Moderators: Memmem, Moderafo's
Marnix schreef:Burgemeester Staphorst wil niet oproepen tot vaccineren
Het aantal positieve coronatests loopt sinds begin deze maand hard op in de gemeente Staphorst. Bij het RIVM werden tot 10.00 uur vanochtend 43 nieuwe positieve tests gemeld. Eind september was het aantal positieve coronatests per dag in de gemeente nog slechts een handjevol.
Burgemeester Jan ten Kate van Staphorst maakt zich zorgen over zieke inwoners en roept de bevolking op samen de besmettingen terug te dringen. Zo zouden Staphorsters anderhalve meter afstand moeten houden en zich moeten laten testen. Toch wil de burgemeester inwoners niet oproepen om zich te laten vaccineren, zegt hij tegen RTV Oost.
"Ik ben niet van pertinente dingen, niet van de uitersten. Ik denk dat we elkaar vinden in het midden - zeker in Staphorst. Natuurlijk is het zo dat vaccineren enorm helpt om deze pandemie de kop in te drukken. Maar er zijn mensen die daar niet voor kiezen en daar heb ik respect voor. Ik hoop dat mensen elke dag goed hun eigen afweging maken", aldus Ten Kate.
Vaccinatie is niet verplicht. Niet vaccineren heeft wel gevolgen voor het virus. Gevolg: de burgermeerster roept de mensen op zich te testen en weer afstand te gaan houden. Niet om die mensen te dwingen om zich te laten vaccineren of om hun leven zuur te maken maar simpelweg omdat het virus door de lage vaccinatiegraad te makkelijk om zich heen kan grijpen. Het maakt duidelijk dat, ondanks dat men dat niet zou willen, de keuzes die je hierin maakt wel gevolgen heeft voor wat het virus doet. Veel mensen hebben het over vrije keuze wat je met je lichaam doet maar bedoelen dan dat hun keuze geen gevolgen mag hebben of geen andere gevolgen dan wanneer een andere keuze wordt gemaakt. Maar de praktijk van het virus is dat dat wel gebeurt.
lammetje schreef:Vaccineren is volgens mij ook wel mosterd na de maaltijd in Staphorst volgens mij is zo ongeveer iedereen wel besmet of besmet geweest. Als je nu je vaccin haalt werkt dat pas over ongeveer 1 a 2 weken. Je reactie erop is vaak iets minder weerstand want je lichaam gaat hard aan het werk. Volgens mij moet je dat nu juist even niet willen. En als je tot nu toe nog geen vaccin heb gehaald dan heeft dat toch een reden, is dit dan opeens veranderd? Je zou de twijfelaars over de streep kunnen trekken, maar meer ook niet denk ik...
lammetje schreef:Vaccineren is volgens mij ook wel mosterd na de maaltijd in Staphorst volgens mij is zo ongeveer iedereen wel besmet of besmet geweest. Als je nu je vaccin haalt werkt dat pas over ongeveer 1 a 2 weken. Je reactie erop is vaak iets minder weerstand want je lichaam gaat hard aan het werk. Volgens mij moet je dat nu juist even niet willen. En als je tot nu toe nog geen vaccin heb gehaald dan heeft dat toch een reden, is dit dan opeens veranderd? Je zou de twijfelaars over de streep kunnen trekken, maar meer ook niet denk ik...
lammetje schreef:Staphorst is geen urk geen idee hoor ik ken Staphorst verder niet. Maar inderdaad, je keus heeft gevolgen.
Ik las gister een aantal reacties op nieuwsberichten. Als je geen vaccin wil dan 5000 euro eigen risico bij ic opname. Schreef iemand anders, als je wel een vaccin wil dan 5000 euro bij opname ivm trombose /myocarditis. Tja, hoe krijg je de wereld verdeeld hé. Echt zo zwart wit kun je het niet stellen. Het maakt me wel bezorgd, laten we geen 2 kampen maken maar samen werken en elkaar verdragen ook al ben je het er niet mee eens.
StillAwake schreef:Dat is inderdaad geen juiste weg om te gaan.
Toch vind ik het wel verdedigbaar als een ongevaccineerde in het geval van een ziekehuisopname niet automatisch voorang heeft boven iemand die andere zorg nodig heeft.
Het is toch slecht uit te leggen dat er mensen niet behandeld kunnen worden aan bepaalde aandoeningen, terwijl iemand die willens en wetens een risico op Covid19 genomen heeft ineens met voorang behandeld wordt.
lammetje schreef:Eens. Maar dan moet dat ook met roken, ongezonde levensstijl, roekeloos rijgedrag met ongeval als gevolg (bestuurder dan...)
hans0166 schreef:Je zou zo ondertussen enigzins kunnen weten dat roken en een ongezonde levensstijl verslavingen zijn, door onder andere milieu waar iemand opgroeit, opleiding, werk en nog veel meer "omstandigheden"oorzaken.
Daar kun je niet zomaar het weigeren van een heel simpele vaccinatie tegenover zetten... dwarsigheid is geen verslaving.
Bij vele ongelukken zijn jongeren betrokken, en ook daarvan is bekend dat die soms te weinig inzicht hebben in consequenties van keuzes. Niet om goed te praten, maar allemaal wel van een heel andere orde.
lammetje schreef:hysterisch-smile
Je hebt altijd een keus. Een verslaving begint niet zomaar uit zichzelf
lammetje schreef:hysterisch-smile
Je hebt altijd een keus.
Terug naar “Psychologie & Gezondheid”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten