Sars, Mers, Corona...

Moderators: Memmem, Moderafo's

StillAwake
Generaal
Generaal

Re: Sars, Mers, Corona...

Berichtdoor StillAwake » 06 jul 2021 08:15

-
Laatst gewijzigd door StillAwake op 12 dec 2024 14:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 06 jul 2021 08:30

StillAwake schreef:Ze vindt het nog steeds lastig dat ik van veel zaken die in de refowereld common practice zijn niet snap waarom (en vindt het nog het lastigst dat ze dan zelf ook moet gaan nadenken waarom).

Ik ben ook getrouwd met een heiden. :wink:
Dat heeft voordelen, omdat je dan met een andere blik naar het refowereldje gaat kijken.
Maar het heeft ook nadelen en die zie ik bij jou ook.
Je hebt een achterstand van zoveel jaren en die haal je nooit meer in.
Ik beweeg me heel makkelijk in de meest behoudende kringen, ik weet wat ik moet doen en niet moet doen.
Mijn man moet daar altijd over nadenken, het aan mij vragen, begrijpt nog steeds bepaalde dingen niet.

Het grappige is dat hij soms voor de voorganger werd aangezien, als we naar een begrafenis of ander soort gelegenheid gingen.
In een donker kostuum heeft hij kennelijk de uitstraling van een dominee. :D
StillAwake schreef:Het is gebaseerd op een stukje gevoel, op een stukje groepsdruk, maar het "waarom" achter dat gevoel, en achter die groepsdruk krijg je nooit boven water.

Geen stukje, dat kan niet.
Je krijgt een stukje taart, er wordt een klein stukje van je haar geknipt, maar een stukje gevoel? Dat kan niet.
Er is groepsdruk of het is er niet. Er is gevoel, of het is er niet. :D
Maar goed, het woord "stukje" is nu ook al de kerk in gedrongen.

Die groepsdruk was er zeker, maar is zoveel minder geworden. Alleen nog in bepaalde families.
Broers en zussen verborgen voor elkaar dat ze een tv hadden, en al dat soort dingen.
Maar ik zie dat echt niet meer.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jul 2021 08:34

lammetje schreef:Ik heb dat ook hoor, hier op school wil meer dan 50% voorlopig geen vaccinatie. En dat zijn geen refo's :wink: en je hebt collega's die de eerste ronde al meteen klaar stonden, maar totaal plaatje van alles bij elkaar denk ik dat daar ook minder dan 87% van is gevaccineerd. Maar goed, waarschijnlijk wordt dat door de ouderen en de hele jonge generatie die juist weer willen uitgaan weer in balans gebracht.
Ik ken voornamelijk mensen van in de 30, 40 en 50 die niet gaan. En bij ons in de kerk ook ouderen, maar dat is echt puur geloofsovertuiging.

Ja ik geloof wel dat waar jij woont het percentage hoger ligt. Als ik om me heen kijk kom ik wel aan de 87% die gevaccineerd is of dat wil. Maar goed het gaat om bereidheid, dat is wat anders dan dat ook daadwerkelijk zijn. Nog een paar maanden wachten en dan kunnen we zien hoeveel mensen er daadwerkelijk gevaccineerd zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 06 jul 2021 09:22

StillAwake schreef:Grappig.
Maar dat moet voor jou af en toe wel lastig zijn.
Althans, mijn vrouw vindt het niet altijd even fijn dat ik me al snel opgesloten voel, ze volgt nog steeds de vliegtuigen waar ik in zit, en stuurt een appje als ik geland ben.
Ze vindt het nog steeds lastig dat ik van veel zaken die in de refowereld common practice zijn niet snap waarom (en vindt het nog het lastigst dat ze dan zelf ook moet gaan nadenken waarom).
Of je dat op een openbare school leert: geen idee.
Ik heb wel als klein kind altijd al het naadje van de kous willen weten. DAls kind vroeg ik altijd "waarom", en dat is nooit meer over gegaan.
Vervelend is dan wel dat "waarom" heel vaak ook echt geen ander antwoord heeft dan "daarom".
En dat zie ik hier bij de niet-vaccinerenden ook.
Het is gebaseerd op een stukje gevoel, op een stukje groepsdruk, maar het "waarom" achter dat gevoel, en achter die groepsdruk krijg je nooit boven water.
Ik weet niet of dat een gevolg is van een openbare school (ik vermoed van niet, omdat er ook vanuit christelijke scholen en reformatorische scholen jongeren in de academische hoek terecht komen), maar het stellen van vragen ligt in de refo-hoek wel wat moeilijker.

Mijn man heeft van zijn 21e-28e over de aarde gezworven en is sindsdien in Nederland. ik merk wel dat hij altijd in zijn werk ook een stuk spanning blijft zoeken. De rest van wat jij aangeeft over jouw vrouw herken ik wel. Ook ik word gedwongen om over dingen na te denken waar ik soms geen zin in heb en het gewoon als 'normaal' beschouw. Een voorbeeld hiervan is dat mijn man op zondag graag gaat hardlopen. Ik zou dat nooit en te nimmer doen. Ik fiets wel eens mee. Hij snapt niet dat ik wel mee fiets, maar nooit mee zal hardlopen. En eerlijk gezegd kan ik het zelf ook niet onderbouwen :lol:

pindas83
Majoor
Majoor

Berichtdoor pindas83 » 06 jul 2021 12:45

ajl schreef:Jouw leven en het leven van mijn man hebben erg veel paralellen. Beiden van huis uit onkerkelijk, 5 jaar vertrekken naar het buitenland zonder medeweten van ouders, veel gereisd, dezelfde visie op koningshuis en kerk etc. etc. Gewoon bizar. Krijg je daar les in op een openbare school :mrgreen:

Jullie weten zeker dat jullie niet stiekem gewoon getrouwd zijn? :D

Haaibaai
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Haaibaai » 06 jul 2021 13:43

[quoteMaar goed, het woord "stukje" is nu ook al de kerk in gedrongen.

Die groepsdruk was er zeker, maar is zoveel minder geworden. Alleen nog in bepaalde families.
Broers en zussen verborgen voor elkaar dat ze een tv hadden, en al dat soort dingen.
Maar ik zie dat echt niet meer.][/quote]

Men gaat gewoon met de tijd mee weliswaar wat vertraagd maar toch ze groeien langzaam naar vrijzinnigheid.
Maar goed het onderwerp was S.M.C :P
HET GOEDE HET WARE HET SCHONE.

ajl
Generaal
Generaal

Berichtdoor ajl » 06 jul 2021 14:00

pindas83 schreef:Jullie weten zeker dat jullie niet stiekem gewoon getrouwd zijn? :D

Heel zeker. Mijn man is geen scheepsbouwkundige en zat niet in Murmansk maar 5 jaar in Marseille, Frans Guyana en Sarajevo. Daarna zat hij een aantal jaren in Irak, Jordanië en Istanbul.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 06 jul 2021 14:34

ajl schreef:Jij woont regio Alblasserwaard of niet?

Ik ken juist niemand, op wappievrienden van mijn ouders na, die zich niet laten vaccineren. Zelfs op school van mijn oudste is een grote groep tieners die het wel laat doen. Ik wacht iig nog even af voor zijn vaccinatie. Op mijn werk laat iedereen zich vaccineren.

Nee we zijn alweer een paar jaar geleden verhuisd. Heb er nog wel kennissen en paar vriendinnen wonen, maar vanwege de afstand is dat meer digitaal contact geworden... Met de lockdown erbij veel verwaterd, ben er laatst wel weer een keer geweest. Maar teveel gespreksstof om het te hebben over vaccineren (als je iemand even tegen komt in het winkelcentrum is het niet je eerste vraag hè :wink:) en van mijn vrienden groepje daar is er 1 die er serieus over dacht om hem wel te halen, de anderen wachten tot het winterseizoen. Kijken hoe het dan gaat. Vandaar mijn vraag: iedereen die dus niet wil of nog niet wil vaccineren en nu toch thuis zit vanwege besmetting, herzien zij hun keuze nu? Want de meeste mensen die ik spreek en niet willen zeggen voorlopig niet. Ik zelf ook, maar voorlopig is best een breed begrip hè...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jul 2021 15:17

lammetje schreef:Nee we zijn alweer een paar jaar geleden verhuisd. Heb er nog wel kennissen en paar vriendinnen wonen, maar vanwege de afstand is dat meer digitaal contact geworden... Met de lockdown erbij veel verwaterd, ben er laatst wel weer een keer geweest. Maar teveel gespreksstof om het te hebben over vaccineren (als je iemand even tegen komt in het winkelcentrum is het niet je eerste vraag hè :wink:) en van mijn vrienden groepje daar is er 1 die er serieus over dacht om hem wel te halen, de anderen wachten tot het winterseizoen. Kijken hoe het dan gaat. Vandaar mijn vraag: iedereen die dus niet wil of nog niet wil vaccineren en nu toch thuis zit vanwege besmetting, herzien zij hun keuze nu? Want de meeste mensen die ik spreek en niet willen zeggen voorlopig niet. Ik zelf ook, maar voorlopig is best een breed begrip hè...

Ik weet het niet. Als je het gehad hebt kan dat ook juist de noodzaak van het vaccineren wegnemen want je hebt het gehad en dus heb je antistoffen. Je moet er als je het niet hebt gehad op voorhand over nadenken dat de kans aanwezig is dat een gevolg van het niet vaccineren kan zijn dat je het alsnog krijgt (en dus ook door kan geven). Als je na je besmetting je keuze herziet is het wel een beetje "als het kalf verdronken is dempt men de put". De brandverzekering toch maar afsluiten omdat je huis net is afgebrand (en de kans dat het daarna nog een keer gebeurt is niet zo groot) :-) Ik snap het "even wachten tot de winter" dan ook niet zo goed. Op wat? Of er mensen opeens allerlei bijverschijnselen krijgen? Ze zijn al bijna een jaar aan het vaccineren (eerst in testfase) dus over 6 maanden is er echt niet iets veranderd hoor.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 06 jul 2021 15:55

Marnix schreef: Ze zijn al bijna een jaar aan het vaccineren (eerst in testfase) dus over 6 maanden is er echt niet iets veranderd hoor.

Eerste vaccins werden in de testfase gezet in maart 2020, dus ruim een jaar geleden, 15 maanden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Dorpeling
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Dorpeling » 06 jul 2021 17:40

Marnix schreef:Nergens voor. Desondanks is het alsnog verstandig om te vaccineren :-)

Daarover verschillen we dan van mening.
StillAwake schreef:Je hoeft nergens bang voor te zijn, maar hebt niet voor niets een eigen verantwoordelijkheid gekregen.

Inderdaad. Allereerst voor mijn eigen lichaam, en daarnaast dat van mijn minderjarige kinderen.

Hugo geeft toe: direct vaccinatiebewijs was lokkertje om jongeren over te halen tot massale vaccinatie. En hij wordt op zijn wenken bediend. Wel jammer dat het gefaald heeft. Dat krijg je dus als er niet zelf meer nagedacht wordt.
https://nos.nl/artikel/2388170-alsnog-w ... na-toegang
Zie het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt! Joh. 1:29

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jul 2021 19:30

Dorpeling schreef:Daarover verschillen we dan van mening.

Inderdaad. Allereerst voor mijn eigen lichaam, en daarnaast dat van mijn minderjarige kinderen.

Hugo geeft toe: direct vaccinatiebewijs was lokkertje om jongeren over te halen tot massale vaccinatie. En hij wordt op zijn wenken bediend. Wel jammer dat het gefaald heeft. Dat krijg je dus als er niet zelf meer nagedacht wordt.
https://nos.nl/artikel/2388170-alsnog-w ... na-toegang

Tja het is daarnaast ook voortschrijdend inzicht omdat er in het uitgaansleven veel besmettingen zijn.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 07 jul 2021 10:38

Marnix schreef:Ik weet het niet. Als je het gehad hebt kan dat ook juist de noodzaak van het vaccineren wegnemen want je hebt het gehad en dus heb je antistoffen.

En dat is dus niet waar. Niet iedereen maakt na het doormaken antistoffen aan.
Omgekeerd kan ook. Dat iemand wel antistoffen heeft, maar geen covid heeft doorgemaakt.
Er is een groep mensen die niet bevattelijk is voor het virus. Dat is getest door artsen.
Daarom is het zo ingewikkeld.
Je ziet nu in de winkels(centra) dat de ouderen geen mondkapje meer dragen, en meer jongere - 30+ en 40+ juist wel.
Het vaccin werd voorgehouden als het lichtje aan het einde van de tunnel.
Maar vaak is het zo op een voor jou onbekende route, dat je aan het einde van die tunnel op een slingerende bergweg terecht komt.
Dus al met al, je bent nog lang niet op de bestemming.
Het merendeel van de mensen schijnt niet goed te luisteren.
Ze horen: 2 x vaccineren, vrijheid, festivals en terrasjes.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 07 jul 2021 13:05

Chaya schreef:En dat is dus niet waar. Niet iedereen maakt na het doormaken antistoffen aan.
Omgekeerd kan ook. Dat iemand wel antistoffen heeft, maar geen covid heeft doorgemaakt.
Er is een groep mensen die niet bevattelijk is voor het virus. Dat is getest door artsen.
Daarom is het zo ingewikkeld.
Je ziet nu in de winkels(centra) dat de ouderen geen mondkapje meer dragen, en meer jongere - 30+ en 40+ juist wel.
Het vaccin werd voorgehouden als het lichtje aan het einde van de tunnel.
Maar vaak is het zo op een voor jou onbekende route, dat je aan het einde van die tunnel op een slingerende bergweg terecht komt.
Dus al met al, je bent nog lang niet op de bestemming.
Het merendeel van de mensen schijnt niet goed te luisteren.
Ze horen: 2 x vaccineren, vrijheid, festivals en terrasjes.

Klopt maar verreweg de meesten hebben wel antistoffen, zo vaak dat je na een besmetting maar 1 prik hoeft te halen. Dus het is niet onlogisch om er vanuit te gaan dat je na een besmetting inderdaad antistoffen hebt. En nee, als je een prik hebt gehad kan je niet alles loslaten en direct helemaal terug naar vroeger. Dan moeten eerst voldoende mensen geprikt zijn, het virus wat "uitdoven" en hopen dat nieuwe varianten niet teveel roet in het eten gooien (waar men altijd wel duidelijk over is geweest ook)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 jul 2021 14:05

Chaya schreef:En dat is dus niet waar. Niet iedereen maakt na het doormaken antistoffen aan.

Heb je daar ook bronnen voor? Dit strookt namelijk niet met hoe ik begrijp dat het afweersysteem werkt, maar ik sta ervoor open dat mijn begrip hier niet volledig is. Ik vraag me alleen wel af hoe je antistoffen kunt hebben tegen een virus dat tot 2 jaar geleden nog niet bestond; of hoe je lichaam na besmetting afkomt van dat virus als je geen antistoffen hebt. Daar ben ik dus oprecht heel erg benieuwd naar.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Terug naar “Psychologie & Gezondheid”