Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Spreeuw schreef:Ik ben benieuwd of er ook andere verklaringen zijn voor het feit dat mensen over de gehele wereld verschillende talen spreken. Is er bijvoorbeeld ook een evolutionistische verklaring?
Mortlach schreef:Een populatie met mensen die allemaal dezelfde taal spreken, waaiert uit over een gebied. Isolatie zorgt ervoor dat taalontwikkelingen in het ene gedeeltje niet worden overgenomen in het andere gedeelte en voordat je het weet verstaan mensen je niet meer.
Mortlach schreef:Behalve het Fins, Hongaars en Baskisch, geloof ik.
Mortlach schreef:Een populatie met mensen die allemaal dezelfde taal spreken, waaiert uit over een gebied. Isolatie zorgt ervoor dat taalontwikkelingen in het ene gedeeltje niet worden overgenomen in het andere gedeelte en voordat je het weet verstaan mensen je niet meer. Als ik iemand Limburgs of Zeeuws hoor praten, versta ik daar echt geen woord van. Maar zelfs van de ene stad naar de andere zijn er al verschillen.
Mortlach schreef:Waarom taal verandert? Mode, invloed van 'belangrijke' figuren, een toevallige misspraak die blijft plakken. Al dit soort redenen en meer. Zelf vind ik het een bijzondere ontwikkeling dat Amerikanen van Afrikaanse afkomst 'aksing' zeggen in plaats van 'asking' (vragen). Waarom ze dat doen? Geen idee, maar het is een verandering die voet aan de grond heeft gekregen en waarschijnlijk niet meer weggaat. Dus of de blanke populatie zal het in de toekomst overnemen, of het zal een cultureel taalverschil blijven. Maar niet alleen woorden veranderen, ook grammaticale constructies die als juist worden aangerekend.
Sowieso kom je in de problemen met deze theorie omdat in het hoofdstuk ervoor (namelijk Genesis 10:5) al gesproken wordt over verschillende talen en het verspreiden van de mensen over de aarde.Spreeuw schreef:In Genesis 11 lezen we dat er een tijd was dat er over de gehele wereld maar één taal werd gesproken. Toen de mensen zich in Sinear vestigden, namen zij het besluit om een stad met een toren te bouwen. God zag dit en Hij zag wat ze allemaal nog konden. Toen kwam God tot de conclusie dat het niet goed was dat alle mensen één en dezelfde taal spreken. God zorgde er daarom voor dat er tijdens de bouw van de stad spraakverwarring ontstond. De bouwers spraken plotseling allemaal verschillende talen. Zodoende konden ze niet meer samenwerken. Zo verspreidde God de mensen over de gehele aarde. De bouw van de stad werd stopgezet. Daarom heet de stad "Babel", dat betekent "verwarring".
StillAwake schreef:Je laatste zin lijkt te suggereren dat jij grammatica als sturend ziet (waar mijn leraar Nederlands op de middelbare school ook last van had), maar is het niet juist beschrijvend?
Mortlach schreef:Hmm, nee, ik zie dat inderdaad als sturend. Ik geloof dat er een 'universele' grammatica in de hersenen zit ingebakken (een idee dat onder andere Noam Chomski heeft uitgewerkt). Dat is de reden dat elk kind in principe elke taal kan leren. Volgens de universele grammatica is het onmogelijk dat een zelfstandig-naamwoordgroep meer dan 1 lidwoord heeft. Er bestaat dus geen enkele taal waar 'de de tafel' grammaticaal correct is, en ik geloof dus ook niet dat zo'n taal ooit heeft bestaan of zal bestaan.
Als er een nieuwe grammaticale constructie 'onstaat', is het aan de taalkundigen om uit te zoeken waarom die constructie ook goed is. Er schijnt een speciale hersenbloeding te bestaan waardoor de patiënt exact aanvoelt of een constructie voldoet aan die universele grammatica, wat het onderzoekers mogelijk maakt experimenten uit te voeren - als er toevallig iemand met die specifieke hersen'beschadiging' in de buurt is.
Pcrtje schreef:Sowieso kom je in de problemen met deze theorie omdat in het hoofdstuk ervoor (namelijk Genesis 10:5) al gesproken wordt over verschillende talen en het verspreiden van de mensen over de aarde.
Daarnaast lijkt het me zeer onwaarschijnlijk dat de Bijbelschrijver van Genesis 11 wist dat er nérgens anders in de wereld andere volkeren waren, terwijl in andere hoofdstukken van Genesis dat al wel naar voren komt. De archeologie bevestigt dit ook. Mijn ongezouten mening is dat Genesis 11 een mythe is, maar als je wilt vasthouden aan de letterlijke historiciteit van het hoofdstuk denk ik dat je de tekst moet lezen als: "[Voor zover ik, de Genesis-auteur, weet] had heel de aarde één taal."
StillAwake schreef:Interessant!
Dat zegt echter weinig over grammaticale constructies als "dt", "Hun hebben", "groter als" en dergelijke.
Daarvan geloof ik niet echt dat grammatica sturend is.
Arco schreef:@Mortlach: even een gedachtegang:
Waarom zou er verband moeten zijn tussen organismen, terwijl het verband is dat er één Schepper is? Kenmerkend is dat alle organismen een vorm van voedsel nodig hebben, een systeem waardoor leven in leven blijft.
Waarom zou er verband moeten zijn tussen talen? Misschien is het verband juist de oertaal?
Boekenlezer schreef:Er zijn veel talen gekomen door verandering in talen, uiteraard. In taal is het fenomeen verval volop aanwezig. Vergelijk bijvoorbeeld het Latijn en het Italiaans maar eens met elkaar. In het Latijn had je naamvallen, toegepast op zelfstandige en bijvoeglijke naamwoorden. Dat vind je in het Italiaans niet meer terug. Een vuistregel is dan: zet het Latijnse woord in de ablativus (eigenlijk: accusativus min m), en je krijgt het Italiaanse woord. En zo vind je het naamvallensysteem uit het Sanskriet ook niet meer zo in het Hindi terug, om eens wat anders te noemen.
Verder veranderen betekenissen van woorden. We kennen ongetwijfeld het verschijnsel van 'valse vrienden' wel: een bepaald Duits woord lijkt heel veel op een bepaald Nederlands woord, maar betekent toch heel wat anders.
En verder worden er nogal wat woorden overgenomen uit andere talen. Engels heeft er bijvoorbeeld flink wat uit het Frans en Latijn.
Mortlach schreef:Ik volg je niet helemaal. Als er een schepper is, zou er juist geen onderling verband moeten (of hoeven te) zijn tussen organismen. Dan is een chimpansee precies evenveel of weinig verwant aan de mens als een veldmuis. Dat is gewoon niet wat we zien. Filogenie laat gewoon zien dat er zeer specifieke verbanden zijn die duiden op gemeenschappelijke afstamming. Dus dan is de vraag: als de schepper alles individueel heeft geschapen, waarom LIJKT het dan toch dat er gemeenschappelijke afstamming is.
Voor de meeste talen van Iers tot Hindi is die oertaal proto-indo-europees. Als het Toren van Babel verhaal historisch is, verwacht je juist geen enkel verband. Dat zien we niet terug.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten