wel, ik geef wel soms een inhoudelijke reactie.

Blijf dit dan doen en laat die andere achterwege.
Anoniem_89 schreef: Ik heb alleen niets met reformatorische kerken.

Dat kan, maar daarom hoef je die toch niet continue af te fikken?
Anoniem_89 schreef:Als ik je er mee gekwetst heb dan bied ik bij deze mijn excuses aan.

Dat is erg aardig van je, maar je hebt mij er niet gekwetst hoor. :D
Anoniem_89 schreef:Ik heb een paar keer een dienst kunnen beluisteren van de GG. via internet, maar ik weet niet waarom maar de meeste preken zijn niet zomaar af te luisteren?
Weet jij hoe dat zit?

Niet alle diensten zijn te beluisteren, dat klopt, maar tegenwoordig zijn veel GerGem kerken wel direct te beluisteren en anders via Prekenweb en dergelijke sites.
Ik denk dat je meer de andere bedoelt, nl. de GGiN en OGG.
Anoniem_89 schreef:Waar ik bijvoorbeeld totaal niet tegen kan ik een vraag als deze.
Als ik zo'n vraag lees dat men hoort van de dominee dat God eerst naar je toe moet komen en wij niet uit onszelf God mogen/kunnen zoeken (??)
Of dat we maar moeten zien of we behouden zijn? Zeg eens eerlijk dat moet toch gewoon een dwaalleer zijn.

Deze vraagsteller, en de vader hiervan, zit niet onder een dwaalleer, maar het gaat erom hoe luisteren wij week aan week?
Gaat het over onze hoofden heen?
Als we naar de kerk gaan dienen we te bidden of God opening van het Woord wil geven, dat doet de predikant toch ook? Als het goed is tenminste.

Voordat je een oordeel afgeeft op een heel kerkgenootschap - wat dus in feite niet mogelijk is - dien je je eerst te verdiepen in alle ins en outs. Blijf er anders af is mijn welgemeend advies.
Je schrijft hier nl. niet alleen voor jezelf, ik bedoel, het is ook maar jouw of mijn mening, maar er lezen mensen van buitenaf mee.
Dus als jij dan zo ongenuanceerd hakketakt, is dat niet bepaald goede reclame, snap je?

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 20 nov 2015 17:17

[quote="Chaya"]
Nee, dat bestrijd ik. Dit komt omdat deze ds en zijn echtgenote in een ver buitenland voor de zending werkzaam zijn.
ALLE predikanten die dit hebben gedaan, staan nadien heel anders op een Nederlandse kansel.
Ook de predikanten die in een vredig land overzee hebben gediend, veranderen.
Ze krijgen een ruimere blik en weten dat het niet alleen de Nederlandse manier van geloven en kerkgang is.
Dat wil niet zeggen dat hun inhoud verandert, maar ze brengen het anders, liefdevol, gunnend.
Dus dan is het onredelijk van je, op basis van een paar antwoorden te stellen dat dit de enige predikant zou zijn die weet hoe de boel in elkaar zit (al snap ik niet wat je hiermee bedoelt).
Hoeveel GerGem predikanten heb je daadwerkelijk beluisterd?[/quote]

1 van de enigen zei ik. Niet hetzelfde. Trouwens, maakt het uit hoeveel ik er beluisterd heb? Voor jou (en vele anderen) zal het toch nooit genoeg zijn. Maar ik heb eens nagekeken, en ik heb er zo´n twintigtal beluisterd. Soms maar 1 keer en sommige meerdere keren.

Overigens is van Dooijeweerd niet de enige die ik graag lees, ik lees/hoor ook graag Ds. Vergunst. Of ds. J. Roos (ggin). Wat makkelijker voor mij, want beiden spreken goed engels. En je kunt echt niet beweren dat die ´lichter´ of `minder gunnend´ preken!

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 20 nov 2015 17:23

irmo schreef:1 van de enigen zei ik. Niet hetzelfde. Trouwens, maakt het uit hoeveel ik er beluisterd heb? Voor jou (en vele anderen) zal het toch nooit genoeg zijn. Maar ik heb eens nagekeken, en ik heb er zo´n twintigtal beluisterd. Soms maar 1 keer en sommige meerdere keren.

Dat blijft dus heel weinig. En het maakt wel uit, want je kunt je oordeel moeilijk handhaven als je er maar 3 zou hebben beluisterd.
Niet zo onaardig irmo, dat het voor mij nooit genoeg zou zijn. Ik beluister ze toch ook niet allemaal?
Als je teller op 20 staat, dan vind ik dat heel wat, ben je bij mijn teller in de buurt. :wink:
irmo schreef: ik lees/hoor ook graag Ds. Vergunst. Of ds. J. Roos (ggin). Wat makkelijker voor mij, want beiden spreken goed engels. En je kunt echt niet beweren dat die ´lichter´ of `minder gunnend´ preken!

Nee zeker, je hebt er een goede kijk op.
Mag het luisteren je tot zegen zijn.

irmo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor irmo » 20 nov 2015 23:25

irmo schreef:1 van de enigen zei ik. Niet hetzelfde. Trouwens, maakt het uit hoeveel ik er beluisterd heb? Voor jou (en vele anderen) zal het toch nooit genoeg zijn. Maar ik heb eens nagekeken, en ik heb er zo´n twintigtal beluisterd. Soms maar 1 keer en sommige meerdere keren.

Chaya schreef:Dat blijft dus heel weinig. En het maakt wel uit, want je kunt je oordeel moeilijk handhaven als je er maar 3 zou hebben beluisterd.
Niet zo onaardig irmo, dat het voor mij nooit genoeg zou zijn. Ik beluister ze toch ook niet allemaal?
Als je teller op 20 staat, dan vind ik dat heel wat, ben je bij mijn teller in de buurt. :wink:

Van de (hoeveel zijn het er) 60? 70? er 20 beluisteren vind ik heel redelijk. EN ja, sommigen hebben het heel goed begrepen. Daar kan ik dan ook rustig 2 uur onder zitten, als je begrijpt wat ik bedoel :wink: Aan de andere kant, zijn er ook dominees die op de kansel staan alsof ze een lesje afdraaien. Ze doen het omdat het moet, maar de geest zit er niet in. En dan zit ik na 5 minuten al op mijn horloge te kijken of ik weg mag, saaaaaiiii! En helaas heb ik bij de meerderheid dat idee, het lijken een stel prutsers, voorzichtig gezegd.....

irmo schreef: ik lees/hoor ook graag Ds. Vergunst. Of ds. J. Roos (ggin). Wat makkelijker voor mij, want beiden spreken goed engels. En je kunt echt niet beweren dat die ´lichter´ of `minder gunnend´ preken!

Chaya schreef:Nee zeker, je hebt er een goede kijk op.
Mag het luisteren je tot zegen zijn.

Dank je.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 21 nov 2015 10:24

irmo schreef:Van de (hoeveel zijn het er) 60? 70? er 20 beluisteren vind ik heel redelijk. EN ja, sommigen hebben het heel goed begrepen. Daar kan ik dan ook rustig 2 uur onder zitten, als je begrijpt wat ik bedoel :wink: Aan de andere kant, zijn er ook dominees die op de kansel staan alsof ze een lesje afdraaien. Ze doen het omdat het moet, maar de geest zit er niet in. En dan zit ik na 5 minuten al op mijn horloge te kijken of ik weg mag, saaaaaiiii! En helaas heb ik bij de meerderheid dat idee, het lijken een stel prutsers, voorzichtig gezegd.....

Ik herken wel wat je zegt en dat is nou het missen van de bevinding irmo. En dan is het bijna jammer als het AMEN klinkt.
Als ik steeds een blaadje zie omslaan of ds gaat met zijn vinger steeds over de I pad, denk ik vaak: we hadden net zo goed een preek kunnen laten lezen door een ouderling, die doen het beter.
Ik heb wel wat luistertips voor je, ben jij van de kerkmuren? (ik hoop het niet)
Ik denk dat ik wel weet wat jou aanspreekt.

PREKENSERIE over het huwelijk
verschillende preken
verschillende diensten

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 22 nov 2015 22:44

Waar ik bijvoorbeeld totaal niet tegen kan ik een vraag als deze.
Of dat we maar moeten zien of we behouden zijn? Zeg eens eerlijk dat moet toch gewoon een dwaalleer zijn.[/quote]
Chaya schreef:Deze vraagsteller, en de vader hiervan, zit niet onder een dwaalleer, maar het gaat erom hoe luisteren wij week aan week?
Gaat het over onze hoofden heen?
Als we naar de kerk gaan dienen we te bidden of God opening van het Woord wil geven, dat doet de predikant toch ook? Als het goed is tenminste.

Voordat je een oordeel afgeeft op een heel kerkgenootschap - wat dus in feite niet mogelijk is - dien je je eerst te verdiepen in alle ins en outs. Blijf er anders af is mijn welgemeend advies.
Je schrijft hier nl. niet alleen voor jezelf, ik bedoel, het is ook maar jouw of mijn mening, maar er lezen mensen van buitenaf mee.
Dus als jij dan zo ongenuanceerd hakketakt, is dat niet bepaald goede reclame, snap je?

Oké niet per sé een dwaalleer dan, maar het is wel erg dat niemand in de loop der jaren weet of iemand wel of niet behouden is.
Als gemeente moet je toch zorg dragen voor elkaar? In sommige gemeentes kennen ze uitverkiezing. Dat zie ik wel als dwaling.
Wij hebben niet zo'n structuur als in de reformatorische kerken. Wij kennen ruimte voor een gebed waarin iedereen bij ons wat kan uitspreken.
Daarom bid de voorganger ook niet specifiek om opening van het Woord.
Natuurlijk is het niet overal hetzelfde, maar ik heb al het e.e.a. aan onderzoek gedaan.
Wat en hoe zal ik jou en de rest wel besparen.
Dat hakketakken is niet altijd fijn, maar soms is het ook wel goed om ergens duidelijk over te zijn.
Ik ken zelf iemand die vroeger naar de PKN ging, nu gaat hij soms met mij mee na een lange tijd weggeweest te zijn uit de kerk.
Aan hem merk ik nogal dat hij vast zit in een systeem waar alles op bepaalde manieren, op een bepaalde tijd moet gebeuren. Ik zie dat hij zo vast zit in een soort 'systeem van hoe het allemaal hoort te gaan'.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 23 nov 2015 14:06

Anoniem_89 schreef:Oké niet per sé een dwaalleer dan, maar het is wel erg dat niemand in de loop der jaren weet of iemand wel of niet behouden is.

Niemand vs iemand, ik ben het kwijt. :roll:
Anoniem_89 schreef:Als gemeente moet je toch zorg dragen voor elkaar? In sommige gemeentes kennen ze uitverkiezing. Dat zie ik wel als dwaling.

Als jij het ziet als een dwaling, ben jij de dwalende dus.
Anoniem_89 schreef:Daarom bid de voorganger ook niet specifiek om opening van het Woord.

O, hij verwacht het van eigen kennis en inzicht?
Anoniem_89 schreef:k ken zelf iemand die vroeger naar de PKN ging, nu gaat hij soms met mij mee na een lange tijd weggeweest te zijn uit de kerk.
Aan hem merk ik nogal dat hij vast zit in een systeem waar alles op bepaalde manieren, op een bepaalde tijd moet gebeuren. Ik zie dat hij zo vast zit in een soort 'systeem van hoe het allemaal hoort te gaan'.

Ik heb dat nou nog nooit gehoord in de PKN.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 23 nov 2015 19:00

Anoniem_89 schreef:Ik ken zelf iemand die vroeger naar de PKN ging, nu gaat hij soms met mij mee na een lange tijd weggeweest te zijn uit de kerk.

Sterk verhaal, als er iets niet bestaat dan is het wel een doorsnee PKN kerk en een doorsnee PKN'er.
Het is een bonte verzameling van uiterst conservatief tot ultra modern.

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 23 nov 2015 19:36

Waarom zou dat niet kunnen? Als je (vrijwel) nooit in een andere gemeente komt en vervangende dominees zijn van het zelfde slag, kan ik me dat best voorstellen.

Terug naar “RefoWeb”