Bedankt Mona. Ik had vanavond uitgebreid willen antwoorden omdat er vanmiddag 5 kleine kinderen om me heen liepen te springen.
Maar het is niet meer nodig. Ik heb er niets aan toe te voegen.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Jan schreef:Ik doel echter meer op die hele grote overduidelijke zonden. Althans ze zijn duidelijk voor ons vermoed ik. Maar niet voor diegene die er midden in zit. Ik denk aan homoseksuelen omdat ik dat een perfect voorbeeld vind. Niet omdat ik specifiek iets alleen tegen hen heb. Bij deze groep zie ik helaas steeds minder het besef dat ze in zonde leven.
Jan schreef:Dat er geen bekering heeft plaatsgevonden. Dat ze homoseksuelen uitnodigen die samen leven met een andere man. Wat is daar flauw aan? Ik vind het diep triest.
Jan schreef:Beste Teus, ik denk het wel maar dat is tussen God en mijzelf. We kunnen Hem i.i.g elke dag ontmoeten door te lezen in Zijn woord, erover na te denken en te bidden.
Jan schreef: Ik wijs alleen op de meer rationele mannelijke linkerhersenhelft kant van God en het Christendom.
mona schreef:Wat is dat voor kant?
Jan schreef:Hoe het over komt op mij, corrigeer me als het niet zo is, is dat je eerst in de 'Het kon mij niet hard genoeg zijn. De zweep erover; hel en verdoemenis voor allen. Geen barmhartigheid!' hoek gezeten hebt.
En nu terecht bent gekomen in de 'God houdt van iedereen, altijd, iedereen kan behouden worden, liefde liefde genade vergeving' hoek.
mona schreef:Plaats de mens maar in een hoek. In welke hoek zit je zelf? (graag antwoorden).
Jan schreef:Ik denk dat de waarheid in het midden ligt.
mona schreef: De waarheid ligt niet in het midden.
mona schreef: De waarheid wordt je geopenbaard door Christus, omdat Hij de Waarheid Zelf is. Daarbij is Hij ook de Weg, en het Leven.
Zonder onderwijs van de Heilige Geest zijn er alleen maar droge, verstandelijke, harde waarheden.
Waarmee we elkaar om de oren kunnen slaan, en nog gelijk hebben ook.
Maar het Leven mist erin.
Daarom kan de waarheid 'waar' zijn, maar evengoed ook droog en hard.
Teus schreef:Je hebt gelijk, en begrijp je ook wel, maar als het er op aan komt was niemand toch beter?
Eigenlijk gehoorzaam je God niet als je er zelf over blijft doorgaan. Hij zegt Zelf, kom tot Mij die vermoeid en belast zijn, zodat we tot Zijn eer kunnen leven.
Ik had het eigenlijk direct toe moeten lichten.
Ik bedoel te zeggen dat we nu niet weten of die homo's nog wel homo's zijn.
Wellicht hebben ze het bij God gebracht, dan heeft God het vergeven en ziet er nooit meer naar om en wij betichten ze er nog van. Ik hoop dat je me begrijpt.
Jan, als je niet de vrijmoedigheid hebt om er over te praten dan moet je het niet doen, vooral hier niet. Bij mij is hier ook de rem er op.
Het was ook niet het doel van mijn vraag hoor.
Anderzijds als God die vrijmoedigheid geeft krijg je er altijd vreugde uit.
- Hoe vaak heb ik je kinderen niet bijeen willen brengen zoals een hen haar kuikens onder haar vleugels hoedt,Jan schreef:God heeft zich laten kennen als... vrouw. Nee,
God is Geest, dus geen man en ook geen vrouw.Jan schreef:Wel, lees bijv. dat Hij nergens Zij genoemd wordt.
God schiep geen hiërarchie, maar een cirkel van relatie. Het is niet verticaal maar horizontaal.Jan schreef:Waarom schiep God eerst Adam en toen pas Eva?
Waarom denk je dat man en vrouw het samen moeten doen?Jan schreef:Is het niet alles uit liefde zodat de vrouw beschermd wordt door dat gedeelte van de schepping dat makkelijker gebruik maakt van de ratio? Gevoel, emotie, intuïtie. Ontzettend waardevol en geweldig mooi geschapen. Maar oh zo gevaarlijk wanneer het de overhand krijgt op verstand. En ook verstand zal falen wanneer het Woord van God niet boven eigen wijsheid wordt geplaatst.
Jan schreef: Ja iedereen gaat verloren door zelfs de kleinste van zonden. Toch zijn er zonden die veel sneller tot vernietiging leiden dan andere kleinere zonden. Zie ook Gods strafwetten om Gods wil hierin te ontdekken. Waarom hoererij wel met de dood bestraffen en diefstal niet? Blijkbaar maakt God onderscheid.
Jan schreef:Alleen die zondige natuur he... daar schrijft Paulus ook over. Daar moet bewust mee omgegaan worden. Bewust bestreden. Laten we niet te gemakkelijk denken alsof bekering maar een eenmalige gebeurtenis is en geen doorlopend proces van strijd, heiliging.
Jan schreef:Vind dit wishful thinking. De realiteit aanpassen aan de eigen wensen. Meten is weten in dit geval. Het is een eenvoudige optelsom die niet gaat over de dingen die we niet kunnen weten maar over wat er eenvoudigweg daar gebeurd is.
Jan schreef:Bovendien is 'een ontmoeting met Jezus' nog niet zaligmakend als er niet gehoorzaamd wordt. Kijk naar Paulus die letterlijk een ontmoeting had met Jezus maar nog steeds was hij niet gered totdat hij zijn zonden liet afwassen en een soldaat van Christus werd. Hij vermaand ons steeds om niet laks te worden.
Tjonge, je kon wel eens dezelfde bijbel als ik hebben.Jan schreef:Zo... een kernachtige vraag.
God heeft zich laten kennen als... vrouw. Nee, mijn vertalingen zeggen steeds: man. Dat is anders dan een vrouw, diep he
Alleen: dit kom ik in mijn bijbel niet tegen. Ik vind het ook een vreemde uitspraak, vooral als je het tegenover de vrouw zet:Jan schreef: rationele mannelijke linkerhersenhelft kant van God
Dus: de rationele kant van de man is Goddelijk (want dat is feitelijk), en de emotionele, gevoelskant van de vrouw is duivels (want dat is verleidelijk). God heeft de emotie wel geschapen, zeg je, maar er zit wel een fout kantje aan.Jan schreef:Gevoel, emotie, intuïtie. Ontzettend waardevol en geweldig mooi geschapen. Maar oh zo gevaarlijk
Hoe vaak is een vrouw al niet de dupe geworden geworden van de gevallen, heersende ratio van de man?Jan schreef:Is het niet alles uit liefde zodat de vrouw beschermd wordt door dat gedeelte van de schepping dat makkelijker gebruik maakt van de ratio?
Waarheid is een feit, en liefde een emotie. En ook hier zie je weer, dat het een niet zonder het ander kan.Jan schreef:Van waarheid en liefde als het goed is.
Het is jammer dat je niet ziet wat ik er mee wil zeggen. Dat kenmerkt je ratio. Het laat zien dat je wat meer moet leren om verder te kijken dan wat voor ogen is.Jan schreef:a. Een mooie algemeenheid. Wat heeft het te maken met wat er gezegd wordt? Vind het er niet op aansluiten... Behalve misschien dat je de liefde achter de 'droge verstandelijke waarheden' niet kunt zien.
naamloos schreef:- Hoe vaak heb ik je kinderen niet bijeen willen brengen zoals een hen haar kuikens onder haar vleugels hoedt,
- Maar kan een vrouw haar zuigeling vergeten of harteloos zijn tegen het kind dat zij droeg? Zelfs al zou zij het vergeten, ik vergeet jou nooit.
Er is nog meer te noemen, God heeft man en vrouw naar zijn beeld geschapen, en man en vrouw zijn gelijkwaardig staat er in mijn bijbel.
God is Geest, dus geen man en ook geen vrouw.
God schiep geen hiërarchie, maar een cirkel van relatie. Het is niet verticaal maar horizontaal.
In mijn studiebijbel staat dat 'hoofd' letterlijk oorsprong betekent. Jezus vindt zijn oorsprong in God, de man in Jezus, de vrouw in de man.
Teus schreef:De wedergeboorte is eenmalig wat daarna komt heeft God voor ieder mens een andere bedeling.
Meten is weten maar soms moet je het nog eens nameten om het zeker te weten, ander heb je kans dat je in de fout gaat.
Ik spreek over een ontmoeting met Jezus door de Heilige Geest, het verhaal van Paulus is geen vergelijk. De Schriftgeleerden hadden ook een ontmoeting met Hem. Ik heb het over een andere ontmoeting, Jan.
1 Samuel 15 schreef: 1 Toen zei Samuel tegen Saul: De HEERE heeft mij gezonden om u tot koning te zalven over Zijn volk, over Israël. Luister daarom nu naar de woorden van de HEERE.
2 Zo zegt de HEERE van de legermachten: Ik heb acht geslagen op wat Amalek Israël aangedaan heeft, hoe hij zich tegen hem gekeerd heeft op de weg, toen hij uit Egypte kwam.
3 Ga nu heen, en versla Amalek, en sla alles wat hij heeft met de ban. Spaar hem niet, maar dood hen van man tot vrouw, van kind tot zuigeling, van rund tot schaap, en van kameel tot ezel.
4 Saul riep het volk op en telde hen in Telaïm: tweehonderdduizend man voetvolk, en tienduizend mannen van Juda.
5 Toen Saul bij de stad van Amalek kwam, legde hij een hinderlaag in het dal,
6 en Saul liet tegen de Kenieten zeggen: Ga, ga weg, trek uit het midden van de Amalekieten, opdat ik u niet samen met hen wegvaag. Want u hebt goedertierenheid bewezen aan al de Israëlieten toen zij uit Egypte kwamen. Toen gingen de Kenieten weg uit het midden van de Amalekieten.
7 Saul versloeg de Amalekieten vanaf Havila tot in de richting van Sur, dat tegenover Egypte ligt.
8 Agag, de koning van de Amalekieten, greep hij levend, maar al het volk sloeg hij met de ban, met de scherpte van het zwaard.
9 Maar Saul en het volk spaarden Agag, de beste schapen en runderen, en wat bijna het beste was, de lammeren en alles wat goed was. Zij wilden die niet met de ban slaan. Maar elk gebruiksvoorwerp dat waardeloos en vergaan was, sloegen zij met de ban.
10 Toen kwam het woord van de HEERE tot Samuel:
11 Ik heb er berouw over dat Ik Saul tot koning aangesteld heb, omdat hij zich van achter Mij afgekeerd heeft en Mijn woorden niet uitgevoerd heeft. Samuel was hierdoor diep geschokt en hij riep de hele nacht tot de HEERE.
12 Samuel stond 's morgens vroeg op en ging Saul tegemoet. Het werd Samuel verteld: Saul is in Karmel gekomen, en zie, hij heeft een gedenkteken voor zich opgericht. Daarna is hij omgekeerd en is hij doorgereisd en naar Gilgal gegaan.
13 Toen kwam Samuel bij Saul, en Saul zei tegen hem: Wees gezegend door de HEERE! Ik heb het woord van de HEERE uitgevoerd.
14 Toen zei Samuel: Wat is dit dan voor een geluid van schapen in mijn oren, en een geluid van runderen, dat ik hoor?
15 Saul zei: Die heeft men van de Amalekieten meegebracht, want het volk heeft de beste schapen en runderen gespaard om de HEERE, uw God, te offeren, maar het overige hebben wij met de ban geslagen.
16 Toen zei Samuel tegen Saul: Houd op, dan zal ik u vertellen wat de HEERE vannacht tot mij gesproken heeft. En Saul zei tegen hem: Spreek.
17 En Samuel zei: Is het niet zo, dat u, hoewel klein in eigen oog, hoofd van de stammen van Israël geworden bent, en dat de HEERE u tot koning over Israël gezalfd heeft?
18 De HEERE heeft u op weg gezonden en gezegd: Ga heen, sla de zondaars met de ban, de Amalekieten, en strijd tegen hen, totdat u hen vernietigd hebt.
19 Waarom hebt u niet geluisterd naar de stem van de HEERE, maar bent u op de buit aangevallen en hebt u gedaan wat slecht was in de ogen van de HEERE?
20 Toen zei Saul tegen Samuel: Ik heb toch geluisterd naar de stem van de HEERE, en ben toch de weg gegaan waarop de HEERE mij gezonden heeft! Ik heb Agag, de koning van de Amalekieten, meegebracht, maar de Amalekieten heb ik met de ban geslagen.
21 Het volk heeft van de buit genomen, schapen en runderen, het beste van wat onder de ban valt, om de HEERE, uw God, te offeren in Gilgal.
22 Maar Samuel zei:
Heeft de HEERE evenveel behagen in brandoffers en slachtoffers
als in het gehoorzamen aan de stem van de HEERE?
Zie, gehoorzamen is beter dan slachtoffer,
opmerkzaam zijn beter dan het vet van rammen.
23 Want opstandigheid is een zonde van waarzeggerij,
en tegenstreven is afgoderij en beeldendienst.
Omdat u het woord van de HEERE verworpen hebt,
heeft Hij u verworpen, zodat u geen koning meer zult zijn.
24 Toen zei Saul tegen Samuel: Ik heb gezondigd, omdat ik het bevel van de HEERE en uw woorden overtreden heb, want ik was bevreesd voor het volk en heb naar hun stem geluisterd.
25 Nu dan, vergeef mij toch mijn zonde, en keer met mij terug, dan zal ik mij voor de HEERE neerbuigen.
26 Maar Samuel zei tegen Saul: Ik zal niet met u terugkeren. Omdat u het woord van de HEERE verworpen hebt, heeft de HEERE u verworpen, zodat u geen koning meer over Israël zult zijn.
27 Toen Samuel zich omkeerde om weg te gaan, greep hij een punt van zijn mantel, maar deze scheurde.
28 Toen zei Samuel tegen hem: De HEERE heeft vandaag het koningschap van Israël van u afgescheurd en het aan uw naaste gegeven, die beter is dan u.
29 Ook liegt de Onveranderlijke van Israël niet, en Hij heeft er geen berouw over; want Hij is geen mens, dat Hij ergens berouw over hebben zou.
30 Hij zei: Ik heb gezondigd; eer mij nu toch voor de oudsten van mijn volk en voor Israël. Keer met mij terug, zodat ik mij voor de HEERE, uw God, zal neerbuigen.
31 Toen keerde Samuel met Saul terug, en Saul boog zich voor de HEERE neer.
32 Toen zei Samuel: Breng Agag, de koning van de Amalekieten, bij mij. Agag ging fier naar hem toe, en Agag zei: De bitterheid van de dood is beslist geweken!
33 Maar Samuel zei: Zoals uw zwaard de vrouwen van hun kinderen beroofd heeft, zo zal onder de vrouwen uw moeder van haar kinderen beroofd worden. Toen hakte Samuel Agag in stukken, voor het aangezicht van de HEERE in Gilgal.
34 Daarna ging Samuel naar Rama; en Saul ging naar zijn huis in Gibea waar Saul woonde.
35 Samuel zag Saul niet meer tot de dag van zijn dood toe, maar Samuel rouwde over Saul. De HEERE had er berouw over dat Hij Saul tot koning over Israël aangesteld had.
Je weet best welke ontmoeting Teus bedoelt. Nu draai je een hele andere kant op, in plaats van eerlijk antwoord te geven. Je stelt een afleidende tegenvraag om zelf geen antwoord te hoeven geven, en je koppelt er ook een lap Bijbeltekst bij.Jan schreef:Misschien een ontmoeting zoals koning Saul?
Een vrouw is gelijkwaardig aan de man, maar niet gelijk. In die zin ben ik het met je eens. Het is een hele verantwoording voor de man om een beeld te zijn van Christus. Iets wat hij nooit uit zichzelf kan zijn, alleen als hij van Christus is. Gekocht door Zijn bloed. En dan nog gaat het vaak fout.Jan schreef:Als het gaat om gelijkwaardigheid maar ook de gezagsverhouding, vind ik dit duidelijke mooie teksten:
Ik vind het woord ontferming totaal niet in deze context passen. Ontferming is naastenliefde. Dat had Saul niet. Saul kreeg zichzelf weer lief, en daarmee de wereld. Geen ontferming dus voor zijn naaste als vrucht van de Heilige Geest. Maar eigenliefde, omdat hij zijn roeping en verkiezing niet had vastgemaakt. Daarom ging hij de wereld weer in.Jan schreef:Is toch wel als een ontmoeting met Jezus door de Heilige Geest te beschouwen nietwaar? De man werd door God veranderd. Toch was het niet voldoende. Het bleek later dat Saul te veel... 'ontferming' had. Teveel liefde voor de wereld waardoor Hij Gods geboden niet wilde uitvoeren.
Jan schreef: rationele mannelijke linkerhersenhelft kant van God
mona schreef:Alleen: dit kom ik in mijn bijbel niet tegen. Ik vind het ook een vreemde uitspraak, vooral als je het tegenover de vrouw zet:
Jan schreef:Gevoel, emotie, intuïtie. Ontzettend waardevol en geweldig mooi geschapen. Maar oh zo gevaarlijk
Dus: de rationele kant van de man is Goddelijk (want dat is feitelijk), en de emotionele, gevoelskant van de vrouw is duivels (want dat is verleidelijk). God heeft de emotie wel geschapen, zeg je, maar er zit wel een fout kantje aan.
Het lastige daarmee is dat je zegt dat de man daarmee boven haar staat. Beter is. Ratio = goed.
Verdiep je eens in de vrouwen uit de Bijbel. Je ziet dan dat Jezus een exclusieve liefde voor vrouwen heeft, in die zin dat Hij ze vaak een speciaal voorrecht geeft.
Jan schreef:Is het niet alles uit liefde zodat de vrouw beschermd wordt door dat gedeelte van de schepping dat makkelijker gebruik maakt van de ratio?
Hoe vaak is een vrouw al niet de dupe geworden geworden van de gevallen, heersende ratio van de man?
Er is een prachtig mooi evenwicht geschapen door God, tussen man en vrouw. Maar dat is bij beiden verstoord door de zondeval. God geeft mannen de leidende rol, maar op veel cruciale momenten is een vrouw betrokken. Het meest in het oog springende, en belangrijke moment is wanneer Maria uitgekozen wordt om zwanger te mogen worden van de de Heere Jezus. ZONDER JOZEF.
Waarheid is een feit, en liefde een emotie. En ook hier zie je weer, dat het een niet zonder het ander kan.
En waarheid en liefde worden alleen levend als de Geest er in mee komt. Anders zijn de ze allebei dood. Dat geldt voor Jan en voor Mona.
Het is jammer dat je niet ziet wat ik er mee wil zeggen. Dat kenmerkt je ratio. Het laat zien dat je wat meer moet leren om verder te kijken dan wat voor ogen is.
Je kunt hier je bijbelse waarheden in het topic zetten, en daarna iedereen afschieten die daar een mening over heeft.
Dat is een manier. Maar denk niet dat jij zelf de ultieme verstandelijke waarheid in pacht hebt. Verkijk je niet op de Heilige Geest. Nergens aan gebonden hoor Jan, niet aan emotie en niet aan verstand. Gaat dwars door alles heen. Hij blaast waarheen Hij wil. Maar nooit buiten Christus en Dien gekruisigd om!
mona schreef:Je weet best welke ontmoeting Teus bedoelt. Nu draai je een hele andere kant op, in plaats van eerlijk antwoord te geven. Je stelt een afleidende tegenvraag om zelf geen antwoord te hoeven geven, en je koppelt er ook een lap Bijbeltekst bij.
Mijn positie als vrouw is een dienende positie.
Ik vind het woord ontferming totaal niet in deze context passen. Ontferming is naastenliefde. Dat had Saul niet. Saul kreeg zichzelf weer lief, en daarmee de wereld. Geen ontferming dus voor zijn naaste als vrucht van de Heilige Geest. Maar eigenliefde, omdat hij zijn roeping en verkiezing niet had vastgemaakt. Daarom ging hij de wereld weer in.
Ik raak niet geagiteerd hoor. Ik ben met je aan het praten. Volgens mij ging dat best netjes. Totdat je deze woorden zegt:Jan schreef:Je raakt steeds geagiteerd
Jan schreef:Toon dat dan maar eens door niet steeds zo'n grote mond te hebben. Wordt wijs en leer andere vrouwen onderdanig te zijn aan hun man. Zo zegt Gods woord!
Jan schreef:Is het niet alles uit liefde zodat de vrouw beschermd wordt door dat gedeelte van de schepping dat makkelijker gebruik maakt van de ratio? Gevoel, emotie, intuïtie. Ontzettend waardevol en geweldig mooi geschapen. Maar oh zo gevaarlijk wanneer het de overhand krijgt op verstand. En ook verstand zal falen wanneer het Woord van God niet boven eigen wijsheid wordt geplaatst.
Terug naar “[Religie] - Algemeen”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten