Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Zo lees ik in een oud vergeeld boekje wat hier bij geval op tafel ligt.De twaalfde en dertiende eeuw, de tijd dat ons verhaal begint, zagen een wereld die niet ver verwijderd was van terugkeer naar het heidendom.
De kerk faalde als behoedster van de waarheid, maar het geschreven Woord van de goddelijke openbaring was onaangetast gebleven.
Toen in het midden van de vijftiende eeuw de uitvinding van de boekdrukkunst de verbreiding van de Schrift in grote mate mogelijk maakte, bleek dat de machthebbers meedogenloze vijanden van de verbreiding ervan waren.
Wat was de oorzaak daarvan? De middeleeuwse kerk had haar eigen gezag in de plaats gesteld van het gezag van de Schrift.
ben db bd schreef:Waar moeten we aan denken als prof. Henk v.d. Belt voorstelt om het 'sola scriptura' uit onze belijdenis te verwijderen? ('er is zoveel meer')
korte vraag - kort antwoord - "gezond verstand".
ben db bd schreef:vind u ook "gezond verstand" van een hoger gezag als Gods heilig onversneden Woord?
(dat naar zeggen van Luther 'eeuwig stand houdt' en 'geen duimbreed zal wijken')
Tja, jij giet de traditie dan weer in het beton. God is gelukkig nooit opgehouden om tot ons te spreken, ook nu. Hij verandert namelijk nooit.rotterdam schreef:Sola scriptura is een begrip, een dogma, niets meer en niets minder.
Door vast te houden aan dit begrip wordt de Bijbel (inderdaad Gods heilig Woord) in beton gegoten. Er wordt beeld van gemaakt en zoals ik u niet hoef te vertellen : "gij zult geen...................".
Het begrip sola scriptura is in de Bijbel niet terug te vinden en is dus een cirkelberedenering.
Het tegenovergestelde is wel terug te vinden, in 2 Tes. 2 vers 15 schrijft Paulus "Zo dan, broeders, staat vast en houdt de inzettingen, die u geleerd zijn, hetzij door ons woord, hetzij door onzen zendbrief".
Toen onze vaderen de Canon vaststelden kon dat niet anders dan een beroep te doen op de traditie.
En wat heeft het ons gebracht beste vriend ? Duizenden verschillende protestante kerken die elkaar, te vuur en te zwaard, bestrijden.
Geen duimbreed willen ze wijken, allen interpreteren er lustig op los. Wellicht een beetje "platte vraag" maar wat baat u dan uw sola scriptura ?
Het resultaat staat haaks op de Schrift, verdeeldheid is een groot kwaad.
Voor ons als protestanten van de eenentwintigste eeuw betekent dit dat, juist wanneer de Schrift ons lief is en wij haar tot haar recht willen laten komen, we haar dienen te lezen, te interpreteren en toe te passen vanuit en in dialoog met de gemeenschap waarin het apostolisch geloof is bewaard, hetgeen overal, altijd en door allen geloofd is.
naamloos schreef:Tja, jij giet de traditie dan weer in het beton. God is gelukkig nooit opgehouden om tot ons te spreken, ook nu. Hij verandert namelijk nooit.
Grappig is trouwens wel dat de hoog-geroemde traditie wél geloofde in Jezus' komend koninkrijk hier op aarde.
Dus wat baat de traditie? De aanhangers ervan interpreteren er ook lustig op los, zo zijn ze ook gewoon een deel van de verdeeldheid.
Of je nu sola scriptura of sola traditie bent (of wat dan ook), naar mijn mening gaat het nooit tégen de bijbel in.
De apostelen en de vroege kerk leerden Jezus' komend koninkrijk hier op aarde. (waar een deel van dit topic over gaat) Toch ging de kerk dat na Augustinus anders interpreteren, en daarom zeg ik: Dus wat baat de traditie? De aanhangers ervan interpreteren er ook lustig op los.rotterdam schreef:De term "traditie"refereert niet aan legenden of mythologische verslagen, het omvat ook geen tijdelijke gewoonten die mogelijk veranderen.
De apostolische traditie bestaat uit de leer die de apostelen mondeling doorgegeven hebben door hun prediking. Deze leringen overlappen grotendeels (misschien zelfs geheel) de inhoud van de Schrift, maar de wijze waarop ze doorgegeven zijn is verschillend.
Ze zijn doorgegeven door en toevertrouwd aan de Kerk. Volgens mij is het beter deze traditie na te volgen.
Zekers! Echter bijzaken worden verschillend geïnterpreteerd, en niemand wil een duimbreed wijken. Ook zij niet die zeggen aanhangers te zijn van de schriftelijke en mondelinge leer van de apostelen. Daarom zijn ook zij gewoon een deel van de verdeeldheid.rotterdam schreef:Nee dit is niet waar, de kerken vinden elkaar in de hoofdzaak zoals beschreven in de apostolische geloofsbelijdenis(sen).
De apostelen en de vroege kerk leerden Jezus' komend koninkrijk hier op aarde. (waar een deel van dit topic over gaat) Toch ging de kerk dat na Augustinus anders interpreteren, en daarom zeg ik: Dus wat baat de traditie? De aanhangers ervan interpreteren er ook lustig op los.
"Zo dan, broeders, staat vast en houdt de inzettingen, die u geleerd zijn, hetzij door ons woord, hetzij door onzen zendbrief".
ben db bd schreef:m.i. zijn de woorden van Paulus welke voor ons ook van belang zijn, door bewaking van de Allerhoogste in onze Bijbel terecht gekomen.
En er zijn nog vele andere dingen, die Jezus gedaan heeft, welke, zo zij elk bijzonder geschreven wierden, ik acht, dat ook de de wereld zelve de geschrevene boeken niet zou bevatten.
ben db bd schreef:Volgende voorbeeld a.u.b. .....?
ben db bd schreef:@ mijnheer rotterdam,
heb dank voor het aanslepen van de link naar evangelisch college.
graag gedaan
Maar naar dit topic toe maakt u m.i. daarmee een fout.
het is uw topic, ik zal het nooit meer doen![]()
En mocht er wat in uw aangesleepte link staan wat hier op z'n plaats is (daar zag ik niets van) citeer dat dan gerust hoor.
Recapitulerende wat er tot nog toe op dit topic is neergeschreven, zie ik nog nergens die noodzaak van anders lezen dan wat er staat aangetoond. U wel?
Wel hebben we van Gods Woord afwijkende geloofsrichtingen gepresenteerd zien worden, waar ik op punten ook mijn eigen gereformeerde denominatie in moet erkennen. Daarom blijft die vraag naar voorbeelden van noodzaak open staan ...........................
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten