pindas83 schreef:1. Aangezien je niet ingaat op de bron met citaten: Kan ik dan vaststellen dat deze kloppen? Zo ja, dan lijkt mij het boek allerminst een aanrader, tenzij je onderschrijft dat niet-Joden gelijk met beesten worden gesteld, Maria een hoer was en erger; Jezus een ''Mesith'' (verleider)! Je kan dan theologisch interperteren wat je wilt maar dit is zo scheef, dat praat je niet recht.
Zo niet, wat mankeert er aan deze voorstelling van zaken? Zijn het leugens, verkeerde vertalingen of iets van dien aard?
2. Een verschrikkelijke vloek door rabbijnen uitgesproken over degenen die de profetie van Daniel verstaan en vaststellen dat Daniel het over niemand anders dan de Here Jezus Christus kan hebben noem je een ''uitspraak naar je hart''
Oprechte vraag: Wat is hier jouw uitleg over dan?
3. Nogmaals:
Als dit waar is is dit zeer verachtelijk want hier wordt Jezus tot leugenaar gemaakt, kan het nog erger?
Maar natuurlijk pindas83 zijn de citaten correct. Dat is niet het moeilijkste, om religieuze teksten correct te citeren. Maar waar het om gaat is de vraag of je de vrijheid hebt om religieuze teksten naar eigen inzicht te gebruiken. Of je, anders gezegd, met die tekst kan doen en laten wat je zelf wil. Of er vrijheid is in het geloof.
Ik denk dat het heel gezond is om religieuze teksten goed te onderzoeken.
Dat kan een heel technisch onderzoek. Daar houdt de godsdienstwetenschap zich mee bezig. Zo'n technisch onderzoek bestudeert allerlei details van de tekst: woordgebruik, lettergebruik, gebruikte citaten uit ouder werk, stijl en vorm-kenmerken, maar ook de ontstaanstijd van die tekst. Soms wordt er verwezen naar een historische gebeurtenis en dan weten we gelijk dat die tekst niet eerder ontstaan kan zijn dan die historische gebeurtenis. Maar ook het onderzoek naar de eigenlijke schrijver van de tekst hoort tot het technisch onderzoek. Wanneer gesteld wordt dat Mozes de Thora geschreven heeft en we ontdekken dat Mozes zijn eigen 'dood' beschrijft, dan weten we zeker dat Mozes (dat gedeelte van) die tekst niet zelf kan hebben geschreven. Enzovoorts, enzovoorts.
Voor dit technisch onderzoek heb je veel kennis nodig, veel geduld, een wetenschappelijke opleiding en een grote eerlijkheid. Je moet je niet laten afleiden door claims van gelovigen die onderzoeksreslutaten verwerpen, omdat ze niet overeenkomen met hun geloofsvoorstelling. Jammer dan voor die gelovigen, maar feiten zijn feiten. Niks aan te doen.
Een ander lezing van religieuze teksten is die, waarin je als mens reageert op de tekst. Je geeft dan een antwoord op de tekst. Religieuze teksten roepen je op, vermanen je, kunnen je schokken, ontroeren, beetpakken en aangrijpen. Hoe dan ook zul je daar een emotionele band mee krijgen. je gaat de tekst liefhebben, koesteren. Je gaat teksten herhalen, zingen, begrijpen en toepassen op je zelf. de diep kern van de tekst wordt steeds duidelijker voor je. Langzaam zwenk je van de tekst naar de inhoud, van de letter naar de geest. Hoe langer je leeft met een Heilige Schrift hoe dierbaarder die wordt en hoe persoonlijker je er mee omgaat. je hebt een eigen, persoonlijke verhouding met de tekst, omdat je ook een eigen persoonlijke verhouding hebt met de bron van die tekst, God. Daar kan niemand tussen komen. Je bent een persoonlijke weg gegaan, je hebt het geloof op een unieke wijze ontvangen, en daarom geloof je op een eigen, innerlijke wijze. Uiteraard vind je tal van overeenkomsten met anderen. Belangrijke punten van het geloof deel je met anderen. Maar je bent ook uniek. Gods volk komt uit alle windrichtingen, tijden en plaatsen en brengt van al die kanten ook eigen, uniek geloofsgoed in.
Onvermijdelijk kun je dus ook gelovigen tegenkomen waarmee je het helemaal niet eens bent. Dat geldt voor christenen onderling, maar zeker tussen gelovigen uit verschillende tradities.
Kijk, ik kan Bijbelteksten citeren uit het OT, waar je haren recht van overeind gaan staan. Er wordt nogal wat volk de pan in gehakt, lichamen in stukken gesneden, kinderen tegen de wand gegooid of delen van het volk Israëlieten in de grond verzwolgen. De zondvloed was geen kleinigheidje evenmin als de slachting onder de plaatselijke bevolking bij het intrekken van het beloofde land.
Maar als een buitenstaander al die teksten op me afvuurt, moet ik dan de Bijbel maar in de hoek smijten? Welnee, je hebt als het goed is geleerd om die teksten zo te plaatsen in je geloof, dat je ze wel laat staan, maar ze niet letterlijk gaat lezen, laat staan in de praktijk brengen. Je leest niet elke tekst feitelijk, technisch of letterlijk. Dat is zelfs niet de bedoeling. Als je de straffen leest die onder de Joodse Wet stonden op overtredingen (hoog sharia-gehalte) dan zou je denken dat de rechtspraak in het Jodendom een voortdurende bloederige zaak zou zijn. maar niets is minder waar. In de praktijk zijn die straffen nauwelijks uitgevoerd. Kortom, een tekst heeft misschien niet altijd dezelfde letterlijke werking en bedoeling als de handleiding bij je koffiezetapparaat. Misschien heeft die tekst wel een heel andere functie. Namelijk dat jij als lezer er door wordt gewaarschuwd, opgeschrikt, bemoedig of vertroost. Dat is de opdracht van de theologie, dat ze Bijbelteksten zo leert lezen dat de bedoeling van de tekst duidelijk wordt. En dan toegespitst op de bedoeling van de tekst voor onze tijd, voor hier en nu. De Heilige Schrift is altijd een begin in je leven, nooit een eindpunt. Definitieve lezingen bestaan niet. Als jij dood bent, staat er weer een nieuwe generatie op, die het anders ziet en de vrijheid neemt om die tekst anders uit te leggen, anders toe te passen, anders te begrijpen.
Voor een handleiding bij een koffiezetapparaat zou dat heel dom en vreemd zijn. Het ding is dood en verandert nooit meer.
Bij Gods Woord, dat levend en krachtig is, is zo'n steeds veranderende lezing de enig mogelijke lezing.
Alleen op die manier blijft Gods Woord eeuwig en altoos. Wie dit niet toestaat en deze vrijheid van lezen verbiedt, verbant de Bijbel naar het museum, waar het stil en stom achter vitrineglas ligt te vergelen, slechts beschenen door een armetierig halogeenlampje, terwijl het in feite een lamp voor onze voet en een licht op ons pad kan zijn.
Maar dan moet het wel open gaan en dan moet er wel gereageerd kunnen worden. Dan moeten mensen wel kunnen antwoorden op de vragen die de Heilige Schrift stelt. De Bijbel heeft gesprekspartners nodig. Want God wil geen dictaat, maar ontmoeting.
"Mens, waar ben je?"
Je mag wat terugzeggen tegen God. En daar mag je je eigen inzicht, je eigen verstand, je eigen gevoel, hart en ziel bij gebruiken.
Die vrijheid krijg je van God, door Zijn Woord als een open en geestelijke tekst te hanteren.
De letter doodt, maar de geest maak levend.
En waar de Geest is, is vrijheid.
En dan zeggen we misschien wel allemaal iets anders, geloven we misschien wel allemaal op eigen wijze, maar die diversiteit is door God geschapen en gewild. Alle volken, talen natien en tongen. Zo wil Hij het.
Wie Gods Woord in een mal van eenduidige uitleg en monotone letterlijkheid wil persen, perst God zelf in zijn eigen mal.
Wat is dan nog het verschil met de afgodendienaars, die God in hout en steen wilden fixeren? Zo moet God Zich aan onze wetten houden. Maar dat is de omgekeerde wereld.
God kan en wil overigens niet op Zichzelf bestaan. Hij wil niet allen zijn. Hij heeft ons nodig. Hij wil ons er bij. Niet omdat we als standbeelden mogen fungeren in de stille tuin van het Paradijs, maar om Hem te ontmoeten, Hem aan te zien, met hem te spreken en met hem te leven. Hij wil Vader zijn. En Zijn Huis openstellen voor iedereen. Woningen genoeg.
Laten wij dan kinderen zijn. Speels, open, naief misschien, maar wel vol energie en welkom in het vaderhuis. Wij mogen ons zelf zijn, want we zullen nooit meer het huis uitgezet worden. Hoe dom, verkeerd onze interpretaties ook zijn. Hoe ver we ook als verloren zoon zijn afgedwaald. Uiteindelijk telt niet de letter van de Wet (de overtreding van de zoon die zijn erfenis er doorjaagde), maar de Geest van de Wet (genade: laten we feest vieren, wat mijn zoon was verloren en is gevonden).
Is die vrijheid er in ons geloof.
That's the question.
gravo