Beeldenstorm (Is heiligenverering een grote zonde?)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal

Beeldenstorm (Is heiligenverering een grote zonde?)

Berichtdoor Spreeuw » 25 jul 2014 10:36

In de tijd van de Reformatie van de kerk werden op grote schaal beelden en andere voorwerpen in katholieke kerken met harde hand vernield. Dat gebeurde vooral tussen 1520 en 1570.

Afbeelding

Was dit eigenlijk wel goed? Is het vereren van beelden/de heiligenverering zo'n grote zonde in de ogen van God?

Exodus 20:4-6 (NBG'51)
4 Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is. 5 Gij zult u voor die niet buigen, noch hen dienen; want Ik, de HERE, uw God, ben een naijverig God, die de ongerechtigheid der vaderen bezoek aan de kinderen, aan het derde en aan het vierde geslacht van hen die Mij haten, 6 en die barmhartigheid doe aan duizenden van hen die Mij liefhebben en mijn geboden onderhouden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Beeldenstorm (Is heiligenverering een grote zonde?)

Berichtdoor Marnix » 25 jul 2014 11:21

In de wet staat dat je geen beeld mag maken van God of een mens of een dier om je daarvoor neer te buigen en ze te aanbidden. Met beelden is niets mis, net als met schilderijen. We moeten ze alleen niet als goden vereren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 25 jul 2014 11:51

Marnix schreef:In de wet staat dat je geen beeld mag maken van God of een mens of een dier om je daarvoor neer te buigen en ze te aanbidden. Met beelden is niets mis, net als met schilderijen. We moeten ze alleen niet als goden vereren.

Het tweede gebod spreekt wel over beide:
- Gij zult u geen gesneden beeld maken
en:
- Gij zult u voor die niet buigen

Het lijkt me dat (het maken van) beelden, ook al aanbid je ze niet, niet zo onschuldig zijn als het lijkt. God wil ook niet afgebeeld worden, want Hij is niet in een beeld te vatten.

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 jul 2014 12:16

Spreeuw schreef:Het tweede gebod spreekt wel over beide:
en:

Het lijkt me dat (het maken van) beelden, ook al aanbid je ze niet, niet zo onschuldig zijn als het lijkt. God wil ook niet afgebeeld worden, want Hij is niet in een beeld te vatten.

Ho wacht even, de cherubijnen op de ark waren ook afbeeldingen.
Als ik de zinnebeeldige betekenis verwezenlijk, kom ik uit bij het ook niet mogen vastleggen wat God ''bedoelt te zeggen'', hoe wij moeten denken en geloven hoe Hij werkt, en nog veel meer leerregels die Hem beperkter voor proberen te stellen dan Zijn ondoorgrondelijke en onnaspeurlijke Almachtigheid.
Onthoudt dat niemand ziet hoe de wind waait.
Zo zou het beeld dat wij zullen moeten aanbidden uit Openbaringen ook wel eens een geestlijke betekenis kunnen hebben.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 25 jul 2014 13:30

Spreeuw schreef:
en:

Waarom alleen God ? Er staat ;

Gij zult u geen gesneden beeld maken noch enige gestalte van wat boven in de hemel, noch van wat beneden op de aarde, noch van wat in de wateren onder de aarde is.

Dus ook geen standbeelden ? schilderijen ? foto's van de kinderen op de kast ?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 jul 2014 14:14

Spreeuw schreef:
en:

Dit is natuurlijk onzin. Want het gaat niet om het maken van gesneden beelden van enige gestalte. Dus een beeldhouwwerk van een dier, een standbeeld van een vorst, dat soort dingen zouden dan ook niet mogen. Je moet iets beter lezen wat er staat en dan zie je:

1. Het gaat om gesneden beelden. Dit was in die tijd heel helder, men maakte gesneden beelden voor goden om die te vereren. Een gesneden beeld was een afgodsbeeld. Dat is wat anders dan een beeldhouwwerk in deze tijd. Gesneden staat er dan ook helder bij. Niet: Je mag geen afbeelding maken.

2. Als je geen afbeeldingen zou mogen maken zouden foto's, tekeningen, schilderijen enz van dieren ook verkeerd zijn. Dit gebod wordt wel eens uitgelegd als: je mag God niet afbeelden in welke vorm dan ook. Maar dan staat er dat je helemaal geen enkel schepsel mag afbeelden, op welke vorm dan ook. En daar gaat het duidelijk niet om.

3. Er staat niet: Je mag ze niet maken en je mag er niet voor buigen. Het staat in 1 zin: Je mag geen beelden maken en vervolgens daarvoor neerknielen. Er staat dus niet dat je ook geen beelden mag maken als je daar niet voor neerknielt (zoals een beeldhouwer bijvoorbeeld doet)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 25 jul 2014 14:21

Hoe het ook zei, sommige beelden, zelfs van allerlei demonen, op een kerk notabene(de NotreDame, b.v.), zijn ze vast vergeten;

Afbeelding

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 25 jul 2014 14:40

In oude kerken, zoals St. Jan Gouda zijn nog steeds wel beeltenissen en gebrandschilderde ramen.
Dat betekent dat men later toch besefte dat het "cultuurvernietiging" was.
Men ging tekeer als beesten en slachtte ook de priesters en monniken af.
Vergelijk de moslims die alles van andere culturen "slopen"

Dit staat los van of het vereren, bidden tot beelden een zonde is.
Men gebruikte dit om als een beest tekeer te gaan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 25 jul 2014 14:42

Bedenk wel dat er ook andere, sociale oorzaken van de beeldenstormen zijn geweest.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 26 jul 2014 16:02

Optimatus schreef:Bedenk wel dat er ook andere, sociale oorzaken van de beeldenstormen zijn geweest.

Zoals? Het lijkt me bijv. niet dat de beeldenstorm geld opgeleverd heeft.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 26 jul 2014 18:05

Spreeuw schreef:Zoals? Het lijkt me bijv. niet dat de beeldenstorm geld opgeleverd heeft.

De beelden stonden symbool voor de Godsdienst van de voormalige bezetter.

De beeldenstorm was veeleer een politieke dan een Godsdienstige daad.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 26 jul 2014 18:06

De eeuw voor de reformatie werd gekenmerkt door pest en sociale onrust. De reformatie is mede ontstaan door sociale factoren net als bijv. de Franse Revolutie.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 26 jul 2014 18:38

Spreeuw schreef:
en:

Even een vraag Spreeuw "waar heb jij ooit een afbeelding van God gezien"?

Spreeuw
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spreeuw » 22 aug 2014 15:33

rotterdam schreef:Even een vraag Spreeuw "waar heb jij ooit een afbeelding van God gezien"?

Van een kind. Hij had God afgebeeld als een zon met stralen en oogjes erin.
Nou ja, van een kind is dat ook niet erg denk ik...

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 22 aug 2014 18:42

rotterdam schreef:Even een vraag Spreeuw "waar heb jij ooit een afbeelding van God gezien"?

Spreeuw ; Van een kind. Hij had God afgebeeld als een zon met stralen en oogjes erin.
Nou ja, van een kind is dat ook niet erg denk ik...

Er is n.l. geen enkele christelijke denominatie die afbeeldingen van God toestaat.

Terug naar “[Religie] - Open forum”