Rome en Reformatie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Rome en Reformatie

Berichtdoor Chaya » 27 mei 2016 10:31

Een citaat uit een artikel van Antoine Bodar:

Terwijl protestanten als die van Nederlands Dagblad en Reformatorisch Dagblad toch altijd het gelijk aan hun zijde weten, blijven katholieken als ik ervan overtuigd dat de ene Kerk ten spoedigste gevonden moet worden en dat van dat zoeken naar eenheid het best Rome uitgangspunt blijft. Met het gelijk van de Protestantse Kerk Nederland ligt de zaak eniger mate anders. De PKN lijkt genoegen te nemen met de eenheid van organisatie, maar daarom is het mij slechts in uiterst afgeleide zin te doen.
‘Terug dus naar Rome?’, hoor ik al verwijtend mopperen. Neen, niet zonder meer, als zouden wij het gelijk aan onze zijde kunnen hebben – want dat hebben de protestanten al – maar omdat Rome inmiddels zo veel van Reformatie heeft geleerd en zo vaak schuld heeft beleden omtrent zondigheid in verwereldlijkt leven van ambtsdragers, zoals toendertijd aflatenhandel, simonie en dergelijke, dat wij nu durven zeggen: Komt toch terug naar ons.

In dit topic viewtopic.php?f=33&t=28080
had ik een bericht geplaatst, dat er eigenlijk niet hoorde. Dat bracht enigszins verwarring.

Ik heb diep respect voor deze priester, luister altijd graag naar hem.
Maar is het niet kenmerkend dat hij zegt: Kom terug?
Als de "reformatorische moederkerk - die helaas niet meer bestaat vanwege al die afscheidingen daarna - nu eens zou zeggen:
Rome, keer terug naar ons? (PKN? Hervormd? Gereformeerd?)

Het artikel haalde ik hier:
http://www.antoinebodar.nl/artikelen/rome-en-reformatie
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal

Re: Rome en Reformatie

Berichtdoor rotterdam » 27 mei 2016 11:23

Chaya schreef:Maar is het niet kenmerkend dat hij zegt: Kom terug?
Als de "reformatorische moederkerk - die helaas niet meer bestaat vanwege al die afscheidingen daarna - nu eens zou zeggen:
Rome, keer terug naar ons? (PKN? Hervormd? Gereformeerd?)

Het artikel haalde ik hier:
http://www.antoinebodar.nl/artikelen/rome-en-reformatie

De P.K.N. is, of je het het nu leuk vindt of niet, de voortzetting van de Nederlandse hervormde kerk dus is de reformatorisch moederkerk.

Maar ze kunnen nooit zeggen tot de R.K.K. "keer terug".
Dat kan alleen de R.K.K. zeggen.
De P.K.N. kan dat wel zeggen tegen b.v. de C.G.K. en de G.G. enz.
Verder waarom zou een kerk met 1 miljard leden het gedachtegoed overnemen van een kerk met krap 2 miljoen leden ?

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 27 mei 2016 11:50

rotterdam schreef:
De P.K.N. is, of je het het nu leuk vindt of niet, de voortzetting van de Nederlandse hervormde kerk dus is de reformatorisch moederkerk.

De P.K.N. kan dat wel zeggen tegen b.v. de C.G.K. en de G.G. enz.
Verder waarom zou een kerk met 1 miljard leden het gedachtegoed overnemen van een kerk met krap 2 miljoen leden ?

Dat kan de PKN helemaal niet zeggen. En de PKN is helemaal niet de voortzetting van de NHK. Juridisch gezien is er een nieuwe kerk ontstaan. Hoe je hoog en laag wilt springen, de NHK bestaat niet meer. Een deel is opgegaan in de PKN en een deel is de HHK geworden.

De acte van afscheiding en wederkeer kan in de prullenbak, er is niets om naar terug te keren. Ook dat is een consequentie van de vorming van de PKN.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

hans0166
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor hans0166 » 27 mei 2016 12:04

er heeft helemaal geen reformatorische moederkerk bestaan.

Het ontstaan van "de" reformatorische kerk ná Dordrecht was al het gevolg van een scheuring en menige afsplitsing voor die tijd.
Voor die tijd was er een grote mengeling van calvinisme, lutheranisme, remonstranten contra remonstranten... enz enz enz...

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 27 mei 2016 12:42

De reformatie/hervorming wilde in principe weer terug naar de beginkerk. Of dat helemaal gelukt is, is de vraag.

Oh ja, nog even over deze opmerking van mij; het lijkt misschien raar dat ik dit zeg, als je er tenminste van uit gaat dat God de reformatie gewerkt heb, wat ik geloof, maar dit gebeurt ook middels gebrekkige mensen, dus een volmaakte kerk zal er op aarde niet komen denk ik..
Laatst gewijzigd door Johan100 op 27 mei 2016 13:08, 2 keer totaal gewijzigd.
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 27 mei 2016 12:44

Speedy schreef:
Dat kan de PKN helemaal niet zeggen. En de PKN is helemaal niet de voortzetting van de NHK. Juridisch gezien is er een nieuwe kerk ontstaan. Hoe je hoog en laag wilt springen, de NHK bestaat niet meer. Een deel is opgegaan in de PKN en een deel is de HHK geworden.

De acte van afscheiding en wederkeer kan in de prullenbak, er is niets om naar terug te keren. Ook dat is een consequentie van de vorming van de PKN.

Juridisch :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Een deel ?
PKN ; 1.600.000 leden
HHK ; 60.000

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 27 mei 2016 12:48

Johan100 schreef:De 'moederkerk' zoals jij het noemt zou ik dan liever de allereerste gemeenten willen noemen. ''Op deze petra/belijdenis zal ik mijn gemeente bouwen''
Die uitspraak ken je vast wel, ga ik vanuit.
De reformatie/hervorming wilde in principe weer terug naar de beginkerk.

Daar zitten 15 eeuwen tussen.
Ook het grote schisma valt hierin.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 27 mei 2016 12:52

Wat wil je daar mee zeggen, Rotterdam?
Ik denk overigens dat hervormingen/opwekkingen/reformaties van tijd tot tijd nodig zijn..
Ik denk dat het nu ook weer nodig is, denk je niet?
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 27 mei 2016 12:57

rotterdam schreef:
Juridisch :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Een deel ?
PKN ; 1.600.000 leden
HHK ; 60.000

Tja, je kan het allemaal negeren, maar het zij zo.

En het aardige is dat je precies laat zien hoe de PKN in elkaar zit. Daar hadden je Lutherse broeders en zusters ook problemen mee, dat ze helemaal aan de kant werden geschoven en genegeerd werden door de PKN. En niet te vergeten je gereformeerde broeders en zusters.

En dit toont hoe het getal en het geld, de uitgestoken federatieve hand weggeslagen werd in 2004
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 27 mei 2016 13:00

Johan100 schreef:Wat wil je daar mee zeggen, Rotterdam?

Dat het inderdaad onjuist is de R.K.K. als moederkerk te benoemen zonder aandacht te schenken aan de Orthodoxe kerken.
Ook kerken met een oude traditie.

En ja, eens de kerk moet constant hervormen, en m.i. gebeurd dat ook.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 27 mei 2016 13:09

De reformatie/hervorming wilde in principe weer terug naar de beginkerk. Of dat helemaal gelukt is, is de vraag.

Oh ja, nog even over deze opmerking van mij; het lijkt misschien raar dat ik dit zeg, als je er tenminste van uit gaat dat God de reformatie gewerkt heb, wat ik geloof, maar dit gebeurt ook middels gebrekkige mensen, dus een volmaakte kerk zal er op aarde niet komen denk ik..
rotterdam schreef:
Dat het inderdaad onjuist is de R.K.K. als moederkerk te benoemen zonder aandacht te schenken aan de Orthodoxe kerken.
Ook kerken met een oude traditie.

En ja, eens de kerk moet constant hervormen, en m.i. gebeurd dat ook.

Ok

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 27 mei 2016 13:53

Johan100 schreef: het lijkt misschien raar dat ik dit zeg, als je er tenminste van uit gaat dat God de reformatie gewerkt heb, wat ik geloof, maar dit gebeurt ook middels gebrekkige mensen, dus een volmaakte kerk zal er op aarde niet komen denk ik..

De reformatie was toen hard nodig en heeft ook invloed gehad op de R.K.K.
Ik geloof wel dat het nu niet meer zou gebeuren.
Luther en Fransiscus waren er wel uitgekomen samen.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 27 mei 2016 13:56

rotterdam schreef:De reformatie was toen hard nodig en heeft ook invloed gehad op de R.K.K.
Ik geloof wel dat het nu niet meer zou gebeuren.
Luther en Fransiscus waren er wel uitgekomen samen.

Dan was Fransicus al lang vergiftigd en van het toneel verdwenen dankzij de diehards binnen de RKK

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 27 mei 2016 17:19

Dat de RK kerk beschouwd wordt als de moederkerk, komt m.i. voornamelijk omdat alle kerken van de reformatie uit haar voortkwamen. Bij veel van deze "afgescheiden" kerken is de navelstreng echter niet doorgeknipt.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 27 mei 2016 17:25

Speedy schreef:Dan was Fransicus al lang vergiftigd en van het toneel verdwenen dankzij de diehards binnen de RKK

Maar natuurlijk en Luther was dan al lang en breed op de brandstapel gezet door de diehards binnen het protestantisme.

Terug naar “[Religie] - Open forum”