Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Chaya schreef:Maar is het niet kenmerkend dat hij zegt: Kom terug?
Als de "reformatorische moederkerk - die helaas niet meer bestaat vanwege al die afscheidingen daarna - nu eens zou zeggen:
Rome, keer terug naar ons? (PKN? Hervormd? Gereformeerd?)
Het artikel haalde ik hier:
http://www.antoinebodar.nl/artikelen/rome-en-reformatie
rotterdam schreef:
De P.K.N. is, of je het het nu leuk vindt of niet, de voortzetting van de Nederlandse hervormde kerk dus is de reformatorisch moederkerk.
De P.K.N. kan dat wel zeggen tegen b.v. de C.G.K. en de G.G. enz.
Verder waarom zou een kerk met 1 miljard leden het gedachtegoed overnemen van een kerk met krap 2 miljoen leden ?
De reformatie/hervorming wilde in principe weer terug naar de beginkerk. Of dat helemaal gelukt is, is de vraag.
Speedy schreef:
Dat kan de PKN helemaal niet zeggen. En de PKN is helemaal niet de voortzetting van de NHK. Juridisch gezien is er een nieuwe kerk ontstaan. Hoe je hoog en laag wilt springen, de NHK bestaat niet meer. Een deel is opgegaan in de PKN en een deel is de HHK geworden.
De acte van afscheiding en wederkeer kan in de prullenbak, er is niets om naar terug te keren. Ook dat is een consequentie van de vorming van de PKN.
Johan100 schreef:De 'moederkerk' zoals jij het noemt zou ik dan liever de allereerste gemeenten willen noemen. ''Op deze petra/belijdenis zal ik mijn gemeente bouwen''
Die uitspraak ken je vast wel, ga ik vanuit.
De reformatie/hervorming wilde in principe weer terug naar de beginkerk.
rotterdam schreef:
Juridisch![]()
![]()
![]()
![]()
Een deel ?
PKN ; 1.600.000 leden
HHK ; 60.000
Johan100 schreef:Wat wil je daar mee zeggen, Rotterdam?
De reformatie/hervorming wilde in principe weer terug naar de beginkerk. Of dat helemaal gelukt is, is de vraag.
rotterdam schreef:
Dat het inderdaad onjuist is de R.K.K. als moederkerk te benoemen zonder aandacht te schenken aan de Orthodoxe kerken.
Ook kerken met een oude traditie.
En ja, eens de kerk moet constant hervormen, en m.i. gebeurd dat ook.
Johan100 schreef: het lijkt misschien raar dat ik dit zeg, als je er tenminste van uit gaat dat God de reformatie gewerkt heb, wat ik geloof, maar dit gebeurt ook middels gebrekkige mensen, dus een volmaakte kerk zal er op aarde niet komen denk ik..
rotterdam schreef:De reformatie was toen hard nodig en heeft ook invloed gehad op de R.K.K.
Ik geloof wel dat het nu niet meer zou gebeuren.
Luther en Fransiscus waren er wel uitgekomen samen.
Speedy schreef:Dan was Fransicus al lang vergiftigd en van het toneel verdwenen dankzij de diehards binnen de RKK
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 399 gasten