Wat een onzin poneer je hier toch.
basubachs schreef:Vroeger:
de wereld was plat,men wist niks van het heelal.
Incorrect. Al voor onze jaartelling waren er volkeren die wisten dat de aarde een bol is. De volkeren van het huidige Arabië bijvoorbeeld waren voor hun tijd heel gedreven astronomici. [urlhttp://en.wikipedia.org/wiki/Spherical_Earth]Bron[/url].
basubachs schreef:De zon was het enigste waar je niet in kon kijken en werd als god gezien,de zonnen god.
Per volk afhankelijk. Je kunt niet alle volkeren van voor de jaartelling op één hoop gooien.
basubachs schreef:De filosofie over hoe god werkt is gelijk aan nu,de wereld werkt nog steeds op dezelfde manier.
Elk volk had overeenkomstig zijn eigen religie ook zijn eigen ideeën over hoe hun god(en) werkte(n). Aangezien religie de natuurkunde niet beïnvloedt blijf al het spreken over god(en) slechts giswerk. Uit het feit dat religies gekomen en verdwenen zijn en dat ze ontwikkelde door de tijd heen; én het feit dat de natuurkundige wetten altijd hetzelfde zijn geweest tot aan nu volgt niet dat een bepaalde religie onwaar is.
basubachs schreef:Al waren mensen vroeger bijgeloviger en kon god vroeger ook toveren.
Het is maar wat je verstaat onder bijgelovig. Maar het lijkt me volstrekt onjuist. Zeker in de post-moderne tijd met het individualisme dat hoogtij viert is het 'in' om religieus en spiritueel te zijn. Veel mensen creëren hun eigen religie in plaats van zich aan te sluiten bij een bestaande religie.
basubachs schreef:De wereld is rond
Nee, de wereld is een bol.
basubachs schreef:Gelegen in een oneindig groot universum
Nee, het universum is qua ruimte eindig.
Bron.
basubachs schreef:de zon is nog steeds iets waar we niet in kunnen kijken.
Niet met onze ogen. Wel met bepaalde technieken. Maar wat zou je willen zien?
basubachs schreef:maar god zal het niet meer zijn,het is te dichtbij en bestaat uit vuur,nu kunnen we dat niet meer geloven dat god de zon is.
Wat een onzin. De Egyptenaren hadden ook wel door dat de zon uit vuur bestaat. (Overigens is de term 'vuur' een beetje misplaatst.) Jij stelt dat wanneer we een bepaald fenomeen wetenschappelijk kunnen verklaren of wanneer we de samenstelling van een voorwerp met behulp van wetenschap kunnen uitleggen dat fenomeen of voorwerp geen god kan zijn. Dat is niet waar. Ik denk aan al die duizenden voorbeelden van goden die vervaardigd werden uit klei of metaal en aanbeden werden. De mensen van toen wisten ook de samenstelling van het beeld; ze hadden het bovendien zélf gemaakt. En tóch was men bereid het als een god te zien.
Het feit dat er vrijwel geen mensen meer zijn die de zon als een god zien maakt niet dat de zon geen god kan zijn. Ik ben het met je eens dat de zon geen god is, maar het volgt niet uit je preposities.
basubachs schreef:de planeten lijken teveel op de aard en en kunnen ook geen goden zijn,net als dat sterren andere zonnen zijn.
Dat is alleen maar zo in de beleving van de mensen.
basubachs schreef:de werking van god is nog steeds hetzelfde de wereld werkt het zelfde,god kijkt nog steeds toe en grijpt niet in.
Hoe weet je dat? Gods handelen hoeft niet per se een herorganisatie van moleculen of het negeren van natuurwetten zijn. Veel christenen belijden een God die werkt doorhéén de heersende wetten.
basubachs schreef:wij zijn nog steeds verantwoordelijk voor alles wat er in ons leven gebeurd zowel vroeger als nu,
Je bent enorm onoverzichtelijk. Waarom haal je nu weer verantwoordelijkheid aan?
basubachs schreef:De tekens staan nog steeds op onze arm gelijk aan vroeger,al mochten we die toen net als nu nog steeds niet tekenen.
Welke tekens?
basubachs schreef:we mogen geen lijntjes trekken tussen willekeurige punten in de hemel, de sterren en net als op onze arm.
Van wie niet?
basubachs schreef:Uiteindelijk verandert er niet zoveel,alleen de beeltenis van god is verandert. We kunnen nu verder kijken dan de zon.
Men heeft altijd al verder kunnen kijken dan de zon. Sterren bestonden al voor de mens.
basubachs schreef:hij staat nu hoger aan de hemel,en is nu het universum zelf,in de plaats van de zon.
Hè? Als ik het goed begrijp stel je eerst dat de zon niet meer als god gezien wordt of kan worden omdat we met wetenschappelijke theorieën de exacte werkingsmechanismen van de zon kunnen duiden. Vervolgens zeg je dat het universum, waar de zon dus deel van uit maakt, dan maar als god gezien moet worden. Dat is een onlogische redenering. We kunnen net zo goed het universum met de wetenschap benaderen.
basubachs schreef:voor de rest werkt de wereld hetzelfde zoals toen zoals nu zoals komen gaat.
Gelukkig maar. Allemaal dankzij God, zou ik zeggen.
basubachs schreef:getuigen:
We kunnen niet meer geloven dat god de zon is,maar wel kunnen we ons voorstellen dat het vroeger wel gelooft kon worden.
Ik kan prima geloven dat de zon een god is. Dat ik daar niet voor kies is iets anders.
basubachs schreef:Met de juiste plaat voor ons hoofd,kunnen zelfs wij nu met de juiste informatie, al is het maar voor een seconden,hetzelfde geloven en hiervan getuigen.
Wat bedoel je?
basubachs schreef:nu wordt god vinden lastiger,we zullen in het verleden moeten kijken,en net als toen de wereld die wij nu kennen leren beschrijven op de zelfde manier.
Onzin.
basubachs schreef:de visie van de moderne god is de boeddhistische kijk op de wereld
Hahaha, 'modern'! Het boeddhisme en haar visie op eeuwigheid en het goddelijke is helemaal niet modern. Het is wel modern om het boeddhisme op te zoeken, maar dat is wat anders.
basubachs schreef:Brachman is nu de beste beschrijving van god
Hoe definieer jij 'god'? Er is geen beste beschrijving van een god, tenzij die betreffende god dat zelf van zich openbaart. Brahman kan dus nooit de beste beschrijving van god (of: het goddelijke) zijn.
basubachs schreef:de werking:
god werkt nog steeds op bijzondere manieren,
En net meende je nog conclusies over god kunnen te trekken op basis van het feit dat de werkingsmechanismen van de natuurkunde altijd hetzelfde zijn...
basubachs schreef:nog steeds weegt hij elk geloof individueel,
Voor zover ik weet heb van het boeddhisme is het goddelijke, Brahman, niet een persoonlijkheid. Zeker niet een 'iemand' die (mate van) geloven van individuen beoordeelt. Ik snap echt niet waar je het over hebt.
basubachs schreef:en de wonderen die wij tegen komen zijn wonderen die wij kunnen geloven.
Welke wonderen? Je beweert eerst dat er geen wonderen zijn. Of definieer jij een wonder als een wetenschappelijk verklaarbaar verschijnsel?
basubachs schreef:en nog steeds zullen mensen hem zoeken en zullen mensen hem vinden tot in de eeuwigheid.
Absoluut.
basubachs schreef:god werkt nog steeds ook zonder zon.....hij zal verder kijken dan de zon naar de sterren,en daar zal zijn geloof nu vandaan komen.
Waarom zou een god geloof moeten krijgen?
basubachs schreef:waar we hem tegen komen is nog steeds heel dichtbij namelijk recht voor onze voeten.
Show me.