StillAwake schreef:Misschien is vaccinatieplicht nog niet zo'n slecht idee...
gravo schreef:De spijker op z'n kop! Ik denk dat onder speciale omstandigheden een vaccinatieplicht onvermijdelijk is. Als mensen dan nog weigeren, moeten de sancties niet zozeer boetes zijn, maar een beperkte toegang tot de zorg in het geval men ziek wordt door corona.
Naast dat jullie wel heel gemakkelijk de grondwet aan de kant schuiven (artikel 11), is er nog het volgende:
De reden waarom ik me niet laat vaccineren is tweeledig:
1. ik heb al corona gehad en heb hoogstwaarschijnlijk voldoende bescherming. Daarnaast biedt een vaccin me hooguit een paar maanden extra bescherming en zou dat betekenen dat ik de rest van mijn leven elk half jaar een boostershot moet nemen.
2. sommige vaccins geven een kleine, maar niet te verwaarlozen kans op trombose. Laat ik nu net deel uitmaken van een familie waarin dat een enorm issue is. Ik heb veel familieleden die daar klachten mee hadden en hebben: longembolie, herseninfarct, trombosebeen. Ik kan de familieleden niet meer tellen bij wie dat een issue is (ja, ik heb een grote familie). Onlangs kreeg een gevaccineerde oom van me een herseninfarct. Daar komt nog eens bij dat van de meeste vaccins de lange termijngevolgen nog niet bekend zijn en het effect op hart- en vaatziekten is nog (deels) niet bekend. De keuze voor mij is dus: wil ik een vergroot risico lopen om een beroerte o.i.d. te krijgen door een vaccin, of wil ik de kans lopen om nog een keertje corona te krijgen? Die keus is voor mij extreem simpel: ik doe het wel zonder vaccin. Want corona overleef ik wel, een beroerte of iets dergelijks is een heel stuk problematischer. Als ik een papiertje moet tekenen waarbij ik afzie van coronazorg als ik niet gevaccineerd ben: stuur maar op, dan teken ik dat wel.
Dus: als er een vaccinatieplicht komt, zal ik me daar nog steeds niet aan conformeren, tenzij er een vaccin wordt goedgekeurd dat niet de bovengenoemde bijwerkingen kan hebben.
Zo heeft iedereen die zich (nog) niet laat vaccineren zijn of haar eigen redenen (lees bijvoorbeeld
dit artikel over mensen die dat besluit nemen) en dat zijn meestal niet "aso's die zich niet willen laten prikken", zoals er onlangs in de Telegraaf stond.
Ik vind daarom de polariserende en dwangmatige toon die er momenteel in de media en de samenleving rondwaart diep beschamend. Dat geldt trouwens voor beide kampen. Het echte probleem is daarbij niet dat mensen zich niet willen vaccineren. Dat is nl. hun keuze die bij een vrij land hoort. Dat kun je een domme keuze vinden, maar het is hun recht om domme keuzes te maken. Hebben domme keuzes consequenties? Ja, soms wel. Dat is het geval als deze mensen ernstig ziek worden. Dat is de consequentie waar zij de verantwoording voor dienen te dragen.
Maar deze mensen zijn er dan weer niet verantwoordelijk voor dat de IC's overvol zijn (zelfs als ze er zelf op liggen), zoals er vaak beweerd wordt. Dat is een taak van de overheid (nl. artikel 22 van de grondwet: "De overheid treft maatregelen ter bevordering van de volksgezondheid."): die moet ervoor zorgen dat er voldoende zorgcapaciteit is. Dat de overheid daarin gefaald heeft en de schuld eenzijdig bij ongevaccineerden neerlegt, is een schaamteloos staaltje van het eigen straatje schoonvegen. Want in andere landen gaan de besmettingen net zo hard omhoog en is er wel voldoende capaciteit in de ziekenhuizen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)