Dat het genade is dat zal geen christen je betwisten. maar we hebben het hier in dit topic over het ontvangen van de genade. je geeft een hoop worden maar beantwoord de vraag niet!elbert schreef:De uitverkorene sterft ook. Want hij is met Christus gestorven op Golgotha.
Dus hoezo ongelijke behandeling: zelfde rechtszaak, zelfde oordeel, zelfde straf, het enige verschil is de Middelaar, Christus, die het oordeel voor de uitverkorene gedragen heeft. Overigens is dat genade en genade is niet verdiend, zelfs niet door ons geloof. Het geloof is het kanaal waarlangs we die genade ontvangen, maar dat is wat anders.
je wilt toch niet beweren dat hemel en hel min of meer hetzelfde is? waarom geeft God genade aan de ene zondaar en werrhoud Hij het aan de andere? DAT IS WILLKEUR! en daar ga je niet op in.
De bijbel leert dat geloof het antwoord op het genade aanbod is. dat is een duidelijke maatstaf die iedere schijn van willekeur teniet doet. Maar als je geloof ziet als ook van God verkregen en buiten ons om (de wil wordt immers buiten onze wil om veranderd!) dan is het echt willekeur. we kunnen natuurlijk een tap dieper gaan en afvragen waarom God de wil van de een wel en van de ander niet veranderd. dat doet niets aan de willekeur af.
God misleid de mens niet als Hij de mens opoept om te geloven! (in de trant van: Ach jammer, Ik roep je er wel toe op, maar heb al voor je geboorte besloten dat je niet tot geloof kan komen.)
over je matt teksten heb ik laten zien dat Jezus ons de opdracht gegeven heeft dat de gehele wereld te openbaren.
ik ontken dus niet dat he een lerend gedeelte is, maar wel deze tekst prima overeen komt met de rest van de bijbel die leren dat geloof de verwachte respons is op het genade aanbod.
elbert schreef:Kun je dan duidelijk maken dat de discipelen op dat moment (het laatste avondmaal) begrepen wat Jezus ging doen, nl. sterven aan een kruis? Ze begrepen er niets van op dat moment. En op dat moment zegt Jezus: "dit is het nieuwe verbond in Mijn bloed". Dus voordat er sprake is van geloof in de gekruisigde en opgestane Jezus, is dat verbond er al. Later zouden ze het pas gaan begrijpen.
in mat 16 is Petrus de eerste die Jezus als Christus herkent. daarvoor werd hij als leraar, profeet en wonderdoener gezien. in de week na Petrus getuigenis gaan ontmoet Jezus Elia en Mozes. ook Wordt Jezus opnieuw (net als aan het begin van zijn bediening) door God bevestigd en erkent! waarom is dit belangrijk? omdat 'van dat moment' Jezus begon te leren over zijn lijden en sterven. de bediening van Jezus verandere door de openbare belijdenis van Petrus, Hij begon het werk van verlossing te leren.
dus al in mat 16 gelooft Petrus dat Christus de verlosser is! Hoe Jezus gaat verlossen is dan nog de vraag, maar het geloof is er!