Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Rozijn schreef:Maar waar waren die halfbroers en zussen dan?
Jakobus een neef?
Mat 13,55
Is Deze niet de Zoon des timmermans? en is Zijn moeder niet genaamd Maria, en Zijn broeders Jakobus en Joses, en Simon en Judas?
Marnix schreef:Daarom heeft men zonen uitgelegd als neven omdat dat met het zelfde woord verklaard kan worden.
Rozijn schreef:Wij pas thuis lazen over de Heere Jezus aan het kruis. Hij draagt Zijn moeder over aan de zorgen van Johannes, Zijn discipel.
Toen was mijn antwoord niet zo zeker meer, want waarom zorgden Jezus broeders dan niet voor Maria? Omdat het toch verdere familie was?
Of wilden ze niet voor hun moeder zorgen, omdat die wel in Jezus geloofden en zij (toen nog) niet?
Marnix schreef:Volgens mij waren het wel broers zoals we op veel plaatsen in de Bijbel zien. Dat het neven zijn is volgens mij de Roomse uitleg waar men beweert (geen idee hoe men erbij komt) dat Maria altijd maagd is gebleven en dus na Jezus geen kinderen heeft gekregen. Daarom heeft men zonen uitgelegd als neven omdat dat met het zelfde woord verklaard kan worden. De Bijbel geeft echter nergens aan dat Maria maagd is gebleven, integendeel, er staat dat Jozef en Maria geen gemenschap hadden tot de geboorte van Jezus. Dat dat zo nadrukkelijk wordt genoemd met "tot de geboorte van Jezus" wijst er op dat ze dat daarna wel hadden. Het is dus waarschijnlijk dat Jozef en Maria meer kinderen hebben gekregen en Jezus dus broers of halfbroers dan, in ieder geval de zelfde moeder. Daarom hebben alle vertalingen de talloze plekken waar het over de moeder en broers van Jezus gaat, dat ook gewoon zo vertaald, omdat er geen enkele aanwijzing is dat het niet zo is.
Boekenlezer schreef:Als Jezus' broers tijdens de geschiedenis van de evangeliën dan blijkbaar niet gelovig waren, in de zin dat ze in Jezus de Messias herkenden, dan is het met in ieder geval één broer later blijkbaar toch nog goed gekomen. Want in Galaten 2:9 lezen we dat Jakobus toen, samen met twee andere apostelen, als steunpilaren voor de kerk golden. Zij hadden het hoogste gezag.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 382 gasten