De afgelopen tijd zijn wat mensen uit mijn brede kennissenkring overgegaan naar deze gemeente.
Daardoor hoor ik geruchten, die niet altijd heel positief klinken.
Maar... geruchten zijn geruchten. Enerzijds zijn ze voor mij een waarschuwing om mij niet meteen met naam en toenaam tot de vertegenwoordigers van deze gemeente te richten, ik weet niet wat de gevolgen zijn als je naam eenmaal in een "bestand" staat, anderzijds wil ik ze ook niet klakkeloos geloven.
Vandaar mijn vraag, kent iemand deze gemeente? Ik ben vooral benieuwd naar:
a. Structuur van de gemeente. Op de site (die hieronder staat) lees ik over oudsten, een voorganger, enz. Maar hoe zit de hierarchie, is die er, of is iedereen gelijk?
b. Hoe staat men tegenover belijdenisgeschriften? Het gaat mij niet specifiek om de 3 formulieren (die zal men zeker niet volledig onderschrijven, gezien hun doopstandpunt), maar ook om bijvoorbeeld het apostolicum?
c. Heeft deze gemeente banden met andere gemeentes, of staan ze helemaal alleen?
d. Waarom is het een stichting? Een gemeente en een stichting zijn toch niet hetzelfde?
Uit verhalen begrijp ik dat zij de volwassendoop voorstaan. Nu is daar op dit forum wel genoeg discussie over, dus wil ik vragen om die niet in dit topic te voeren. Het gaat mij vooral om feiten over deze gemeente, en niet om directe meningen en interpretaties.
Ze hebben een site, maar daar staat niet zoiets al een "wat wij geloven" kopje op. Wel staan er wat preken, ik ben er nog niet aan toe gekomen om die te luisteren.